Reactie op het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xlisa0808

Reactie op het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 09:18

Hallo,
Ik verzorg een draver, een ex-koerspaard.
Whisper is heel erg gevoelig voor het been. Als ik lekker aan het stappen ben, en ik geef haar iets been, omdat ik haar pas wil vergroten bijv. draaft ze al aan. Ze zet haar achterbenen niet genoeg onder haar lijf, en dat probleem wil ik graag oplossen.
Iemand die tips voor me heeft?
Als ik haar de hulpen geef voor galop, reageert ze weer wat minder goed, en gaat ze hard draven en valt ze vervilgens in de galop...

Alvast bedankt!

M_Vainqueur

Re: Reactie op het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:28

Dit probleem ligt eigenlijk aan het rekken van de rug wat niet zo makkelijk is. Je vraagt met been zachtjes om de pas/achterbeen te vergroten maar om om deze rekking heen te komen dribbelt die aan zodat de pas klein kan blijven. Wat je dus wil is dat been een reactie geeft om een grotere pas te maken, draaft die op deze hulp aan, dan maakt die die grote pas maar in de draf. Maaaaar je wil natuurlijk wel dat die leert te weten dat stappen gewoon blijven stappen is, dus als die aandraaft zo snel als mogelijk maar niet hectisch terug naar stap. Nu houd je dus 2 dingen erop over waar je een balans in moet gaan vinden, en op den duur zal die als het goed is steeds minder aandraven en vaker een grote pas maken.
Waarschijnlijk is het evenwicht van het paard nog niet goed genoeg om direct op de juiste manier in de galop aan te springen, dus focus je op de stap en draf en probeer af en toe om aan te galopperen, lukt dit niet direct aan het been, wordt niet boos maar galopeer 1 rondje en ga weer terug naar draf. Probeer bij de 2 e keer aangaloperen je beenhulp iets te verduidelijken door iets meer druk te geven, reageert die daar goed op galopeer je weer 1 rondje en ga je weer terug. Doe dit niet ellendig lang oefenen per keer rijden want dat heeft geen zin. Succes. En kom je er toch niet uit, zoek een goede instructie die je kan begeleiden.

Xlisa0808

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 09:38

Heel erg bedankt, hier heb ik echt wat aan!
Maar, hoe kan je dan het beste proberen om die stap te vergroten in de draf? Want dan heb ik het zelfde probleem, ze gaat harder, iov de stap vergroten.
Als ik whisper rijd, ga ik aan het begin bezig met de stap en de draf, als ik eraan toe kom pak ik een galop mee. De overgang gaat op de rechterhand best goed, meestal is ze gewoon in de hoek weg. Liknker hand vind ze erg lastig, dus nou probeer ik eerst de galop op de rechter hand, zodat ze zegmaar weet wat de bedoeling is, en vaak gaat die op de linkerhand dan ook beter.

Xlisa0808

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 15:32

Verder nog tips?

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:52

Die grote pas in draf kun je krijgen door vooruit te rijden op een korte beenhulp, dus 1 keer been en niet vasthouden van voren en dan zal in het begin waarschijnlijk alleen de eerste pas een grote pas zijn en daarna gaat ze weer harder maar dit bouwt uit naarmate je meer oefent. Na die korte beenhulp is het wel de bedoeling om weer terug te gaan naar je basis tempo met behulp van je zit, duw je schouderpartij voor je gevoel even naar achteren tot je voelt dat het tempo afneemt, blijf tegelijkertijd wel veren in je armen en handen.
Het is goed van je dat je eerst de makkelijke kant aangalopeerd en daarna de moeilijke kant, als die het dan wel begrijpt is dit voor nu nog de beste oplossing. Met geduld komt het vanzelf goed dat je beide kanten normaal kan aangaloperen.
Succes!

Xlisa0808

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 14:03

Dank je wel!
Ik heb er soms al moeite mee om haar normaal te latem draven...
Haar tempo ligt wel hoger dan het gemiddelde rijpaard, maar dat is ook wel logisch met een draver.
Ik ben bang dat als ik haar aanspoor, ik haar in de middendraf zet en dat is ook weer niet de bedoeling...

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 00:09

Ik heb sinds kort ook een Draver.
Ik heb 1x in de week les met haar,ben nu bezig om een normaal tempo te stappen/draven.
Het is best moeilijk,ook omdat ze nogal snel is afgeleid en dan schrikkerig kan reageren.
Ik moet veel (schijn)overgangen rijden,dat gaat na wat oeffenen steeds beter :j
Dit was onze eerste les,ze heeft nog moeite met nageven.
Ontspanning komt eerst!
Afbeelding
Afbeelding

Xlisa0808

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 07:56

Dank je wel!
Ik ga er mee aan de slag.
Mooie draver heb je trouwens!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:33

Handige tip: tellen is moeilijk. Leg voor de hoeken op de lange zijden een balk. Wanneer je eroverheen gaat begin je met tellen, wanneer je over de volgende komt stop je. Misschien verruimt ze/hij wel met maar een pasje, maar voel je vrij weinig en vraag je al snel teveel. Dit maakt het iets makkelijker.

Xlisa0808

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 15:09

Ohja! Dat is ook een goede tip. Bedankt!

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:03

Op de manege waar mijn paard staat hebben ze oude autobanden in de hoeken liggen.
Maar met de snelheid die mijn paard af en toe draaft is het soms echt eng,
ik ben bang dat ze er een keer in gaat staan...
De banden mogen absoluut niet verplaatst worden helaas(met de privelessen doen we dat stiekem wel)
Verder doe ik regelmatig grondwerk,dat vindt ze erg leuk en let dan beter op mij :j
De commando's die ze met longeren leert kun je tijdens het rijden ook gebruiken als stemhulp :)

Xlisa0808

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 16:19

Maar wat doejij allemaal met grondwerk dan?

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:27

Longeren,wijken voor druk,netjes leren meelopen zonder drammen/inhalen,
achterwaarts en voorwaarts op commando en ho is ho.
Ze reageert best goed op lichaamstaal.
Dat soort dingen,maar er is best veel wat je kunt doen voor de gehoorzaamheid.

Xlisa0808

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 16:32

Dan ga ik daar ook eens mee aan de slag! Ik longeer haar wel eens, maar ikhebhetgevoeldatdat niet zo veel nut heeft als gewoon rijden en de hulpen geven. Meelopen doet ze echt goed. Hoe leer jijdat wijken voor druk aan dan? Nog meer dingen omte doen?

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:10

Met het longeren vindt ik het prettig om te zien hoe m'n paard beweegt.

Toen ik m'n paard net had ging ze mooi niet aan de kant als ik de box in ging.
Ze is nog wat dominant,en daar was ik meteen mee aan de slag gegaan.
Ze gaat nu gewoon aan de kant als ik bij haar de box in ga.
Nu wacht ze ook heel netjes tot ik de stal in loop als we terug komen :)
Het is allemaal een kwestie van oeffenen en geduld hebben.

Met rijden doe ik zo min mogelijk met m'n benen,lopen doet ze toch wel.
Ik houdt m'n benen er wel aan,maar zonder druk.
Alleen voor overgangen/stelling gebruik ik druk.

Xlisa0808

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 17:38

Ahaa! Dat ga ik proberen! Dank je. Heb je toevallig nog meer dingen die handig zijn om aan te leren?

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:44

Elk paard is anders.
Wij zijn in elk geval nog volop aan het leren en elkaar leren kennen :)
Misschien komen er nog meer nuttige tips binnen?

Xlisa0808

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 20:23

Ik hoop het! Jij bedankt eh.

Cindy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:01

FireAndIce schreef:
Longeren,wijken voor druk,netjes leren meelopen zonder drammen/inhalen,
achterwaarts en voorwaarts op commando en ho is ho.

Deze oefeningen zijn echt een hele fijne basis om vanuit te werken. Als je paard respect heeft voor je op de grond, gaat het op de rug ook makkelijker :j