paard denkt er anders over dan ik...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xbrittdonna

paard denkt er anders over dan ik...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 12:53

hallo allemaal!

ik heb een verhaal en ik hoop dat jullie me misschien kunnen helpen..
heb een hartstikke leuk paard, beetje een heethoofd maar kan geweldig springen,
alleen hebben we samen een klein probleempje.

als er een hindernis staat en we rijden aan in draf is er niets mis,
alleen als ik in galop aanrijd, wordt ze al zeker iets heter .. maakt opzich niet uit
maar dan denk ik dicht bij de hindernis nog één galopsprong en ze zet af,
maar mijn paard denkt oooh, ik kan nu wel vast afzetten...

hierdoor krijg je dat je soms achterblijft, blijf vaak wel zitten dus val er niet af, maar het is niet best! :P
nou was mijn vraag, hebben jullie misschien tips om mij te helpen hoe ik dat het beste kan oplosesn?

de één zegt bijv. je paard moet wachten wachten wachten en als jij af wilt, mag ze pas af..
maar als het geen hele hoge hindernis is, springt ze gewoon (het is niet altijd het geval, soms wacht ze ook netjes, ligt vaak aan welke plek we gaan springen, onbekend netjes wachten, thuis ... ooh ik kan wel afzetten!)

de ander zegt dat het aan mij ligt dat ik gewoon één galopsprong eerder de springhouding aan moet nemen. Maar ik denk dan, als ze een keer gaat staan, kan het ook nog zijn dat je er vooraf afgaat..

hmmm.. iemand dus tips, oefeningen voor mij of voor het paard?

Dav

Re: paard denkt er anders over dan ik...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:55

Galop/draf balk ervoor leggen,dat al eens geprobeerd?
Les nemen van iemand die er verstand van heeft.

xbrittdonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 12:57

ik krijg één keer in de week zeker springles van iemand die er verstand van heeft..
maar ik wil er graag zelf ook nog wat extra aan trainen.

als ik er een galop of drafbalkje voor legt, kent ze precies..
dan doet ze het heel braaf, haal je het balkje weg dan klopt het weer niet!

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:58

Paar keer in verzamelde galop aanrijden naar de hindernis en enkele keren stil zetten, of een volte maken voor de hindernis. In uitjes wilt ook wel eens helpen. Of galopbalkje voor hindernis leggen.
Krijg je les, want dan zou je het je trainer kunnen vragen, dit is namelijk basis stof.

Edit: ik zie dat je nu les hebt, maar dan weet je toch al wat je moet doen? Want je krijgt les van iemand die er veel verstand van heeft zoals je al zegt.
Kun jij zelf wel goed de afstanden zien? Dit speelt ook mee.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:03

paar keer als je voelt dat ze erheen gaat zonder dat jij controle hebt, der stil zetten voor de sprong daarna steeds erop af en ze mag pas springen als je voelt dat ze op jou wacht. zo krijg je controle. maar dit kan je beter doen met je instructrice erbij. ook veel galop oefeningen doen in je dressuurwerk hiermee bedoel ik veel schakelen zodat jij daar meer controle over krijgt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:03

Springles nemen.

Dit kan je niet uit jezelf oefenen, echt niet.
Het is niet alleen een questie van haar goed voor de sprong zetten (hoe vroeg zij af zet moet JIJ bepalen en doorgeven), maar ze moet ook anders gaan springen. Meer omhoog i.p.v. naar voren, ze moet haar achterhand meer onder zetten, meer terugkomen voor de sprong.
Jij moet ervoor zorgen dat zij dichter bij de sprong komt en dat kan je (nog) niet. Goed les nemen dus. Succes!

Daarbij mag ze niet heet worden voor de sprong. Daar ook aan werken dus. Tempocontrole. Zolang zij lang (en hard) naar de sprong toe gaat, kan je geen mooie sprongen en afstanden krijgen.

edit: ook ik zie nu dat je les hebt. Wat oefen je met je instructeur?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:06

Klinkt als die muts van mij :)

Heb je wel eens springles met je paard? Voor mij heeft het geholpen om kilometers te maken en les te nemen. Leer te voelen wat er onder je gebeurt. Als je kan voelen wat er onder je gebeurt dan kan je die laatste galopsprong er ook nog wel bij rijden. Of, als je hem aan voelt komen en te laat bent om te corrigeren, mooi mee aan boven de sprong.

Toen ik begon met springen met mijn paard moest ik d'r na zo'n reuzesprong terug nemen en eerste mezelf weer herstellen. Later voelde ik ze aankomen en kon daardoor beter meegaan boven die sprong en na de sprong haar weer goed oppakken. Naarmate ik meer met d'r sprong en ze vaker en beter voelde aankomen kon ik haar er ook beter op terugrijden en er nog een extra galopsprong bij rijden.

edit: wat ook goed helpt is tempowisselingen rijden in de galop. Twee balkjes op de grond en daar overheen galoperen. De ene keer tempo verruimen (galopsprong minder proberen te rijden) en daarna een keer het tempo verzamelen (galopsprong meer proberen te rijden). Door die oefening ga jij beter voelen wat er onder je gebeurt en hoe je moet reageren om vooruit of juist terug te rijden en dan zal dat bij het aanrijden op een hindernis ook vergemakkelijken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:10

Falona schreef:
Klinkt als die muts van mij :)

Heb je wel eens springles met je paard? Voor mij heeft het geholpen om kilometers te maken en les te nemen. Leer te voelen wat er onder je gebeurt. Als je kan voelen wat er onder je gebeurt dan kan je die laatste galopsprong er ook nog wel bij rijden. Of, als je hem aan voelt komen en te laat bent om te corrigeren, mooi mee aan boven de sprong.

Toen ik begon met springen met mijn paard moest ik d'r na zo'n reuzesprong terug nemen en eerste mezelf weer herstellen. Later voelde ik ze aankomen en kon daardoor beter meegaan boven die sprong en na de sprong haar weer goed oppakken. Naarmate ik meer met d'r sprong en ze vaker en beter voelde aankomen kon ik haar er ook beter op terugrijden en er nog een extra galopsprong bij rijden.

Nog even een aanvulling ter duidelijkheid: De extra galopsprong moet je niet willen. De hele afstand moet anders, niet pas de laatste galopsprongen. De laatste galopsprongen moet je niets meer hoeven doen, daar moet je naartoe werken. Daarom moet je een oog voor afstanden gaan ontwikkelen. Ver van te voren zien of het uit komt, in je hoofd alvast alvast zien of je in deze afstand met dit tempo goed uit komt. Net zoals bijv. springruiters in de barage goed uitkomen terwijl zij zo een bocht maken, dat zij pas voor de sprong komen in de enalaatste galopsprong.
Dat krijg je (sommigen krijgen het nooit) door goed les, veel feedback en door veel meters te maken.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:16

Vanwaar die quote? Een aanvulling op jezelf of op mij?

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:21

Ik was ook regelmatig niet mee met de sprong, omdat pony te vroeg/te laat afzette. Mijn instructrice gaf me de tip om vanaf enkele passen voor de sprong, de galopsprongen te tellen. Dus 1 ( gallopsprong), 2 , 3 , 4, 1 en spring! Je kan het eens proberen. Sinds ik dat doe, zit ik zo goed als altijd op tijd in de springhouding :D Veel succes!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:22

Een aanvulling op jou. Voor het geval TS denkt dat ze dan de laatste paar galopsprongen ineens terug moet gaan rijden om die extra galopsprong te rijden.