Fries die niet wil lopen met iemand op haar rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CoSnuf

Fries die niet wil lopen met iemand op haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 11:53

Hallo Bokkers.

Ik ben benieuwd of jullie dit probleem ook kennen.

Wij zijn zins kort bezig om onze fries te beleren. Dit doen we in alle rust en veel geduld.
We hebben er redelijk lang over gedaan dat ze op eigen benen durfde te lopen.
Op een gegeven moment ging dit top! Dus de volgende stap was draf. Al waren het maar twee stappen.
Dit deed ze maar schrok hier zo van dat we wij bij het punt op eigen benen zijn.
Nu wil ze weer niet lopen. Het is geen protest wat negatief is. Ze durft gewoon niet.
We zijn nu op allerlei manieren aan het proberen om haar toch aan het lopen te krijgen.
Al op het longeer idee, dit werkt niet meer na de twee passen draf.
Been geven of een klein tikje met de zweep word alleen maar negatief. Ze word dan bang en gaat knarsen met dr tanden.
Dit is dus ook geen goede manier.
Met een ander paard ervoor lukt het beetje voor beetje, maar dit gaat ook niet zoals het zou moeten gaan.

Toevallig zijn we met nog een andere fries bezig van iemand anders, en deze doet precies het zelfde.
Toeval dat het beide friezen zijn of....?

Vanavond gaan we met onze eigen fries het maar eens bitloos proberen. Gewoon twee touwtjes aan het halster. Wie weet maakt dat het verschil.

Het gaat hier beide om echt groene paarden hoor. Ze zijn niet al 'verpest' oid.
Natuurlijk heb ik niet hier het hele verhaal staan van begin tot nu.... Maar natuurlijk zijn we er niet zomaar op gaan zitten.
Alle stappen zijn rustig behandeld. Als het haar een stap te ver ging zijn wij weer een stap terug gegaan.

Herkend iemand dit? En iemand tips?
Alles is welkom

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Fries die niet wil lopen met iemand op haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:55

Beide dieren doen dit? Ik denk eerlijk gezegd dat je er dan gewoon professionele hulp bij moet gaan halen, en dat het niet zozeer aan de dieren ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:57

Zit dezelfde ruiter erop? Dan vermoed ik dat deze ruiter bang is en dat overbrengt op de paarden. Misschien knijpt de ruiter met de benen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:58

Ik ben heel benieuwd wat je bedoelt met 'op eigen benen lopen' en wat je al die tijd gedaan hebt voor je ermee ging draven onder het zadel....Simpelste manier om een paard in balans te krijgen onder het zadel is namelijk juist voorwaarts...Waardoor ik een klein beetje een vermoeden heb dat jullie haar juist door het vele stappen en langzame werken, traag en terughoudend (en misschien zelfs wat angstig om harder te gaan) hebben gemaakt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:25

Ik ga eigenlijk met bovenstaande reacties mee ik denk niet dat dit bij de dieren ligt maar eerder bij degene die er op zit of gezeten heeft.
Vindt dat _Esther_87_ het wel mooi uitlegt. Wat is er gebeurt nadat het paard schrok?
Is er direct gewoon lekker door gedraafd en voorwaarts gehouden of werd er direct de rem opgezet?
Dit staat in je OP maar snap ik niet helemaal
Citaat:
Dit deed ze maar schrok hier zo van dat we wij bij het punt op eigen benen zijn.

Ik snap niet wat je hier bedoelt?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:29

Ik sluit me aan bij de rest. Dat is geen friezenprobleem. Heb ook meerdere beleerd en/of beleerd zien worden, daar heb ik dit gedrag niet bij gezien. Werken jullie ook met stem commando's aan de longeerlijn (zonder ruiter)? Die kun je onder het zadel dan ook gebruiken.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:48

Inderdaad geen friezenprobleem. Fries die ik nu reed is op haar vierde binnen 2 weken zadelmak gemaakt, wel door iemand die veel ervaring had maar het ging juist heel snel door het koele en meewerkende karakter wat de de meeste friezen hebben.
Ik denk eigenlijk dat je gewoon aan de slag moet met je paard. Ik bedoel alles moet worden gedaan met beleid maar te voorzichtig hoeft nou ook weer niet. Wij zijn met onze jonge fries buiten gaan rijden, toen ze zadelmak wasen kon sturen en remmen, om de drie gangen er goed in te krijgen en om conditie op te bouwen. Zeker draf is bij haar nooit een probleem geweest. Galop is een ander verhaal..Het was trouwens wel even werken om haar aan het been te krijgen. In het begin reageerde ze nauwelijks op het been en het duurde wel even om haar aan de gang te krijgen.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:56

Hier ook een fries die na het inrijden alleen nog maar stilstond. Indertijd was ze een manegepaard, zij is enorm ''gepusht'' (en geloof me, dat is erg netjes uitgedrukt want het was echt erg sneu) waarop ze echt alleen nog maar stilstond en nergens meer op reageerde. Ze sloot zich helemaal af.
Toen heeft de vriendin van de tegenwoordige eigenaar haar gekocht en is ze eerst een jaar het land op gegaan, en toen ben ik langzaamaan weer begonnen met rijden op haar. Eerst naar buiten, achter een ander paard aan want dan liep ze wel, en na ongeveer een jaar wilde ze er ook wel naast. Nu zijn we zo'n twee jaar verder en kan ze gewoon weer alleen rijden, voorop en alles.
Ik weet niet of het overeenkomt met jouw paard, ik denk het niet maar ik dacht vertel het toch maar. De tegenwoordige eigenaar herkende het namelijk want zij had dit ook gehad met een fries van haar.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:56

Hier ook een fries die na het inrijden alleen nog maar stilstond. Indertijd was ze een manegepaard, zij is enorm ''gepusht'' (en geloof me, dat is erg netjes uitgedrukt want het was echt erg sneu) waarop ze echt alleen nog maar stilstond en nergens meer op reageerde. Ze sloot zich helemaal af.
Toen heeft de vriendin van de tegenwoordige eigenaar haar gekocht en is ze eerst een jaar het land op gegaan, en toen ben ik langzaamaan weer begonnen met rijden op haar. Eerst naar buiten, achter een ander paard aan want dan liep ze wel, en na ongeveer een jaar wilde ze er ook wel naast. Nu zijn we zo'n twee jaar verder en kan ze gewoon weer alleen rijden, voorop en alles.
Ik weet niet of het overeenkomt met jouw paard, ik denk het niet maar ik dacht vertel het toch maar. De tegenwoordige eigenaar herkende het namelijk want zij had dit ook gehad met een fries van haar.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 17:29

Te voorzichtig valt ook wel mee alleen ik probeerde te voorkomen dat er vooroordelen kwamen.
Wat ik met rustig en voorzichtig bedoel is gewoon paard vriendelijk beleren. Wat inmiddels gelukkig veel mensen doen. Maar ook zijn er nog veel mensen die er een zadel op gooien en laat het paard zich maar redden en anders slaan we hem toch vooruit? Dat idee bedoelde ik te voorkomen haha

Op eigen benen lopen bedoel ik dat ze niet hangt op de gene die naast haar lopen.
Maar ook durft te lopen als ik afstand neem.

Als ik op andere paarden rijd heb ik geen spanning. Het gekke is als ik op mijn eigen fries moet rijden heb ik wel spanning. En daarom doe ik dit ook niet want dit geef ik door aan Emma.
Hier kan ik lang of kort over praten maar die spanning is er gewoon en ik kan het nog niet weg halen.
Dan kan ik wel op dr gaan zitten maar dat gaat niet werken.

Als ik op paarden van iemand anders stap is dit totaal niet aanwezig.

En wat betreft het profecionele gebeuren.
Ik zocht iemand die mijn Fries kon beleren. Dit omdat ik dit niet alleen kon doen en ik geen bak meer heb.
Na een poosje zoeken op internet kwam ik een beleerstal tegen en ook nog lekker dichtbij.
Ik was erg positief op de manier van werken. Dus even kennis gemaakt. En dit klikte direct van beide kanten.
Wel wilde ik er een rol in spelen dus hebben we direct afgesproken dit samen te gaan doen.
Een paar dagen later hebben ze Emma opgehaald ik ben mee gereden enzv.
Vanaf toen zijn we samen aan de slag gegaan. De klik werd alleen maar groter en beide liggen op paarden gebied op 1 lijn.
Toen kwam de vraag of ik een keertje met dr mee wilde, en zo is het eigelijk gegroeid tot een 'kleine' leuke samenwerking.

En natuurlijk zijn er friezen die wel lopen hoor dat zeker en sommigen zijn zelfs wel heel erg voorwaarts.
Alleen er zijn nu toevallig twee paarden bij die niet willen lopen. En toevallig zijn ze allebij Fries.

Met mijn bericht wilde ik bereiken en kijken of er meer mensen zijn die dit herkennen.
Je kunt altijd van elkaar leren.

Maar natuurlijk sta ik voor alles open wat jullie mening is en wat jullie er van vinden.

Mijn bericht is een beetje lang geworden haha, maar ik kreeg de indruk dat er gedacht werd....'oh daar heb je weer zo één die denkt te kunnen beleren en eigelijk gewoon maar wat aanklooit'
De reactie's begrijp ik wel hoor en vind het ook geen probleem haha.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 17:52

Wat betreft de vele stappen.
- Hoofdstel longeren
- Zadel en hoofdstel longeren
- Hangen en lopen
- Zitten en lopen.

Dit natuurlijk niet op 1 dag

Bij het opzadelen is Emma heel onrustig. We longeren altijd even voor er opgestapt word.
Dan gooit ze altijd even alles eruit en dan kunnen we zonder problemen via de beugel op stappen.
Tegen woordig stappen we even een klein rondje voor ze lange lijn krijgt.
Dit werkt top.

Toevallig heeft iemand vorrige week een filmpje gemaakt van het longeren.
http://www.youtube.com/watch?v=-l8dXYc9 ... tube_gdata
Even om een kleine indruk te krijgen

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:58

Maar hoe lang heb je dan alleen maar gestapt terwijl je erop zat? Want een paard leert heel snel, soms sneller dan wij doorhebben. Dus als ze bijvoorbeeld 3x alleen heeft mogen/hoeven stappen onder het zadel, heeft ze dan niet gewoon geleerd dat ze moet stappen, dat zij denkt dat ze helemaal niet hoort te gaan draven?

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 18:03

Op het moment dat ze een heel rondje liep in stap zonder stil staan, was het volgende punt in draf gaan.

Dus wel hebben geen dagen, of haar helemaal duizelig gestapt haha

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:05

Gerda20 schreef:
Op het moment dat ze een heel rondje liep in stap zonder stil staan, was het volgende punt in draf gaan.

Dus wel hebben geen dagen, of haar helemaal duizelig gestapt haha

Ok, dat kon ik echt niet opmaken uit de beginpost door het 'op eigen benen' verhaal. Pff, lastig. Reageert ze goed op stem en evt zweep (gewoon in de lucht bewegen) aan de longe?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:08

Gerda20 schreef:
Bij het opzadelen is Emma heel onrustig.

Ergens is zij er dus al niet gerust op.
Ik ga niet eens stappen voor ze zich helemaal lekker voelen bij het zadel en hoofdstel.
Misschien moet je even een stapje terug doen en zorgen dat dat eerst goed zit.

Als ze zich niet ontspannen/lekker voelt en je haar ook nog eens vraagt om te draven, ja dan zou ik ook weigeren of onzeker zijn als paard zijnde :P

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 18:11

Ja ze reageerd goed op stem. En inderdaad zweep bij het longeren anders kwam ze ook af en toe naar binnen.
Maar op het moment dat je dus op dr rug zit en er dan een zweep bij pakt sluit ze zich compleet af, dan staat ze als een vierkantje en begint te knarsen.
Dus dit is ook geen optie want ik wil natuurlijk geen angst veroorzaken.

Nu hebben we haar vanmiddag is even gelongeerd zonder zweep. En zonder bit.
We hadden gister afgesproken het vandaag eens zonder bit te gaan proberen.

Dus zonder bit en ook zonder zweep gaan longeren. Dit ging top en heel rustig.

Ook het rijden ging veel beter als de rest van de week. Misschien bouwd ze toch heel veel stress op, en op het moment dat we vooruit willen blokeerd ze.
Maar nu ging het goed. Ik aan de longe en ze liep! Wel nog een paar keer stoppen. Maar we hebben het goed afgesloten dus morgen weer zonder bit.

Wie weet is dat de hele oplossing dat zou natuurlijk prachtig zijn! Dan gaan we lekker bitloos haha. En misschien was het wel toeval... we zullen het zien.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 18:13

Rider01 schreef:
Gerda20 schreef:
Bij het opzadelen is Emma heel onrustig.

Ergens is zij er dus al niet gerust op.
Ik ga niet eens stappen voor ze zich helemaal lekker voelen bij het zadel en hoofdstel.
Misschien moet je even een stapje terug doen en zorgen dat dat eerst goed zit.

Als ze zich niet ontspannen/lekker voelt en je haar ook nog eens vraagt om te draven, ja dan zou ik ook weigeren of onzeker zijn als paard zijnde :P

Dit was ze niet..... Voor we ook maar iets verder gingen.
Maar als je iets verder terug leest kun je dat ook terug vinden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:16

Nou, hoop dat het nu de goede kant op gaat voor jullie!

Enige wat ik verder nog kan bedenken is even checken of de ruiter die erop zit niet vóór ze wil gaan draven haar been/knieën aanknijpt (misschien in afwachting van eventuele rare sprongen?). Het is vaak het prettigst voor het paard als je er echt 'los' omheen zit op het begin, anders voelen ze zich wat klem zitten en durven niet te lopen. Maar daar hadden jullie misschien zelf ook allang aan gedacht...

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:24

hoi,

is het zadel dat je erop hebt liggen wel goed? als ze onrustig word met zadelen kan het zijn dat er iets niet helemaal lekker ligt wat door de vraag/ begin draf erger wordt waardoor ze niet meer wil ivm pijnlijk irritatie?

verder zou ik dan kijken of het gebit in orde, of ze niet aan het wisselen is, geen haken heeft en of het bit niet te scherp is en goed past.
het kan zijn dat als je draf gaat vragen je de teugels meer op maat neemt? en zodoende meer druk opbouwt in de mond waardoor ze ook pijn of irritatie ondervind en niet wil draven?

succes in ieder geval en luister altijd naar je paardje!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:28

Niet op eigen benen lopen? Hoe moet ik me dat voorstellen?

Meeste problemen zijn fouten van het mens, zou er iemand bijhalen als je bij ditsoort problemen komt

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:18

Gerda20 schreef:
Dit was ze niet..... Voor we ook maar iets verder gingen.
Maar als je iets verder terug leest kun je dat ook terug vinden.

Wat je 1 post eerder zei (voor het gequote stuk dus) is dat ze misschien toch nog spanning opbouwt..
Dat plus onrustig bij opzadelen zijn voor mij echt voldoende tekenen dat er geen ontspanning is.

Verder ga ik er niks meer aan toevoegen
Dat je met een goede basis vanuit ontspanning bij het inrijden niets meer is dan opstappen en wegrijden valt op bokt onder 'eerst zien, dan geloven'
Ik zie, ik pas toe, ik geloof maar dat hoeft nog niet voor anderen te gelden :o

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 22:38

Dr rug is in orde. Dit is natuurlijk na gekeken.
We hebben inderdaad verschillende zadels geprobeerd maar deze ligt goed en is in orde.
Wat betreft het gebid, vandaar dat we het nu zonder bitje doen. Geeft dit betere resultaten, dan komt natuurlijk de tandarts.

@ _Esther_87_
Het los zitten doen we inderdaad. Het ziet er een beetje gek uit. Maar op het begin inderdaad heel jezelf heel licht maken en voor al alles los houden.
Bij deze dan even twee foto's van de tweede keer zitten op één van de vier voeters.
Afbeelding
Afbeelding
Ik zit er dan ook een beetje vreemd op... wijdbeens en naar voren.
De teugels lijken strak te staan op de foto, maar dat is absoluut niet zo.

@ Pentax
En waar denk je dan aan?

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:24

Mooie fries gerda20! Heb je filmpje bekeken. Die bokkesprongen lijken toch aan te geven dat ze nog niet helemaal ok is met het zadel of gewoon iets op haar rug. Als er dan ook nog iemand op gaat zitten dan kan ik me voorstellen dat ze dichtklapt en niet meer wil lopen. Het lijkt me als je gewoon blijft longeren met het zadel erop en ze op een gegeven moment geen bokkesprongen meer maakt dat je dan iemand erop kunt zetten. Kan toch zijn dat ze gewoon wat meer tijd nodig heeft om zadelmak te worden? Zou het niet haasten als je filmpje zo zie. Elke paard is weer anders en dat heeft niets met ras te maken. Sommige paarden klim je zo op en anderen moeten gewoon langer wennen. Hoe oud was ze ook al weer?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:30

parkeren achter een ervaren paard met ruiter, zodat ze kunnen volgen, wil vaak helpen. Het houdt ze ook rustig, dat ze niet vooruit spuiten. Zo kan je rustig weg stappen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:31

dat filmpje van longeren,hoelang kent ze daar het longeren al?
Paarden die ik beleer doen zo de eerste keer,en daarna niet meer.
Ze hoort gewoon netjes aan de longe te lopen en niet op een angstige race partij als ik op dat filmpje zie.
Ik krijg de indruk dat ze gewoon bang is en daarvoor wegrent.
Eerst normaal aan de longe kunnen lopen en dan pas er op.En dan met de stem commando's geven.