soepel maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sophie1818

soepel maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 10:07

Hoi halloo!

Ik heb sinds april me eigen paard. Ze is 13 en echt een topper! Doet alles voor je.
Ze werd hiervoor vooral recreatief gereden. Maar ze vind echt alles leuk.
Ik ben ook bezig met haar dressuurmatig te rijden, en wat springen buitenrijden etc.
Maar dressuurmatig gaat het al beter, we hebben iedere week les en het gaat ook vooruit.
Nu vind ze het heel moeilijk om sowieso nagevelijk te komen, dit komt omdat ze nog niet voorwaarts genoeg is, en haar achterhand niet goed gebruikt.
Ook buigen vind ze erg moeilijk, dmv voltes te ruijden probeer ik haar een beetje soepel te maken. En het word al beter.

Heeft iemand misschien oefeningen behalve voltes om haar soepel te krijgen?
Ostheopaat komt binnenkort langs, en haar zadel ligt goed. Is goed gezond paard helemaal nagekeken!
Ook evt om de achterhand wat te versterken.

Melisding

Re: soepel maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:06

Rijd je alleen grote voltes dan?
Want het is een goede oplossing maar, probeer het zoveel mogelijk of te wisselen. Dan door een S van hand veranderen en dan weer achtjes draaien. Grote voltes afwisselen met kleine voltes, slangenvoltes zijn ook het handig. Lekker bezig blijven met draaien :)

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 15:13

Melisding schreef:
Rijd je alleen grote voltes dan?
Want het is een goede oplossing maar, probeer het zoveel mogelijk of te wisselen. Dan door een S van hand veranderen en dan weer achtjes draaien. Grote voltes afwisselen met kleine voltes, slangenvoltes zijn ook het handig. Lekker bezig blijven met draaien :)

Ja vaak wel grote voltes.

Ook nog tips voor activeren van de achterhand?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:19

Ik zou eerst even voorzichtig doen met haar en afwachten wat de osteopaat van haar zegt. ;)

Om een paard beter op de achterhand te krijgen zal ze eerst op eigen benen moeten gaan lopen. Vanuit daar wordt ze vanzelf nageeflijk en kun je veel overgangen gaan rijden, waardoor haar achterhand ook beter geactiveerd wordt. HEt is een verhaal van en dit en zus en zo.

Verder zijn spelenderwijs het nemen van meerder kruisjes achter elkaar goed voor het sterker maken van haar achterhand, maar zo te horen is dit nu te vroeg om daarmee te beginnen. Ben bang dat je haar er alleen maar kapot mee gaat maken.

Dus mijn advies: wacht eerst de osteopaat af en die geeft je als het goed is oefeningen mee om je paard onder het zadel en aan de hand losser te maken.

Succes :Y)

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:20

Activeren van de achterhand is echt een van de lastigste dingen die er zijn, vooral als je paard het niet echt vanuit zichzelf wilt doen.

Om te beginnen zou ik veel overgangen gaan rijden, dan moeten ze meer op hun spieren gaan letten en tillen ze ook meer de benen op, wat weer de achterhand activeert

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:02

zoals al gezegd veel volte vergroten verkleinen, slangenvoltes, door s van hand veranderen enz.
en overgangen. Denk naar voren alles oplossen naar voren bijv. arbeidsdraf-middendraf-arbeidsdraf en dan zelf veel met je gewicht werken dus van middendraf naar arbeidsdraf zwaar in het zadel gaan zitten

cleopetra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:53

wat ook kan om een soepele hals te krijgen is je paard zijn nek laten buigen door bv een snopeje tussen zijn benen te houden en het hem te laten pakken zo kan je ook link en recht je paard laten buigen

Sylvana95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:21

Veel overgangen en veel oefeningen met bogen erin rijden :)