Mijn paard WIL gewoon niet alleen op buitenrit!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Mijn paard WIL gewoon niet alleen op buitenrit!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 21:22

Hoi bokkers,

Ik heb mijn paard nu al 1 jaar.
Een paar maanden nadat ik m heb gekregen ben ik veel buitenritten met haar gaan maken.
Samen met mijn zus die er dan op de fiets voor reed.
Eerst durfde ik natuurlijk nog niet alleen maar ik wou wel blijven oefenen met naar buiten gaan.
Dus ook af en toe aan de hand naar buiten.
Dat ging goed en kon gewoon aan een los touwte.
Maar na een paar weken ging dat steeds lastiger! (hier ook al een keer een topic over geplaatst).
Nu is dat probleem redelijk opgelost.
Eenmaal het erf af gaat dat prima. (met de longeer zweep er bij om te "drijven")
In de winter hebben we niet veel buitenritten gemaakt.
Maar nu het weer weer wat beter is zijn we dat steeds vaker gaan doen.
Als de fiets er voor is is het geen enkel probleem!
Alleen bij de enge dingen twijfelt ze soms even maar voor de rest geen probleem.
Maar wij (mijn zus en ik) kunnen natuurlijk niet altijd afhankelijk zijn van elkaar met buitenrit...
Dus heb ik een paar keer geprobeerd alleen een stukje te rijden.
En dit was echt een ramp!
Het erf af dat gaat nog, maar verder...
Stil staan, achter uit lopen en omdraaien.
Ze is gewoon niet vooruit te branden! En ze vindt het niet eens echt eng.
Ze staat gewoon, oortjes naar voren, oortjes naar mij toe en lekker relaxt staan.
Maar lopen? nee hoor, daar doen we niet aan...
Nou wilde ik vandaag toch wel winnen dus ik ben doorgegaan tot ze wel even lekker rustig liep.
Daarna weer om gedraaid. Terug naar huis ging juist weer veeeeel te snel!
Op het einde moet ik een klein stukje langs de weg en ben daar dus ook maar afgestapt aangezien ik het niet vertrouwde dat ze langs de weg bleef stappen...

Heeft iemand misschien tips hoe ik haar wel alleen op buitenrit kan krijgen?

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:25

Lastig, ik heb er ook een staan die niet alleen op rit wilt. Ik moet haar ten eerste onderhand met grof geweld van het erf af slaan en wanneer ik eindelijk van het erf af ben zet ze een hengstennek op en is ze totaal niet ontspannen.

Wanneer ik er naast loop wil ze wel wat meer mee maar ook niet van harte.
Wanneer er een paard voor haar neus staat en met haar mee loopt, doet ze alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Advies.. toch proberen op te bouwen. Kijken wanneer je ernaast loopt of ze wel mee wilt en steeds een groter stuk proberen. Of laat iemand anders mee gaan en maak het stukje dat degene die mee gaat steeds korter.
Ik ga overigens niet eens meer alleen op rit, is te stressvol voor het paard en ook geen pleziertje voor mij. Ik zoek altijd een stalgenootje die dan met mij mee wilt, is ook net zo gezellig!

Kaus

Re: Mijn paard WIL gewoon niet alleen op buitenrit!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 21:28

Ja, dat is precies wat mijn paard dus ook heeft...
Er naast is ongeveer net zo'n ramp maar dan lukt het wel met de zweep.
Voorop gaan is ook geen probleem met de fiets er bij (kan geen ander paard gebruiken).
En een stukje alleen gaan ook niet.
Hebben we ook al keer geprobeerd (klein rondje terwijl de fiets wacht, halverwege een rit.
Ook dat gaat prima.
Heb het gevoel dat ze een soort van verlatingsangst heeft ofzo...
Dat als ze alleen weg gaat ze ook echt niet wil?

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:35

Zou goed kunnen, toch een soort angst naar het "onbekende" en dat ze haar veilige plekje achter moet laten. Vaak als ze weten dat ze op de terugweg zijn gaan ze dan ook vaak juist heel hard hollen haha.

Ik zou serieus niet weten hoe dit op te lossen, sommige paarden zijn helaas nou eenmaal zo. Net als de mijne. Ik heb mezelf erbij neergelegd.. Ik zie dat je zelf ook al heel wat hebt geprobeerd, zou echt niet weten wat je nog meer zou kunnen doen!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:38

Een paard is een kudde dier, dus wanneer een ander paard mee gaat is het best logisch dat hij dan wel durft.

Mijn advies niet pushen, dan wordt het alleen maar erger, kleine stapjes, steeds een stukje verder.

Als je je paard met veel 'geweld' het erf moet krijgen is het logisch dat het buiten niet kan ontspannen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:47

Het is inderdaad gewoon instinct dat een paard dat liever niet wil, hij wil het liefst bij de kudde blijven.
Als je zus met de fiets meegaat is zij de leider die hij kan volgen, dat wil hij al wel.
Vanuit die mogelijkheid zou ik gaan uitbouwen, het eerste stukje gewoon iemand op de fiets voorop, dan steeds vaker wegfietsen en het paard zelf 'alleen' laten lopen, probeer het zelf steeds meer over te nemen vanuit het zadel.
Ik denk dat je best snel vooruitgang kan boeken, maar je moet het geleidelijk opvoeren.
Je hebt het wel goed aangepakt door niet toe te geven!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:50

Ik wandel heel veel buiten, maar gelijk er op vind mijn paard ook geen goed idee. De kudde hinikt ook naar haar. Kijk als ik push gaat ze wel mee, maar zo wil ik het niet. Ik wil graag ontspannen buiten rijden.

Ik help haar door te wandelen buiten, nou prima dan doen we dat. Terug weg rijd ik meestal :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:52

Ga veel wandelen met je paard.
Elke keer een stukje verder. Begin desnoods met het erf af, 3 stappen, belonen en terug. En breid dat uit.
Neem iemand mee op de fiets, die steeds een stukje verder fietst. Neem een paard mee(en ruiter) en laat na een paar keer 1 van de paarden aan de andere kant van de berm rijden, en telkens een stukje verder.
Dit werkte erg bij mijn Haflinger, en heb er toen met veel plezier mee kunnen rijden :).

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 21:54

Bedankt voor jullie tips :)

@Maritje het probleem is alleen, als ik haar niet 'push' dan komt ze helemaal niet vooruit...

edit;
als ze samen met een paard/fiets weggaat is er geen probleem.
Ook niet als die halverwege de rit weggaat (en niet meer terugkomt).
Het gaat eigenlijk alleen fout als ze alleen weg moet.
Als ik er voor loop is het wel nog altijd beter dan dat ik er op zit maar zonder drijf zweep kom je dan ook niet heel ver.
(Ik gebruik die zweep niet om mee te slaan of een tikje mee te geven. De zweep is al genoeg als je haar kont er mee aan raakt.)
Laatst bijgewerkt door Kaus op 10-07-12 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:56

Megamutsj schreef:
Lastig, ik heb er ook een staan die niet alleen op rit wilt. Ik moet haar ten eerste onderhand met grof geweld van het erf af slaan en wanneer ik eindelijk van het erf af ben zet ze een hengstennek op en is ze totaal niet ontspannen.

Wanneer ik er naast loop wil ze wel wat meer mee maar ook niet van harte.
Wanneer er een paard voor haar neus staat en met haar mee loopt, doet ze alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Advies.. toch proberen op te bouwen. Kijken wanneer je ernaast loopt of ze wel mee wilt en steeds een groter stuk proberen. Of laat iemand anders mee gaan en maak het stukje dat degene die mee gaat steeds korter.
Ik ga overigens niet eens meer alleen op rit, is te stressvol voor het paard en ook geen pleziertje voor mij. Ik zoek altijd een stalgenootje die dan met mij mee wilt, is ook net zo gezellig!

die van mij had het alleen als ze echt van huis moest. ging ik met de trailer ergens heen was er geen probleem. maar alleen van huis no way -O- en dat terwijl dit 4 jaar zonder problemen ging. hele tochten maakte ik met haar huis af, maar nu moet je al zoveel moeite doen om haar van huis weg te krijgen dat je alweer zat bent van je buitenrit voor je begint

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:03

er zijn vele manieren om het op te lossen, maar wanneer je gaat pushen is het best logisch dat het steeds moeilijker gaat.

Ik vind het lastig uit te leggen via internet. Ik hoop dat er iemand langskomt die het beter kan ;) (het uitleggen hier bedoel ik)

Wat misschien al helpt is niet op 1 rechte lijn het erf willen, maar spelender wijs :) dmv cirkels, achterwaarts, zijwaarts, punten waar ze mag eten...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:05

Owh, als het al zo makkelijk is om weg te komen met een fietser, moet je dit toch uit kunnen bouwen hoor, ga gewoon 30 x achter elkaar weg het eerste stukje af, eerst met fiets, dan weer terug enzovoort, totdat hij zelf niet meer weet of hij nou ook alweer met of zonder fiets wegwilde.
Of leer hem fietsen :P