Springwedstrijd @ 2e selectie vaassen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SaBiNa_S

Springwedstrijd @ 2e selectie vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 16:42

Ik heb 16 juni een wedstrijd gehad met suus ( eigenlijk Brusanne )
We rijden klasse B cat. C en hebben nu 9 wp. We waren foutloos en hadden 70,5 punten en een 4e plek.
Ik was zelf heel erg tevreden, we hadden nu een ritme voor mijn gevoel en ik heb best netjes gereden met aardig hoge punten was de eerste keer dat ik boven de 60 uitkwam ! :D
Ik wilde namelijk altijd te netjes rijden waardoor het juist slecht ging :+
Ohja we zijn net niet geselecteerd voor de gelderse , mn arm is die zelfde dag gebroken van een andere pony gevallen en kon de 3e selectie helaas niet meerijden!
Over Suus:
Brusanne, Welsh , merrie , net 8 jaar, zelf ingereden en rijd haar al 3 jaar.

View My Video

Oh oja, na hindernis 1 landt ze in de verkeerde galop, dit voelde ik ook maar ik dacht spring maar is n x over maar dat deed ze dus niet haha. Achteraf had ik beter terug kunnen gaan naar de draf en opnieuw aanspringen maar de vorige wedstrijd was ik over de tijd doordat ik dat deed, en verder in t parcour heb ik er meer op gelet en boven de sprong mijn binnen hand iets naar buiten gedaan.
Ik sta open voor (opbouwende) kritiek / tips! :)

Sica
Moderator Over Paarden

Re: Springwedstrijd @ 2e selectie vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:58

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:40

Voor de sprongen ga je erg aan de teugels hangen/achterover hangen, als je pony te hard gaat kun je beter even een ophouding geven van hier blijven en niet aan de teugels gaan hangen.

In de dubbel kom je niet helemaal uit, hier zou je hem iets been kunnen geven zodat die makkelijker uit komt. Blijkbaar heeft je pony een kleinere galop dan waar het parcours op gebouwd is.

Galop herstellen doe je op nog een plek niet, het springt voor de pony makkelijker als je dit wel doet en in de B wordt je er ook op beoordeeld natuurlijk.

Op het laatste stukje van de film ga je terug naar draf, houd je benen stil in draf, de pony heeft een goed tempo maar wordt wel vooruit geprikt door de sporen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:59

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Podagros

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 23:21

Oei meid, jij zou een pony moeten hebben om mee in Cat. D te rijden, het liefst nog Cat E...

Wat ik zie is een ontzettend gespannen ruiter met een pony die nog meer gespannen is. Ik vind het vervelend om te zeggen, maar ik krijg plaatsvervangende pijn als ik naar je filmpje kijk.

Probeer jezelf en je pony veel meer los te laten. Je houdt jezelf ontzettend vast in je rug. Probeer wat relaxter te zijn. Probeer ook je been(dus niet je spoor!) er wat beter aan te houden ipv stijf te houden.

En je bent je pony constant aan het duwen met je zit, probeer een stuk stiller te blijven zitten en niet constant van voren naar achter te schuiven. Je bent haar nu aan het pushen, terwijl je van voren ontzettend aan het trekken en hangen bent.

Je lijkt te snel naar de sprong toe te willen en als je daar eenmaal bent wil je (snel) eroverheen.
Rij rustig en ontspannen de lijnen. Wil niet naar de sprong toe en vervolgens eroverheen. Wil de aangegeven lijnen rijden. Laat de hindernissen naar je toekomen en als die er eenmaal zijn gaan jullie eroverheen.

Rij je nog wel een balkjes en cavaletti's en heb je nog gewoon dresssuurles? Mocht dat niet het geval zijn, dan wil ik je ten zeerste aanraden om dat te doen.

Probeer meer rust in jou en je pony te brengen, daarna kan je er ook aan werken dat ze haar galopsprongen wat groter maakt. Dat is voor jou fijner, maar ook voor je pony tijdens het parcours.

Ik zou de sporen laten. Die hebben toch geen nut, al helemaal niet in een B parcours. Als je pony makkelijker vooruit te krijgen of te sturen is met sporen zal je aan je dressuurbasis moeten werken.

En zoals ik ook in het begin van mijn post zei, je hebt echt een grotere pony nodig. Vooral als je wilt springen. Je zit de pony gewoon ontzettend in de weg.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 10:51

Bedankt voor je reactie.
Er zitten wel dingen in waar ik me in kan vinden, maar ik vind soms ook dat je wat overdrijft .
Ik heb 1 keer in de week dressuurles en 1 keer in de 3 weken springles. Sporen hebben wel nut, ik rijd soms ook zonder zodat ze niet alleen maar met sporen gereden wordt. maar ze reageert veel beter met en vooral op wedstrijd vind ik dat fijn.
Ik vind dat ik best rustig zit, ik houd haar inderdaad wat tegen zodat we wel goed bij de sprong komen.