Controle over mijn zenuwen, mental coach?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleeentje

Controle over mijn zenuwen, mental coach?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 10:56

Zoals de titel al aangeeft, heb ik ik moeite om mijn zenuwen onder controle te houden. Wat voorbeelden...
Voor een wedstrijd kan ik erg gespannen zijn, waar mijn paard erg op reageert
Mijn paard is soms moeilijk met opstappen; draaien, stijgeren en wegrennen (door mijn spanning)
Soms maak ik me van tevoren verschrikkelijk druk over een bepaalde hindernis in het crossparcours (met als gevolg een weigering in het parcours)
Ik kan mezelf urenlang bezig houden in gedachten met wedstrijden, het opstappen, hindernissen, planning enz...

Ondertussen rijd ik al heel wat jaren paard en ook al heel wat jaren wedstrijden, maar hier kom ik maar niet vanaf. En ik ben bang dat ik er ook zelf niet uit ga komen. Daarom ben ik op zoek naar iemand die mij hierbij kan helpen, door het geven van praktische tips en oefeningen. Bijv. een mental coach, sport psycholoog of iets dergelijks. Kennen jullie zo iemand? Of heeft er iemand ervaring met begeleiding door een mental coach? Ik weet dat er ook regelmatig workshops over angst, wedstrijdspanning en dat soort thema's georganiseerd worden, ook daarvoor houd ik me aanbevolen.

Gianti

Re: Controle over mijn zenuwen, mental coach?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:03

Ik heb er ervaring mee, was een soort stress therapie, dat ik mijzelf leerde ten alle tijde te ontspannen. Heeft echt super geholpen, ben nu het rustigst op wedstrijd :P Het mooie vond ik ervan, is dat je zelf uit moest vogelen hoe je je moest ontspannen, ik kreeg een apparaatje aan mijn oor en die meette iets van het hart, en dat werd omgezet in lampjes, groen in ontspannen, rood is gespannen. Als jij de hele tijd hebt van "IK MOET ONTSPANNEN", dan zit die in het rood :) apparaatje heet een Hartcoherentiemeter. Het was dus niet speciaal gericht op wedstrijden, maar wat je leerde kon je erg goed meenemen :) Heb het hier in Almere gevolgd, maar weet niet precies of het nog gegeven word

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:09

bach bloemsen remedie helpt ontspannen

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 06:59

Klinkt goed Gianti, weet je nog waar je toen die therapie gevolgd hebt? Dan ga ik eens zoeken.

Riannnnnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:47

Ik heb hier ook erg problemen mee en vooral met spring wedstrijden. Mijn pony reageert dan enorm op spanning en weigert dan. De bach bloesem druppels heb ik geprobeerd, maar dat wilde bij mij jammer genoeg niet helpen..

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 18:06

Ik heb het hier http://hetpreventiecentrum.nl gevolgt, is ook in almere. Maar misschien kan je andere therapeuten vinden die met een Hartcoherentiemeterwerken :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 18:16

Hartcoherentie is inderdaad een leuke optie en is een vorm van biofeedback: je leert door externe feedback interne processen te beïnvloeden. Hierbij wordt hartslag/bloeddruk etc. gelijk gesteld aan stress. Een kanttekening moet er wel bij worden geplaatst en dat is dat biofeedback op basis van hartslag en bloeddruk niet per definitie de beste methoden zijn voor een sporter. Immers, door gezonde concentratie en het rijden zelf gaan je hartslag en bloeddruk ook omhoog. Het is mogelijk dat je hierdoor te gefocust raakt op normale processen. Overigens bestaat er ook een vorm van biofeedback gericht op de hersengolven: neurofeedback. Een andere manier is de ouderwetse ontspanningstraining, maar ook mindfullness kan een hele goede uitkomst bieden. Hoewel ontspanning en rust niet in eerste instantie het doel zijn van mindfullness is de manier van beleven wel iets dat je meer ontspannen en in the moment kan brengen op een wedstrijd, waardoor je prestaties verbeteren. Vooral omdat je ook aangeeft van te voren al veel bezig te zijn met je wedstrijd en te piekeren over de hindernissen kan mindfullness een hele mooie oplossing bieden :j

Onder het principe zenuwen=angst=irrationele cognities zul je psychologen treffen die cognitieve gedragstherapie zullen aanraden. Naar mijn inziens is dat echter niet toepasselijk op de sport, omdat je dan nog meer bezig bent in je hoofd en met je eigen gedrag, waardoor je een negatieve invloed hebt op je paard (spanning, niet anticiperen, te laat reageren door concentratie op je gedachtewereld), met als gevolg dat je negatieve cognities alleen maar bevestigd worden. Dus ik zou je persoonlijk CGT afraden, zeker als je buiten je wedstrijden geen verhoogde angstniveau's kent.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:11

Haptonomie heb ik goede ervaringen mee!