Probleem bij buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyTinkie

Probleem bij buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 12:35

Heej,

Ik heb een verzorgpaard, en met haar mag ik op de weg rijden van haar eigenaar.
Alleen bij bepaalde wegen gaat ze opeens stoppen, en als je haar dan aanspoort of een tik geeft, gaat ze met de kont naar de sloot staan en als je haar dan nog steeds aanpakt gaat ze zo in de sloot staan. Ze houdt er alleen maar mee op als je weer terug naar de stal gaat. Ik heb dit alleen maar op 1 plek. Heeft iemand hier tips voor? Ze reageert ook niet als je haar een beste tik geeft.

Groetjes

Werecat

Re: Probleem bij buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:39

En als je er langs loopt?

Mandy517

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:39

Zou ze ergens bang voor zijn?
Heb je al geprobeerd om haar aan de hand langs die plek te leiden?

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:41

Grote kans dat ze dit doet omdat ze terug wil, ze heeft het al "gewonnen" en nu blijft ze het doen.

MyTinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 12:41

@Enyaa en Mandy517

Ja, ik kan er alleen maar weer op gaan zitten als ze langs een bepaalde boerderij is geweest. En dat is een heel eind verderop. Als ik eerder probeer weer erop te gaan zitten, gaat ze weer proberen mij de sloot in te krijgen. En ik vind het erg vreemd, want bij mij doet ze het meteen aan het begin en bij andere verzorgers een stuk verderop

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:44

Blijf geduld hebben, wordt niet boos op d'r. Ga er desnoods af, en laat haar je volledig vertrouwen. Rustig tegen haar praten en gerust stellen.

Het kan ook gewoon klieren en uitproberen zijn hoor, hoe oud is ze?

Edit; Je was me voor met je reactie.

MyTinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 12:48

DW_Dressage:

Ze is 29 jaar oud, ze heeft al veel verzorgers gehad en bij hun deed ze het ook. Alleen dan een stuk verderop.

Mandy517

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:49

Misschien heeft ze bij de andere verzorgers ook altijd haar zin gekregen door terug te gaan, en probeert ze dit nu ook uit bij jou.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:49

Ik zou haar bij dat punt gewoon eens stil zetten & afwachten. Ze wil niet vooruit? Dan blijf daar maar eens staan, tot ze wel vooruit wil. Kan best even duren, maar zoals amies100 al zei weet ze waarschijnlijk precies hoe ze terug naar huis kan.

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:50

Wat raar. Misschien in haar jongere jaren wat engs mee gemaakt?

MyTinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 12:52

Oke bedankt,
Ik zal het vanmiddag wel even uitproberen :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:53

Ik waarschuw je nogmaals: Het kan even duren :)) Ik heb wel eens 25 minuten stil gestaan omdat paard niet meer wilde lopen. Zo gauw paard aan wilde lopen weer eerst stil gezet en daarna zelf de hulpen om voorwaarts te gaan gegeven. Mocht ze dan nog niet willen, weer geduldig afwachten... Ik weet niet hoe 'koppig' je verzorgpaard is, maar het kan dus behoorlijk wat tijd in beslag nemen (& erg spannend is het niet...)

MyTinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 12:56

Oke, ik zal het proberen ! Volgens mij is ze wel redelijk koppig dus dat gaat dan nog wel even duren

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:57

Ik hou het op dominantie. Wat er ook gebeurd geen stap richtring stal laten gaan. Dan maar in de sloot en gewoon via de sloot verder stappen van de stal af. Als sloot voor haar geen probleem is dan voor jou ook niet. Als ze er in kan kruipen dan kan ze er ook weer uit kruipen. Met een (dominante) tinker van 29 jaar heb ik niet zo'n medelijden hoor. Die weet onderhand hoe het werkt. Dus stilstaan is beter dan ook maar een stapje terug gaan. Ik heb ook wel eens met mijn dominante merens 3 uur bij een bruggetje gestaan voordat hij er na een diepe zucht gevend er overheen stapte. Mijn vriendin heeft wel eens haar boterham in het donker op koppige merens opgegeten (man kwam het brengen) totdat ook die pony de strijd opgaf en met een diepe zucht balend doorliep. Nadeel op dat moment kost het je veel tijd, voordeel ze weten wel dat ze hun zin niet krijgen.
Als je geen tijd hebt of niet het geduld als je besluit om een tik te geven dan moet je ook echt een hele harde geven. Niet van dat geaai (krijg nu heel BOKT over me heen). Dus of je geeft geen tik, of één echte hele harde. Anders heeft het geen zin bij zo'n paardje.
Als paardje draait dan gewoon in de achteruit van stal af, of middels wijken. Maakt niet uit maar NIET laten draaien en naar stal laten gaan, NOOIT!. Succes ermee, want met een dame van 29 jaar is dat niet zo gemakkelijk om dit op te lossen.

MyTinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 12:59

Oke bedankt!
Een stukje verderop deed ze het soms ook wel, toen heb ik haar meteen een harde tik gegeven.
En de volgende keer deed ze het niet meer. Alleen nog wel telkens op dat ene plekje. :?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:07

Doubtless schreef:
Ik zou haar bij dat punt gewoon eens stil zetten & afwachten. Ze wil niet vooruit? Dan blijf daar maar eens staan, tot ze wel vooruit wil. Kan best even duren, maar zoals amies100 al zei weet ze waarschijnlijk precies hoe ze terug naar huis kan.

:j

Zo nu en dan deed mijn paard het ook. Ik begon 'lief' maar dat hielp totaal niet. Hij was onzeker en hoorde liever duidelijk dat hij móet en dat het veilig is. Dus even hup lopen en belonen als hij loopt.
Als hij écht écht niet ging en alleen maar achteruit liep vond ik het soms heel erg moeilijk om niet kwaad te worden.
Wat ik dan inderdaad probeerde was stilstaan, helemaal stil. Dus ook niet gaan omkijken of zo. Stap achteruit mag niet.
Of dat echt hielp... Soms wel, meestal eindigde het met dat ik er kwaad afstapte en we dan 'samen' gingen afkoelen. Dan er weer op.

Het enige wat mij wél echt heeft geholpen is schriktrainingen terwijl je óp je paard zit. Dat het vertrouwen aan de hand er ook is onder het zadel. Dat je paard je ook vertrouwd als leider als je in het zadel zit en er gewoon langs gaat als jij zegt dat het goed is :)

MyTinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 17:44

@ NeverGiveUp

Hééééél erg bedankt, het werkte!
Ik ben echt zo blij! Toen ik haar vooruit kreeg, zat ik heel erg trots op mijn paard! :D

Mandy517

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:47

Fijn om te lezen dat het gelukt is!
Hopen dat het de volgende keer ( en de keren daarna ) ook goed gaat :D

Joshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:23

fijn dat het gelukt is! je zou ook nog met een ander paard kunnen buitenrijden, en waarschijnelijk volgt ze het andere paard wel als die langs de boerderij is.