Haflinger najego. filmpje, tips gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ManonGrr

Haflinger najego. filmpje, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 16:52

Hallo allemaal.

Stiekem héél eng om hier een topic te openen, maar wel nodig.

Mijn haflinger najego heb ik vanaf december 2010. Hiervoor heb ik hem verzorgd, maar ik heb er nooit dressuurmatig mee gereden. Sinds december 2010 wordt hij iets meer aan het werk gezet, maar pas sinds een klein half jaartje ben ik zelf heel gemotiveerd om dressuurmatig te verbeteren. Najego heeft een OCD in zijn rechterachterbeen. Sinds hij van mij is, is hij één keer kreupel geweest hierdoor. Dat was vrijwel in het begin. Hij was overbelast omdat ik op een verkeerde manier reed. Ik heb toen een lange tijd niet gereden omdat ik bang was dat hij weer kreupel zou raken. Af en toe wel periodes gehad waarin ik er een klein half uurtje op stapte, maar nooit serieus aan het werk.

Sinds ik met kerst tegen de bakrand ben geknald na een gekke bui van najego, heb ik een nieuw zadel. De boom van het oude zadel brak namelijk tijdens deze klap. Sinds ik mijn nieuwe zadel heb, merk ik zoveel verbetering in najego, dat ik het aandurf en ontzettend gemotiveerd ben om te gaan rijden. Najego is ook ontzettend veranderd. Het is nu een vriendelijk, leuke en alerte pony. Hij is zoveel soepeler dan hij was, mede dankzij de lessen die ik ong. 1x in de 2 weken heb. Hij begint eindelijk door te hebben dat er ook een achterkant aan hem hangt.

Ik heb me vandaag laten filmen. Sorry voor de kwaliteit, ik hoop dat jullie iets nuttigs kunnen halen uit de film. Wat ik graag van jullie wil weten: wat zien jullie direct? wat valt er op en wat kan er verbeterd worden? Ik weet dat het niet perfect is, en dat komt meer door mij dan door hem, maar als ik toch eens filmpjes had van vroeger.. lijkt dit wel perfect. En vooral; wat kan ik doen om te verbeteren?

Ik hoop op nuttige reacties. Wees niet te lief, maar ook niet te streng, want ik doe mijn uiterste best. Ik rijdt sinds kort ook FNRS wedstrijden, omdat dat zorgt voor motivatie om te oefenen en het geeft je een beeld van de vooruit/achteruitgang.

Dit is de link naar het filmpje. Als jullie nog vragen hebben kan ik die altijd beantwoorden.
http://youtu.be/6dQIKplq2gM

Mvg, Manon

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:10

Leuke pony zeg! Dat wilde ik even als eerst zeggen.
Dan even over je rijden: Ik vind je een mooie stille zit hebben, zeker je handen mogen een compliment hebben. Ik vind zijn tempo mooi, niet te traag en ook niet over zijn tempo. Maar zijn achterhand is er niet bij, die loopt er wat achteraan.
Daarnaast zou je je teugels korter mogen maken, en wat aanleuning gaan vragen. Probeer meer figuren te gaan rijden. Zeker de voltes zijn belangrijk. Open de voltes en sluit de voltes. Probeer ook veel schakelingen te maken op de volte. Zo train je de achterhand, en zo zorg je voor aanleuning. Maar eerst de achterhand meer eronder krijgen.
Jullie zijn op de goede weg!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:13

Mij valt direct op dat je pony rechtsom onregelmatig loopt.. ik denk dat hij zich behoorlijk vasthoudt in de bovenlijn.. Wat vraag je van hem op 4:00 min? Ben je alleen aan het doorzitten? Hij galoppeert een paar keer aan, wat niet de bedoeling is? Ik denk dat doorzitten voor hem geen pretje is aangezien hij zich zo vasthoudt in zijn rug. Probeer je paard echt te gaan gymnastiseren, linksom en rechtsom op de volte zetten. Vraag het achterbeen er bij (niet harder gaan rijden). Tja.. het is niet zo via internet uit te leggen en op te lossen. Probeer een goede instructeur te zoeken die les geeft in rechtrichten. Wel goed dat je open staat om e.e.a. te verbeteren! :j

noahlady

Re: Haflinger najego. filmpje, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:25

tja... wat ik direct zie? Dat is eigenlijk een (leuke) pony, die een beetje actiever mag gaan lopen, hij loopt en beetje te sjokken. Rijd lekker veel overgangen en schijnovergangen,schakelen in het tempo, dan word hij vanzelf wat actiever in het beenwerk/achterbeen gebruik.
Het doorzitten gaat erg stijfjes... Probeer kleine stukjes en dan je lichaam te onstspannen...
Dat is ook lekkerder voor de rug van je pony.
Door het lekker wat actiever te gaan rijden, van achter naar voren, zal ook zijn koppie wat gaan zakken en gaat hij wat nageven.
Succes verder!

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:36

Allereerst wil ik zeggen dat je een hele leuke haflinger hebt ! :D

Verder vind ik hem niet helemaal lekker lopen rechtsom. Probeer idd te ontspannen als je gaat doorzitten.
Kleine stukjes proberen, dan weer lichtrijden.. Blijf hem ook activeren, kleine pasjes voorwaarts en weer terug. Zowel in stap als in draf. Hij loopt nu erg in 2 delen.. Dus probeer die oefeningetjes om hem van achteren actief te maken :j

Wel zou ik eerst toch checken om hij helemaal goed loopt, maar misschien vertekend het beeld wat omdat het beeld niet stil is opgenomen..

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 07:58

Bedankt voor jullie commentaar! En hij is inderdaad leuk hé!

Mir_horses: Zijn achterhand doet inderdaad nog niet helemaal mee, maar al zoveel beter als vroeger! Toen zeulden ze er maar achter aan.. De teugels moeten inderdaad veel korter, maar ik heb het gevoel dat hij dan zijn achterhand helemaal niet meer gebruikt.

Ansie: Mijn pony loop al zolang ik hem ken op deze manier. Het is inderdaad niet 100% zuiver, maar hij is verschillende keren gechekt door een dierenarts incl. foto's. Mede dankzij het rijden kunnen we dit oplossen. We zijn al goed opweg, maar er is nog een hele hoop ruimte voor verbetering. op 4.00 vraag ik hem íéts sneller te gaan, dus galop was idd niet de bedoeling.

noahlady: Van mijn instructrice moet hij juist wat rustiger lopen, aangezien hij anders sneller gaat om onder het werk uit te komen. Dat doorzitten is een groot probleem bij mij inderdaad. Als ik ga doorzitten gaat hij óf heel hard/galop, óf hij gaat ontzettend in mijn handen hangen.

mieske: eigenlijk hetzelfde antwoord als bij ansie. Wel bedankt voor je compliment!

nog even ter toevoeging: we zijn in de lessen vooral bezig met voltes, veel overgangen, achterwaarts en dan direct draven daarna, kleine gebroken lijnen zodat hij soepeler wordt in zijn heupen etc. Dus inderdaad gymnastiek,