heidi aan het dressuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmieh0103

heidi aan het dressuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 20:06

Hoi bokkers,

Vandaag heb ik weer met mijn verzorgpony heidi gedressuurd in de bak. Heidi is een 29 jarige haflinger merrie en ik verzorg haar nu een paar maandjes. We hadden al snel een beetje pech; toen ik haar een paar weekjes reed kreeg ze een gekneuste hoefzool (door een grote steen die ze in haar hoef had gekregen tijdens het buitenrijden), maar sinds een maandje zijn we het rijden weer aan het oppakken. Heidi is vroeger trouwens M-dressuur geweest, en ik rij nu 4 jaar, op B/L1 niveau (onderlinge wedstrijdjes op L1 niveau gereden met mijn vorige bijrijdpony).

Waar we mee bezig zijn is de basis. We hebben een paar dingetjes waar we nu mee aan het oefenen zijn;
- met halsstrekken gaat ze snel een beetje hangen in mijn handen, maar als ik dan been erbij geef komen er boogjes in mijn teugels, daar moeten we dus nog een beetje een middenweg in vinden :P
- een constante nageeflijkheid, ze begint al fijn stukjes te zakken en rond te worden in haar hals, ene keer houden we dat een minuut of 5 vast, de andere keer maar een paar pasjes. Vaak is het ook zo dat ze wel zakt met dr hoofdje, maar niet rond wordt in dr hals..
- sprong en drietakt in de galop, dat gaat nu eigenlijk al best goed! ze wil nog niet zakken met dr hoofd in de galop, maar dat komt nog wel!
Dan ook nog maar even een paar dingetjes die vandaag wel erg goed ging naar mijn gevoel, het wijken, dat ging heel fijn, en ik heb voor het eerst met haar ook wat traver geoefent onder het zadel en dat ging volgens mij ook aardig goed!

We hebben nog veel om te oefenen, maar het begin is er :) !

Afbeelding

hier zit ze een beetje te hangen
Afbeelding

Afbeelding

Kleine volte rechtsom (binnenhand wat opzij doen)
Afbeelding

de galop
Afbeelding

kleine volte linksom (ook hier binnenhand opzij doen)
Afbeelding

wijken
Afbeelding

Afbeelding

galopje rechtsom
Afbeelding

Afbeelding

travers proberen
Afbeelding

Afbeelding

ik moet mn bekken meer kantelen hierzo :P
Afbeelding

haar lieve hoofdje <3
Afbeelding

en nog ff lol met je knol :D
Afbeelding

Ben benieuwd naar jullie tips/commentaar! :)

Groetjes Kim

TheJokerr

Re: heidi aan het dressuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:15

Hee kim! :)
Lang niet gesproken, zit er heel netjes uit met heidi!

Soms mag je inderdaad je bekken kantelen, en vergeet niet dat je paardrijd en geen pianospeelt op sommige momentjes :) en je kapstokjes, mogen ook naar binnen verder vind ik het er heel goed uitzien!

kimmieh0103

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 20:21

hee sann! :D

thanks voor de tips!
zag dat jij trouwens ook weer rijd, leuk! :))

Eva_Jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:22

Ziet er goed uit Kim! Ik ben benieuwd morgen hoe het er in real uit ziet :D
Let op je voeten en je handen. En inderdaad je bekken mag je af en toe wat meer kantelen.

Sanne mag ik vragen wat kapstokjes zijn? :o

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:30

@ eef kapstokjes zijn je tenen die naar buiten staan met rijden ipv recht naar voren.

Kim ik vind het mooie plaatjes ! ik kan zien dat je er veel plezier mee hebt om haar te rijden.
maar probeer je bekken wat meer te kantelen & zorg dat je niet al te gefocust bent op goed rijden want dan vergeet je je plezier soms wat !

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:36

Eva_Jameson schreef:

haha dat je je jas kunt ophangen aan je voeten _/-\o_

kimmieh0103

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 22:17

ikke_draver schreef:
@ eef kapstokjes zijn je tenen die naar buiten staan met rijden ipv recht naar voren.

Kim ik vind het mooie plaatjes ! ik kan zien dat je er veel plezier mee hebt om haar te rijden.
maar probeer je bekken wat meer te kantelen & zorg dat je niet al te gefocust bent op goed rijden want dan vergeet je je plezier soms wat !

klopt helemaal, soms ben ik idd te gefocust op het goed doen en dan vergeet ik het plezier..
op foto 12 en 13 zie je ook dat ik me meer met haar houding bezig hou dan mijn eigen, moet ik eigenlijk niet doen :o.

Eva_Jameson schreef:
Ziet er goed uit Kim! Ik ben benieuwd morgen hoe het er in real uit ziet :D
Let op je voeten en je handen. En inderdaad je bekken mag je af en toe wat meer kantelen.

hihi jaaa!
dankje voor de tips :)

bb260

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:41

Ik vind dat je je bovenlijf draait, en dat je je handen meer op 1 lijn mag houden, ietsjes hoger ook.

kimmieh0103

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 22:47

bb260 schreef:
Ik vind dat je je bovenlijf draait, en dat je je handen meer op 1 lijn mag houden, ietsjes hoger ook.

wat bedoel je met handen op 1 lijn houden? want volgens mij heb ik ze op iedere foto naast elkaar op gelijke hoogte..
iets hoger klopt idd :P

Sylvana95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:08

Ik vind het er netjes uit zien hoor, erg vriendelijk ook :)
Wel mag je je handen wat meer dragen, op sommige galopfoto's lijkt het alsof je je handen in de hals legt.
En op een paar foto's lijkt het of je je been wat ver naar achter legt, maar dat kan ook van het drijven zijn ;-)

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:23

Ziet er inderdaad vriendelijk uit. Wees vooral niet te voorzichtig in je handen opzij brengen. Nu lijkt het af en toe (bijvoorbeeld bij de wijkfoto) dat je je hand -onbewust- bijna over de hals brengt. Dan krijg je dat je je hand vast zet en het enige wat er gebeurt is dat je paard alleen zijn hoofd kantelt en geen schoudervrijheid heeft. Hierdoor buigt hij niet goed en kantelt hij dus..

Ik zou trouwens niet zeggen dat ze zo oud is! :)

kimmieh0103

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 20:58

klopt! :o goed gezien!

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:47

Ziet er leuk uit! De meeste tips en trucs zijn hierboven al gegeven, he... :o

Wat me nog wel opviel is dat het bit op sommige foto's wat te groot lijkt.. Maar dat kan ik ook verkeerd hebben hoor!

WillOtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:31

Ik vind jullie een leuk stel! Ook ontzettend mooi foto's zeg ! Het is overduidelijk dat je er veel plezier in hebt.
Je hebt je handen wat dicht bij elkaar op de 1e paar foto's maar dat is waarschijnlijk omdat hij daar nog geen buiging had. misschien een klein aandachtspuntje haha, :-)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:35

Leuke foto's! Ik denk dat je nog wel veel plezier met haar zal beleven. Het valt mij echt op hoe goed je vooruit kijkt. Vaak zie ik mensen naar beneden kijken en ik doe dat zelf ook maar jij kijkt echt naar voren!

cosmoxxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 01:14

wauw, ziet er netjes uit! :)
ze mag nog iets meer nageeflijk lopen. ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:09

wat een UBERleuke pony! 29 zei je :wow:

inderdaad je rug wat minder hol trekken en iets ontspannender gaan zitten. En blijf lachen want met zo'n leuke pony bof je maar.

kimmieh0103

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 18:09

Amaris schreef:
wat een UBERleuke pony! 29 zei je :wow:

inderdaad je rug wat minder hol trekken en iets ontspannender gaan zitten. En blijf lachen want met zo'n leuke pony bof je maar.

Aah dankjewel :o ben ook superblij met dr!

Bedankt voor de tips en reacties iedereen! :)

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 18:39

Ziet er leuk uit hoor :) Ik vind jouw houding best netjes, let er alleen wel op dat je je rug niet hol trekt, dus probeer je zitbeenknobbels recht naar beneden te laten steken en je bekken te kantelen, maar dat zeg je zelf ook al. Verder vind ik het lichaamsgebruik van de pony ook helemaal niet slecht, op een paar foto's zakt ze richting voorwaarts-neerwaarts en op een paar foto's ook fijn op het achterbeen. Probeer verder maar niet te veel te focussen op hoe het er aan de voorkant uitziet. Zolang jij ontspant, haar toestaat te ontspannen en lekker aan de gang gaat met overgangen, voltes ed, en met activiteit en balans, dan komt dat vanzelf. Trouwens wat je zegt over die constante nageeflijkheid, dat ze soms wel zakt maar niet rond wordt, dat is niet erg. Laat haar eerst maar eens zakken, zodra dat goed gaat en je kan haar wat meer op het achterbeen krijgen, dan komt dat ronde pas. Succes, jullie komen er wel :)

kimmieh0103

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 15:00

xDreamerx schreef:
Ziet er leuk uit hoor :) Ik vind jouw houding best netjes, let er alleen wel op dat je je rug niet hol trekt, dus probeer je zitbeenknobbels recht naar beneden te laten steken en je bekken te kantelen, maar dat zeg je zelf ook al. Verder vind ik het lichaamsgebruik van de pony ook helemaal niet slecht, op een paar foto's zakt ze richting voorwaarts-neerwaarts en op een paar foto's ook fijn op het achterbeen. Probeer verder maar niet te veel te focussen op hoe het er aan de voorkant uitziet. Zolang jij ontspant, haar toestaat te ontspannen en lekker aan de gang gaat met overgangen, voltes ed, en met activiteit en balans, dan komt dat vanzelf. Trouwens wat je zegt over die constante nageeflijkheid, dat ze soms wel zakt maar niet rond wordt, dat is niet erg. Laat haar eerst maar eens zakken, zodra dat goed gaat en je kan haar wat meer op het achterbeen krijgen, dan komt dat ronde pas. Succes, jullie komen er wel :)

Heel erg bedankt voor je reactie! Klopt ook helemaal :o!

eline95enile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:33

Vind het er erg netjes uit zien allereerst. Je zit er goed op, zoals eerdere al zeiden je rug iets minder hol maken. Verder valt het me op dat je soms op je tenen steunt in de beugels. Misschien erop letten dat je drijft met je kuiten en niet je hakken. Ook kijk je soms veel naar beneden, probeer er zo nu en dan aan te denken tijdens het rijden dat je recht voor uit kijkt. Zit je ook direct een stuk trotser op je paard. Verder vind ik het er erg prettig uit zien.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:17

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.