andere methode om de slof te bevestigen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elisa_beth

andere methode om de slof te bevestigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 16:22

hoi
let op: ik heb gewoon een vraagje, dus geen aanvallen ;)

laatst zag ik iemand die de slofteugel aan de haakjes van haar zadel
( http://www.flickr.com/photos/76442456@N ... hotostream )vastmaakte. Dus het geen wat je normaal aan de singel of de zijkant vastmaakt.

B-) vraag: heeft dit een andere werking, is dit veilig (er) ?

Anoniem

Re: andere methode om de slof te bevestigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:33

Het is imo niet veiliger, je kan een paard hiermee over de kop trekken, dus zo hard trekken aan de teugels dat je hem teveel terug werkt en uit balans komt. Verder heeft zo vast maken niets te maken met de begrenzen, maar kan imo enkel helpen als noodrem voor buiten. Maar zoals ik al zei, kan dat volgens mij best link zijn.
Als je dit wel voor aanleuning of nageeflijkheid zou gebruiken zal dit niet werken omdat je de neus veel te ver terug werkt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:38

Ik heb er wel eens iemand met een fries mee zien werken.
Dit paard kwam in de oprichting steeds te veel in een tuighouding en werd dan sterk.
Deze amazone ging daar keurig mee om en het wierp ook duidelijk vruchten af.
Ik heb het uit nieuwsgierigheid ooit eens getest en kan je vertellen dat dit vreselijk lastig is.
Ik kan goed met slof rijden, maar die manier van bevestigen vereist nog een veel meer onafhankelijke hand.
Geen aanrader dus als je niet precies weet wat je doet ;)

elisa_beth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 16:41

ja ging hem ook niet gebruiken hoor, heb dat niet nodig :D

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:54

Je kunt hem op de bekende manier bevestigen:
Tussen benen-bit-hand
Dit heeft de werking om hem laag rond (neus tussen de benen achtig) te krijgen.
Je kan hem aan de zijkant bevestigen dus:
Singelgesp-bit-hand
Dit heeft een meer horizontale werking, en hiermee kun je beter buigwerk (links rechts) oefenen.
En je kan hem bevestigen zoals jij zegt:
Zadelklip, bit, hand
Dit is meer voor in de oprichting, en in mijn ogen de meest nutteloze manier, gezien je een paard niet zo in de oprichting kan 'trekken'. Gegarandeerd dat ze dan zwaar worden en erin gaan hangen.
De andere 2 manieren zijn in mijn ogen in bepaalde fase van training wel bruikbaar, maar het kan natuurlijk ook zonder.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:57

-> RT-P

P4ralyzed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:27

Dit lijkt me niet veiliger en ik denk ook dat het niet veel andere werkingen heeft. ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:30

Joolien schreef:
Het is imo niet veiliger, je kan een paard hiermee over de kop trekken, dus zo hard trekken aan de teugels dat je hem teveel terug werkt en uit balans komt. Verder heeft zo vast maken niets te maken met de begrenzen, maar kan imo enkel helpen als noodrem voor buiten. Maar zoals ik al zei, kan dat volgens mij best link zijn.
Als je dit wel voor aanleuning of nageeflijkheid zou gebruiken zal dit niet werken omdat je de neus veel te ver terug werkt.

Sizzle schreef:
Ik heb er wel eens iemand met een fries mee zien werken.
Dit paard kwam in de oprichting steeds te veel in een tuighouding en werd dan sterk.
Deze amazone ging daar keurig mee om en het wierp ook duidelijk vruchten af.
Ik heb het uit nieuwsgierigheid ooit eens getest en kan je vertellen dat dit vreselijk lastig is.
Ik kan goed met slof rijden, maar die manier van bevestigen vereist nog een veel meer onafhankelijke hand.
Geen aanrader dus als je niet precies weet wat je doet ;)

TS vraagt niet over "hoe de slof gebruikt moet worden", wel het verschil tussen de gewone vastmaking en het aan de ringetjes vast te maken.
Beter lezen dus ;)

Ashley5760 schreef:
Je kunt hem op de bekende manier bevestigen:
Tussen benen-bit-hand
Dit heeft de werking om hem laag rond (neus tussen de benen achtig) te krijgen.
Je kan hem aan de zijkant bevestigen dus:
Singelgesp-bit-hand
Dit heeft een meer horizontale werking, en hiermee kun je beter buigwerk (links rechts) oefenen.
En je kan hem bevestigen zoals jij zegt:
Zadelklip, bit, hand
Dit is meer voor in de oprichting, en in mijn ogen de meest nutteloze manier, gezien je een paard niet zo in de oprichting kan 'trekken'. Gegarandeerd dat ze dan zwaar worden en erin gaan hangen.
De andere 2 manieren zijn in mijn ogen in bepaalde fase van training wel bruikbaar, maar het kan natuurlijk ook zonder.

+:)+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:57

De enige reden om een slof zo te bevestigen is om meer tegengewicht te kunnen geven, dus als je een paard hebt wat erg sterk is.
Sommigen gebruiken het met buitenrijden als 'noodrem'.

Probleem is dat je je paard zo alleen maar meer geeft om aan te trekken en in te hangen dus op de lange duur wordt hij alleen maar sterker en wanneer je de slof eraf haalt heb je helemaal niets meer te zeggen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:57

Zo dus ;)

[RIJ-ITP] Cupido (4,5 v. Briar) lekker aan het werk!

Ik gebruik de slof erg weinig tussen de benen, eerder langs de zijkant naar singel of idd aan de ringetjes. Bij die van mij heeft het echt wel even heel fijn geholpen toen hij met halthouden elke keer zijn kop eruit drukte. Je kunt dan veel eerlijker en secuurder begrenzen en en daarnaast is het makkelijker om de slof dusdanig op lengte te houden dat ie op een ander moment niet inwerkt. En ik vind dat het juiste gebruik van een slof daarmee staat of valt. Begrijpen waar je hem even voor nodig hebt, waarom en hoe. En niet zomaar 'dom' dat ding eraan knopen zoals je iemand anders ziet doen. Denk buiten de lijntjes en in oplossingen, dan heb je 'm ook het snelste niet meer nodig :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:25

Eh Duhaio zo heb ik de vraag ook gelezen en beantwoord hoor.
Als het onduidelijk is kun je dat gewoon normaal vragen :)*

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:28

Sizzle schreef:
Eh Duhaio zo heb ik de vraag ook gelezen en beantwoord hoor.
Als het onduidelijk is kun je dat gewoon normaal vragen :)*

je hebt de vraag van TS niet beantwoord, je hebt geantwoord op de vraag:
"waarvoor dient een slof"
niet op de vraag
"laatst zag ik iemand die de slofteugel aan de haakjes van haar zadel
vastmaakte. Dus het geen wat je normaal aan de singel of de zijkant vastmaakt.

vraag: heeft dit een andere werking, is dit veilig (er) ?"
(ter verduidelijking, TS vraagt dus het verschil tussen de slof tussen de benen of aan de singelstoten vast te maken, en aan de haakjes bovenop het zadel)

en voor mij is het niet onduidelijk hoor, weet heus wel waarvoor een slof gebruikt wordt, en snapte de vraag van ts wel :)*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:30

Ik bedoelde juist wel heel gericht de bevestiging aan de bovenste ringetjes.
Met bevestiging tussen de benen kun je namelijk nooit aan je oprichting werken ;)
De manier waarop ik dat als nuttig gezien heb was bij een paard dat goed in de verzameling kwam, maar vervolgens te veel begon te 'tuigen'. Door dan aan de bovenste ringetjes te bevestigen kon de ruiter wel oprichting toestaan, maar als het paard dan te heftig werd daarin dat heel keurig begrenzen.
Dit goed te doseren ervaarde ik als veel fijngevoeliger als 'normaal' slofgebruik.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:38

Wat een rare post Duhelo, je gaat zelf namelijk helemaal niet inhoudelijk in op de vraagstelling vd TS en antwoord van Sizzle is erg duidelijk ;) !

Overigens ervaar ik het zelf niet direct als lastiger om de slof zo te gebruiken. Tussen de benen vind ik een stuk vervelender om mee te rijden, daarom heb ik hem dan eerder nog langszij.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:23

Waarom vind je dat vervelender?
Omdat je al meer oprichting van je paard verwacht?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:35

Vind ik zo beperkt qua inwerking, dan heb ik 'm liever langs de zijkant zodat je ook wat makkelijker een stukje in kunt buigen. En ik gebruik 'm eigenlijk zelden bij echt jonge paarden dus vind het inderdaad wel fijn als ik ze ook wat meer omhoog kan zetten. En slof tussen de benen door is dan niet handig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:22

Remember schreef:
Wat een rare post Duhelo, je gaat zelf namelijk helemaal niet inhoudelijk in op de vraagstelling vd TS en antwoord van Sizzle is erg duidelijk ;) !

Overigens ervaar ik het zelf niet direct als lastiger om de slof zo te gebruiken. Tussen de benen vind ik een stuk vervelender om mee te rijden, daarom heb ik hem dan eerder nog langszij.

ik had de eerste post gequote waarvan ik vond dat het de perfecte uitleg was, had er niks verder meer aan toe te voegen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:41

Ik reed ook soms zo, het paard ging hangen als je hem zou oprichten, met de slof werd dat voor mijn gevoel een stuk minder (je hoeft namelijk minder te doen om het paard zijn kracht op te vangen) :)

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:47

ik heb nog nooit gezien dat iemand hem zo vast maakte. Heb wel eens meegemaakt (niet bij mijn zadel) dat er een ringetje los schoot bovenaan dus. Lijkt mij niet veilig dan. Het ziet er verder goed uit bij dat ene paard. Heb het idee dat het paard dan ook niet kan gaan hangen.
Maar dit kan ik natuurlijk ook mis hebben.

porcelain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:20

Ik heb deze manier van bevestigen nog niet eerder gezien, interessant om jullie ervaringen te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:39

xSlvna schreef:
Ik reed ook soms zo, het paard ging hangen als je hem zou oprichten, met de slof werd dat voor mijn gevoel een stuk minder (je hoeft namelijk minder te doen om het paard zijn kracht op te vangen) :)

Ik heb altijd geleerd dat een paard zich niet voor niets sterk maakt en dat je dat niet aan de voorkant op moet lossen maar aan de achterkant...

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:52

Goede vraag TS! Ik heb laatst ook iemand zo voorbij zien rijden en was ook benieuwd wat het verschil van vastmaken is als tussen de benen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:56

Joolien schreef:
xSlvna schreef:

Ik heb altijd geleerd dat een paard zich niet voor niets sterk maakt en dat je dat niet aan de voorkant op moet lossen maar aan de achterkant...

Natuurlijk moet het probleem vanuit meer activiteit achter op gaan lossen, maar je zult toch moeten begrenzen. En als een paard erachter komt dat je niet bij het achterheen komt als ze zich eruit drukken voor, is het toch wel even handig om de slof er zo bij te hebben. Ik mag niet aan het paard trekken, maar hij ook zeker niet aan mij ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:28

Niet met slof rijden maar zelf leren rijden/voelen !!

elisa_beth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 11:36

@ midgie ik rijd ook niet met slof :D en is ook niet echt een antwoord op mijn vraag ;)