Galop al half, ontspanning half, nu het geheel !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

Galop al half, ontspanning half, nu het geheel !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 20:21

Hallo iedereen :)

Zoals jullie misschien al weten (via vorige topics) ben ik mijn draver serieus aan het omscholen maar nu zit ik met een probleem.
Ik had gevraagd om foto's te maken en ik schrok me achteraf dood.
Geen ontspanning, tong uit mond, rug wegdrukken, hangen..... kortom alles zoals het niet moet. Maar ook mijn houding is zo bagger dat ik als beginner doorga.
Een paar voorbeeldjes :
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JX3FO8XF.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IXODSTUG.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YI4YOHTA.jpg
Ik wil ook vermelden, dat de spoortjes voor een rede waren en het lijkt alsof ik echt in zijn mond trek maar dit is niet, hij hangt zo ongelooflijk hard. Ik krijg er zelfs nekpijn van !

Toen we klaar waren met rijden besloot ik om mijn beugels uit te trekken en wat deed hij, neusje op de grond en ik voelde echt zijn rug recht worden. Door dit aangenaam gevoel besloot ik om te draven en dit voelde zo goed, zo stabiel, zacht, licht, ook ziet mijn houding er pakken beter uit !
Voorbeeldje :
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EY3PWIEO.jpg

Maar nu de echte vraag, ik merk dus degelijk verschil zonder beugels maar is het wel verstandig om zonder te rijden
aangezien hij soms zo scherp draait, vooral in de beginnende galop.
Maar ook omwille van zijn rug, deze is nog wat vast en nog niet zo sterk, ook heeft hij nog veel balans problemen, is het dan verstandig om door te zitten de hele tijd ?
Ik hoop dat jullie me wat nuttige info kunnen geven.
Mijn lesgeefster zei dat ik mijn beugels net korter moet doen maar ik snap helemaal niet waarom.
Hopelijk kan iemand van jullie me wat duidelijkheid geven :)

Groetjes.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:34

Ik vindt dat je zadel te ver naar voren ligt of het schuift naar voren dat kan ook. Hierdoor is jouw houding niet zo best maar kan je paard ook niet lekker lopen, wisselwerking van verschillende dingen. Je paard lijkt heel onstuimig en totaal geen controle en balans. Je zegt dat hij hangt daar zou ik eerst mee gaan beginnen want als jij last krijgt van je nek gaat het niet goed. Je paard moet van achter meer er onder komen hij komt er erg op de voorhand.

Hier vroeg je niet helemaal om maar ik zou echt op je zadel gaan letten dat kan ook veel verschil maken,.
Verder kan je best zonder beugels rijden, wat dan vaak het goede ervan is is dat je zelf meer gaat ontspannen waardoor jij je paard niet in de weg zit en dus beter mee kan gaan met zijn bewegingen dus zeker niet verkeerd als je dat verschil zo goed merkt geeft dat wel aan dat je met beugels waarschijnlijk te veel spanning hebt en je paard daar op reageert. Korter doen lijkt me niet heel verstandig omdat je dan vaak ziet dat er juist meer spanning vanuit de ruiter komt.

Morrow_Less

Re: Galop al half, ontspanning half, nu het geheel !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 21:40

Ja hij is heel loperig en reageert op het minste (helaas niet het goede daarom die kleine spoortjes). De balans klopt helemaal, buitenstelling, voorover vallen,... noem maar op.
Ja het hangen is echt extreem, soms heb ik zin om zo een ruk terug te geven. En hij doet het zo plots, dan rukt hij plots alles uit je handen en weegt dan 100kg en je krijgt hem niet meer licht.
Hoe kan je dat dan oplossen, tempo wissels heb ik geprobeert maar hier word hij rennerig van en out of control.

Zadel ja dat klopt, momenteel rijf ik met bontje om het wat te verdoezelen tot ze kunnen komen kijken :) wist alleen niet of het zo veel invloed had !!! Schrik hier best van.

Dus het kan absoluut geen kwaad voor zijn rug en balans als ik blijf doorzitten ?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:05

Ja hoe kun je dat oplossen het is wel per paard verschillend maar ik ben meer van het loslaten hij kan namelijk niet hangen als er niets te hangen valt. Maar ook dan moet je uiteindelijk weer het contact zien op te pakken. Vindt het nogal lastig uitleggen wat ik zou doen, omdat het toch iets is wat je per paard bekijkt en waar het paard het best op reageert. Beetje zoeken naar de manier wat werkt voor je paard. Het is eigenlijk zo dat het paard voorwaarts moet wat hij volgens mij als is daarnaast zou je hem wel op moeten vangen zodat de achterhand er beter onder komt en hij van de voorhand afkomt, zodra dat in orde is zou hij ook niet meer moeten hangen. Ik denk in jouw geval dat je het best aandoet om het paard bezig te houden, dus pasje versnellen, pasje terug, overgangen, veel figuren, goed aan het werk zetten, scherp aan de hulpen maken, dusdanig bezig houden dat hij uiteindelijk meer gaat ontspannen, rustiger wordt en beter let op wat jij wil en vraagt. Vooral met je zit en benen gaan werken zodat hij zich meer gaat focussen op jouw. Je zegt dat hij juist door de tempowisselingen te druk wordt, juist dan zou ik het wel veel vragen zodat je dat kan verbeteren en hij dus meer op jouw moet gaan letten. Als je een tempowisseling maakt doe je dan verder ook een figuur of ga je dan recht uit? Want je prima bv een volte rijden, 3 pasje vooruit, paar passen normaal, paar passen terug nemen, stappen, stilstaan end.
Gewoon meer bezig gaan houden dus geen moment niets vragen maar altijd met iets bezig zijn dus een overgang, tempowisseling houdt het onvoorspelbaar zodat hij op jouw moet gaan letten

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 18:15

Meestal doe ik een versnelling op de zijde of de diagonaal en dan gaat de neus weer omhoog en rennen maar. Dus ja op de cirkel kan ik proberen :)
Is er ook een manier om hem iets te leren door "springen" (balkjes liggen op een auto band) want ik heb gemerkt dat hij dit super graag doet ondanks hij echt moeite heeft met recht te lopen (wend meteen na de sprong en geen controle meer). Maar die oortjes gaan naar voor, hij word er wakker van, hij is gefocused,.....

Zou je het dan aanraden om heb een lesje gewoon met lange teugel te rijden zodat hij ipv te hangen gaat ontspannen en dan wat meer actie erin zodat hij omhoog komt, of hoe bedoel je ? :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:00

Morrow_Less schreef:
Ja hij is heel loperig en reageert op het minste (helaas niet het goede daarom die kleine spoortjes). De balans klopt helemaal, buitenstelling, voorover vallen,... noem maar op.
Ja het hangen is echt extreem, soms heb ik zin om zo een ruk terug te geven. En hij doet het zo plots, dan rukt hij plots alles uit je handen en weegt dan 100kg en je krijgt hem niet meer licht.
Hoe kan je dat dan oplossen, tempo wissels heb ik geprobeert maar hier word hij rennerig van en out of control.

Zadel ja dat klopt, momenteel rijf ik met bontje om het wat te verdoezelen tot ze kunnen komen kijken :) wist alleen niet of het zo veel invloed had !!! Schrik hier best van.

Dus het kan absoluut geen kwaad voor zijn rug en balans als ik blijf doorzitten ?

Het probleem ligt eigenlijk helemaal bij jezelf,

Hij hangt in je handen en jij weet het niet op te lossen, , je word ongeduldig en wil een ruk geven , hoe vaak doe je dat wel en trek je terug of blijf er vast houden?

Je hebt een bontje onde rhet zadel om het te verdoezelen, je zou als je een beetje verstandig nadenkt het zadel er niet meer op moeten leggen, wat zou jezelf doen als je schoenen aan hebt die blaren veroorzaken?? Doe je dan ook dikkere sokken aan , nee want dat geeft nog meer pijn, dus dat zadel is ook een rede voor het paard om te hangen, hij kan ook zo nooit de achterhand goed gebruiken want hij blokkeert in zijn rug omdat hij niet anders kan.

Dus tempo wisselingen heeft ook geen nut want die bereiken de achterhand niet en veroorzaken alleen maar een hangend paard,
Het paard zijn tong uit de mond is een kwalijke zaak, ook dat komt door een slecht zadel en/of harde hand

Ik zou als ik jou was les nemen en voorlopig zonder zadel rijden en ook de rug eens na laten kijken.
Het dier is eigenlijk zo braaf dat hij dit allemaal toelaat , het enige wat hij doet is weg rennen, maar voor hetzelfde geld gooit hij je eraf,
Het wegrennen is ook een teken van jou rijtechniek, ga je eigen eens verdiepen in de techniek en leer de theorie, daar zul je je je paard al
enorm mee helpen, word bewust wat je in je handen hebt , een ijzer ding dat is niet om in te hangen , wees bewust waar je op zit en dat is niet het zadel maar het paard eronder, bedenk wat jij zou doen als er constant iemand in je spieren zit de poren, leer dus zitten op de juiste manier maar vooral op de juiste plek, ja en nogmaals neem les van iemand die ook het hoe en waarom erbij verteld.
Kijk eens op de site paardenbegrijpen.nl daar staan goeie instructrices die ook kunnen vertellen waarom je een oefening moet doen.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 17:43

Maar ik geef geen ruk hoor, ik heb er soms zo een zin in maar ik doe het niet :)

wat het zadel betreft ik weet het dat het niet past, maar er is een afspraak gemaakt en met het bondje is het probleem opgelost. :) Niet perfect maar toch voor een groot deel wel :)
End e tong nja, ik trek niet en bij het buitenrijden doet hij niet. Ik denk dat het komt omdat hij zichzelf pijn doet van zo te hangen.

En het tempo licht echt niet aan mij hoor :) Het is een ex koers draver en bij iedereen gaat hij rennen omdat hij niets anders gewend is.
En les heb ik al, maar niet altijd.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:57

over het rijden zonder beugels: ik zit altijd door, probeer wel echt mee te gaan en goed mee te wiebelen. in plaats van te stuiteren, als je goed doorzit merk je echt het verschil, het gaat heel vloeiend in plaats van bam,bam,bam. en je kan ook met beugels doorzitten:').

naar mijn idee als je je beugels uitdoet om uit te stappen laat je zelf ook een hoop spanning los, ik denk dat het probleem ook een beetje daar zit. als ik op een paard zit, en er is iemand aan het kijken, dan wil ik te graag dat die goed loopt, ga ik lopen stressen en dan gaat het fout. als ik 'voor de lol' aan het rijden ben, dan gaat het in de trend van:'en nu gaan we lekker draven'. dan gaat het veel beter.

ik zou ondertussen wel even proberen of die zadelmaker niet eerder kan komen. en geen springzadel meer nemen, die ligt gewoon erg ver naar voren op je paard en is niet het allerbeste om mee 'gewoon' te rijden, alleen ontworpen om hoog mee te springen en dat doe je nu toch niet.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 17:59

Maar het is een veelzijdigheid :)
En ik heb net gebeld, ik kan een vervangzadel krijgen van mijn instructrice (mits die past :) )

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 18:05

Jouw Draver heeft het zelfde als de mijne haha.

Dat hangen deed die van mij ook, vooral als hij iets eng / spannend of moeilijk vind / vond.
Wat ik doe? Eigenlijk simpel en misschien niet helemaal zoals het boekje, maar hand naar voren en paard naar voren. Zorgen dat hij uit die "knik" komt en langer gaat lopen. In het begin kost het je veel moeite, maar met veel geduld komt het goed!
Longeer je hem? De mijne ging eerst heel erg plat door de bocht en crossen in galop, door veel longeren en rustig maken in galop lukt het je :). Ook kan je het hangen met longeren voorkomen door hem dan ietsje voorwaartser te laten lopen en ik zei altijd:"Ga eruit joh!" Hij kan je niet verstaan, maar voor mn gevoel hielp het :').

Misschien heb je er wat aan en succes :)!

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 18:20

Misschien is wat meer longeren een goed idee :)
Bedankt :)
Fijn om tips te krijgen van een ervaren persoon hahha :D