Fjord moeilijk in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Different02

Fjord moeilijk in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 18:10

Ik heb dus een fjord,Ciara,en nouja ze is wel heel erg kindvriendelijk enzo,maar ze heeft wel een goede ruiter nodig
nou heb ik haar al grotendeels beleerd,maar ik krijg haar nog steeds moeilijk in galop!dan pakt ze het bit tussen dr tanden,en dan gaat ze ineens de andere kant op kei hard in draf
iemand enige tips hoe ik haar makkelijk kan laten aangalloperen?

fjordnina

Re: Fjord moeilijk in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:32

Kijk eens of je buiten kunt galopperen op een recht pad, dit vraagt minder van haar dan in de bak.
Het is een redelijk jong paard en uit je post op te maken nog niet al te lang onder het zadel. Als het inderdaad een balansprobleem is, is het puur een kwestie van sterker maken. Eerst buiten rechtuit, daarna een enkele sprongen in de bak en dat uitbreiden.

Different02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 18:39

ik heb al een aantal keren met haar buiten gereden,de eerste keer sprong ze idd wel makkelijk aan,maar later buiten ook erg lastig

en als er beginners op rijden gaat ze vaak "spookrijden" en maakt ze allemaal korte bochtjes

we hebben haar btw toen ze 3 was aan het zadel en hoofdstel laten wennen,pas toen ze 4,5 jaar oud was waren we begonnen met beleren,ze is nu net 6 geworden

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:32

Als ze het eerst wel netjes deed, vraag ik me af of ze niet vastzit? Met name in het gebied van de lendenen/ het bekken? Ik heb dit probleem ook gehad met mijn beide fjordenmerries (ook Orsta's trouwens). Ook zij konden wel galopperen, maar toen ze vast zaten was dat erg moeilijk. Bij hen kwam het door een bevalling, maar het kan ook gewoon in de wei gebeuren bijv. als ze uitglijden, maar ook als ze op hun eigen staart trappen bij het opstaan.

Different02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 20:47

ze loopt niet raar of stijf ofzo,en ze heeft ook nog geen veulens gehad
ik denk dat van de punten die jij hebt opgenoemd de grootste kanshebber dan het uitglijden kan zijn,ze heeft een tijdje op hoefijzers gelopen,nu niet want ze is lekker het land op voor een aantal weekjes vakantie!^.^ gaat ze zich lekker rond eten want voor een fjord was ze wel erg mager

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:22

Mijn paard is inmiddels 12 jaar en is in de bak ook heel moeilijk in galop te krijgen. Dan gaat hij er als een IJslander bij lopen en steeds harder draven. In de bossen doet hij het beter. Is één klikje met de tong soms voldoende. Fjorden zijn meer dravers dan galopeurs.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:26

Aangezien dit niet een specifieke Fjordenvraag is maar een rijtechnische vraag, verplaats ik het topic van FJ naar RT-P.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:22

Bij toeval vandaag ook met mijn instructrice aan de galop van een merrie gewerkt. Zij vind het ook moeilijk (is nu 9) en mist gewoon wat kracht om door te gaan. Ze heeft er wel veel lol in.
Eerst netjes in jouw tempo laten draven, dan aanspringen en vlak voor het moment dat het te moeilijk wordt neem je haar terug naar stap of gewoon even halthouden en haar belonen.
Ik vraag me ook af, springt jouw merrie helemaal niet aan? Of springt ze aan en valt ze daarna terug? Dan zelf terughalen voor het moment dat ze zelf terug valt. Zo blijft het leuk en wordt ze beloond voor hetgeen ze wel goed doet.

saskiiaa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:13

@fjordnina terug naar stap gaan of halthouden lijkt me om eerlijk te zijn niet zo goed.. Zo leert het paard dat, als hij het moeilijk vind, lekker weer te mogen stappen en gaat daar misbruik van maken (dit heeft mijn instructrice mij een keer verteld toen ik moeite had met de draf, ik ging steeds terug naar stap maar op het gegeven moment maakte paardje daar ook misbruik van..) Ik zal eerder lekker doordraven, haar weer daarop laten concentreren en vervolgens nog een keer proberen..
Ik weet niet als je met zweepje rijd? Zover ik begrijp, springt ze niet aan maar draaft er keihard vandoor. Zoiets had ik ook met een fjordje (alleen die deed dr hoofd naar beneden en maakte een scherpe bocht).. Misschien is het handig dat, als je paard al 'klaar' is voor de galop, even een extra klein tikje erbij te geven? En als ze ook maar 2 pasjes heeft gegalopeerd, weer terug nemen en belonen. Het hoeft niet direct achter elkaar goed te blijven gaan. De keer daarop kun je weer lekker verder proberen! :) En voor het 'naar binnen gaan', goed je buitenhand en binnenbeen eraan. (natuurlijk niet zo dat je haar hoofd naar buiten laat kijken)

Ik hoop dat je er iets aan hebt.. En dat ik het een beetje duidelijk verteld hebt :P Dit is wat in mijn ervaring goed hielp en daarom vertel ik het je :) Ik ben geen persoon die er alle verstand van heeft, maar wat ik weet heb ik je net verteld :)

Mvg

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:01

Jij bepaalt toch wanneer je gaat stappen? Op het moment dat je paard dat gaat doen neemt hij de leiding over.

Je leert je paard niet dat hij mag stappen als hij het moeilijk vind, maar je beloond je paard op dat moment voor iets wat hij heel goed heeft gedaan. Valt hij terug in tempo zonder dat je hem dat hebt gevraagd dan neemt hij een loopje met je. Vraag jij hem echter te stoppen op een moment dat het goed gaat dan kun je hem daarvoor belonen en flink terug komen in tempo is ook een beloning.

Je kunt inderdaad door blijven draven en het iedere keer opnieuw proberen, maar wanneer wordt een poging dan beloond? Dan zeg je alleen maar tegen je paard, nee je doet het niet goed en volgens mij gaan ze nog altijd harder hun best doen voor een beloning dan voor iets wat ze niet goed doen...

Jouw instructrice brengt het op de simpelste manier, paard moet maar luisteren en net zo lang proberen tot dat hij luistert.
Vraag je zelf eens af wat het paard er beter van wordt? Ik bedoel, waarom zou hij doen wat je vraagt? Wat is voor hem de meerwaarde daarvan?

saskiiaa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 18:08

Je kunt hem belonen wanneer hij wel aanspringt in galop, al zijn het maar 2 pasjes. Dan kun je weer terug naar de stap, wat het paardje dan wel makkelijk vind :)
Zo denk ik er dan over haha :)

Cindy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:52

Different02 schreef:
en als er beginners op rijden gaat ze vaak "spookrijden" en maakt ze allemaal korte bochtjes

Dat is een beetje de fjorden eigenwijsheid. Heb je haar 'op de grond' wel helemaal onder controle? (is ze goed gehoorzaam?)