Bovenbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irisjeexx

Bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 15:51

Hoi,

Een vriendin van mijn paardrijlessen krijgt heel erg veel commentaar over haar bovenbenen. De rij instructeur zegt dat zij haar bovenbenen heel erg aanspant, en dat ze daar mee op moet houden. Hij legt alleen niet uit hoe ze dat moet doen. Ze heeft aan mij gevraagd hoe ze daar mee kon stoppen, maar om heel eerlijk te zijn wist ik het ook niet. Hebben jullie misschien tips voor haar om het rijden op haar bovenbeen te stoppen?
Alvast bedankt!
Groet, Iris.

xmarshmallow

Re: Bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:18

Misschien drukt ze haar hakken niet genoeg uit. Of ze vind het moeilijk om haar evenwicht te bewaren?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:21

Misschien moet ze eens aan de instructeur vragen hoe dat dan moet?
Ik heb die opmerking ook regelmatig gehad en zou ook niet weten hoe je dat goed op kan lossen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:22

Kan ze de instructeur niet vragen om het duidelijk uit te leggen of haar te laten voelen hoe ze het op kan lossen?

Waarschijnlijk haalt ze de balans uit haar bovenbenen en niet uit haar voeten/onderbenen, daardoor ga je klemmen en krijgt je paard tegenstrijdige singalen.

Wat nog wel eens wil helpen is stappen zonder beugels en dan je benen los halen van het zadel. Dus omhoog, opzij enz, rustig weer terug leggen en ontspannen laten. Dit herhalen tot ze het verschil voelt tussen gespannen en ontspannen.

saskiiaa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 18:41

Ik weet niet precies wat er bedoelt word met 'de bovenbenen te veel aanspannen' maar ik heb gisteren geleerd om mijn bovenbenen ontspannen aan het zadel te leggen door mijn enkels als het ware naar buiten te draaien. Helpt trouwens ook tegen kapstokvoetjes! (tenen die naar buiten staan :P)

Hopelijk kun je er wat mee! :)

Cindy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:50

Als ze iets niet snapt wat haar instructeur zegt, of niet weet hoe ze dat moet doen, kan ze dat het beste vragen aan haar instructeur, dat is namelijk waar ze hem voor betaald.

Al heb ik dit vroeger ook gehad. Ik ben een tijdje erg angstig geweest en kon op bepaalde paarden niet goed ontspannen, en daardoor leerde ik mezelf allemaal verkeerde dingen aan.
Bij mij is het over gegaan toen ik mijn eigen pony kocht, die echt op en top braaf is, daar leerde ik weer ontspannen.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:56

misschien de instructeur vragen? :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:40

Ik had hier ook veel last van, van klemmen met m'n bovenbenen. En m'n paard ook :o

Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe lesgever en sindsdien gaat 't een stuk beter. Ik weet eigenlijk niet meer precies wat ze er allemaal over zei, het is iets dat je vooral moet voelen vind ik. In elk geval helpt het om gewoon lekker op je kont te gaan zitten, je ademhaling omlaag te brengen (dus met je buik ademen) en lekker meebewegen met je paard. Met je ogen dicht voelen wat je paard doet. Mij lukt het nu redelijk goed om te ontspannen maar geen idee wat ik daarvoor doe eigenlijk :Y) Wat ik wel weet is dat mijn paard al in de eerste les briesend en stofzuigerend door de bak ging en dat deed hij eerder nooit. Ook aandraven met je ogen dicht is een heel aparte ervaring, door te voelen wat je paard doet zonder dat je wordt afgeleid door wat er te zien is heb ik lekkerder leren zitten. Ik kan nu ook veel gemakkelijker doorzitten en m'n paard draaft een stuk ruimer.