Pony luisterd niet tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_bokworst

Pony luisterd niet tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 20:15

Hoi,

Ik heb een tinker merrie van ruim 3 jaar, ik ben een tijdje geleden begonnen met inrijden, en het ging allemaal erg makkelijk, niet bang voor uiter op rug, niet bang voor zadel, hoofstel en aansingelen. Waarschijnlijk ook omdat ik haar al vanaf de gboorte ken.

Het ging allemaal prima, ik reed steeds maar heel kort, maar nu ze het allemaal snapt, de hulpen etc, wilde ik steeds iets langer rijden en meer gaan vragen, maar als ze er geen zin meer in heeft, stopt ze en wil ze niet meer vooruit. Omdat ze nog jong is wil ik niet té streng zijn. Laatst vond ik het echt wel genoeg en werd ik echt streng, dan loopt ze wel weer verder, maar wil ze echt niet meer in draf. Ik begon haar toen de stemcommando's nóg beter aan te leren, dit hielp een beetje, maar niet veel. Volgens mij vind ze het gewoon saai, maar wat kan ik hieraan doen?

Buitenrijden vind ze overigens erg leuk, dan draaft ze vrolijk weg, en een gallopje vind ze ook heerlijk, daar wil ze prima doorlopen en kijkt ze vrolijk rond.

Even iets meer over het paard;
Naam; Maxime
Geslacht; merrie
Leeftijd; ruim 3,5

Ik hoop dat jullie weten hoe ik dit op kan lossen.

Groetjes Lisa

mika11

Re: Pony luisterd niet tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:19

Iemand met de longeerzweep erbij in de bak.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 20:23

mika11 schreef:
Iemand met de longeerzweep erbij in de bak.

Ik heb al 1 keer geprobeerd, was niet echt een succes, ze was doodsbenauwd voor de zweep, ik kan hier opzich wel op trainen, ik probeer het nog wel een keer, bedankt :)

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 20:39

Nog iemand andere tip?

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:42

Als ze stil gaat staan en niet meer vooruit wil heel streng zijn, gaat ze weer vooruit dan rijd je nog een rondje en dan stop je ermee.
Ik heb dit ook gehad dan was ik even heel streng en kreeg ze een flinke tik en dan lopen ze wel, daarna niet te lang meer doorgaan maar t weer opbouwen!

Azmay

Heel standaard antwoord, maar heb je les?
Een instructeur is er bij en kan precies zien wat er aan de hand is, wij kunnen maar een paar woorden lezen hier.

Angela

Ik denk dat je nu aan het maximale van je kunnen zit met betrekking tot het inriijden van het paard. Waarschijnlijk snapt je paard niet wat je bedoelt, en ben je niet kundig genoeg om het op de juiste manier uit te leggen. Ik zou er iemand bij halen met verstand van inrijden om het paard net dat stapje verder uit te leggen. Waarschijnlijk kunnen jullie daarna weer samen verder :)

Wat bedoel je precies met "meer gaan vragen"?

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 20:44

SaBiNa_S schreef:
Als ze stil gaat staan en niet meer vooruit wil heel streng zijn, gaat ze weer vooruit dan rijd je nog een rondje en dan stop je ermee.
Ik heb dit ook gehad dan was ik even heel streng en kreeg ze een flinke tik en dan lopen ze wel, daarna niet te lang meer doorgaan maar t weer opbouwen!

Dit doe ik al, en helaas werkt het niet echt

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 20:45

galley schreef:
Heel standaard antwoord, maar heb je les?
Een instructeur is er bij en kan precies zien wat er aan de hand is, wij kunnen maar een paar woorden lezen hier.

Ik heb les op de manege, maar (nog) niet met maxime.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:46

Jonge paarden kun je het beste 3 keer per week lekker buiten rechtuit rijden.
Ze is nu toch nog te jong voor veel bakwerk.

Zorg dat je verder een bekwame instructeur krijgt, je bent wellicht nog iets te onervaren om je paard alles correct te leren.

Nog aanvullend:
Hoe vaak rijdt je?
Hoe wordt je paard gehouden (binnen/ buiten/etc)?

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:46

tips hierboven
Suc6
Laatst bijgewerkt door nikkialex op 16-07-12 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 20:47

Angela schreef:
Ik denk dat je nu aan het maximale van je kunnen zit met betrekking tot het inriijden van het paard. Waarschijnlijk snapt je paard niet wat je bedoelt, en ben je niet kundig genoeg om het op de juiste manier uit te leggen. Ik zou er iemand bij halen met verstand van inrijden om het paard net dat stapje verder uit te leggen. Waarschijnlijk kunnen jullie daarna weer samen verder :)

Wat bedoel je precies met "meer gaan vragen"?

Er is bij mij verderop een vrouw die paarden inrijd, haar kan ik wel om advies vragen.

Ik bedoel ermee dat ik eerst alleen maar rondjes reed, en af en toe een volte. Met 'meer gaan vragen' bedoel ik iets langer rijden en meer afwisseling in tempo en figuren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:48

nikkialex schreef:
Als ze stil staat, en niet meer wil lopen,
Ookal is ze jong, flinke tik met je zweep, drijven, en met je stem!!
Suc6

Dat is geen goed advies.
Maar goed, helaas leren ze je dit soort dingen op de manege.

ts kan beter kijken of ze les aan huis kan krijgen op haar eigen pony.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 20:49

Ninx schreef:
Jonge paarden kun je het beste 3 keer per week lekker buiten rechtuit rijden.
Ze is nu toch nog te jong voor veel bakwerk.

Zorg dat je verder een bekwame instructeur krijgt, je bent wellicht nog iets te onervaren om je paard alles correct te leren.

Nog aanvullend:
Hoe vaak rijdt je?
Hoe wordt je paard gehouden (binnen/ buiten/etc)?

Ik rijd niet vaak, ik rijd max 3 keer in de week in de bak, vaak maar 2 keer, en sowieso 1 keer in de week een buitenrit.

lina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:49

je geeft aan les te hebben op de manege maar nog niet op maxime.
misschien is dat een idee een instructrice die jou met maxime door moeilijkere momenten heen kan helpen?

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 20:50

nikkialex schreef:
Als ze stil staat, en niet meer wil lopen,
Ookal is ze jong, flinke tik met je zweep, drijven, en met je stem!!
Suc6

Dit doe ik dus liever niet, ze is nog jong en snapt het waarschijnlijk niet helemaal.

Mystene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:53

Ik heb nog wel een tip. Let eens goed op je positie van je handen als je drijft. Doe heel bewust je handen in de richting waar je heen wil (dus iets naar voren) en dan been, desnoods ondersteunend met een corrigerende tik. En als ze voorwaarts gaat. Belonen!
Werk kort houden, Succes!

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:54

Ik denk stoppen op de juiste moment.. wanneer ze nog vlot gaat en er nog zin in heeft. En zo stilletjesaan verlengen. En zoals Ninx al zei; Niet al te veel in de bak met zo een jong paardje, probeer lekker buiten te gaan rijden.. Als ik het fout heb mag je dat ook best zeggen hoor. ;)

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 20:57

Mystene schreef:
Ik heb nog wel een tip. Let eens goed op je positie van je handen als je drijft. Doe heel bewust je handen in de richting waar je heen wil (dus iets naar voren) en dan been, desnoods ondersteunend met een corrigerende tik. En als ze voorwaarts gaat. Belonen!
Werk kort houden, Succes!

Inderdaad, dat is ook wel een goede. Belonen doe ik volgens mij genoeg, en ik rijd naast het in en uitrijden max een dik kwartier.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:03

Naast het rijden wat doe je nog meer met haar.
Die je dr ook nog daarnaast longeren etc...

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 22:19

Barcelano schreef:
Naast het rijden wat doe je nog meer met haar.
Die je dr ook nog daarnaast longeren etc...

Ja, ik doe wel eens vrijheidsdressuur, en ik wandel met haar, longeren doe ik niet veel, maar dat ga ik nog doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:25

Babeau schreef:
Ik denk stoppen op de juiste moment.. wanneer ze nog vlot gaat en er nog zin in heeft. En zo stilletjesaan verlengen. En zoals Ninx al zei; Niet al te veel in de bak met zo een jong paardje, probeer lekker buiten te gaan rijden.. Als ik het fout heb mag je dat ook best zeggen hoor. ;)

Hier ga ik wel in mee, paardje is nog maar 3,5 en kan best wel genoeg zijn op dat moment. Dus probeer het aan te voelen en iets eerder te stoppen er niet doorheen willen, zou ik niet doen gewoon stoppen voor het paard het beu is. Het moet ook voor het paard leuk blijven en misschien is dat gewoon voldoende voor haar.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:47

3 jaar is erg jong , du swees geduldig en daarbij neem les en goede begeleiding.
Zweep zou ik zeker niet op de verkeerde manier gebruiken,
Zelf heb ik mijn tinker eerst helemaal aan de hand opgeleid, dus miss een optie om het dier eerst de hulpen vanaf de grond te leren
Ook zou je de bak door de helft kunnen delen met een lint dat werkt voor jonge dieren vaak ook erg fijn dan hebben ze de aanleuning van de wand, of in de longeercirkel gaan rijden, maar boven al is belangrijk dat je zelf snapt waar je mee bezig ben .

cosmoxxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:57

ik heb dit ook gehad met mijn eerste pony die heb ik ook bijna zelf ingereden met hulp.. :j
alles ging goed, met alles was hij braaf met buitenrijden enz ook. :D Maar na een paar week begon hij me uit te proberen en idd stilstaan na 1 rondje, en dan wou hij niet meer voorruit. Ik zou zo veel mogelijk met je stem proberen, en toch een beetje streng zijn, want zodra je dat niet doet krijg je er later heel veel problemen mee. ;)

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 12:03

Tigra_ schreef:
Babeau schreef:

Hier ga ik wel in mee, paardje is nog maar 3,5 en kan best wel genoeg zijn op dat moment. Dus probeer het aan te voelen en iets eerder te stoppen er niet doorheen willen, zou ik niet doen gewoon stoppen voor het paard het beu is. Het moet ook voor het paard leuk blijven en misschien is dat gewoon voldoende voor haar.

Nouja het probleem is dat dat ik steeds heel kort rijd, na het instappen gaat ze na 2 rondjes draven al staken.