Vandaag heb ik weer met mijn verzorgpony heidi gedressuurd in de bak. Heidi is een 29 jarige haflinger merrie en ik verzorg haar nu een paar maandjes. We hadden al snel een beetje pech; toen ik haar een paar weekjes reed kreeg ze een gekneuste hoefzool (door een grote steen die ze in haar hoef had gekregen tijdens het buitenrijden), maar sinds een maandje zijn we het rijden weer aan het oppakken. Heidi is vroeger trouwens M-dressuur geweest, en ik rij nu 4 jaar, op B/L1 niveau (onderlinge wedstrijdjes op L1 niveau gereden met mijn vorige bijrijdpony).
Waar we mee bezig zijn is de basis. We hebben een paar dingetjes waar we nu mee aan het oefenen zijn;
- met halsstrekken gaat ze snel een beetje hangen in mijn handen, maar als ik dan been erbij geef komen er boogjes in mijn teugels, daar moeten we dus nog een beetje een middenweg in vinden

- een constante nageeflijkheid, ze begint al fijn stukjes te zakken en rond te worden in haar hals, ene keer houden we dat een minuut of 5 vast, de andere keer maar een paar pasjes. Vaak is het ook zo dat ze wel zakt met dr hoofdje, maar niet rond wordt in dr hals..
- sprong en drietakt in de galop, dat gaat nu eigenlijk al best goed! ze wil nog niet zakken met dr hoofd in de galop, maar dat komt nog wel!
Dan ook nog maar even een paar dingetjes die vandaag wel erg goed ging naar mijn gevoel, het wijken, dat ging heel fijn, en ik heb voor het eerst met haar ook wat traver geoefent onder het zadel en dat ging volgens mij ook aardig goed!
We hebben nog veel om te oefenen, maar het begin is er
!
hier zit ze een beetje te hangen

Kleine volte rechtsom (binnenhand wat opzij doen)

de galop

kleine volte linksom (ook hier binnenhand opzij doen)

wijken

galopje rechtsom

travers proberen

ik moet mn bekken meer kantelen hierzo

haar lieve hoofdje

en nog ff lol met je knol

Ben benieuwd naar jullie tips/commentaar!

Groetjes Kim