Een aantal problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bouncelover

Een aantal problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 14:46

Hallo,

Ik heb een aantal problemen. Ik ben nog niet zolang geleden begonnen met leren rijden.
Ik heb nu een eigen pony, alleen zijn er een aantal problemen.
Mijn pony springt altijd in de linkergallop, we zijn het gaan oefenen in de les om op rechts aan te springen
maar dat gaat nu minder. Eerst sprong ze wel goed met een balkje en nu bijna niet. Op de volte springt ze
ook maar af en toe goed. In de longeerbak springt ze van de 10x wel 6/7x goed aan. Heeft iemand hier tips voor?
Ook is mijn pony heel erg sloom en reageert ze niet goed op benen geven. Als ik van stap naar draf ga of van draf naar
gallop reageert ze wel, maar als ik van haar voorwaarts wil laten stappen of draven dan gaat ze niet harder. Dan geef ik
na 1 of 2 keer benen een tikje met de zweep, dan reageert ze wel heel even maar dan valt ze bijna gelijk weer terug naar haar
oude patroon. Ik ben altijd heel erg moe naar het rijden, omdat ze gewoon niet harder gaat en dat kost energie als de rij instructeur
steeds zegt dat ze harder moet.
Nog een probleem is dat ik toen ik haar net had ging galloperen vanuit het lichtrijden. Nu ga ik doorzitten en gallopeer ik aan. Alleen
als ik doorzit in draf en ik spoor haar aan dan springt ze gelijk aan in gallop. Ze gaat niet in middendraf. En dat hoeft ook niet perse maar ik
krijg haar helemaal niet in middendraf als ik doorzit, omdat ze gewend is om dan gelijk aan te springen. Heeft iemand daar nog tips voor?
Alvast bedankt!

RenWaBl

Re: Een aantal problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:52

Ik denk dat het in rechtergalop aan springen een kwestie is van veel oefenen met veel stelling en op een volte. :)
En verder voor het reageren op je been, probeer consequent te zijn. Elke x als ze na het tikje weer langzamer gaat lopen, gelijk weer consequent zijn met je been en evt been als ze niet reageert. :) Jij hebt niet gezegd dat ze zachter mocht lopen, dus dat moet je ook niet pikken van haar.
Dan het doorzitten, dat is ook een kwestie van oefenen denk ik. Wat doet ze als je van stap naar de draf gaat, zonder eerst licht te rijden? Dus als je gelijk blijft door zitten? :) Zodra jij gaat doorzitten, probeer haar dan ontspannen en rustig te laten draven, jezelf zwaar en lang maken. ;)

Succes! En overleg ook goed met je instructrice, wat zij ervan vindt. :)

Jackie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:45

je kan haar porties haver gaan voeren voor hij sloomheid. Aanspringen is een questie van buitenbeen achter de zingel, binnenbeen op de singel en binnenhand wat naar binnen brengen zodat hij wat naar binnen kijkt. middendraf: groot lichtrijden en met je benen doen alsof je een sinasappel uitknijpt. Je moet hem naar voren drukken met je been. maar groot blijven lichtrijden. daarmee geef je aan dat je wil draven en niet galloperen! succces :)

bouncelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 16:40

Bedankt voor de tips.
Als ik in draf gelijk ga doorzitten dan gaat het volgens mij beter.
Ik heb haar net 3 maanden en ze was verwaarloosd toen we haar kregen.
Toen hebben we haar de hele tijd hetzelfde voer als nu gegeven om aan te sterken
maar we hebben de brokken afgebouwd omdat ze daar echt veeeel te voorwaarts van werd.
Ze krijgt nu geen brokken meer, maar met de brokken erbij in is ze heel voorwaarts.
Nu ze geen brokken krijgt is ze dus wat slomer maar ze kan wel harder alleen als het haar uitkomt.
Ze gaat bijvoorbeeld heel voorwaarts doorstappen op de terugweg, maar op de heenweg is ze niet snel vooruit te krijgen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:50

Jackie1996 schreef:
je kan haar porties haver gaan voeren voor hij sloomheid. Aanspringen is een questie van buitenbeen achter de zingel, binnenbeen op de singel en binnenhand wat naar binnen brengen zodat hij wat naar binnen kijkt. middendraf: groot lichtrijden en met je benen doen alsof je een sinasappel uitknijpt. Je moet hem naar voren drukken met je been. maar groot blijven lichtrijden. daarmee geef je aan dat je wil draven en niet galloperen! succces :)

Ik mis in je verhaal de begrenzing van de buitenteugel. Als je je teveel binnen stelling vraagt dan springt je paard verkeerd aan. Verder kan je proberen om vanuit het lichtrijden aan te springen. Ga dan op het verkeerde been lichtrijden en geef de galophulpen maar blijf lichtrijden totdat je paard in de galop zit.
Voor het probleem doorzitten en meteen aangaloperen. Ga rustig zitten houd je benen erbij zodat ze naar de hand toe blijft lopen, probeert ze in galop aan te springen direct terug nemen. Ze moet immers wachten totdat jij de galop hulp hebt gegeven.
Voor abt de sloomheid. Ik denk dat je zelf onbewust teveel zit te drijven. Je pony moet leren dat ze moet regearen op je been. Zoniet dan meteen een tikje met je zweep, valt ze terug hup nog een keer. Je merkt vanzelf dat het beter wordt. Vergeet niet op een open hand te houden dat ze niet wordt tegen gehouden aan de voorkant.

Succes!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:54

Ik zou me na 3 maanden nog niet druk maken over wat er allemaal nog niet lukt. :n Een combi moet er zowiezo naar mijn mening minimaal een jaar voor uittrekken voor je wat kan bereiken. Zo lang duurt het om aan elkaar te wennen. Dus al die problemen vind ik vrij voorbarig. Gewoon goed luisteren naar een goede instructeur en af en toe proberen dat iemand je kan filmen. Dan zie je na een jaar wat je teweeg hebt gebracht.

bouncelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 16:58

lucifertje schreef:
Jackie1996 schreef:

Ik mis in je verhaal de begrenzing van de buitenteugel. Als je je teveel binnen stelling vraagt dan springt je paard verkeerd aan. Verder kan je proberen om vanuit het lichtrijden aan te springen. Ga dan op het verkeerde been lichtrijden en geef de galophulpen maar blijf lichtrijden totdat je paard in de galop zit.
Voor het probleem doorzitten en meteen aangaloperen. Ga rustig zitten houd je benen erbij zodat ze naar de hand toe blijft lopen, probeert ze in galop aan te springen direct terug nemen. Ze moet immers wachten totdat jij de galop hulp hebt gegeven.
Voor abt de sloomheid. Ik denk dat je zelf onbewust teveel zit te drijven. Je pony moet leren dat ze moet regearen op je been. Zoniet dan meteen een tikje met je zweep, valt ze terug hup nog een keer. Je merkt vanzelf dat het beter wordt. Vergeet niet op een open hand te houden dat ze niet wordt tegen gehouden aan de voorkant.

Succes!

Bedankt voor de tips. Ja ik denk dat ik teveel drijf. Maar ze luistert totaal niet. Dus dan moet ik eerst benen geven reageert ze niet dan een tik met de zweep en als ze weer niet reageert weer een tik met de zweep? Maar zoals ik al zei als ik een tik met de zweep geeft dan reageert ze door een zwaai met haar staart te geven en loopt ze misschien 5 sec harder en dan valt ze weer terug. Toen ik nog brokken voerde liep ze wel heel hard. Maar toen liep ze veeeeel te voorwaarts dus ik weet niet wat ik dan moet doen.
idefix4 schreef:
Ik zou me na 3 maanden nog niet druk maken over wat er allemaal nog niet lukt. :n Een combi moet er zowiezo naar mijn mening minimaal een jaar voor uittrekken voor je wat kan bereiken. Zo lang duurt het om aan elkaar te wennen. Dus al die problemen vind ik vrij voorbarig. Gewoon goed luisteren naar een goede instructeur en af en toe proberen dat iemand je kan filmen. Dan zie je na een jaar wat je teweeg hebt gebracht.

bouncelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 17:00

idefix4 schreef:

Ja dat is ook wel een beetje logisch, maar ik vind wel dat ze gewoon naar me moet luisteren want volgens mij en dat zeggen er meer is ze gewoon mij een beetje aan het uitproberen. En daarom moet ze wel luisteren, want anders trekt ze over een jaar nog haar eigen pad.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:05

Daarom geef ik ook al aan dat je vooral moet luisteren naar degene die je lesgeeft en niet meteen moet denken dat hét antwoord hier staat. Dit is iets wat tijd nodig heeft, waardoor je niet te zwaar moet tillen aan de problematiek. Dat ie naar je moet luisteren is ook een punt, waar je tijd voor moet nemen. Communicatie met je paard is een heel moeilijke. Vaak zijn paarden hierin veel beter dan wij mensen. Dus jij denkt dat ie je uitprobeert, maar uiteindelijk blijk jij gewoon niet goed geluisterd te hebben. Paarden denken namelijk niet als mensen.

P4ralyzed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 00:41

In de rechtergalop aanspringen in gewoon een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Net zolang totdat je er schijtgenoeg van hebt, hij leert het vanzelf wel. Anders moet je het even aan je instructeur vragen, die kan je vaak wel helpen.