Rijden op mijn nieuwe aanwist

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melinda15

Rijden op mijn nieuwe aanwist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 21:36

Hoi Bokkers,

Sinds 2 maanden ben ik trotste eigennaar van een mooi, maar ook ontzettend lief paard.
Sinds kort ben ik wat verder gegaan in de dressuur, ik rij zelf M niveua, maar omdat ik niet weet wat mijn paardje allemaal kan, dus we beginnen rustig aan. Het is een ontzettende dondersteen onder het zadel, in het begin gaat die je uitproberen, doet die mij bij ook nog steeds :o , maar ik geef niet op, we gaan gewoon door. Dus we hebben al behoorlijk wat momenten gehad, zo af en toe eens lekker steigeren... O:) maarja het hoort er allemaal bij, en ik weet natuurlijk niet wat meneer kan, dus boos worden doe ik niet. Het is een kruizing ; Fries x Kwpn, en het friesche bloed merk je goed met rijden, hij kan ontzettend mooi lopen, mooi zijn beentjes in de lucht gooien, en vooral als die mij aan het uitproberen is, dan gaat die lekker showen :D
Mijn verbeter punten
- Naar voren kijken, en niet zo naar beneden.
- Hakken omlaag houden.
Maar het is moeilijk om jezelf te conentreren, omdat ik weet dat die zo kan steigeren.
Hier even wat informatie voor de mensen die heb niet kennen.

:list: Naam ; Mistery
:list: Geslacht ; Ruin
:list: Ras ; Kruizing : Fries x Kwpn
:list: Schofthoogte ; 1.58 M
:list: Leeftijd ; 15 jaartjes jong :o
:list: Niveau ; B dressuur

Genoeg gelult, hier de foto`s
Voordat ik commentaar ga krijgen, zonder cap is eigen risico, en met gympies rijden ook.

Over deze knappe man heb ik het <3 <3
Afbeelding
Beginnen met rustig instappen.
Afbeelding
Vind dit persoonlijk een hele mooie foto, alleen ik moet voor me kijken O:)
Afbeelding
Stelling vragen, voor een volte.
Afbeelding
Fijn beeld, en dat beentje <3
Afbeelding
Beginnen met een drafje, dat beenwerk!! _/-\o_
Afbeelding
Ontspannen drafje.
Afbeelding
Dat voorbeentje <3
Afbeelding
Weer stelling vragen voor een volte.
Afbeelding
Fijn beeld! Alleen voor me kijken O:)
Afbeelding
Vind dit zelf een ontzettende mooie foto!
Afbeelding
Eventjes iets langer geven.
Afbeelding
En soms ... hebben wij ook dit soort momenten... :# Dan heeft meneer geen zin meer.
Afbeelding

Ben beniewd wat jullie van de foto`s vinden,
Hou het alsjeblieft een beetje aardig, ik weet niet wat hij allemaal kan natuurlijk. ;)

Maartenn

Re: Rijden op mijn nieuwe aanwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:40

Ik vind het echt SUPERdom om zonder cap/fatsoenlijk schoeisel te rijden op een paard wat zomaar kan gaan steigeren. En die eerste foto van wat je een fijn beeld vind is helemaal geen fijn beeld, hij loopt daar veel te diep en er is erg veel spanning.
Leuk paard!

melinda15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 21:44

Maartenn schreef:
Ik vind het echt SUPERdom om zonder cap/fatsoenlijk schoeisel te rijden op een paard wat zomaar kan gaan steigeren. En die eerste foto van wat je een fijn beeld vind is helemaal geen fijn beeld, hij loopt daar veel te diep en er is erg veel spanning.
Leuk paard!

Ik had niet gevraagt, commentaar op mn cap ;)
Maar bedankt! ;)

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:44

Ik sluit me aan bij mijn voorganger! Ik reageer normaal nooit op HAW topics, maar ik wil je echt adviseren om op zoek te gaan naar iemand die je kan begeleiden. Daarnaast denk ik dat loswerken, activiteit van achter en los in het lichaam behoorlijke werkpunten zijn voor jullie. Eigenlijk mis ik de hele basis van het Scala. Ik ga geen opmerking maken over je schoenen/cap, je bent oud en wijs genoeg om hier zelf een mening over te hebben.

Ik weet zeker dat je met de juiste begeleiding, best een leuk eind in de sport kunt komen! Maar daarvoor zullen jullie wel hard moeten werken! Veel succes en plezier!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:48

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Om te beginnen zit je hoofdstel niet lekker. De Neusriem zit te laag en ook mag je frontriem wat hoger maar ik zie dat dat niet kan. Neusriem vind ik persoonlijk wel erg belangrijk dat ie goed hoog is anders kan er een velletje tussen bit en neusriem komen en gaat het open. Niet echt lekker voor het paard.

Ook vind ik het bijzonder link met wat je rijd. Geen cap en gewoon gympen terwijl je paardje nog aan het uitproberen is.. Ik zou nog even voor eigen veiligheid kiezen.

Je paardje loopt soms nog wat achter de teugel en het is allemaal nog niet lekker ontspannen. Zelf lekker rustig zitten en niet te veel doen willen, werk aan ontspanning.

Je zadel zit volgens mij ook niet lekker voor het paard, wat ik kan zien is na mijn idee dat er te weinig ruimte is tussen boom en schoft. Kun je er bolle hand tussen leggen als je er op zit? Ook zorgt het zadel een beetje voor een stoelzit wat hardstikke jammer is van je mooie houding.

Veel plezier en succes met m!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:52

Ik vind het een leuk paard maar snap ook dat ie omhoog komt. Als je hem zo strak aan de voorkant hebt lopen en er veel spanning in rijd krijg je verzet.

Probeer eerst met het neusje eruit laag en rond naar de ontspanning te rijden in een rustig tempo.

Succes!
Laatst bijgewerkt door MarjanB op 08-07-12 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:53

Ik vind het een mooi gelukte kruising :)
Lijkt op de foto's een beetje alsof het paard niet snapt wat ie moet doen.
Bij de ene foto lijkt ie over z'n tempo te lopen en op een andere juist het tegenovergestelde.
Op geen enkele foto zie ik een ontspannen paard.
Maar je bent pas net begonnen met dit paard, dus dat zal vast wel beter gaan met goede begeleiding.

melinda15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 21:53

MarjanB schreef:
Ik vind het een leuk paard maar snap ook dat ie omhoog komt. Als je hem zo strak aan de voorkant hebt lopen en er veel spanning in rijd krijg je verzet.

Probeer eerst met het neusje eruit laaf en rond naar de ontspanning te rijden in een rustig tempo.

Succes!

Ik heb hem totaal niet strak in de hand, expres doe ik dat zelf niet, want k heb daar zelf een hekel aan!

MarjanB

Re: Rijden op mijn nieuwe aanwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:57

Strak hoeft niet perse heel sterk te zijn, het kan ook niet toestaan zijn. Op de foto waarvan je het een fijn beeld vind sta jij niet toe met je hand waardoor ie bijna met z'n neus op z'n borst loopt en z'n rug wegdrukt.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:58

De houding van je pard verraad hoe jij je lichaam gebruikt. Je hebt nog geen onafhankelijke zit en handenwerk en daardoor zie je een gekantelt hoofd, zie bijv. de stelling(?) foto.
Dit paard loopt veel te hoog, iets wat je heel veel ziet dat dit snel gebeurt bij paarden die ooit voor de kar gefokt zijn geweest (denk aan friezen, tuigers, hackney etc).
Nadeel aan deze houding is meteen voor jou een klein voordeel, je gevoel leert een weggedrukte rug herkennen.

Voor jou is een belangrijk punt, leren hoe je je eigen lichaam gebruikt. Dit zijn niet foto's waar je trots op bokt moet zijn, boktkennende geeft dat een frustrerende avond straks voorspel ik maar zo.

Wat je kunt doen is, neerwaarts rijden, teugels zeker 10-15 cm langer en onder zijn tempo blijven tot het neerwaartse er beter in zit. (let op de rug, en verschil in hoe het voelt in draf doorzitten).
Laatst bijgewerkt door Pentax op 08-07-12 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:58

Leuk paard! En je ziet in zijn draf goed dat er fries bloed in zit.

Maar ik sluit me ook aan bij de eerdere commentaren. Beeld ziet er niet zo fijn uit, het lijkt of je vooral kijkt naar het plaatje van de voorkant. Maar daar komt nog een lijf en achterhand achteraan. Bij sommige foto's die jij fijn noemt, zie je geen ondertredend achterbeen. Je vraagt stelling, maar ik zie geen buiging in zijn lijf.
En ik vind dat je hem van voren te kort maakt, daar is hij nog niet aan toe. Misschien is het steigeren een teken van verzet/spierpijn? Vooral met fries bloed is het de kunst lengte in de hals te houden, aangezien ze de neiging te hebben op te kroppen.

Allemaal niet zo erg als het klinkt voor een beginnende combinatie, maar dan moet je het wel goed zien en aanvoelen en de juiste leerpunten op pakken. En ik weet niet of je dat ziet, aangezien jij het beeld wel goed vind.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:00

melinda15 schreef:
MarjanB schreef:

Probeer eerst met het neusje eruit laaf en rond naar de ontspanning te rijden in een rustig tempo.

Succes!

Ik heb hem totaal niet strak in de hand, expres doe ik dat zelf niet, want k heb daar zelf een hekel aan!

Misschien onbewust wel.... Kijk eens goed naar de foto's en m.n. je binnenhand, welke spiergroepen het paard in de hals gebruikt en wat hij (soms!) met z'n mond doet.

In het algemeen wil ik je nog meegeven, dat als je een topic opent op HAW, dat je best een beetje beter om mag gaan met de feedback die je krijgt. Mensen geven je tips en willen met je meedenken. Als jij niet leest wat je graag wilt lezen en in de verdediging schiet, heb je helemaal geen doel met dit topic toch?
Laatst bijgewerkt door Biskwie op 08-07-12 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:00

Mooi paard. Ik sluit me alleen wel aan bij mijn voorgangers. Als ik jou was zou ik wat meer voorwaartsneerwaarts gaan rijden en vanuit die positie verder gaan werken. Su6

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:01

Snap persoonlijk niet hoe je zelf m kan rijden en dan een dergelijke foto mooi kan vinden.
Zit zo te zien nog héél veel werk in dit paard en jullie als koppel.
Super leuk natuurlijk voor een paard wat je net hebt dus neem goede
Instructie, een hoop tijd en veel geduld dan komen jullie er vast wel
Maar voor nu zou ik m liever lang en laag en in de rust zien.

Ondanks mijn commentaar, veel geluk en plezier gewenst met je nieuwe aanwinst

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:01

Volgens mij maak je een grapje over je niveau.. -O-

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:02

Zowee je vouwt je paard zowat dubbel. Dat soort foto's zouden niet misstaan in de anti-rollkur filmpjes op internet :oo

Ga eerst eens rijden met doorhangende teugel.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:02

Proficiat met je paardje. Een toffe kruising!
Alleen vind ik het beeld verre van fijn. Je paardje loopt achter de loodlijn en is niet echt ontspannen van wat ik op de foto zie.. En zoals velen al zeggen: Vandaar waarschijnlijk ook het steigeren.
Ik denk als je les zou nemen jullie wel ver zouden kunnen komen. Het ziet er een leuk paardje uit, wees er dan zeker niet te hard mee met je hand.
Veel succes nog.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:03

Nou happie dat voorwaarts zou ik er nog even aflaten gezien de spanning.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:03

Je ziet ook aan de nekspieren dat hij verkeerd gereden wordt....

Talia123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:04

Ik vind het paardje ook niet zo netjes lopen eigenlijk loopt heel opgekropt en hoog je kan pas aan het oprichten denken als het achterhand etc er is. Mijn raad is voorwaarts neerwaarts, lang en diep rijden en dan opbouwen.
En of je nu met tok rijd of niet is niet aan ons om te beslissen xD

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:04

Arabesk schreef:
Je ziet ook aan de nekspieren dat hij verkeerd gereden wordt....

Dat wou ik dus net zeggen. :=
Op die stijgerfoto zet hij een onwijze onderhals op..

Alles waarbij de TS zegt "fijn beeld" denk ik "is dit serieus?" ...

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:06

Heb je verhaaltje nogmaals gelezen maar weet je ook waar het steigeren vandaan komt? Is het protest, panike pijn of?

melinda15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 22:08

Aco schreef:
Proficiat met je paardje. Een toffe kruising!
Alleen vind ik het beeld verre van fijn. Je paardje loopt achter de loodlijn en is niet echt ontspannen van wat ik op de foto zie.. En zoals velen al zeggen: Vandaar waarschijnlijk ook het steigeren.
Ik denk als je les zou nemen jullie wel ver zouden kunnen komen. Het ziet er een leuk paardje uit, wees er dan zeker niet te hard mee met je hand.
Veel succes nog.

Bedankt, dit noem ik een aardige reactie! Hier ga ik ook zeker wat mee doen.
Ontzettend bedankt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:09

Happie schreef:
Heb je verhaaltje nogmaals gelezen maar weet je ook waar het steigeren vandaan komt? Is het protest, panike pijn of?

Lijkt mij duidelijk, als je zo dubbelgevouwen wordt kom je wel omhoog hoor....

JLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:09

vind hem op foto 3 verzet tonen, oren in de nek mond open, staart zwiept.
en indd pas nieuw paard, leuk ! probeerd je dus uit zie ik. lijkt me goed schoeisel en cap niet overbodig.
Waarom zo een oud paard als ik vragen mag??
hij mag ook wat meer hals lengte, loopt nu erg op de voorhand en achter de loodlijn. krult zich makelijk op zo te zien, en welicht heb je een sterke hand? dat kan ik niet zien aan de foto. succ6 ermee. het is nog nieuw !