Kont omhoog gooien bij aanspringen in galop door nw zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splinterz

Kont omhoog gooien bij aanspringen in galop door nw zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 08:29

Sinds v/d week heb ik een dressuurzadel voor de fries waar ik op rij. Heel fijn, stap en draf merk ik niets anders aan haar.
Galop deden we nog weinig maar nu wou ik gister aanspringen en mevr. gooit haar kont omhoog. Eerst dacht ik dat het gewoon etteren van haar was dus bij de volgende keer gaf ik nog meer been met als gevolg dat ik prinsheerlijk op de grond werd gegooid haha
Nou is mijn vraag: Zou dit echt door het zadel kunnen komen? Hoelang moet een paard aan een nieuw zadel wennen?
Misschien ook mijn fout dat ik het bontje was ze onder het vzhzadel had, er nu niet onder had gedaan.

Thnx!!

Sim

Re: Kont omhoog gooien bij aanspringen in galop door nw zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 08:42

EEn bontje is zowiezo bij een goed passend zadel niet nodig. Lekker weglaten dus.
Kan zijn dat je te veel met je been inkwam waarop het paard wat protesteerde door de kont omhoog te gooien. Of je begrenst teveel op je hand waardoor paard niet mooi naar voren kan doorspringen.
Lastig om vanachter de computer het juiste antwoord te geven. Eigenlijk moeten we het zien. Kan zoveel oorzaken hebben.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:29

Dat kan zeker komen door het dressuurzadel. Nu is mijn eerste vraag: hoe kom je precies aan het dressuurzadel? Is het specifiek voor het paard aangemeten, of past het in de ogen van de eigenaar?

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 09:34

Het dressuurzadel heb ik zelf gekocht met een vriendin en samen hebben we gekeken hoe het zat. En gister heeft er nog iemand naar gekeken. Ik twijfel toch over het bontje..

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:36

Ai, ik ging er klakkeloos van uit dat het nieuwe zadel professioneel was aangemeten...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:38

Is het zadel niet te lang b.v. ?

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:40

Splinterz schreef:
Het dressuurzadel heb ik zelf gekocht met een vriendin en samen hebben we gekeken hoe het zat. En gister heeft er nog iemand naar gekeken. Ik twijfel toch over het bontje..

Ik zou er een zadelmaker bij halen, grote kans dat het zadel niet past.
Een bontje maakt het zadel krapper, dus pas er mee op!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:43

Splinterz schreef:

Tja, dan is de kans dus enorm groot dat het zadel dus niet past. Zadelpassen is echt iets voor professionals, en is voor een leek eigenlijk niet te doen. Je kunt zien wat niet past, maar van de op het eerste gezicht passende zadels niet beoordelen of het ook ECHT past. Je paard protesteert op het zadel, dat lijkt mij aanwijzing genoeg om er zeker van te zijn dat het dus niet past.

Dikke kans dat het zadel naar voren de schouders in schuift, waardoor het paard niet fijn KAN aanspringen in galop, en dus heel terecht een bok geeft.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:45

Indd eerst je zadel na laten kijken, al uit een paard een te krap zadel vaak in steigeren/staken/rug wegdrukken/met het hoofd gooien en niet direct met bokken. (Uitzonderingen daargelaten, met bokken moeten ze de rug bollen en met een te krap zadel doet dat dus nog meer pijn.)

Misschien geef je hulp te lomp? Heb je spoortjes aan? Dus dat je te hard inwerkt als je je buitenbeen naar achter legt?
Geef je hem wel de ruimte om voor aan te kunnen springen? Te kort van voor houden en teveel been kan ook tot een bok leiden.

Heb je geen instructie die je hierbij kan helpen?

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:45

als je paard het voorheen niet deed zal het denk ik aan het zadel liggen. dat bontje moet je er zoiezo niet onder willen!! je zadel word er kleiner van en jij komt hoger op je paard te zitten. laat een zadelmaker naar het zadel kijken. zelf kun je dit niet goed zien, mits je een opleiding hebt gehad en dus weet waar je op moet letten. waarschijnlijk drukt je zadel ergens in je paard zijn rug waardoor ze haar kont omhoog gooit bij het aangaloperen. als je nu het zadel erop legt dat je hiervoor hebt, doet ze het dan niet? zo niet dan blijf maar met dat zadel rijden totdat er een zadelmaker naar het nieuwe zadel heeft gekeken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:18

Dit kan best door het zadel komen maar dan wel dat het niet goed past. Leg het andere zadel er nog eens op doet ze het niet dan weet je dat je nieuwe zadel dus niet goed ligt. Doet ze het wel kan het nog vele oorzaken hebben en is het als nog verstandig naar de zadel(s) te laten kijken of ze wel goed liggen.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 10:39

Ik rij niet met spoortjes dus kan het niet zijn. Ik denk dat ik idd de zadelmaker er eens bij moet halen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:42

Een paard ettert niet , dus ik zou er vanuit gaan dat het aan het zadel ligt en zou er zeker een zadelpasser bij katen komen en niet iemand die denkt er verstand van te hebben, het paard verteld in elk geval dat het niet ok is, dus luister daar naar, een bontje is niet echt goed, want het verdoezeld dingen voorhet oog, een zadel moet passen zonder iets er onder en het beste is zelfs een zadel te rijden zonder dekje of een zo dun mogelijk , want een zadel word vaak opgemeten op de rug zonder iets en bij sommige paarden kan een dekje al te veel zijn om het zadel al te laten knellen.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 10:48

Zadelmaker is al gebeld.. no worries.

_niekie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:47

Ten eerste: Heel goed dat je de zadelmaker hebt gebeld, het kan nooit geen kwaad om het even na te laten kijken..

Ik neem aan dat je geen leek bent in het rijden van paarden, anders had je ook geen nieuw zadel voor je paard gekocht.
Ik vind het vreemd dat ze het alleen in galop doet, ik denk als ze er heel erg veel last van had gehad, ze het ook wel in de stap en draf had gedaan, als het zadel direct al heel erg fout had gelegen, was ze bij het opzadelen/opstijgen al begonnen met bokken.

Ik wens je er heel erg veel succes mee!!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:54

Misschien is het ook handig om zelf van alle kanten naar het zadel en je paard te kijken en of rond googlen op internet hoe een zadel het fijnst ligt. Een zadelmaker hoeft namelijk niet altijd het beter te weten. Er zijn genoeg topics waarin het zadel toch niet goed bleek te passen, na het kritische oog van een zadelpasser/maker.