en ze hebben een onwijze klik met elkaar. Pony is ook zorgzaam en zal ervoor hoeden dat dochter ernaast ligt. Wel zijn beide dames aan elkaar gewaagd qua koppigheid
(pony is een Welsh x Arabier). Voor er vragen zouden komen over harnachement etc: zadel past goed, gebit is in orde etc. En mbt les: dochter heeft steeds van mij les gehad en heeft net een ponykamp achter de rug waar ze 10 uur les gehad heeft en al heel veel geleerd heeft wat ze kan gebruiken. Daar bleek zij voor haar leeftijd al een behoorlijk hoog niveau te hebben qua zit, gangenwerk, beenhulpen, figurenkennis etc. Alleen die manegepony's lopen braaf hun rondjes wel op de hoefslag, dus onderstaand probleem had ze daar niet. Ze krijgt momenteel van mij les (ik heb 30 jaar rij-ervaring) en na de zomervakantie gaan we kijken voor instructie van buitenaf.Wat is het probleem? Sturen en dan vooral in draf en galop. Als pony denkt dat een hoek eng is, blijft die hoek eng. Ik met mijn 30 jaar ervaring weet natuurlijk wel hoe ik dat op zou lossen als ik erop zit, maar een meisje van 7 dat dus nu pas echt leert rijden (los rijden, dus niet aan de longe en zelf sturen) lukt dat allemaal nog niet zo goed. En ik vind dat dochter zelf dat op moet leren lossen. Het is leuk een ander erop te zetten, maar het gaat uiteindelijk om deze combinatie. Dochter heeft nu met deze pony zo'n 10 keer los gereden. Dus dat zelf leren sturen zijn we pas echt net mee bezig.
In de buitenbak hebben we weinig problemen, mevrouw vind vooral de binnenbak eng. En met dit Nederlandse zomerweer rijden we dus in de binnenbak. Gisteren nog een plens water erbij op het dak en geen andere paarden in zicht en mevrouw wordt nerveus (pony dus, dochter niet). We zijn nu 2 dagen bezig geweest met vooral op de hoefslag stappen, ruiter laten ontspannen in de enge hoeken en doorsturen. Gisteren ook pionnen erbij gezet om dochter een richting te geven waarlangs te sturen. In stap gaat het steeds beter, komt er ook ontspanning bij de pony. In draf nog totaal niet, maar dan laat ik haar wel doordraven (dan maar niet op de hoefslag) en dus niet de pony laten stoppen wanneer pony dat wil, maar pas als dochter dat wil.
Uiteraard heeft dit tijd nodig, maar mijn vraag is dus eigenlijk: zijn we zo op de goede weg? of zijn er nog andere tips? Bijv martingaal of stootteugels om dochter net dat extra overwicht te geven?
Pony laat zich verder erg afleiden door van alles en nog wat buiten de bak en omdat dochter nu pas echt bezig is met leren rijden steekt ze de handen steeds naar voren en soms ook wat omhoog wat resulteert in de bekende waslijntjes. Leuk voor als je met je zit etc lang en laag kan rijden, maar in dit geval is het voor pony leve de lol en ik kijk zelf wel waar ik ren. Hoe leer ik de ruiter haar handen bij zich te houden en laag te houden en een continue lichte spanning op de teugels te nemen? (ik zeg het nu wel steeds uiteraard) Zijn er hulpmiddeltjes voor? Of zijn we op de goede weg en komt dat wel?
Het duo K&K

Ik heb helaas geen goede rij-foto van hun los...

. In draf echter was ze er niet in te krijgen, maar dat komt denk ik ook door die waslijntjes van dochterlief. Geen leiding = dan doe ik het zelf wel. Zondag ging het dus heel goed na een minuut of 10. Gisteren konden we opnieuw beginnen met die enge kant.

maar ik ben te zwaar voor pony en ik ben van mening dat dochter daar niks van leert. Wel pakt ze sinds het kamp mijn aanwijzingen steeds beter op.
Is niet voor niks dat kinderen vanaf 6 jaar les mogen op de manege.