Vandaag presenteer ik u mijn lieve paardje Anoek!
- Anoek is van Flemmingh X Goodtimes
- 8 jaar
- 1.63
- Merrie
- Niveau: richting B
Anoek is een lief, werkwillig maar een échte merrie. Ze gaat voor je door het vuur, wil voor je werken en pakt de dingen snel op. Maar als ze er geen zin in heeft, dan krijg je dat ook duidelijk te merken. Niet saai dus
.Anoek is op haar 5e ongeveer ingereden. Daarna heb ik er ongeveer 1 jaar op gesukkeld, niet echt gereden maar meer een beetje onbegeleid op gehobbeld. Toen ze 6.5 was heeft ze een veulen gekregen en daarna is mijn paardrijden op een lager pitje gegaan doordat ze drachtig was en ik druk was met mijn studie. Nu, ongeveer een jaar later, heb ik haar weer opgepakt en ben ik onder goede begeleiding aan de gang gegaan. Ik rijd haar nu ongeveer 2 tot 3 keer per week en krijg om de week les (ben student, kan niet meer betalen haha).
Misschien dat je sommige mij herkennen, ik heb net een topic geopend over mijn probleem met haar op de rechter galop. Daar is echter tijdens de training die gefotografeerd is niet aan gewerkt. Doordat er meerdere mensen in en om de bak aan het werk waren kon ik haar niet echt ontspannen. De dingen waar wij als duo aan werken zijn:
- Lang en laag: ze heeft nogal haar eigen houdinkje waar ze snel in schiet. Dit is opgekropt en in een krul. Ik vind het lastig om haar hieruit te krijgen, maar we zijn er mee bezig. Op sommige momenten laat ze dit los en loopt ze erg fijn.
- Korte pasjes: Anoek kan niet echt stappen aan het begin van de training, dit heeft haar moeder precies hetzelfde. Ze dribbelt als het ware, alsof we de passage aan het oefenen zijn. Ik denk dat ze ongeduldig is en op het begin vaak energie over heeft. Ze heeft dan echt drift naar voren. Dit laat ze het vaakst aan het begin van de training zien. Als ik tussendoor aan het stappen ben dan stapt ze over en dribbelt ze niet meer.
- De rechter galop: hier zijn we mee bezig en in het andere topic ontvang ik veel tips. Bij deze foto's zul je geen galop zien omdat ik daar vandaag niet op getraind heb.
Waar ik als ruiter aan moet werken:
- ik vertoon eigenschappen van een stoelzit (moeilijk om daar vanaf te komen, tips?)
- Ik vind mijn paard erg mooi, waardoor ik teveel naar beneden kijk.
- Na het zien van de foto's vind ik dat mijn teugels een stuk korter kunnen en de handen een stuk hoger.
Opmerking: je ziet bij sommige foto's een berg zand in de bak: dit klopt! De eigenaar is een stuk grond aan het uitgraven en dit zand wordt in de bak gelegd. Alleen was deze berg nog niet over de bak verdeeld. Erg handig, zo'n bult zand midden in je bak.
Nou let's go!
Even een paar rondjes aan de longe, ze heeft een paar dagen stil gestaan. Dit doe ik altijd, dan kan ze haar 1e energie al kwijt.

Dit bedoel ik met de korte pasjes, ik pak haar hier net op na aan een losse teugel ontspanning te krijgen (dus zonder dribbelen). Zodra ik de teugels oppak moet ik daar opnieuw mee beginnen omdat ze dan meent dat ze moet gaan dribbelen, dan krijg je deze foto)

Ik vind dat ze hier wel ontspannen loopt, maar ze kan nog meer lang en laag. Verder kan mijn been er meer aan en mag ik wat trotser gaan zitten.

Ik moet hier trotser gaan zitten, haar beengebruik is hier wel prettig. Deze kant wil ik op!

Hier zie je dat ze alles nog wel lastig vindt. Ze heeft een geconcentreerde blik maar loopt niet helemaal juist. Dit is redelijk een voorbeeld van haar eigen houding.

Tot slot, ik kijk gigantisch naar beneden, maar hier zie je wel wat van prachtig beest ik eigenlijk onder mijn kont heb. Ik vind het een mooie foto van mijn meisje!

Ik heb commentaar gegeven naar mijn inzichten, maar mijn inzichten zijn misschien helemaal verkeerd! Ik heb goede begeleiding en zij wijst mij op de goede dingen, maar desondanks ben ik wel benieuwd naar jullie tips en tops! Zouden jullie er wel rekening mee willen houden dat het paard en ik een duo in working zijn. Dus we werken hard aan de weg, maar perfect is het nog lang niet!
Ik hoor graag van jullie!
Groetjes,
Jolien
) en als dat zich een beetje positief ontwikkelt dan heb je vast en zeker een blikvanger in de ring.