Concentratie bij me houden tijdens buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MonaLisa_

Concentratie bij me houden tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 05:56

Ik zorg nu twee weken voor het paard van een kennis van me. Hij is al een aantal keren met andere paarden of met iemand op de fiets ernaast naar buiten geweest (ook naar de hei) en dat ging erg goed. Hij is erg koel in het hoofd en reageert niet heel erg op langskomend verkeer. Tijdens schriktrainingen die ze met hem heeft gedaan deden een zeil over een hindernis of losklapperende paraplu's hem ook niet zo veel. Nu is buitenrijden niet echt haar meest favoriete ding dus wordt het een beetje mijn project om alleen met hem naar buiten te gaan, aangezien ik wel ervaren ben met buitenrijden. Nu is hij nog erg jong (4) dus zijn spanningsboog is nog niet zo groot; erg kijkerig en snel afgeleid. Zeker als ik alleen met hem naar buiten ga merk ik al snel dat zijn concentratie niet bij mij is, maar dat hij naar alles om zich heen kijkt. Daar wordt hij gedurende het buiten lopen ook steeds drukker en opgefokter van. Ik ben nu twee keer alleen even een stukje landweg op en af geweest tijdens het uitstappen (dus eerst met hem in de bak gereden en/of aan de longe gezet), dus ik verwacht dat dit toe zal nemen als ik echt met hem naar buiten wil gaan. Wat zijn dingen die ik kan doen om zijn concentratie bij mij te houden zodra ik met hem het terrein af ga, behalve een goede start maken door eerst even met hem in de bak te werken? Of is het gewoon een kwestie van opbouwen?
Ik verwacht overigens niet van hem dat hij binnen deze twee weken dat ik voor hem zorg ineens perfect als een rustig schaapje buiten loopt, maar een goed begin zou mooi zijn.

dynara

Re: Concentratie bij me houden tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:09

gewoon zelf er niet veel op reageren als hij beetje om zich heen kijkt en fris word dat is normaal, hebben veel jonge paarden die ik rij op mijn werk ook namelijk.
En hoe vaker je het herhaald hoe minder het word, ik ga ook altijd in het begin even op een geschikt stuk draven wel aan de teugel :j en lekker op een rustig tempo houden tot hij beetje zijn spanning eraf heeft (niet moe laten draven)
Je kan het proberen dit werkt bij mij 'meestal' wel.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 20:30

Vaker doen inderdaad en een flink stuk draven wil ook vaak helpen :-). Het is waarschijnlijk gewoon gewenning :-)

MonaLisa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 05:51

Dank voor de reacties. Het is ook gewoon typisch gedrag van een jong paard dat nog moet wennen aan allerlei nieuwe dingen, alles wil zien en nog moet leren om zijn concentratie bij mij te houden met zo veel afleiding, dus in die zin maak ik me er ook niet zo druk om. Maar alle tips en trucs die me tijdens de eerste keren kunnen helpen om zijn aandacht er net een beetje meer bij te houden zijn welkom.
Stukje draven ga ik eens uitproberen. Gister blokje om heeft ie alvast heel netjes gedaan. Maak er nu de gewoonte van dat ik sowieso na elke keer werken in de bak een stukje naar buiten ga en dat steeds verder opbouwen.

P4ralyzed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:37

Zorg voor afwisseling tijdens het buitenrijden, afentoe draven dan weer stappen, galopje er tussen door gooien. Zo houd het paard zijn aandacht er meestal wel bij.

MonaLisa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 15:55

Dank voor de tips. Vandaag eerst een half uurtje in de bak gewerkt en de andere tips in uitvoering gebracht; meneer heeft het ontzettend goed gedaan. Hoopje bakstenen waren even heel erg eng waarop vluchtneigingen groot waren, maar toen ik eenmaal naast hem meeliep en liet zien dat stenen niet bijten was het ook goed. Hij lette netjes op mij en hield op een geaccepteerd niveau de rest om hem heen in de gaten. Het ging zelfs beter dan ik had verwacht, want ik had besloten om met hem naar buiten te gaan en te kijken hoe ver hij zou komen zonder overprikkeld te raken van alle nieuwe indrukken en rechtsomkeert te maken zodra ik merkte dat hij te druk begon te worden. Heb ook eindeloos veel tegen hem zitten kletsen en zeker als ik het gevoel kreeg dat hij wat onzeker werd. Ik had niet verwacht dat ik helemaal tot aan de hei zou komen. Zelfs het spoor over ging op rolletjes. De hei zelf was even lastig, want dat was wel heel veel vrije ruimte en een hoop wind, ondanks dat ik aan de rand bleef. Daar ben ik er ook wel even vanaf gekletterd na een onverwachte sprong met snelle wending, maar daarna ook weer opgestapt en netjes thuisgekomen. Ik wilde hem pertinent niet een 'hei is stiekem toch wel eng zo alleen' ervaring meegeven.