Paard is zooo druk...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Paard is zooo druk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 07:55

... tenminste, het eerste kwartier van het rijden.

Ik heb een fries van 5 jaar, ontzettend lief beest. Met rijden is hij op zich braaf bij mij, maar absoluut geen beginnerspaard. We rijden momenteel B dressuur.
Nu is het zo dat hij best een haantje kan zijn, maar dit heb ik nu redelijk in toon kunnen houden.
Alleen is hij nog zo druk met rijden, en dan met name het eerste kwartier. Daarna is hij waarschijnlijk moe gereden en is 'ie heel braaf en rustiger. Hij wil dat eerste kwartier dan alleen maar snel draven, springt soms zelf in galop aan en doet af en toe z'n hoofd de lucht in. Vooral dat hele snelle zou ik er graag uit willen krijgen, dat doet hij het meest namelijk. Ik corrigeer dit natuurlijk waar ik kan; ik probeer hem langzamer te laten draven en maak veel overgangen waarin ik probeer om hem rustig weer aan te laten draven. Soms laat ik hem maar een heel stuk galopperen zodat hij wat rustiger wordt.
Het gaat een beetje met ups en downs, deze week doet 'ie het weer meer dan bijvoorbeeld vorige week. Ik moet wel zeggen dat er dinsag iemand anders op hem gereden heeft en die heeft hij er dus afgegooid, daar was het echt blinde paniek toen ze wilde gaan draven en kon hij alleen maar rennen. De dagen erna probeerde hij hetzelfde bij mij te doen; dat rennerige.

Ik vermoed zelf dat een stukje angst dus de oorzaak is, want zowel de zadelmaker als de tandarts zijn kortgeleden nog geweest. Tevens komt hij de hele dag uit zijn stal en staat op het land met vriendjes. Tekort aan beweging kan het dus ook niet zijn lijkt me.

Nu is de hamvraag dus, kan ik hier iets aan doen, wordt dit minder als hij ouder wordt of is dit gewoon zijn karakter?
Ik vind het niet een onoverkomelijk iets, zoals ik al zei is hij fijn te rijden na die eerste 10 minuten/kwartier.
Laatst bijgewerkt door Aranel op 13-07-12 08:00, in het totaal 2 keer bewerkt

EllyC

Re: Paard is zooo druk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 07:57

waarom niet gewoon even 10 minuten longeren voor je erop gaat?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 07:58

Heb ik in het begin ook wel gedaan, maar ik vind eigenlijk ook wel dat ik het zelf moet oplossen als ik er op zit :+
En het is dus zo dat hij het niet iedere keer doet met rijden.. Maar bedankt voor de tip, misschien dat ik het wel weer wat vaker ga doen :j

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 08:06

het drukke krijg je er waarschijnlijk niet zo snel uit, maar wat je wel kan doen is zorgen dat de aandacht bij jou komt liggen en dat je weer controle hebt over je paard. dus zoals je nou ook al doet overgangen terug, maar ook juist voorwaarts. als je alleen moet remmen wordt je paard alleen maar drukker. Ik zou zelf ook veel wachtoefeningen doen dus terug en dan ook echt terug en dan weer lekker voorwaarts.

waarschijnlijk wordt het wel minder na je veel op wedstrijd bent geweest. mijn paard was ook altijd heel druk met name op buitenwedstrijden.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 08:07

wat betreft het longeren kun je hem ook thuis even longeren dat het frisse er af is. Misschien helpt dat ook nog een beetje. en dan niet moe longeren maar gewoon even een beetje energie er uit

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 08:51

Oh maar ik heb het niet over wedstrijd, juist thuis doet hij het :j

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:00

oh sorry had dat verkeerd gelezen denk ik, ben half aan het studeren half aan het op bokt struinen :+ maarja dan blijft het nog wel hetzelfde verhaal. de aandacht moet bij jou komen te liggen.

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:03

Lukt het je om die voorwaartse snelheid om te zetten in buiging? Dus als hij begin te rennen hem op een volte zetten en dan zorgen dat hij netjes buigt en een keertje doorstellen. Dus juist zijn voorwaartse drang gebruiken, maar een andere richting geven, hen er mee aan het werk zetten.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:04

Ga eens over op ander brok misschien reageerd hij erg op haver en moet hij daarom eerst even zijn 'ei' kwijt...
Misschien overgaan op ponybrok of brok zonder haver (heb je ook in bijna alle merken)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:35

Ligt het zadel b.v wel goed? kunnen sommige paarden ook druk van worden ?
Snapt het paard de hulpen die jij geeft?
En is jou druk niet te groot, van b.v je hand en/of zit?
Begin b.v eens met lange losse teugel en vrag niks, vandaar uit kun je eens dioganale gaan rijden met lange teugel en langzaam aan op de dioganaal stelling en buiging gaan vragen met lange teugel dus meer op je zit en ligt vragen bij niet reageren op zit aan je binnenteugel maar bij het juiste antwoord weer ruimte geven. werk aan je eigen zit enn adem haling, vaak bij een gespannen paard houden we onze adem hoog maar hou je eigen adem haling ook laag en diep en werk in slomotion met je zit en ga niet met de beweging van het paard mee als hij zo is en laat je zit los , blijf uit de rug zitten door op je bovenbenen te steunen zonder te knijpen, het is een erg jong dier hou daar rekening mee, een fries is pas laat af eigenlijk zoals elk paard, maar koudbloeden zijn vaak nog later .

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:43

Haal je hem uit de stal voor het rijden? En heeft hij daar dan al een tijd gestaan? Want misschien heeft hij gewoon energie teveel. "Eventjes gek doen, daarna kan ik weer naar je luisteren, maar ik sta nu echt op springen". Vooral omdat hij nog jong is.
Dan kan je hem misschien voor het rijden eventjes tien minuten los in de bak laten lopen. Dan weer pakken, zadel en hoofdstel erop en jij dan ook. Daarvoor borstelen en nu dan nog een snelle schoonmaak bij rug, singelpassage, en een benengezondheidcheck.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 11:45

moonshine88: ik waardeer je reactie, maar ik heb helemaal niet gezegd dat hij haver krijgt :') Dit krijgt 'ie dus ook niet, dan zou hij echt exploderen. Hij krijgt een basisbrok, en niet veel :n

midgie: zoals ik in de beginpost al zei, de zadelmaker is een maand geleden geweest om zijn zadel helemaal aan te passen :j
Ik rij juist met weinig druk heb ik het idee, op halve ophoudingen reageert hij beter dan steeds vasthouden, dan gaat hij juist rennen. Dat van spanning/ademhaling kan wel kloppen, hij reageert enorm op hoe ik 'ben.'
Een fries is geen koudbloed trouwens :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 11:46

Mensen kom op, lezen :+ In de beginpost heb ik niets gezegd over voer, de zadelmaker is geweest en hij komt dus wel degelijk uit de stal, ik haal hem altijd uit het weiland als ik ga rijden.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:59

Het eerste wat ik dacht: wanneer heb ik dit topic geopend?

Dit kon dus zo mijn verhaal zijn geweest.
Maar bij mij is het al opgelost. Ik rijd ook een Friese merrie en op een gegeven moment ga je zitten met de gedachte: 'als hij nu in de draf of galop schiet, kan ik het uitzitten'.
Dit doe je volledig onbewust. Ik ben hier achter gekomen, doordat ik mijn zus eens meenam zodat zij kon zien wat ik verkeerd deed, waardoor ze wegschiet en hard gaat rennen.
Toen vroeg mijn zus me om te gaan draven en daarbij niet te denken aan het nageven, maar wel de teugels op maat te houden.
Toen vroeg ze me een precieze beschrijving van de afgelopen week te vertellen.
Het lijkt in het begin enorme onzin, maar neem iemand mee waartegen je hardop, zodat ook je paard je kan horen, je hele week van uur tot uur doorneemt.
Het doel is dan even niet met de nageeflijkheid of je paard bezig te zijn en door te praten ontspan je je.

Het lijkt in het begin echt gekkenwerk, maar op deze manier ben ik erachter gekomen dat het bij mij aan pure spanning lag, al dacht ik dat ik volledig óntspannen was.

Ohja,. pas op met: 'hooooo', 'rustig maar' en 'braaf'. Deze tonen brengen vaak spanning met zich mee.

Succes!!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:59

Hoi Aranel,

Herken je probleem, rijd zelf een arabisch volbloed die ontzettend druk is. Snel afgeleid, hyper en heel druk in haar koppie. Soms heb ik de neiging om haar wat Ritalin te geven :D.

Wat ik heel veel gedaan heb in het begin is veel op de volte rijden, op de volte legde ik aan elke zijde een balkje. Vooral veel draven, maar wel laten opletten op de balkjes (vergt concentratie van het paard, desnoods leg je een cavaletti neer). Laat je niet gek maken en laat je niet meenemen in de drukte, zelf blijf je gewoon lekker kalm en rustig (let ook op je ademhaling en je eigen ontspanning). Ik maakte zelf niet al te veel overgangen omdat ze daar juist heter van werd. Ik heb dit vrij lang volgehouden toen ik haar net reed en het hielp om de ergste drukte eruit te halen. Daarna ben ik meer verspreid over de bak gaan rijden, veel slangevoltes in stap (laten inbuigen), afgewisseld met voltes 10 m in de curve. Stukjes draf weer op de volte, deze openen en sluiten. Daarna pak je de hoefslag mee en rijd je gebroken lijnen.

Het kan even duren voor de ergste drukte eruit is, het meest belangrijke is, is dat je je niet gek laat maken!
Paard kan nu nog steeds heel erg heet zijn, maar ik schenk er verder geen aandacht aan. Rijd gewoon de oefeningen die ik in gedachte heb, en over het algemeen wordt ze hier rustiger van.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:03

Ik denk gewoon dat dit het jonge nog is. En dat zal met de tijd wel minderen. Hij is misschien nog wat onzeker onder het zadel en weet niet goed wat te doen.
En dat kan zeker versterkt zijn toen die andere persoon is afgevallen. Ik zou gewoon lekker verder gaan hoe je bezig bent en dan denk ik dat het wel minder gaat worden.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:04

Ik zou gewoon gaan logeren van tevoren.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:14

ik zou hem ook gewoon eerst longeren, het liefst wat bijgezet zodat ie gelijk aan het werk moet. Dan is ie al los voor je er op gaat. Het gaat er dus niet om dat je longeert om hem moe te maken, maar gewoon om het voor hem makkelijker te maken om zich te ontspannen. Zodra je erop zit, gelijk op een volte rijden, goed over de rug en naar je hand toe drijven. Ook al denk je: drijven....maar hij gaat toch al als een speer? Hij moet gewoon je been leren accepteren, dus die laat je gewoon liggen. Been weghalen als ie hard gaat, verergert het rennen. Zoals boven ook al een keer geopperd is, vraag gelijk buiging! Dan zet je zijn looplust om in iets positiefs. Echt gelijk aan het werk zetten. Je moet er even mee om leren gaan, maar uiteindelijk zijn die loperige, rillerige friezen wel de fijnste friezen voor de sport!

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:15

ik herken dit ook, mijn ruin kon ook zo ontzettend druk zijn dan ik soms echt met mijn handen in het haar zat.

Wat bij mij goed geholpen heeft is zelf rustig blijven, goed op mijn kont gaan zitten (niet voorover duikelen) en lang en laag rijden, echt over de rug.. dit koste hem veel moeite en kracht en dan wou die ineens niet meer zo hard ;) EDIT: wel veel voltes en dus buiging/stelling vragen maar ook weten wanneer je weer even rechtuit moet ;)
Ik heb hier wel goede begeleiding bij gehad, echt iemand die ook aan mij vroeg; en wat doe je nu?
Heel bewust worden van wat je zelf doet en met iemand op de grond die je daarbij kan helpen!

mijn ruin heeft nog wel eens drukke dagen.. als hij dan loopt te drammen dat die hard wil ga ik heel bewust 10 tot 15 minuten stappen aan een lange teugel (wel naar beneden vragen) en stop vervolgens. dan zie je hem denken 'he?!' maar het helpt wel voor als ik dan de volgende dag weer opstap ;)

wellicht kun je het eens proberen.. de spanning van het rijden eraf halen.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:20

Oh, en ik weet bijna wel zeker dat dit niet over gaat als ie ouder wordt, tenzij je dit gedrag doorbreekt. Ik ken zat friezen ouder dan 10 jaar die dit ook doen. En in mijn ogen is het echt niet nodig. Gewoon consequent zijn in je rijden, zodra je erop zit moet ie eigenlijk gelijk goed nageeflijk lopen, waarna je hem zo snel mogelijk probeert uit te schuiven naar het halsstrekken. Als je daar zelf handig in bent, dan kun je dit "probleem" binnen twee weken opgelost hebben. Ik vind je fries nu al leuk....gewoon omdat ie zoveel looplust heeft!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 16:26

Bedankt voor alle reacties :)

Ik heb hem vandaag heel lang ingestapt en met rijden was hij heel fijn daarna. Niet meer rennen en als hij een poging wilde doen, kon ik hem meteen weer terug krijgen. Ik had vandaag ook les dus mijn instructrice kon ook meteen aangeven wanneer ik moest ingrijpen.
sliert: looplust heeft hij zeker, dat vind ik ook wel heel fijn hoor, liever dit dan een luie trapzak.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:43

Wat voer je hem? Hoeveel komt hij buiten en is hij dan alleen of met anderen?

Het eerste kwartier stappen en zorgen dat hij goed ontspant. Dus echt zakken met het hoofd, passen afmaken. Pas als hij goed ontspannen is draaf je aan, eerst ontspanning, niet overhaast, niet in galop, consequent zijn.
Maar als het puur energie is wat eruit moet zit je alleen maar te vechten en kun je beter de oorzaak oplossen en tot die tijd longeren voor je erop gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:51

lezen! :+ dat staat allemaal in de vorige posts, zelfs ik kan dat nu opdreunen :')
hij krijgt basis brok en echt niet veel
hij staat de hele dag op het land met vriendjes

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 00:00

Hij krijgt geen haver, alleen basisbrok en niet veel. Ze haalt hem uit het land als ze gaat rijden.
Dat zegt dus eigenlijk niets, wat is 'niet veel' basisbrok? En hoe lang staat hij daadwerkelijk buiten overdag?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 00:09

Dat eerste kwartier niet teveel schakelen maar juist proberen een normale arbeidsdraf in een tempo te rijden en oneindig veel voltes en wendingen rijden. Een heet paard moet je niet aan gaan sleutelen met tempowisselingen in het begin, een luie juist wel. Ik vind dat iig het fijnste werken.