Irandesse na 2 maanden zadelmak!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Irandesse na 2 maanden zadelmak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 11:30

Beste bokkers,

Hier is mijn meisje, voor de eerste keer op HAW. Ze is nu 3 jaar (wel bijna 4) en ze zijn met haar begonnen op 3,5 (longeren etc), toen ze zadel en ruiter kende is ze naar ons gekomen. Nu is ze 2 maanden zadelmak. De eerste maand heeft ze veel bijgeleerd, de tweede maand had ik examens op school dus dat was een maandje bijna platte rust... Nu hebben we vakantie dus kunnen we het werk weer fijn oppakken! Ze is nu dus eigenlijk 1 maand echt gereden en ik heb haar ook zelf ingereden :)

Ze doet het erg goed! Ik ben erg trots op haar. *\o/* We zitten nu ongeveer aan de basis. Stap, draf, galop. Ze begint nu ook meer na te geven, gewoon op constant contact. Ze is heel gevoelig in d'r mond en omdat ik dat graag zo wil houden heb ik haar bijna helemaal gereden op m'n zit.

We zijn nu langer aan het galopperen omdat we richting springpaard gaan. Haar galop is al vrij netjes vind ik. Ze gooit wel vrij hoog en haar galop is best moeilijk uit te zitten. Hierdoor dat ik op de galopfoto's vaak niet recht zit, maar ik wist niet dat dat het geval was dus momenteel let ik daar wel op. ;) Eveneens hakken uitdrukken. Ik rij met heel los contact, maar ik knijp wel heel hard in mijn teugels (op aanraden van instructeur) omdat moet leren om mijn teugels niet 'aan mijn vingertoppen' vast te houden (wat ik vroeger vaak deed) maar echt tussen mijn vingers. Pianohandjes heb ik soms ook, als ze zakt dan til ik mijn handen spontaan op en houd ik ze recht? :?

Momenteel is het linksom galop aanspringen nog wat moeilijker, maar het gaat elke training beter en beter. We gaan ook rechte paden in het bos galopperen om meer balans te krijgen. We stappen bijna elke keer ook in en uit in het bos en vaak maak ik ook gewoon een bosrit.

Hier zijn de foto's, opbouwende commentaar zou leuk zijn!

Let wel op de horizon, die ligt vaak schuin en geeft soms beeld van op de voorhand vallen!

1. Geen contact! _-:(
Afbeelding

2. Rechtzitten... Ik denk dat ik me maar eens een dressuurzadel moet aanschaffen ook.
Afbeelding

3. Galopje.
Afbeelding

4. Handen mogen wat hoger.
Afbeelding

5. Dit vind ik een leuke!
Afbeelding

6. Hier zakt ze dan wat, hier kan je zien dat ik mijn handen hoger houd en zo'n licht mogelijk contact te behouden.
Afbeelding

7. Hier liep ze echt fijn, jammer van het wazige beeld.
Afbeelding

8. Ontspannen drafje
Afbeelding

9. En uiteindelijk hobbelen we zo de bak rond!
Afbeelding

10. Beetje verzamelen, wel wat op de voorhand zo te zien.
Afbeelding

11. Fijn contact, goei paard!
Afbeelding

12. HAHAHA!
Afbeelding

13. *\o/*
Afbeelding

14. Kijk hoe mooi ze blinkt!
View My Video

15. B-)
Afbeelding

Oke, dat was het dan... Er moet nog een hoop gebeuren maar we zijn op de goede weg! -:)

Bedankt voor het kijken!

Teigetje008

Re: Irandesse na 2 maanden zadelmak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:35

hey,

leuke foto's hoor!

Ik zat wel even naar jouw houding te kijken, maar toen zag ik het springzadel :D

Verder zie ik lekker veel ontspanning, en dat vind ik zelf een fijn beeld. Let idd wel op dat het allemaal niet te lang en te los word, het blijft een jong (en dus helaas nog tikkie onberekenbaar) paard die zo ineens een reactie kan geven. Verder zal ze uiteindelijk wel moeten wennen aan druk in haar mond, ook al is deze nog licht.
Je zou ook je teugels iets korter kunnen pakken en je handen dan wat meer naar voren steken, komt ze dan naar beneden dan heb jij je handen op de juiste plek?

Wat mij betreft ga je zo door! Zo zie ik het graag!

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 11:42

Teigetje008 schreef:
hey,

leuke foto's hoor!

Ik zat wel even naar jouw houding te kijken, maar toen zag ik het springzadel :D

Verder zie ik lekker veel ontspanning, en dat vind ik zelf een fijn beeld. Let idd wel op dat het allemaal niet te lang en te los word, het blijft een jong (en dus helaas nog tikkie onberekenbaar) paard die zo ineens een reactie kan geven. Verder zal ze uiteindelijk wel moeten wennen aan druk in haar mond, ook al is deze nog licht.
Je zou ook je teugels iets korter kunnen pakken en je handen dan wat meer naar voren steken, komt ze dan naar beneden dan heb jij je handen op de juiste plek?

Dat zou wel gaan, maar dan heb ik weer de neiging meer naar voren te gaan hangen... :D Mijn instructeur zegt idd wel hetzelfde als jou, maar als ze dan zo rustig loopt kan ik het niet laten d'r wat teugel te geven :+ Maar inderdaad, ik moet erop letten. Niet dat het zo'n bokzak is ofzo maar toch :j

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:46

jumpiewumpie schreef:
Teigetje008 schreef:
hey,

leuke foto's hoor!

Dat zou wel gaan, maar dan heb ik weer de neiging meer naar voren te gaan hangen... :D Mijn instructeur zegt idd wel hetzelfde als jou, maar als ze dan zo rustig loopt kan ik het niet laten d'r wat teugel te geven :+ Maar inderdaad, ik moet erop letten. Niet dat het zo'n bokzak is ofzo maar toch :j

ik heb die neiging ook hoor! Als ze lekker lopen om dan wat meer ruimte te geven. Alleen heb je boefjes erbij die daar dus misbruik van maken :D Dus constante druk/contact houden is toch wel belangrijk.

Dat voorover hangen zou ook kunnen komen door je zadel wellicht, je hebt op zich wel een mooi springzit. Dus dat ligt aan jou, wat je wilt doen in de toekomst en zoals ik net las was dat springen ;)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 11:49

Teigetje008 schreef:
jumpiewumpie schreef:

ik heb die neiging ook hoor! Als ze lekker lopen om dan wat meer ruimte te geven. Alleen heb je boefjes erbij die daar dus misbruik van maken :D Dus constante druk/contact houden is toch wel belangrijk.

Dat voorover hangen zou ook kunnen komen door je zadel wellicht, je hebt op zich wel een mooi springzit. Dus dat ligt aan jou, wat je wilt doen in de toekomst en zoals ik net las was dat springen ;)

Oke, dat komt wel goed! En bedankt!

Mandy517

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:10

Mooi beestje heb je daar :j
Foto's geven inderdaad een ontspannen beeld! Ga zo door :D

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:56

Zeker leuk beest! Gaat helemaal goed komen volgens mij! Succes verder!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:03

Vind het er ook allemaal netjes en ontspannen uitzien.
Alleen zou toch echt gaan nadenken over je druk op de teugels enz.
Je teugels zijn op de foto's 9 vd 10 keer ZO lang, dat je ellebogen achter je lichaam uitsteken en dat verstoord (voor mij dan) een beetje het beeld....

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:26

mooi paard! knap dat jullie al zo ver zijn! ik heb nu een paard van 5 spring bloed gefokt, en vind galoperen op haar ook heel moeilijk doordat ze hoog opgooit erg moeilijk uit te zitten, ik heb wel gemerkt dat hoe langzamer je galopeerd hoe makkelijker het uit te zitten is :P mijn instructeur zecht altijd je rijd nu geen barage! die langzame galop is sws belangrijk voor het springen maar wel moeilijk! ik begrijp je helemaal!

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 13:58

LoveUggs schreef:
Vind het er ook allemaal netjes en ontspannen uitzien.
Alleen zou toch echt gaan nadenken over je druk op de teugels enz.
Je teugels zijn op de foto's 9 vd 10 keer ZO lang, dat je ellebogen achter je lichaam uitsteken en dat verstoord (voor mij dan) een beetje het beeld....

Mijn ellebogen vind ik best nog goed, je ellebogen moeten eigenlijk 'recht naar beneden' tegen je lichaam hangen maar doordat zoveel mensen met hun ellebogen 'voor het lichaam' rijden ziet men dat eerder als het 'perfecte' beeld :D Ik steek ze wel een beetje opzij dat wel :') Druk teugels moet ik idd op letten. In het begin is die druk steeds oké, maar na een tijdje loopt ze ontspannen en als ze dan zakken wil geef ik vaak (te veel) mee.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 14:03

nienke_teun schreef:
mooi paard! knap dat jullie al zo ver zijn! ik heb nu een paard van 5 spring bloed gefokt, en vind galoperen op haar ook heel moeilijk doordat ze hoog opgooit erg moeilijk uit te zitten, ik heb wel gemerkt dat hoe langzamer je galopeerd hoe makkelijker het uit te zitten is :P mijn instructeur zecht altijd je rijd nu geen barage! die langzame galop is sws belangrijk voor het springen maar wel moeilijk! ik begrijp je helemaal!

Momenteel heeft ze nog niet genoeg kracht om traag te galopperen, maar in draf etc zei mijn instructeur ook van: draaf rustig, veel schakelen,... Dus dat is al een beetje voorbereidend werk :D Ik rij wel eens vooruit in galop en neem haar dan terug in haar 'normale' tempo. Wel moeilijk ja dat uitzitten! In het begin zat ze helemaal niet slecht! 't Is met het meer en meer rijden dat ze slechter en slechter zit :')

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:25

Heb jij ook als je meerdere keren aanspringt in de zelfde galop dat ze op en gegeven moment telkens verkeerd aanspringt? Werk je ook op mijn forum kijken misschien heb jij nog nuttige tips voor mij aangezien ik veel in jou paard herken in het mijne

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 17:03

nienke_teun schreef:
Heb jij ook als je meerdere keren aanspringt in de zelfde galop dat ze op en gegeven moment telkens verkeerd aanspringt? Werk je ook op mijn forum kijken misschien heb jij nog nuttige tips voor mij aangezien ik veel in jou paard herken in het mijne

Ja dat heb ik ook ;-) In het begin springt ze meestel wél goed aan en als ze dan eenmaal juist zit laat ik haar wel even galopperen zodat ze het gewoon wordt. Maar hoe vaker ik aanspring hoe vaker fout (het verbetert nu wel elke keer hoor)

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:38

Teigetje008 schreef:

Sorry, maar geeft een springzadel gelijk het excuus om voor over te zitten?! Beetje kort door de bocht.

TS, ik zou geen dresuurzadel aanschaffen als je daar door denkt gelijk recht op te zitten. Neem een trotse houding aan schouders naar achter en denk dat er een touwtje aan je hoofd ziet die je recht op wil trekken :)
Leuk paard lekker gaan lessen dan komt t allicht goed!

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 21:21

NiNM schreef:
Teigetje008 schreef:

Sorry, maar geeft een springzadel gelijk het excuus om voor over te zitten?! Beetje kort door de bocht.

TS, ik zou geen dresuurzadel aanschaffen als je daar door denkt gelijk recht op te zitten. Neem een trotse houding aan schouders naar achter en denk dat er een touwtje aan je hoofd ziet die je recht op wil trekken :)
Leuk paard lekker gaan lessen dan komt t allicht goed!

Ik heb het probleem niet met een dressuurzadel, daarmee :-) Misschien is het een gedacht, maar ik zit altijd voorover bij springzadels en altijd recht op dressuurzadels... :') In mijn profiel met de schimmel trouwens ook, met springzadel zit ik met die schimmel ook wat meer voorover. Ik ben ook niet van plan om een peperduur zadel te kopen maar misschien een tweedehands Wintec voor in de toekomst...

Maar inderdaad, dan nog, mijn houding is erbarmelijk, geen excuus :')

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 00:21

Het ziet er al leuk uit goede les blijven nemen en dat komt goed maar ga er niet vanuit dat omdat ze aan de weg staat ze gelijk verkeers mak is ze is de geluiden mischien wel gewend maar niet als ze dicht langs haar rijden doe dit met beglijding anders kan het fout gaan en dat zou jammer zijn voor je

Gr Yayla
Laatst bijgewerkt door Sica op 05-07-12 07:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 07:31

Moderatoropmerking:
Reactie's die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 10:51

yaylavb schreef:
Het ziet er al leuk uit goede les blijven nemen en dat komt goed maar ga er niet vanuit dat omdat ze aan de weg staat ze gelijk verkeers mak is ze is de geluiden mischien wel gewend maar niet als ze dicht langs haar rijden doe dit met beglijding anders kan het fout gaan en dat zou jammer zijn voor je

Gr Yayla

We komen ze ook wel tegen als we aan het uitstappen zijn :)

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:12

Leuk paardje, er zitten fijne plaatjes tussen.
Op de foto waar je zegt dat je je handen wat omhoog moet doen, vind ik van niet. Ik zou je handen netjes laag houden. Zij moet gaan ontspannen en dat gaat niet als je je handen omhoog brengt. Verder zou ik minder met een valse knik in je ellebogen gaan rijden. Verder geef je al aan dat je snel wat voorover duikt, komt denk ik ook door de korte beugels en dat jij daardoor steun gaat zoeken. Verder zou ik je onderbeen niet te ver naar achteren leggen.
Verder ziet het er leuk uit! Met lekker wat lessen komt het wel goed met jullie!

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:31

Okay goed zo uitstappen op de weg is een goede vootberijding

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:35

Citaat:

Heel grappig... :')
Verzamelen is juist de achterhand eronder.
Daarbij is verzamelen nog ver van je bed show met 2 maanden zadelmak, dat wordt pas gevraagd in de M vanwege een goede reden...
Mijn advies is veel begeleiding vanwege je houding, want anders kán je paard ook niet correct gaan lopen.
Daarbij is afleren moeilijker dan aanleren, terwijl je ook nog bezig bent met een paard op te leiden...

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 12:24

Petpet schreef:
Leuk paardje, er zitten fijne plaatjes tussen.
Op de foto waar je zegt dat je je handen wat omhoog moet doen, vind ik van niet. Ik zou je handen netjes laag houden. Zij moet gaan ontspannen en dat gaat niet als je je handen omhoog brengt. Verder zou ik minder met een valse knik in je ellebogen gaan rijden. Verder geef je al aan dat je snel wat voorover duikt, komt denk ik ook door de korte beugels en dat jij daardoor steun gaat zoeken. Verder zou ik je onderbeen niet te ver naar achteren leggen.
Verder ziet het er leuk uit! Met lekker wat lessen komt het wel goed met jullie!

Wat bedoel je met een valse knik in de ellebogen? Als ik mijn beugels langer maak dan zit ik niet meer tegen de wrongen dus dan wordt alles volgens mijn nog erger :') Maar aan mijn houding moet inderdaad gewerkt worden. Zal wel beter worden naarmate ik haar galop beter kan uitzitten hoop ik. :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:28

Je zegt dat je verzameld en het paard op de voorhand valt. Verzameling en op de voorhand lopen zijn compleet tegenovergestelde. Verzamelen is zakken van achter met een meer gedragen gang (veel impuls). Op de voorhand lopen is juist een stuwende gang, waarbij de achterhand niet voldoende meedoet (weinig impuls). Daarnaast vind ik de aanleuning instabiel en incorrect ogen, hoewel dat op foto's niet makkelijk is te zien. Heb je ook dressuurles?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 12:31

superwoman schreef:
Citaat:

Heel grappig... :')
Verzamelen is juist de achterhand eronder.
Daarbij is verzamelen nog ver van je bed show met 2 maanden zadelmak, dat wordt pas gevraagd in de M vanwege een goede reden...
Mijn advies is veel begeleiding vanwege je houding, want anders kán je paard ook niet correct gaan lopen.
Daarbij is afleren moeilijker dan aanleren, terwijl je ook nog bezig bent met een paard op te leiden...

Ik moet van mijn instructeur net veel terugnemen, bijna in stap vallen en dan weer verder draven. Het is een springpaard dus ik moet haar echt goed kunnen terugpakken ed., dit als voorbereiding op parcours.

Het is de inzet van het verzamelen, ik begon pas op de lange zijde en daar had ik nog een beetje buiging. :) Heb ik eigenlijk fout bij de foto gezet, sorry! :') Het verzamelen moet ik trouwens ook maar een paar passen doen.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 12:34

s6801881 schreef:
Je zegt dat je verzameld en het paard op de voorhand valt. Verzameling en op de voorhand lopen zijn compleet tegenovergestelde. Verzamelen is zakken van achter met een meer gedragen gang (veel impuls). Op de voorhand lopen is juist een stuwende gang, waarbij de achterhand niet voldoende meedoet (weinig impuls). Daarnaast vind ik de aanleuning instabiel en incorrect ogen, hoewel dat op foto's niet makkelijk is te zien. Heb je ook dressuurles?

Ja sorry het is de inzet van verzamelen, dat heb ik fout bij de foto gezet :) Mag ik vragen waarom je de aanleuning incorrect vindt? :) Instabiel... Het is zeker nog geen constante aanleuning maar ik laat haar liever nog wat op d'r eigen benen lopen en als ze zakt dan zakt ze en dan is dat ook goed :)

En ik heb ook (privé-)dressuurles, we springen nog niet.