Velvet voor het eerst in HAW.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

velvetd

Velvet voor het eerst in HAW.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 21:55

Hallo,

Ik kijk al een tijdje mee op bokt.nl maar ik dacht, laat ik zelf even een topic maken van mijn pony'tje. :D
Ik zal mijzelf ook even voorstellen.
Ik ben Daniëlle, 13 jaar, 6 jaar rij-ervaring, waarvan 5 jaar manege :+ .
Ook zal ik Velvet eventjes voorstellen.
Naam : Velvet
Leeftijd : 10
Ras : KWPN
Hoogte : rond de 1.60m (nog nooit officieel gemeten)
Afstamming : Onbekend.

Ik heb Velvet nu bijna een jaar (sinds 07072011). Ik heb eerst heel lang alleen maar recreatief met haar gereden.
Maar ik wil wel richting de wedstrijdsport. Ik heb nu ong. 5 lessen gehad. Ik ben heel blij met deze lessen, ik ben er al
heel erg mee opgeschoten ! :D Velvet is voor de rest een sterk paardje, die pittig kan zijn wanneer ze er geen zin meer
in heeft. We zijn nu vooral bezig met nageeflijk laten lopen, het is nog niet perfect maar we vinden het voor nu nog wel goed.
Soms loopt ze ook wel helemaal goed, maar dan wil ze er weer onderuit kruipen door weer te diep te gaan lopen, of ze gaat
slomer lopen, soms loopt ze daarna wel weer goed door, alleen soms wil ze er wel heel erg tegen in gaan, dan gaat ze bokken.
Het zou best kunnen dat is nu wat vergeten ben te zeggen, maar ik laat wel eerst even de foto's zien.

Toen we nog recreatief reden

1. Oja, ik reed toen nog met thiedeman omdat ze anders de hele tijd met haar hoofd ging schudden, gelukkig heb ik daar nu geen last
meer van.
Afbeelding

2. Dit is een moment dat ze slomer gaat lopen.
Afbeelding

Nu

3. Hakken uitdrukken
Afbeelding

4. Even belonen
Afbeelding

5. Hals strekken
Afbeelding

6. Zelf ben ik best wel tevreden over deze foto
Afbeelding

7. Hals strekken
Afbeelding

Vel blijft toch meer een springpaardje ! :D

8. Maar soms gebeurd dit ook nog welleens -O-
http://i45.tinypic.com/2w3uxkk.jpg

9. Hier komt ze dus omhoog, ik probeer haar dan weer naar beneden te drukken, alleen soms is dat best moeilijk omdat ze dan heel sterk ik.
http://i50.tinypic.com/29e8m1.jpg

10. Die dag, onze eerste oxer gesprongen :D
Afbeelding

Je mag alles zeggen, maar houd het wel netjes :o

velvetd

Re: Velvet voor het eerst in HAW.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 21:58

Ik zie net dat er ook een fout in staat, het moet is zijn bij ; heel sterk ik (is).
Let ook niet op mijn gezicht. Ik kijk altijd een beetje raar.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:04

als je haar voorwaarts, neerwaarts drijft, probeer dan eerst been te geven, en met je teugel toe te staan dat ze kan ontspannen ;) maar ziet er al wel leuk uit :D

Mandy517

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:14

Op de foto's van nu zie je wel verbetering!
Ik heb niet veel verstand van springen, maar ook dat ziet er leuk uit!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:16

Als ze omhoog komt, vooral niet haar 'naar beneden drukken', dat werkt averechts, dan ga je namelijk een strijd aan. Oplossen door juist zacht in je handen te zijn (misschien zelfs af en toe juist de teugels even los te gooien!) en bezig te gaan met tempowisselingen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:35

En dat is heel moeilijk... :+ Ik heb het bij de mijne met hangen. Ik heb de neiging om m'n hand vast te zetten op dat moment, met als resultaat dat het alleen verslechterd. Briljante tip in mijn les: ophouding maken en daarna loslaten. Dat werkt een stuk beter inderdaad! :j

Voor wat betreft de foto's, dat ziet er inderdaad een stuk beter uit dan een jaar geleden. :) Ik schrok een beetje van die eerste foto's, maar er zit al heel wat meer ontspanning in en je hebt de thiedeman er niet meer op. +:)+ Zitten nette foto's tussen. :)

Dat gaat wel goed komen met die wedstrijden op deze manier!

Joshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:00

probeer je handen recht op te houden, en veel overgangen te rijden, een leuke oefening is om bij ieder letterbordje een andere gang te gaan, en de overgang dan wel zo netjes mogelijk te maken :)
Zo valt ze minder snel op de voorhand, blijft ze goed op jou letten en wordt ze goed aan het been :D

velvetd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 06:35

Bedankt voor de tips allemaal!
Ik zal vandaag eens aan het werk gaan met overgangen en ophoudingen te rijden.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 07:42

Wat een leuk paardje, en wat zijn jullie vooruit gegaan zeg!!

Probeer haar veel naar voren te rijden, en indd niet de strijd aan gaan als ze sterk word, maar je hand hoog houden ipv naar beneden drukken en been geven.

Wel vind ik het lijken alsof je zadel te veel op haar schoft ligt, dit kan ook een reden zijn dat ze af en toe ineens zo sloom word en haar rug wegdrukt. Misschien een idee om hier eens naar te laten kijken?

In ieder geval vind ik het over het algemeen een heel fijn en ontspannen beeld geven, en ziet er goed uit hoor!!

velvetd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 07:58

We hebben al zadelcontrole gehad, ze had hem toen van voor een beetje opgevult, maar voor de rest vond ze hem goed liggen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:42

Al een hele vooruitgang!

En inderdaad: nageeflijkheid krijg je niet door je handen naar beneden te drukken. Ook als het paard met het hoofd omhoog komt, moet je de lijn elleboog, arm, mond zoveel mogelijk in 1 lijn houden. De druk op het bit moet altijd even veel/weinig zijn. En dat moet een gevende druk zijn, dus niet trekken, maar het paard dat zelf voorwaarts genoeg is zodat het zelf dat contact neemt. Als het paard zijn hoofd omhoog gooit, en blijf je met je hand in lijn met zijn mond (en dus je arm omhoog). Zo krijgt het paard vertrouwen dat jij er altijd bent, waar hij ook uithangt. Door met je kuit de buik weer omhoog te vragen, zal het paard zijn hals weer laten zakken. Mocht je dat niet voor elkaar krijgen, ga dan voorwaarts. In ieder geval nooit gaan drukken naar beneden met je hand. Je moet het oplossen met je benen, want je hand daar moet je paard vertrouwen in krijgen, en in houden.

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:43

Hee danielle!
Wat een leuk paardje heb je zeg!
Je bent inderdaad al flink vooruit gegaan, en je krijgt les,
dus dat komt vast goed!
dan zal de nagevelijkheid ook wel verbeteren
Vaker foto´s plaatsen hoor meid.

suus_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:52

Het springen ziet er fijn uit. :j De dressuur valt nog wat aan te sleutelen. De belangrijkste dingen over nageeflijkheid zijn hierboven al gegeven. Mijn tip is nog om meer op je billen te zitten, en niet te veel op je beugels steunen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 06:20

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

corinezomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:18

probeer je handen iets meer te dragen en niet vast te zetten veder mag ze volgensmij nog wat ronder want ze maakt zich nu zo lang in de hals probeer ook echt een knik te houden in je ellenbogen ;)