Jonge ruiter (7) stuurprobleempjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Jonge ruiter (7) stuurprobleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 08:44

Mijn dochter van 7 heeft sinds 10 maanden een pony. Pony is betrouwbaar, lief, haalt geen gekke streken uit, zal nooit bokken of wat dan ook, is lekker voorwaards maar daar houdt dochter wel van :Y) en ze hebben een onwijze klik met elkaar. Pony is ook zorgzaam en zal ervoor hoeden dat dochter ernaast ligt. Wel zijn beide dames aan elkaar gewaagd qua koppigheid :+ (pony is een Welsh x Arabier). Voor er vragen zouden komen over harnachement etc: zadel past goed, gebit is in orde etc. En mbt les: dochter heeft steeds van mij les gehad en heeft net een ponykamp achter de rug waar ze 10 uur les gehad heeft en al heel veel geleerd heeft wat ze kan gebruiken. Daar bleek zij voor haar leeftijd al een behoorlijk hoog niveau te hebben qua zit, gangenwerk, beenhulpen, figurenkennis etc. Alleen die manegepony's lopen braaf hun rondjes wel op de hoefslag, dus onderstaand probleem had ze daar niet. Ze krijgt momenteel van mij les (ik heb 30 jaar rij-ervaring) en na de zomervakantie gaan we kijken voor instructie van buitenaf.

Wat is het probleem? Sturen en dan vooral in draf en galop. Als pony denkt dat een hoek eng is, blijft die hoek eng. Ik met mijn 30 jaar ervaring weet natuurlijk wel hoe ik dat op zou lossen als ik erop zit, maar een meisje van 7 dat dus nu pas echt leert rijden (los rijden, dus niet aan de longe en zelf sturen) lukt dat allemaal nog niet zo goed. En ik vind dat dochter zelf dat op moet leren lossen. Het is leuk een ander erop te zetten, maar het gaat uiteindelijk om deze combinatie. Dochter heeft nu met deze pony zo'n 10 keer los gereden. Dus dat zelf leren sturen zijn we pas echt net mee bezig.

In de buitenbak hebben we weinig problemen, mevrouw vind vooral de binnenbak eng. En met dit Nederlandse zomerweer rijden we dus in de binnenbak. Gisteren nog een plens water erbij op het dak en geen andere paarden in zicht en mevrouw wordt nerveus (pony dus, dochter niet). We zijn nu 2 dagen bezig geweest met vooral op de hoefslag stappen, ruiter laten ontspannen in de enge hoeken en doorsturen. Gisteren ook pionnen erbij gezet om dochter een richting te geven waarlangs te sturen. In stap gaat het steeds beter, komt er ook ontspanning bij de pony. In draf nog totaal niet, maar dan laat ik haar wel doordraven (dan maar niet op de hoefslag) en dus niet de pony laten stoppen wanneer pony dat wil, maar pas als dochter dat wil.

Uiteraard heeft dit tijd nodig, maar mijn vraag is dus eigenlijk: zijn we zo op de goede weg? of zijn er nog andere tips? Bijv martingaal of stootteugels om dochter net dat extra overwicht te geven?

Pony laat zich verder erg afleiden door van alles en nog wat buiten de bak en omdat dochter nu pas echt bezig is met leren rijden steekt ze de handen steeds naar voren en soms ook wat omhoog wat resulteert in de bekende waslijntjes. Leuk voor als je met je zit etc lang en laag kan rijden, maar in dit geval is het voor pony leve de lol en ik kijk zelf wel waar ik ren. Hoe leer ik de ruiter haar handen bij zich te houden en laag te houden en een continue lichte spanning op de teugels te nemen? (ik zeg het nu wel steeds uiteraard) Zijn er hulpmiddeltjes voor? Of zijn we op de goede weg en komt dat wel?

Het duo K&K
Afbeelding

Ik heb helaas geen goede rij-foto van hun los...

Duhelo

Re: Jonge ruiter (7) stuurprobleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:47

ik denk dat je het meeste doet wat je kan doen :D
echter zou ik mss eens opteren om enkele malen met een bijzetje te rijden, zodat pony niet overal kan lopen en huppelen.
wat doet pony als die een of twee maal wel in de hoek gestuurd is, blijft hij moeilijk doen, of is er dan geen probleem meer?
(voor het laatste geval: hoe loopt hij op de dubbele longe/lange teugel), anders is het een idee om dochter erop te zetten, en als hij begint te klieren, de lange teugel eraan zodat jij hem eens een paar keer de hoek kan insturen, kans dat het dan goed gaat.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 08:55

Als we in stap bezig zijn gaat het steeds beter en ontspant pony steeds meer. Nu liep gisteren haar dinnetje te brullen om haar en bleef ze wat nerveus, maar keer op keer die hoek doen en ze stapt er uiteindelijk braaf langs :j . In draf echter was ze er niet in te krijgen, maar dat komt denk ik ook door die waslijntjes van dochterlief. Geen leiding = dan doe ik het zelf wel. Zondag ging het dus heel goed na een minuut of 10. Gisteren konden we opnieuw beginnen met die enge kant.

Mooiste was toen we gingen uitstappen, lange teugel... pony sloft zo die enge hoek in :?
Ook doet dochter veel grondwerk in diezelfde binnenbak en ook daarmee gaat die enge kant steeds beter.

Bijzets dan dus toch maar eens uit de kast toveren... (ik ben zelf niet zo van de bijzets maar is misschien in dit geval toch wel beter.)
lange lijnen heb ik ook liggen! is ook een goed idee.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 17-07-12 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:55

Je bent best wel goed bezig hoor.
Kinderen van die leeftijd hebben de controle nog niet over hun ledematen wanneer ze een paar dingen tegerlijkertijd moeten doen,komt vanzelf.
Wat je wel kunt doen is een halstertouw om de hals van de pony,kan je dochter haar daar aan vast houden.
En laat je haar telkens 1 hand los laten.
Touw zo bevestigen dat wanneer ze beide handen aan het touw heeft ze haar handen mooi voor het zadel heeft.
Zo heb ik het mijn eigen dochter ook geleerd.
En zo nu en dan even iemand op de pony die hem even doorpakt,zodat hij wel netjes gereden blijft.
Hier stapte ik er zelf op omdat ik niet zo groot ben.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 09:01

Gaat dat halstertouw dan niet vanzelf ook naar voren als ze haar handen naar voren doet? Of kan ik dan beter het touw aan het zadel vastmaken?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:05

kun je gewoon zon bokriempje voor gebruiken :)

ik denk dat het vooral afhangt van het karakter van de pony, als die wat makkelijker is is het niet erg dat dochter hem nu wat losser laat.
als het echter een pony is die overal misbruik van maakt, en waar je al van weet dat als die een tijdje zo gereden is, het heel moeilijk zal worden om hem weer min of meer te corrigeren, dan zal je dringend actie moeten ondernemen :D

en getemt voor de spam

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:10

Stootteugels zou ik niet doen, die beperken alleen maar in t sturen en zijn m.i. alleen handig bij een beginner aan de longe. Een martingaal heeft alleen zin als de pony het hoofd omhoog doet om onder het werk uit te komen, ik weet niet of dat zo is?
Ik denk op zich dat je verder op de goede weg bent, misschien dat jij ter ondersteuning de pony door de hoek kunt drijven met een longeerzweep? Of gaat ie dan helemaal aan de ren?
Op zich is wat je dochter nu moet leren wel het echte paard rijden: sturen, been geven, voorwaars blijven tegelijk. Dat is iets wat tijd kost.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:13

Sorry, als ik hier iemand mee beledig. Maar ik vind een 7-jarige nog veel te jong om dan al zo vaak te rijden. En dan op een kamp ook nog 10 uur les hebben. Is helemaal niet goed voor hun heupen. Laat zo'n meid lekker spelen met haar pony.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 09:17

Duhelo schreef:
kun je gewoon zon bokriempje voor gebruiken :)

ik denk dat het vooral afhangt van het karakter van de pony, als die wat makkelijker is is het niet erg dat dochter hem nu wat losser laat.
als het echter een pony is die overal misbruik van maakt, en waar je al van weet dat als die een tijdje zo gereden is, het heel moeilijk zal worden om hem weer min of meer te corrigeren, dan zal je dringend actie moeten ondernemen :D

en getemt voor de spam

Ja geTemd heb ik ook al inderdaad.

MBT misbruik maken: neu denk het niet. Zodra we buitenbak gaan rijden gaat het een stuk beter bijv. Maar ja, we hebben haar ook pas 10 maanden dus ik weet het effect op langere termijn natuurlijk niet. Karakter van pony is goed, lief, maar soms eigenwijs en koppig, net als dochter dus :+ . Maar als het erop aankomt doet ze braaf wat je wil. Het is dus aan dochter om dat duidelijk over te brengen en daar schort het qua kunnen nog wel eens aan, omdat ze nog zo weinig ervaring heeft. Mijn handen jeuken soms om erop te klimmen en te laten zien hoe het moet }> maar ik ben te zwaar voor pony en ik ben van mening dat dochter daar niks van leert. Wel pakt ze sinds het kamp mijn aanwijzingen steeds beter op.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:18

Ten eerst wat een lieve foto,
Ja en het rijden word natuulijk wat lastiger, kun je geen stuk van de bak afzetten zodat de pony meer aanleuning heeft van de wand en kleiner is vaak fijner.
Het ruitertje is natuulijk niet bij machte om dit al op te lossen , du sdat moet echt spelenderwijs,
Wat je wel kan doen is je dochtertje leren los werken (Wel op een fijne manier en niet de pony door een cirkel heen jagen) zodat de pony jou dochter ook op de rug als leider gaat leren zien en haar ook op enge plekken gaat vertrouwen , zelf zou ik er niet voor kiezen zo,n jong kind met bit te rijden , want kinderen zoeken te vaak nog steun aan de teugel en dat geeft bij de pony ook heel veel spanning.

Zelf we hier ook een pittige pony die door een meisje van 5 werd gereden , zij heeft het loswerken altijd vor het rijden gedaan en dat geeft echt veel meer vertrouwen naar mekaar toe en mijn ervaring is dat kinderen het geweldig vinden hun pony zonder wat dan ook aan het lijf kunnen leiden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:18

Ik denk dat je goed bezig bent, hoor.
Toen ik zo oud was, had ik ook een pony, samen met m'n nichtje.
Wij hadden ook les, maar liepen natuurlijk tegen dezelfde problemen op als jouw dochtertje.
Wij vonden het volgens mij zelf helemaal niet erg, we hadden gewoon plezier met de pony.
Het kwam later allemaal goed, toen we ouder werden en meer ervaring kregen. :)

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:19

FriesWytske schreef:
Sorry, als ik hier iemand mee beledig. Maar ik vind een 7-jarige nog veel te jong om dan al zo vaak te rijden. En dan op een kamp ook nog 10 uur les hebben. Is helemaal niet goed voor hun heupen. Laat zo'n meid lekker spelen met haar pony.

Dat is een fabel dat het slecht zou zijn voor de heupen zolang de kinderen zelf niet aangeven er last van te hebben is er niets aan de hand.
Ik heb dit destijds na gevraagt bij een kinder arts omdat mijn dochter van toen 8 ook zo fanatiek reed.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:19

Hier deden we ook wel spelletjes.
Zo ook geen bijzet eraan doen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:20

FriesWytske schreef:

Van dat rijden vind ik een beetje onzin, ze zullen op zo,n kamp echt wel weten wat ze doen en kinderen ook laten spelen met hun pony, ik rij al vanaf mijn 4de en ben nu 49 en heb ook geen last van mijn heupen en heb heel wat uurtjes op mijn pony door gebracht toen ik 7 was , maar spelen en leuke dingen met een pony doen hoort er idd bij .

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 09:22

FriesWytske schreef:

Nou sorry hoor... Je weet helemaal niet hoe wij het hier aanpakken! De laatste 10 maanden heeft dochter lekker veel getrut met die pony, dus ook zonder zadel er even op, grondwerk, VD-kunstjes etc. (daarvoor heeft ze leren rijden op mijn Fries, jawel... elke week 10 minuutjes). We houden thuis het schema aan wat we van het revalidatiecentrum hebben gekregen voor onze zoon. Per week maximaal 3 minuten per levensjaar draf en galop samen. Dus in haar geval per week maximaal 7 x 3 minuten = 21 minuten draf en galop. Daar komen we nu niet eens aan.
En ja op kamp heeft ze 10 uur les gehad over 6 dagen. Waarvan 2 uur totaal voltigeles en ze niet de hele tijd te paard zat (en ze dus wel de enige was die met de handen los, wijd een rondje kon galoperen op een haflinger). En van die overige 8 uur heeft ze ook veel gestapt. Even een weekje wat intensiever kan echt geen kwaad volgens de fysio.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 17-07-12 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:23

Met 7 jaar gaat prima hoor ;) Is niet voor niks dat kinderen vanaf 6 jaar les mogen op de manege.

Volgens mij doen jullie het prima zilfstar, kwestie voor dochter om vol te houden. Waarschijnlijk heeft pony ook wel door dat ze nog niet zo heel handig is en probeert ze gewoon uit.. 2 teugels en 2 benen en doorzetten. Wat je wel eens zou kunnen doen (weet niet of je dat al had gedaan) is longeren in de binnenbak, dan kan poown rustig wennen aan de omgeving.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 09:26

Helaas mogen we in de binnenbak enkel dressuren en grondwerken. Maar ik heb hier al weer heel wat tips gekregen en we gaan lekker verder zo. Even kijken of een bijzetje toch wat gaat helpen. En verder veel oefenen haha.

Oja, mbt rijden en heupjes en leuke dingen doen:
gisteren dus 30 minuten gelst. waarvan 15 minuten stappen oefenen (met die enge hoek dus).
Daarna 5 minuten slalom etc gedaan, in stap, lekker spelen
Daarna oefenen op het blok staan met ruiter erop (Vind pony zoooo leuk om te doen :+ )
En daarna nog even draven geoefend een minuut of 8 a 10
en uitgestapt.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 17-07-12 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:27

Ja joh, hebben we niet allemaal op zulke monstertjes gereden ;) En wij hebben het ook geleerd :P

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 09:30

tsja en echt een monster is het niet. ik ken menig shetje van vroeger die als je met zulke waslijntjes reed er bokkend en springend van door gingen. Kato gaat alleen heel hard draven en kiest daarbij haar eigen weg inclusief soms snelle wendingen (ze kan ook barrelracen) en dochter vindt dat nog leuk ook.... haha. Is heel erg goed voor haar zit in elk geval. Soms gaan ze zo snel in een wending dat IK er allang afgelegen had hahaha

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:32

het idee van er even op te klimmen en voor te doen vind ik eigenlijk niet zo slecht hoor.
maar, dan moet je wel heel duidelijk tonen aan dochter van kijk:
pony doet dit - ik doe zo- pony reageert op die manier, daarna doet pony zus, ik reageer zo, pony doet zo
dit kan wel leerzaam zijn hoor. ikzelf rij mijn paard altijd even voor als er iemand anders op kruipt, en toon dan enkele bijzonderheden voor, hoe ze reageert op welke hulpen (ze kan soms nogal explosief reageren in de vooruit, een ruiter die niet zoveel ervaring heeft zou er dan wel es afkukelen :D)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:44

FriesWytske schreef:

Flint05 schreef:
Dat is een fabel dat het slecht zou zijn voor de heupen zolang de kinderen zelf niet aangeven er last van te hebben is er niets aan de hand.
Ik heb dit destijds na gevraagt bij een kinder arts omdat mijn dochter van toen 8 ook zo fanatiek reed.

Klopt, ik heb het ook nagevraagd bij mijn dokter destijds. Geen probleem.

Voor wat betreft de stuurprobleempjes... Het klopt dat de motoriek er nog niet is. En dat blijft voorlopig zo, want de fijne motoriek ontwikkelt zich meestal nog veel later.
Leg niet teveel druk op je dochter v.w.b. het leren rijden want het moet wel leuk blijven. Zij vindt het blijkbaar niet erg als ie af en toe "stom" doet en er is niets heerlijker voor een kind op die leeftijd dan lol met je knol. Die handigheid komt vanzelf wel.
Om de pony bewerkbaar te houden voor je dochter is het aan te raden om hem bij te (laten) rijden. Je kunt onmogelijk verwachten van een kind op die leeftijd dat ze helemaal zelfstandig zo'n pony goed bijhouden en het is nu eenmaal beter om te leren rijden op een rechtgericht paard dan op een scheve. Als ie echt een "sterrekijker" is, is een bijzetje geen slecht idee (om de rug van de pony te sparen).

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 09:59

Als ponylief "stom" doet zit dochter er met een grote glimlach op en gaan ze van de jihaaaaaa door de bak heen. Nee ik leg er geen druk op, doe ik al niet sinds ze nog IN mijn buik zat :+ . toen was ze al eigenwijs en eigengereid haha. Het is een kind met een eigen wil en eigen grenzen en dat respecteer ik. Doe ik met beide kids trouwens.

En idd lol met de knol is belangrijk! vandaar ook de VD (ook onder het zadel) en de slalom etc.

Pony is niet echt een sterrenkijker, ze loopt meer continue overal heen te kijken wat ze ziet. maar als we een bijzet eraan doen gebruikt ze haar rug wrs wel beter inderdaad.

MBT voordoen: is het erg als ik er effe opkruip met mijn 65 kilo op een pony van 300 a 350 kilo? Kan toch eigenlijk niet? denk dat ik daarna ook uit het zadel gewrikt moet worden hihi. Naast het rijden van dochter longeer ik haar en doe ik lange lijnen met d'r. Juist voor de lang-laag en het rechtrichten. Bijrijder is moeilijk te vinden (ook omdat pony echt lelijk gaat doen (oren naar acheteren, bijten in de lucht) als er iemand anders dan dochter op zit. Het is echt een eenvrouwspaard geworden sinds we haar hebben mbt rijden. Ander werk vindt ze met mij of zoon prima. En dat komt niet door het rijden. Zet er een onervaren vriendinnetje van dochter op en mevrouw verandert direct in een heks qua gedrag. Ze is het er ECHT niet mee eens dat er een ander op haar rug plaats neemt. vandaar dat ik dat dan zelf zou moeten doen en ik acht mezelf dus echt te zwaar en te lomp voor het kinderzadel)

heb 2 filmpjes gevonden, zie dat ik daar de bijzet eraan had ivm uit zadel trekken:

Eerste keer los, gefilmd met dank aan stalgenoot:
http://www.youtube.com/watch?v=IEH7mlSoPPk&feature=plcp
Pony komt graag filmer knuffelen. Dat gaat trouwens al beter. Voorheen kwam ze echt continue naar de persoon in de bak toe en moest ik er echt uit.

Dit is de tweede keer los

http://www.youtube.com/watch?v=btjTrYYENGc&feature=plcp
Bijzets lang gehouden zie ik en je ziet dus hoe ze draven etc. dat is beetje zoals het nu nog is. Overal heen, geen richting in haha, maar wel plezier hebben.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:10

Heb je al eens een pylon in de hoek gezet waar ze dan omheen moeten rijden?
Dochter vind het kennelijk ook wel grappig dat Kato gaat racen dus ze concentreert zich dan niet op het hoeken door rijden. (en gelukkig maar :) ) Zou die pylon dan steeds iets dichter in de hoek zetten... gewoon rustig proberen.
Volgens mij ben jij super bezig met je dochter en goed trouwens dat je binnenkort wel ander lesgever gaat zoeken... wordt zo als ze ouder wordt beter voor jullie verhouding.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 10:13

yep, pionnen gisteren gedaan! Als steuntje inderdaad en niet van "je MOET..." Deze later ook gebruikt voor te slalommen eromheen...

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:14

Ben je bekend met het werken aan de lange lijnen? Want dat kan een fijne manier zijn om je dochter mee te helpen tijdens het rijden, zonder dat je meteen teveel 'aanwezig' bent.

Ik heb dat laatst eens uitgeprobeerd met mn nichtje (8) en onze, tikkeltje eigengereide shetlander. Onze Bas vindt het rijden namelijk ontzettend leuk, zolang het maar niet op werken gaat lijken. En helaas voor Bas is mijn nichtje inmiddels wel toe aan wat meer uitdaging. Pas heb ik daarom wat stelling en buiging geintroduceerd. En om dat goed aan te leren, heb ik 2 lange lijnen aan de pony geknoopt en zo achter haar meegelopen. Zij had dus haar eigen teugels en moest het zelf doen, maar ik kon een keer een kneepje extra geven en haar toch het goede gevoel laten ervaren. En na een kwartiertje zo gereden te hebben, kon ze het los ook helemaal zelf. Vond het wel een fijne manier, bij ons zeker voor herhaling vatbaar! Misschien heb jij er ook wat aan!