Fjord Megan dressuurles 'spiraalvoltes'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meganyr

Fjord Megan dressuurles 'spiraalvoltes'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 17:35

Even met proeflicentie, sorry voor de tekst in beeld

Hier wat beelden van onze les gister. Het maakt voor mij veel dingen helder, ik ga vaker filmen!
Ik heb gekozen voor wat voltes, kleine gebroken lijnen en de spiraalsgewijs sluiten en openen van de volte op beide handen in stap en draf.

Er vallen me een aantal dingen op, maar om jullie onbevooroordeeld te laten hou ik die even voor me :)
Het is best een lang filmpje, voor degenen die zich eraan wagen: bedankt!

Brand los!

Meganyr

Re: Fjord Megan dressuurles 'spiraalvoltes'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 18:51

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:59

Wat mij opvalt is dat jouw instructrice vrij weinig zegt en dat ze het bij het sluiten van de volte vooral over de buitenteugel heeft maar het buitenbeen totaal niet, als ie over de schouder wat wegloopt.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:10

Wat mij opvalt is dat je met name rechtsom regelmatig op de buitenkant van je pony gezet wordt (scheef) en dat je af en toe op je doos zit in plaats van je kont en dat je constant omlaag kijkt. Wat mij echter het meeste opvalt is dat je instructrice daar allemaal niets van zegt. Ik zou persoonlijk een andere instructrice nemen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:26

Je beugels zijn minstens 2 tot 3 gaatjes te lang. Daardoor ga je je been optrekken (met name je binnenbeen), en ga je ook scheef op je paard zitten.

Het omlaag kijken vind ik nog niet zo'n probleem, dat leer je vanzelf af als je beter leert voelen. Het is een buitenbak, er is waarschijnlijk geen spiegel waarin je kan kijken wat je doet.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 19:47

Haha ik begrijp het!
Echter: de manier van deze instructrice (en dat is ook de reden waarom ik graag met haar werk) is één aandachtspunt per les, omdat er zó veel aandachtspunten zijn en het anders te veel wordt voor mij om op te letten. Het aandachtspunt van deze les was het gebruik van de buitenteugel. Ik weet dat ik nog veel naar beneden kijk (concentratie) en ik vooral mijn rug vastzet als het moeilijk wordt.
We doen het heel rustig aan en het is vrij lastig om mij én mijn pony tegelijkertijd iets te leren (we hebben allebei nog nooit echte dressuur gedaan tot een half jaar geleden).

Zo wordt het opgebouwd en raak ik niet ontmoedigd (wat eerst nog wel gebeurde) en zo vind ik dressuur te behappen en leuk!

Er is inderdaad geen spiegel en door de film zie ik nu een boel dingen die ik echt niet doorhad! Beugels inderdaad (buitenrij versie, ik wil denk ik ook aan een dressuurzadel, dit endurancezadel zit best in de weg), hoofdhouding, mijn handen mogen ook anders... enz enz hihi.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:01

Wat mij opviel is dat je veel op het laatste moment zegmaar je paard "omtrekt".
Denk dan vooral bij dat achtje ( zo noem ik het :o ) en bij de gebroken lijnen.
Probeer je paard dan wat meer voor te bereiden zodat ie zelf al weet waar je ongeveer naar toe gaat.
En ik denk ook dat ie wel wat meer begrensd mag worden..

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:02

En oh ja, denk ook aan de recht richting.
Ik heb het gevoel dat ze soms nog niet zo goed recht uit kan lopen!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:12

Een ding tegelijk is niets mis mee, maar ik zou eerst de aandacht naar je zit verleggen. Pas als die helemaal goed is kan je echt verder gaan werken aan de andere punten. Van een onafhankelijke zit heb je altijd, op welk paard je ook zit en wat je aan het doen bent ook profijt. Als je beter gaat zitten, dan gaan heel veel andere dingen plotseling al een stuk makkelijker, waaronder het gebruik van je buitenteugel (en buitenbeen). Ik krijg nu het gevoel dat je een paar stappen wil overslaan.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:24

Je linkerbeugel is langer dan je rechter, dat ten eerste even! (ik zou de linker twee gaten korter doen en de rechter één gat)
Je trekt telkens je binnenbeen op, dat komt omdat je paardje echt totaal niet voor het been is en heel erg je best gaat doen om reactie te krijgen.
Verder vind ik je zit niet slecht, dus als je je beugels goed doet en je been niet meer optrekt, gaat het best goed qua jou zit.
Maar wat echt niet goed gaat, is dat je paardje helemaal niet actief is en niet aan de hulpen.
Als je dan ook nog alleen maar bezig bent met het hoofd, wat pas ná de activiteit en hulpen komt, gaat het niet lekker, zo rem je het paard al voordat hij begonnen is en wordt hij alleen maar stijver.
Als ik jou les zou geven, zou ik eerst je paardje lekker stevig actief (in alle gangen) door laten lopen. zonder je te bekommeren om de houding, dan daarbij gaan werken aan de hulpen, zodat je paardje echt naar voren wil bij een lichte hulp en dan pas naar het hoofd gaan kijken.
Dan zal ik nog even willen uitleggen hoe je een volte opent en sluit:
Je rijdt een grote volte, de hulpen zijn dan: lichte stelling, je binnenbeen op de singel (niet optrekken) je buitenbeen achter de singel (je hebt nu je buitenbeen er helemaal niet aan, houdt hem constant afgestoken)zo buig je als het ware je paard om je binnenbeen.
Als je de volte gaat sluiten gebruik je je buitenbeen om je paard naar binnen te laten lopen, je drukt hem met zachte hulp opzij.
Daarbij gebruik je je buitenteugel om hem mee te nemen.
Dus als je zoals nu je buitenbeen helemaal afgestoken hebt, kun je deze oefening niet op de juiste manier doen en mis je de hele werking ervan.
De volte openen is nog steeds met je binnenbeen op de singel en je buitenbeen aangesloten achter de singel, maar nu neemt je binnenbeen het inniatief en druk je je paard naar buiten en met je buitenbeen wakend achter de singel hou je zijn lichaam rond en kun je corrigeren als hij teveel opzij gaat.
Ook met je buitenteugel kun je je paard begrenzen zodat hij de achterhand evenveel meeneemt als de voorhand zodat hij niet over de schouder wegloopt.
Dit had je instructrice je moeten uitleggen toen je het ging doen.
En ook dat je éérst moet werken aan een voorwaarts paard en ook dat een paard aan de hulpen moet staan voordat je iets met de voorkant gaat doen.
Ik vind dat je een heel leuk paardje hebt, die véél meer kan als je weet hoe je het moet doen.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 21:06

MirandaFuego schreef:
Ik vind dat je een heel leuk paardje hebt, die véél meer kan als je weet hoe je het moet doen.

Daar heb je helemaal gelijk in! Ik lig zo ver achter en heb echt moeite met alles goed te leren én combineren.
Daarbij merk ik steeds meer dat het zadel mij in de weg zit. De beugels verkorten is een beste klus, dus ik ben aan het kijken voor een dressuurzadel.

Wat betreft die volte: ze heeft het uitgelegd. Ik steek mijn been af omdat ik recht moet blijven zitten en (door mijn te lange beugels dus) moet reiken naar mijn beugel, denk ik.
Het is een persoon die niet gelijk zegt 'je moet dit en je moet dat' maar je in je eigen waarde laat en je op jouw tempo met jouw spullen laat rijden. Ze geeft natuurlijk wel advies hoor, maar we doen dit met als doel een fijner te rijden paard tijdens TREC wedstrijden, geen dressuurproeven. Dat wil ik ook doen met dit zadel en deze beugellengte. Zij respecteert dat, maar jullie laten me wel inzien dat het wellicht beter is om 'echte' dressuurspullen te gebruiken :j .

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:39

Hoeft niet hoor, ik heb ook geen dressuurzadel maar een veelzijdigheids en zelfs een hele tijd met een westernzadel gereden omdat de ander in reparatie was. Zolang het zadel bij het paard niet de schouder blokkeert in de buiging, kan alles.
Snap het wel hoor, dat 1 ding tegelijk leuker en makkelijker is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 07:19

Meganyr schreef:
Haha ik begrijp het!
Echter: de manier van deze instructrice (en dat is ook de reden waarom ik graag met haar werk) is één aandachtspunt per les, omdat er zó veel aandachtspunten zijn en het anders te veel wordt voor mij om op te letten. Het aandachtspunt van deze les was het gebruik van de buitenteugel. Ik weet dat ik nog veel naar beneden kijk (concentratie) en ik vooral mijn rug vastzet als het moeilijk wordt.

Dat kan volgens mij helemaal niet. Focussen op een aandachtspunt van de les. Het geven van rijhulpen aan het paard is meestal een combinatie van een aantal hulpen. Bij het sluiten van de volte is buitenbeen en buitenteugel van belang, maar ook zeker - en niet in de plaats - de zithulp. Door te kijken waar je heen gaat geef je het paard in feite automatisch een zithulp. Onbegrijpelijk dat ze daar niets van zegt. Zou idd mijn instructrice niet zijn.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 07:26

Wat mij ook opvalt is dat het lijkt alsof je soms "zaagt" in de mond? maar inderdaad zou ook mijn instructrice niet zijn :) maar ieder ze keus

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 07:44

Eén van de eerste lessen was volledig rijden op zit. Het is mijn fout dat ik daar in deze oefeningen niet helemaal goed aan denk.

Ik ben blij met deze scherpe feedback. Dit kan ik ook weer overleggen en alleen maar beter worden!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 07:59

Ik weet niet van wi eje lest krijgt?
Maar wat zegt zij van b.v het hoofd dat beweegt te veel door jou teveel aan druk op de teugel, het paard loopt niet voorwaarts neer waarts maar komt steeds omhoog met zijn hoofd met elke pas, je hebt echt teveel druk op de teugel waardoor het dier zijn nek veel te kort is en geen ruimte heeft.
Volte open en sluiten doe je met je zit en niet met de teugel, miss toch eens vragen waar ze haar opleiding heeft gedaan?
Je beugels kunnen ook 2 gaatjes langer,

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:22

Meganyr schreef:
MirandaFuego schreef:

Daar heb je helemaal gelijk in! Ik lig zo ver achter en heb echt moeite met alles goed te leren én combineren.
Daarbij merk ik steeds meer dat het zadel mij in de weg zit. De beugels verkorten is een beste klus, dus ik ben aan het kijken voor een dressuurzadel.

Wat betreft die volte: ze heeft het uitgelegd. Ik steek mijn been af omdat ik recht moet blijven zitten en (door mijn te lange beugels dus) moet reiken naar mijn beugel, denk ik.
Het is een persoon die niet gelijk zegt 'je moet dit en je moet dat' maar je in je eigen waarde laat en je op jouw tempo met jouw spullen laat rijden. Ze geeft natuurlijk wel advies hoor, maar we doen dit met als doel een fijner te rijden paard tijdens TREC wedstrijden, geen dressuurproeven. Dat wil ik ook doen met dit zadel en deze beugellengte. Zij respecteert dat, maar jullie laten me wel inzien dat het wellicht beter is om 'echte' dressuurspullen te gebruiken :j .

Neehoor, dat bedoel ik hélemaal niet!
Je kan dit ook zonder zadel doen, met westernzadel of wat dan ook.
Beugels op maat hebben geld ook voor elk zadel, dat ze gelijk moeten zijn zeker.
Been aanleggen moet gewoon altijd, dat is één van de belangrijkste dingen bij paardrijden, het zorgt behalve dat je de hulpen goed kan geven/je paard onder controle hebt ook voor een goede zit, ook al rij je buitenritjes.
Ik vind het fout dat je aan de voorkant werkt terwijl de basis er nog niet is, dan sla je een belangrijk stuk over, het is prima als er één ding te gelijk behandeld wordt, maar dan moet je wel bij het begin beginnen, anders krijg je geen fijn te rijden paard.
En als jij daar niet aan denkt, hoe je moet zitten, is het de bedoeling dat je instructrice je daarop attendeert, je kan niet een hele les zo bezig zijn zonder dat er iets veranderd met dat been/ voorwaartse hulp, dat is niet eerlijk voor je paard, je wil iets van je paard, je kan niet verwachten dat hij het begrijpt als je het niet goed doet.
Als je al gewerkt hebt aan je zit, het gaat goed, je gaat een volgende oefening doen, moet je de zit oefeningen toch ook blijven doen, je laat niet weer zitten wat je al geleerd hebt, dat komt erbij, anders verbeter je nooit iets.
Maar echt, je moet je zelf maar eens gaan verdiepen in het rijden, dressuur, western, wat dan ook, de basis is altijd hetzelfde.
Ik vind het altijd een beetje vervelend om te zeggen dat de instructie niet goed is, maar echt, al zou ze mij betalen, dit is niet de goeie manier.
Sorry dat het negatief klinkt, ik bedoel er jou niet mee, want jij weet denk ik niet wat de bedoeling is, maar daarom neem je les.
Er zijn jammer genoeg veel instructrices die niet zo goed zijn, dat heb ik zelf vroeger ook aan den lijve ondervonden.
Toen ik éénmaal een goede instructeur kreeg, begreep ik pas echt hoe het moest en liep mijn paard heel fijn, omdat we toen echt gingen samenwerken.
En dat is voor het paard ook veel leuker dan constant in de mond zitten en met een heel stijf lichaam lopen.
Misschien kun je eens kijken naar andere instructie, je kan het altijd proberen.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 14:41

@ MirandaFuego: Bedankt voor je uitgebreide uitleg weer.
Het spijt me, maar ik blijf bij deze instructrice. Je moest eens weten van hoever we gekomen zijn, ik denk dat ze mijn stugge ouwe racekanarie op de juiste manier aanpakt. Ze is al veel fijner te rijden dan een half jaartje geleden, en de doelen die ik voor ogen heb worden op deze manier wel bereikt.
Mijn pony is een aparte, ik nodig iedereen uit om haar een keer te komen proberen en te zien waarom dit (voor mij) de juiste manier is. En natuurlijk ben ik ook bereid te geloven wanneer je me in laat zien dat het níét zo is!

Natuurlijk zullen er veel instructrices zijn die beter zijn dan zij. Ik geloof gelijk dat ze op dit beeld misschien op een andere manier overkomt dan de werkelijkheid. Daarover kunnen we alleen maar twisten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:01

Het gaat me niet alleen om wat je instructrice hier laat zien, ik kijk gewoon naar hoe je paard loopt en hoe jij bezig bent.
Ook vind ik dat je weinig weet over hoe je het aan moet pakken, dat leer je normaal gesproken tijdens de les.
Het probleem is gewoon, dat als je het zo doet, je op een gegeven moment vast komt te zitten, omdat de basis niet goed zit, dit blijf je namelijk altijd gebruiken.
Je kunt je zelf wel eens verdiepen in de basis, dat kan nooit kwaad!
Toevallig zag ik net een topic van iemand die heel fijn les heeft, (zoals ik bedoel) er staat maar een klein stukje op, kijk toch maar eens!
(er staat ook een website bij van de instructeur)
[RIJ-ITP] Koudbloed Kim & ik ~ het wordt eens tijd om te vertellen...

Jennifer8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:12

Ha Stella,

Kom dit topic bij toeval tegen en wil allereerst even zeggen dat ik het super van je vind dat je zo bezig bent met Megan. Je bent nooit te oud om te leren en je paard ook niet natuurlijk. De filmpjes heb ik niet zo goed bekeken, zit op werk. Echter, ik begrijp volledig dat als je het 'dressuren' net ontdekt hebt, dat er erg veel op je afkomt. Het is daarom heus niet verkeerd om je per les te focussen op één onderdeel, ook al hoort het een 'combinatie van' te zijn. Dat komt allemaal nog. Het is net als autorijden. Je leert de stapjes en aan het einde van de rit kun je alle stapjes combineren en gelijktijdig uitvoeren. Dat hoef je echt niet allemaal in een keer goed te doen.

Wat betreft mensen die het hebben over rijden met je zit en goed zitten;daarvoor hoef je echt niet perse over te stappen naar een andere instructrice. Maar wat wel heel leuk en nuttig kan zijn is om eens een les te boeken op de equisimulator (remedio.nl, aanrader voor elke ruiter overigens) of om een clinic te volgen hierin. Je zit is ook zoiets wat er ingebakken zit (leuke woordspeling) en wat je niet zomaar even verandert. Veel succes en we bellen gauw!