Summer en ik- 1ste keer HAW.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xCODA

Summer en ik- 1ste keer HAW.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 22:08

Hallo iedereen. :P Bij familie rijdt ik een haflinger van 16-jaar Summer. Ik wil graag onze vooruitgang laten zien, en ik hóóp dat iemand tips voor me heeft! :')
In het begin: AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Nu: AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

De punten waar ik van vind waar ik op moet letten:
- Handen wat meer dragen, niet vast zetten (meegaan in de beweging).
- Hakken blijven uitdrukken.
- Recht zitten, niet te ver voorover, maar ook niet te ver naar achteren.
- Onderbenen niet weg steken.

Iemand tips? Kritiek is welkom, zolang opbouwend! :o
Laatst bijgewerkt door xCODA op 16-07-12 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ArGieVai

Re: Summer en ik- 1ste keer HAW.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:14

Jeetje wat een vooruitgang joh!

Je mag wel iets trotser gaan zitten, en inderdaad je handen netjes rechtop houden. Op de galopfoto lijk je ook iets krampachtig te gaan zitten, probeer ontspannen te blijven. De galop vind je hafje nog wel moeilijk lijk ik van de foto te zien? Probeer veel (schijn)overgangen te maken om haar sterker te maken. Daarnaast zou je ook balkjes kunnen gaan draven en veel voltes rijden en ook voltes sluiten/openen zou denk ik erg goed zijn.

Vind het er iig echt super ontspannen uitzien, en jullie zijn echt super veel vooruit gegaan samen :D

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 22:19

Ik zit zo krampachtig omdat ze heel snel was eerst, nu ben ik wat meer bezig met nageeflijk te rijden en zo ook te verzamelen. Vorige ruiter zaagde in haar mond, dus ze is heel hard in de mond, want ik zaag niet... lijkt me geen oplossing voor beide! :') Wel heb ik heel eerlijk, een paar keer (onder begeleiding!) gereden met een slofteugel, omdat ze moeite had in een ontspannen postitie te zakken. Maar deze heb ik totaal een keer of 3 gebruikt, onder begeleiding van een gediplomeerde instructeur (NHB-deurne), maar ik had hem soms even nodig, maar de rest niet meer. Dus als het zonder kan, NATUURLIJK zonder. Maargoed het is al moeilijk om rustig te galoperen voor haar, dus probeer ik haar op te vangen met mijn lichaam... dat is ook een minpunt. Als ik mijn knieën aansluit gaat m'n bovenlichaam naar voren! :P

En héél erg bedankt voor je tips en je complimenten natuurlijk! :D

Die met het blauwe dekje op, zijn het nieuwst. :)

cosmoxxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 00:45

Ik vind het ook er veel beter uitzien! :)
Ze loopt nu veel meer nageeflijk, en ontspannen.. :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:00

Je mag je teugels meer op maat nemen, zeker op de laatste 3 foto's wordt hij wat lang, wellicht gaat hij er in hangen?
Verder plaats je je armen vrij breed, je ellebogen aansluiten aan je lijf. En als je ook wat meer op je kont gaat zitten en je bekken kantelt kom je in het geheel wat rechter te zitten.

Verder heb je hem al lekker aan het lopen zo op het zicht.

Stefannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:05

veel beter! je ziet nu goed de nageeflijkheid! Inderdaad, probeer je hakken te blijven uitdrukken!

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 08:29

belle_boef schreef:
Je mag je teugels meer op maat nemen, zeker op de laatste 3 foto's wordt hij wat lang, wellicht gaat hij er in hangen?
Verder plaats je je armen vrij breed, je ellebogen aansluiten aan je lijf. En als je ook wat meer op je kont gaat zitten en je bekken kantelt kom je in het geheel wat rechter te zitten.

Verder heb je hem al lekker aan het lopen zo op het zicht.

Dankje. :) Ze gaat niet hangen maar inderdaad zijn mijn teugels snel te lang. :')

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:39

ik vind dat langere op zich niet verkeerd hoor, helemaal niet als je nog niet zo heel lang bezig bent! Lekker over de rug, actief naar voren rijden, dat oppakken komt vanzelf wel!!

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:27

Wauw, wat een vooruitgang! Super! Let er inderdaad op dat je teugels op maat houd. :j Verder komt het helemaal goed met jullie! :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:37

Volgens mij ben je ook een paar kilootjes kwijt als ik het goed zie. :D :D :D
Probeer ontspannen te blijven zitten en laat de teugels niet uit je handen trekken. Dan komt het helemaal goed met jullie.

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 17:34

Dat is me niet echt opgevallen, whahaha! :=

Dankjulliewel voor de tips en complimenten! :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:39

Je moet haar meer opwaarts rijden, dat los je niet met je hand op, maar met je been. Ze loopt nu namelijk te diep.
Je handen hoeven niet hoger, want dan ga je haar hoofd optillen, maar de uitwerking is juist, dat ze nog dieper zal gaan.
Verder moet je rechter op zitten, maar wat is de maat van je zadel? Je zit erg ver achterop het zadel en ik denk, dat dit zou kunnen komen, omdat het zadel te klein voor jou is of een verkeerde zitting heeft, die te snel omhoog gaat, maar dat komt eigenlijk op hetzelfde neer.

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 18:10

Tendance schreef:
Je moet haar meer opwaarts rijden, dat los je niet met je hand op, maar met je been. Ze loopt nu namelijk te diep.
Je handen hoeven niet hoger, want dan ga je haar hoofd optillen, maar de uitwerking is juist, dat ze nog dieper zal gaan.
Verder moet je rechter op zitten, maar wat is de maat van je zadel? Je zit erg ver achterop het zadel en ik denk, dat dit zou kunnen komen, omdat het zadel te klein voor jou is of een verkeerde zitting heeft, die te snel omhoog gaat, maar dat komt eigenlijk op hetzelfde neer.

Mijn handen moeten wel hoger, ik moet mijn handen meer dragen. Zegt zelfs mijn lesgever. :P
Opwaarts rijden moet inderdaad meer, maar daarvoor maak ik ook meer overgangen ín volte's puur zodat ze achter nét wat beter bij komt, dan gaat ze ook meer bergopwaarts lopen. Ben nog alle knopjes aan het uitzoeken, maar wil eerst haar ontspannen hebben. Ga ik boven haar tempo werken, is alles weer verpest. :')

Zadel is eigenlijk qua inches íets te groot, daardoor schuif ik achterin, maar met beugels langer zou het misschien niet zo zijn? Kijk van de week wel als ik daar ben, hoe het zit met 1 gaatje langer. ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 18:27

Hoe groot is het zadel dan? Als ik kijk naar je kruis, kont en ligging van het been, dan is je zadel echt niet te groot.
En handen hoger is onzin, dat is wat velen tegenwoordig mooi vinden, maar met een paard, dat van voren wil duiken is dat niet functioneel.
Als je je handen zou drukken, dan zou ik zeggen ja, maar bij jou zijn ze mooi boven de manenkam.

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 18:59

Zadel is 19 inches, geloof ik. Ik reed altijd in een 17,5 inches en daar zat ik mooier en beter in. :p Ik moet mijn kont iets meer onder me schuiven, niet als een donald duck gaan zitten. Ook een oude gewoonte! :')

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:27

Dit kan never een 19 inch zijn. Dat is sowieso al een weinig voorkomende maat en zou op een haflingerrug nooit passen en over de laatste rib heen vallen.
En als dit een 19 inch is, dan heb jij een hele grote kont, wat naar mijn idee niet het geval is.
Dit zadel verpest je houding, dus ik zou echt op zoek gaan naar iets anders.
En een 19 inch voor een haflinger... Nooit doen! Mijn paard van 1.80 en een Gelderse rug kan dat niet eens hebben.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:50

Ziet er goed uit alleen je zit soms iets te ver naar voren met je schouders maar als ik al het commentaar zo lees kan me daar wel iets bij voorstellen
Leuke haflinger

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 08:56

Dan is het 18 inch, weet niet precies. Het zadel en de pony zijn niet van mij. :') Zadel is wel aangemeten op de pony door de zadelmaker, maar ik reed er toen nog niet. :o Ik zal eens kijken met mijn beugels een gaatje langer: baadt het niet, dan schaadt het niet! :')

Iedereen bedankt voor de tips en complimenten. :P

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:10

CorkyLover schreef:
Zadel is 19 inches, geloof ik. Ik reed altijd in een 17,5 inches en daar zat ik mooier en beter in. :p Ik moet mijn kont iets meer onder me schuiven, niet als een donald duck gaan zitten. Ook een oude gewoonte! :')

Ook op een te groot zadel zou je in principe niet zo naar achter moeten schuiven. Wel als het niet goed ligt (bijvoorbeeld iets naar achteren kantelt). Misschien zou je eens naar het zadel/combi pony kunnen laten kijken? Hafjes kunnen normaal gesproken ook niet zulke grote zadels hebben.

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 09:32

Zadel is een paar maanden geleden nog na gekeken, in de andere combi. Zadel kantelt, schuif, glijdt niet, ligt gewoon goed en stabiel. Het is denk ik 18 inch, weet niet precies. Maar las net dat 1 inch al 2cm kan schelen. Dus dan is het denk ik 18 inch gewoon.

Ik duw mezelf naar achteren omdat ik mijn benen optrek en snel in een stoelzit wil gaan 'hangen', dan ga ik verder naar voren maar vaak alleen met m'n bovenlichaam (ook te zien op de foto's). ;) Maar toch bedankt. Binnenkort komt de zadelmaker toch voor een ander zadel voor een andere haflinger en dan zal ik het gelijk even vragen. ;)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:50

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:01

Met handen hoog is in dit stadium niks mis hoor. Je paard moet het allemaal nog ontdekken, en door je handen hoger te houden kun je haar beter begeleiden. Je kunt tenslotte ook geen pirouette draaien als je danspartner zijn arm voor je gezicht houdt.
Dat ze wat op de voorhand loopt lijkt me ook niet echt een probleem, jullie zijn van ver gekomen en het begin is er, dat ze dan op de voorhand loopt is logisch.
Als de ontspanning in de rug eenmaal bevestigd is, en ze van achteren actiever wordt, dan kun je haar wat meer gaan oprichten, maar zolang haar rug niet compleet ontspannen is (en dat kun alleen jij voelen ;) ) zal ik haar als ik jou was zéker niet opgerichter rijden. Op deze manier die je op de laatste foto's laat zien kan ze haar rug mooi loslaten en blijft ze mooi actief. Lekker zo doorgaan zou ik zeggen en lekker blijven lessen.
Super knap gedaan :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:10

Het is belangrijker dat se van achter uit loopt dan dat ze rond/ los is van voren. Je kunt niet rijden als de motor het niet goed doet. Eerst de achterhand eronder en dan is de voorkant pas echt belangrijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:08

Wat ik ook een voordeel van handen hoog vind is dat je ze niet zo vast zet. Dus liever handen hoog dan handen laag en stug.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 07:13

Maar nog liever handen laag en zacht. Dat iedere hand die laag is gelijk ook stug is, is natuurlijk onzin!
Voor de meeste mensen is het gebruik van de hogere hand alleen voor balans, ook al zullen ze dat niet toegeven of zelf niet eens merken.