Mien (v. Karandasj) aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liek_Volan

Mien (v. Karandasj) aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 21:48

Hallo bokkers,

het is al lang geleden dat ik een topic heb geplaatst dus ik vond het wel weer eens tijd worden. Mien is een 12 jarige lieve merrie. Ik heb haar nu twee jaar. We rijden nu op B/L niveau (nog niet gestart). Mien zelf heeft wel L2 gelopen en had genoeg punten voor de M. We hebben de laatste tijd wat problemen gehad met buiging. Om een lang verhaal kort te maken. Een paardenmasseur heeft geconstateerd dat het zadel niet goed was, een zadelmaker heeft geconstateerd dat ik het zadel te ver naar voren leg, waardoor het te smal wordt bij haar schouder en dat de kussens te hard zijn. De Kussens moeten dus worden leeggehaald en opnieuw worden opgevuld. Ik rijd nu tijdelijk met een ander zadel van een stalgenoot die iets beter ligt. Maar mijn zit is heel erg verslechterd met dit zadel. Ik zit veel te ver in de lepel in dit zadel. Ik heb zelf met een dressuurzadel en dit is een veelzijdigheidszadel.

Verbeterpunten:
* rechtop zitten en meer voorin het zadel zitten (Bij mijn eigen zadel heb ik hier normaal geen problemen mee)
* Handen meer naar voren plaatsen en dragen
* Beugels mogen denk ik nog wel een gaatje langer

Ik ga geen commentaar zetten bij de foto's, want ik wil dit graag aan jullie overlaten.

indraven
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

draf
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7. Pasje verruimen
Afbeelding

galop
8.
Afbeelding
9.
Afbeelding

Belonen
10.
Afbeelding

Nog wat fotootjes van na het rijden!
11.
Afbeelding
12. Deze vind ik wel heel erg mooi!
Afbeelding

Wat vinden jullie ervan? Graag opbouwende kritiek!
En ik heb dus veel problemen met de buiging, hebben jullie hier tips voor?

mrie

Re: Mien (v. Karandasj) aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:00

Mien is wel een heeel gave naam voor een merrie...
Behalve op de laatste twee foto's kijk je almaar naar beneden. Ik denk dat je je zit alleen al kunt verbeteren door niet steeds naar dat nekje te kijken. Dat is trouwens ook helemaal niet nodig. Probeer maar eens een poosje te rijden met je ogen dicht, bijvoorbeeld aan de longe. Je zult merken dat je heel goed kunt voelen of mevrouw in de aanleuning loopt of niet. Oefen jezelf in het rijden op gevoel en niet op zicht. Je zicht mag bezig zijn met wat er voor je en om je heen gebeurt.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:17

Leuk paard! Je hebt haar mooi aan het lopen!

Ik zou verder je handen wel wat hoger houden, dichter bij elkaar en je handen meer rechtop. Zeker in galop want daar lijkt het meteen wat trekkerig. Let wel goed op het contact met je buitenteugel eerder dan met je binnenteugel. Verder heb ik niets te zeggen. :j

Petto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:23

Leuk paard aparte bles!
Kop op zodat je rechterop zit en in de wendingen valt ze zo te zien tegen je binnenbeen in dus daar iets scherper op maken.
Succes verder

bb260

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:07

Ziet er goed uit vind ik! Ik vind je handhouding zoals jumpiewumpie zegt iets te laag. probeer ze ook op 1 lijn naast elkaar te houden.

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:20

Ziet er goed uit, lekker bezig! Zie wel dat je zadel naar voren schuift, vergelijk de eerste foto maar eens met de laatste.. ;-)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:17

Je hebt een leuk aansprekend paard, dat best kan sjouwen, zo te zien.

Dit zadel ligt ook wat te ver naar voren, het ligt op de schouderbladen ipv erachter. Daar moet je straks met je eigen zadel ook echt goed op gaan letten, dat je het zadel verder naar achteren gaat leggen. Niet alleen is het niet goed voor de pasvorm van je zadel als je het te ver naar voren legt, ook blokkeer je de schouders, terwijl je juist schoudervrijheid wilt.
Je ziet nu dat je paard erg op de voorhand loopt, maar dat kan bijna niet anders, want door het gebrek aan schoudervrijheid is de enige optie die het paard met de voorhand heeft, naar beneden gaan, ipv omhoog komen.

Op zich loopt ze best leuk haar rondje, maar naar mijn mening mag de motor van achteren wat meer aan het werk en wat minder op de voorhand gereden worden.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:10

dat is dicht bij mij :)

Erg leuk paard, je past er mooi op, hopelijk is je zadel probleem snel opgelost!
Al het andere commentaar is al gegeven. vind haar wel stevig gebouw haha
Als je de stelling en buiging wilt verbeteren moet je heel veel figuren rijden. voltes, recht en links, vergroten en verkleinen, weer recht uit, op de lange zijde stelling naar buiten vragen. Als het knopje schouder binnenwaarts en wijken er op zit zijn dit ook hele goed oefeningen. Een halve zijde schouder binnenwaarts. dan halve volte halve baan en weer terug wijken naar de hoefslang. Probeer je paard echt om je been te laten buigen. Ze worden van deze oefeningen lekker los en dan gaat buigen vanzelf.

corinezomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:00

erg leuk paard met een leuk hoofdje!!
mijn commentaar is probeer om hoog te blijven kijken en rechtop te blijven zitten veder in de galop mag je je ellebogen wat meer buigen vooral op foto 8 is dat te zien.
en wat veel mensen boven mij al zeggen je handen mag je wat meer dragen en ze niet vast zetten op je zadel probeer je handen ook meer bij elkaar te houden.
je mag in mijn ogen je teugels ook wat korter pakken en je handen meer naar voren plaatsen! ;)

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 00:06

Bedankt voor alle reacties! Ik moet inderdaad op mijn handhouding letten en voor me uit kijken en dus recht op!

@Marije_jiplover: Dat klopt helemaal wat jij zegt. Dat heeft de paardenmasseur + zadelmaker ook gezegd. Ik heb het zadel altijd te ver naar voren gelegd. Gelukkig ben ik me nu hier van bewust en hopelijk komt nu die activiteit wat meer terug van haar achterhand. Ik ben de laatste tijd veel aan het longeren met dubbele lijnen om dit te verbeteren, totdat mijn zadel weer goed is!

@Stalxpaard: Jaaa ze is een beetje te dik haha. Ze staat de hele dag buiten in een grote wei, wat niet echt bevordelijk is voor de lijn. Maargoed ik zeg altijd maar beter te dik dan te dun;) Die knoppen zitten er wel op, maar doordat ze echt niet buigt zijn ze moeilijk uit te voeren. Ze is steeds 'schever' geworden, dus ik denk dat ik eerst aan het rechtrichten moet werken. Pasje wijken neem ik sowieso altijd wel mee!
Laatst bijgewerkt door Coby op 14-07-12 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Off topic vraag verwijderd.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:21

Ik heb nog een nieuwe tip (!)
Het lijkt alsof je je ellebogen naar buiten draait alsof je wil vliegen xd
Veel succes ermee!

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 12:45

Oke bedankt voor de tip!

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:17

Ah lieve Mien. Het ziet er echt heel lekker ontspannen uit. Probeer zelf wat rechterop te zitten en je benen mooi lang te houden. Jullie zijn echt vooruit gegaan!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:28

Ziet er vriendelijk uit!

Ik zou de teugels iets korter pakken. Ik denk dat je handhouding dan al stukken beter wordt. Verder zou je wat meer contact op de buitenteugel kunnen houden (foto 2, foto 6). Ze loopt wel mooi actief en ontspannen dus je bent zeker op de goede weg!

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 17:08

@vaaleriee Dank je Valerie! Ja ik weet het, ik zit echt belabberd op dit zadel. Hij is van Jorish haha. Maar mijn zadel is gisteren opgehaald en komt dinsdag terug! Ik ga wel net woensdag op vakantie, maargoed, ik ben benieuwd hoe dat uitpakt!

@demo_love Dank je! Ja ik moet inderdaad die teugels een stuk korter maken. Ik laat ze zo makkelijk uit mijn handen glijden. Contact op de buitenteugel klopt ook! Is toch altijd nog lastig haha.

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 17:09

Iemand anders misschien nog tips?