Paard is op wedstrijd enorm afgeleid.. Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

essie34

Paard is op wedstrijd enorm afgeleid.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 19:11

Hallo allemaal,

Ik wilde toch even via Bokt kijken of er wat mensen zijn die ervaring hebben met wat ik nu meemaak en me misschien wat tips mee kunnen geven. Ik rij sinds augustus een jonge merrie (destijds 3 jaar), voor haar eigenaar. Ik heb haar vanaf het zadelmak maken zelf opgeleid en dit ging erg goed. Ik heb het rustig en onder goede begeleiding gedaan en ben blij dat de eigenaar ook het belang van het paard (en een goede basis) voorop stelt en ons alle tijd geeft en overal ondersteund. Het is een erg leergierige merrie, met veel aanleg voor de dressuur ook al is ze springgefokt! Ze is op mijn pinken te rijden, gaat graag aan het werk en heb van begin af aan eigenlijk nauwelijks problemen gehad. Tot zover ben ik daar natuurlijk erg blij mee :)

Nu is zij vanaf jongs af aan opgegroeid op de boerderij waar ze nu staat. Er zat dus nogal aardig wat werk in voor wat betreft het rijden op 'vreemde' locaties, of buitenritten, hier was ze gewoon totaal niet aan gewend. We zijn regelmatig op andere plekken wezen rijden (leek mij erg belangrijk) en dit ging wisselend. Ze was enorm kijkerig en afgeleid en werd ook wat rillerig met het rijden. Met de instelling; gewoon op veel verschillende plekken rijden en al doende leert men zijn we langzamerhand begonnen met wat wedstrijden te starten.

Nu komt het lastige; thuis loopt ze heerlijk en is ze goed geconcentreerd. Zodra we op concours gaan, gaat ze super braaf de trailer in, laat zich netjes opzadelen en proppen draaien enz.. Zodra ik ga inrijden heeft ze alleen zoveel energie dat ze bijna niet te stoppen is. De eerste paar rondjes draf heb ik ook altijd het idee dat ze enorm aan het 'scheuren' is.. Ik probeer haar dan gecontroleerd een beetje te laten 'uitrazen' en los te werken. Maar of ik er nu een kwartier op zit, of een uur, ze heeft ZO enorm veel energie en ik krijg haar moeilijk bij de les. Vaak heeft ze stukken dat ze erg fijn loopt, maar zodra ze iets nieuws ziet of er gebeurt wat om ons heen is haar aandacht gelijk weg. Ik vind dit op zich niet erg, ze is nu eenmaal erg jongig in haar gedrag (ze is nu ook pas 4) en blijf ook gewoon rustig en geduldig met rijden.. Heeft naar mijn mening geen zin om boos te worden, dan behaal je wat mij betreft het tegenovergestelde.. Maar ik krijg nu na een paar wedstrijden steeds te horen; 'Erg leuk paard, je rijdt haar erg netjes met veel geduld en rust. Ze heeft alleen te veel spanning en let slecht op. Maar ga zo door en maak km's!'. Nu gaat het mij niet voornamelijk om de resultaten op concours, maar het commentaar wat ik krijg klopt met mijn gevoel! Ik heb het idee dat ze zo onrustig wordt op wedstrijd dat ze haar energie niet kwijt kan ofzo. Wat regelmatig als resultaat heeft dat ze bijvoorbeeld ineens gaat bokken, of niet langs bepaalde stukken wil. En met niet door willen bedoel ik; stilstaan en alleen maar willen omdraaien en wegvluchten. Met binnenstelling en afleiden lukt het de ene keer wel, andere keer gewoon echt niet. Het voelt een beetje alsof ze me thuis volop vertrouwd en op concours dat ze zó druk is met alles om zich heen dat ze mij een beetje vergeet. Hoop niet dat dit erg raar klinkt haha.

Dus zijn er misschien mensen die ervaring met dit soort gedrag hebben? Ik heb overigens niet het idee dat ikzelf veel spanning heb op concours, ik verwacht eigenlijk nog weinig van haar en zit er dus naar mijn idee aardig relaxt op. Er hangt ten slotte ook niets vanaf. Het gaat mij er dus ook niet om dat we voor de punten kunnen rijden, ze is nu eenmaal erg jongig qua gedrag dus dit heeft wat meer tijd nodig, maar ik hoop wel dat ik haar wat meer kan laten concentreren op mij en het 'werk'. Ik wordt in dit soort situaties niet boos maar blijf wel consequent. Alleen ik kan haar gedrag niet beinvloeden naar mijn idee.

Ik heb wat dingen gelezen over supplementen e.d. dus misschien dat er daar wat mee te behalen is. Ik heb daar alleen totaal geen ervaring mee, want een gebrek aan concentratie en kijkerigheid lijkt me een karaktereigenschap?

Mocht je tips hebben zou ik het erg fijn vinden om wat ervaringen te delen :) Ondertussen blijf ik denk ik vooral routine opbouwen door regelmatig op wedstrijd te gaan en op andere locaties te rijden. Hopelijk gaat het dan geleidelijk aan beter, ik ben benieuwd! :)

Diana_v_l

Re: Paard is op wedstrijd enorm afgeleid.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:25

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad met mijn paardje. Als we thuis aan het trainen waren ging het allemaal prima, en ook nog tijdens het losrijden was er niets aan de hand TOT we de wedstrijdring binnen gingen. Het begin van de proef was meestal wel goed, maar naarmate de proef vorderd werd hij steeds onrustiger en bouwde dan spanning op. (Het is een arabier dus die spanning is ook goed te zien zelfs voor een leek) In de B gingen wij met changementen om de pas door de proef en gewoon normaal draven kon ook al niet meer en dan wordt je het soms best even een beetje zat. Het klinkt een beetje suf, maar veel kilometers maken helpt wel en vooral niet de moed opgeven. alhoewel mijn paard altijd wel een zenuwpees zal blijven rijden wij inmiddels niet geheel onverdienstelijk in het M en het gaat steeds beter, dus geef de moed niet op!

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 20:24

Hoi Diana! Dank voor je reactie. Wat herkenbaar en wat goed om te horen dat het bij jou goed ies gekomen! Het is inderdaad ook niet erg als ze wat sensibel blijven, als je die energie maar ten goede kan omzetten in je proef :) Hoe is dat bij jou uiteindelijk gelukt? Maar bedankt! Ik zal de moed niet opgeven, al is het af en toe inderdaad wel even frustrerend. Maar geduld is een schone zaak met jonge paarden, dat heb ik wel geleerd hihi ;)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:01

Ik denk dat kilometers en niet de moed verliezen het beste is!

Wat ik bij de jonge paarden doe is vaak goed aan het werk zetten, overgangen, tempowisselingen, volte vergroten en verkleinen, zet ze aan het werk dat ze gewoon echt de aandacht bij jou moeten hebben! Het kan erg lastig zijn, succes!

Ik heb ook een keer gehoord dat banaan rustgevend is?

Diana_v_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:14

Dat van die banaan had ik nog nooit gehoord, maar zou best zo kunnen zijn!
Mijn paardje mag echter helaas niets "snoepen" (ook geen fruit) doordat hij snel spierbevangen wordt als er teveel suikers binnen komen, dus ik kan het niet uitproberen.

Het "probleem" is natuurlijk ook dat de spanning tijdens de wedstrijden niet aanwezig is tijdens de gewone trainingen en daarom kun je er ook moeilijk mee oefenen. De tips als "dan moet je het eerst vlechten voor je gaat rijden" of "rijden met je wedstrijdtenue aan" werkte bij mij in ieder geval niet, want hij weet echt wel verschillen tussen een echte wedstrijd en gewoon vlechtjes voor de lol.
Misschien kun je nog proberen of het voordeel heeft om juist iets minder lang los te rijden, zodat er niet al te lang diverse prikkels van alle kanten zijn concentratie verstoren.

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 10:52

Banaan? Hihi nou als het helpt... Maar je zou denken een banaan - veel suikers - snelle energie toch?
Klopt Diana, het lastige is dat je het moeilijk kunt oefenen! Vlechtjes in doen e.d. helpt ook niet bij haar. Ik denk dat het gewoon om het hele gebeuren op wedstrijd gaat.. Overal paarden, mensen, muziek, vlaggen enz... Het is ook best wel heftig voor een jong dier natuurlijk!

Ik kreeg nog de tip om voor het vertrekken naar concours eerst thuis nog even te rijden! Die had ik nog niet eerder gehoord dus dat ga ik misschien wel proberen. Ik ga vanavond eerst rijden bij een manege in de buurt en morgen concours dus ben erg benieuwd! Mijn instructrice is er morgen ook bij dus die kan evt nog wat helpen. Al had ik gisteren les en liep de merrie ZO goed dat ze al zei dat het zeker niet aan de kwaliteiten van het paard ligt of aan mijn rijden. Maar misschien moet ik Nóg consequenter zijn op concours met bepaalde dingen?

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:04

Diana.v.l. schreef:
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad met mijn paardje. Als we thuis aan het trainen waren ging het allemaal prima, en ook nog tijdens het losrijden was er niets aan de hand TOT we de wedstrijdring binnen gingen. Het begin van de proef was meestal wel goed, maar naarmate de proef vorderd werd hij steeds onrustiger en bouwde dan spanning op. (Het is een arabier dus die spanning is ook goed te zien zelfs voor een leek) In de B gingen wij met changementen om de pas door de proef en gewoon normaal draven kon ook al niet meer en dan wordt je het soms best even een beetje zat. Het klinkt een beetje suf, maar veel kilometers maken helpt wel en vooral niet de moed opgeven. alhoewel mijn paard altijd wel een zenuwpees zal blijven rijden wij inmiddels niet geheel onverdienstelijk in het M en het gaat steeds beter, dus geef de moed niet op!

Heb je er wel eens aan gedacht dat dit misschien toch aan je eigen spanning kan liggen? Een paard beseft niet dat 'de proef' iets speciaals is en dat er dan iets anders aan de hand is dan met losrijden. Het is vaak puur je eigen houding en je eigen spanning die dit bij je paard teweeg brengt. Al zit het alleen maar in je hoofd, de kleinste veranderingen doet je paard denken dat er iets spannends gaat gebeuren omdat het anders is, een paard is gewend aan routine. Je paard is ongetwijfeld een zenuwpees hoor, dat geloof ik graag, maar juist daarom reageert hij/zij zo sterk op die spanning en het willen presteren (al is dit maar minimaal!) zodra je de proef in gaat. Ik zeg dit omdat ik dit probleem zelf ook heb, ook al heb ik helemaal niet het gevoel dat ik gespannen word op zo'n moment. Het zit tussen mijn oren en mijn paard (net zo'n gevoelige) voelt dat maar al te goed aan. :D Inderdaad gewoon kilometers maken en oefenen, dan word je er zelf ook rustiger op!

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 12:14

Das inderdaad ook een interessante invalshoek.. Ik heb zelf niet het gevoel dat ik gespannen ben, maar misschien omdat ze nu een paar keer zo heeft gereageerd dat je het 'verwacht'! En je dus ook daar naar gaat rijden/zitten. Dat kan best hoor! Maar das wel lastig, want dat is moeilijk op te lossen haha! Er zit bij mij overigens weinig verschil tussen het losrijden en de proef, zodra ik op concours kom is het feest ;)

Maar ik ga nu eens proberen mijn instructrice mee te nemen, die weet hoe ik rijd en ziet dan hopelijk wel of er verschil in zit tussen concours en thuis? Ik zie vaak dat mensen in een proef een beetje 'vergeten' te rijden, misschien doe ik dat wel onbewust en dat heeft t paard natuurlijk gelijk door!

Is het bij jou al beter geworden Linda_Bien?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:24

Kan je niet eens een wedstrijd terrein bezoeken met het paard zonder dat je een proef moet rijden?
De normale dingen vooraf doen, en losrijden daar. Richting een ring rijden. (Ik weet niet of dat tegenwoordig nog mag)
Hoe is het paard dan? Is het paard dan rustig kan het idd jou onbewuste spanning zijn.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:25

Ik heb exact het zelfde gehad toen mijn paard jong(er) was. De ene keer ging het redelijk en soms was er geen land mee te bezeilen. Heel frustrerend maar wat je al zegt, boos worden helpt niet.
Heel cliche, maar kilometers maken helpt zeker, alleen zijn het altijd meer kilometers dan gehoopt ;)
Ik zie dat je hem nog geen jaar rijdt en alle tijd hebt genomen, ik neem aan dat je dus ook nog niet zo gek lang op concours gaat? Bij mij heeft het zeker een jaar geduurd waarbij ik om de week op concours ging, voordat hij het vertrouwen had op vreemd terrein. En nog heeft hij wel eens een "bui".

Wel zie ik in je openingspost, dat je aangeeft hem het eerste gedeelte, al dan niet gecontroleerd, uit te laten razen. Ik deed dit ook, in de hoop zo wat energie te lozen maar tevergeefs. Mijn instructeur is toen een paar keer mee geweest en die gaf aan dat je dat juist niet moet doen! Als je hem op vreemd terrein altijd toestaat boven het tempo te gaan en zich druk laat maken, gaat hij daar aan wennen en het automatisch weer doen. Het tempo juist laag houden, ook al wordt het soms een tijdbommetje, heeft mij juist erg geholpen. Op vreemd terrein = niet rennen, maar bij me blijven. Misschien dat dit helpt? Uiteraard wel goed aanvoelen wanneer je de spanning even af moet laten vloeien, anders ontploft de tijdbom ;)
Mocht je aan supplementen denken, gebruik dan magnesium (liefst zo puur mogelijk) dit heeft een rustgevend effect. Wat ik ook op aanraden van mij DA en instructeur heb gedaan is om de dag voor het rijden een bruin biertje geven, duidelijk merkbaar rustiger worden ze ervan!

Succes!

Chrishiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:06

Bach kan ook helpen! Bach is een natuurlijk middeltje die mensen kalmeert en ik heb al vaker gehoord dat mensen paarden ook Bach geven om te kalmeren. Gewoon wat druppels op een stukje brood doen voordat je op concour gaat. Ik hoop dat je een oplossing vind! Succes!

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 13:43

@Bluestar; Ik heb, voordat we officieel op wedstrijd zijn gestart, twee keer op een concoursterrein gereden. Toen vertoonde ze (helaas) hetzelfde gedrag!

@Billie, dank voor je reactie! Ik herken me erg in je verhaal. Ben blij dat het bij jou 'goed' is gekomen :) Ze zullen denk ik altijd wel eens een 'bui' houden, das denk ik het karakter idd! Maar het zou fijn zijn om dat karakter voor je te winnen, ipv ertegenin te moeten gaan :) Volgens mij heb je er daarna namelijk hele fijne dieren aan. Zoals ze thuis al aanvoelt... Top!

Ik ga zeker proberen wat je zegt, niet uit laten razen in de hoop wat energie te lozen. Want dat is inderdaad precies de reden waarom ik dat doe. Maar dus gelijk consequent het tempo blijven controleren... Ben erg benieuwd hoe ze daar op reageert, haha! Of ze ontploft een keer, of ze accepteert het... We gaan het merken ;) Maar dan krijgt ze in ieder geval niet de kans zelf de controle over te nemen!

De dierenarts stelde ook al magnesium voor, dus dat gaan we bijvoeren!

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:23

essie34 schreef:
Das inderdaad ook een interessante invalshoek.. Ik heb zelf niet het gevoel dat ik gespannen ben, maar misschien omdat ze nu een paar keer zo heeft gereageerd dat je het 'verwacht'! En je dus ook daar naar gaat rijden/zitten. Dat kan best hoor! Maar das wel lastig, want dat is moeilijk op te lossen haha! Er zit bij mij overigens weinig verschil tussen het losrijden en de proef, zodra ik op concours kom is het feest ;)

Maar ik ga nu eens proberen mijn instructrice mee te nemen, die weet hoe ik rijd en ziet dan hopelijk wel of er verschil in zit tussen concours en thuis? Ik zie vaak dat mensen in een proef een beetje 'vergeten' te rijden, misschien doe ik dat wel onbewust en dat heeft t paard natuurlijk gelijk door!

Is het bij jou al beter geworden Linda_Bien?

Toevallig ga ik aankomend weekend op concours en gaat mijn instructrice mee om te kijken waar het probleem ligt. Ze weet het stiekem zelf al heel goed hoor, maar gaat proberen om me er op dat moment mee te helpen. Ik vergeet inderdaad te rijden, wordt gespannen en dan verpest ik het in de proef altijd. Thuis loopt ze zo ontzettend fijn en met losrijden vaak ook nog en in de proef wil het er maar niet uit komen. Weet nu dat dat puur aan mezelf ligt, dus ga daar aan werken! Ik zal onbewust toch wat veranderen, al is het maar omdat ik mijn schouders meer aanspan oid, en dat voelt mijn paard precies. Ben er van overtuigd dat dit de reden van mijn probleem is, zie namelijk niet in waarom zij zich druk zou moeten maken zodra ze de proef in gaat, behalve doordat ze dat aan mij voelt. Hopelijk kan mijn instructrice me helpen en heeft dat dit weekend succes!

Jackie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:40

je kan ook een rustig plekje voor jezelf opzoeken en veel overgangen rijden om zn aandacht erbij te houden

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:15

Ik zou hem even tien minuutjes longeren op de wedstrijd voor het opstappen. Dan kan hij de spanning even kwijt. Het is gewoon allemaal een beetje spannend voor hem op ander terrein.

Diana_v_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:50

Daar ben ik weer.
Het zou aan mijn eigen spanning kunnen liggen, was het niet het feit dat hij het tijdens de wedstrijden van mijn bijrijdster ook doet en bij de vorige eigenaar deed hij het ook al.
Wij vermoeden dus wel dat het in ieder geval niet alleen aan onze eigen spanning zal liggen en hijzelf ook daadwerkelijk wel echt "zenuwachtig" wordt.
Maar ik denk wel dat het komt omdat hij echt zijn best wil doen en niet omdat hij vervelend is hoor!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:57

Waarom bij een jong paard wat nog veel moet leren op vreemde terreinen supplementen gaan voeren. Vind dat ook vreemd dat een dierenarts dat zegt zonder gedegen onderzoek. Geef zo'n beestje de tijd. Stel voor jezelf kleine doelen vast. Geen grote. Dan ben je al een heel eind.

Ik rijd op het moment ook een jong paard. En ja, die is ook nog snel afgeleid op vreemde terreinen. Gaat al steeds beter. Maar ik geef haar de tijd en ruimte om te leren dat het niet eng is op vreemde terreinen.

P4ralyzed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 00:45

Kan onbewuste spanning van je paard zijn, maar ligt misschien ook wel iets aan jezelf. Dat je zelf een beetje zenuwachtig bent. Geef je paard vooral de tijd, hij heeft ook nog veel te leren. Jij kunt van hem leren en hij kan van jou leren.

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 11:46

@FriesWytske; de dierenarts heeft wel degelijk onderzoek gedaan en daar kwam volgens hem uit dat ze een magnesium tekort had. Hij gaf daarbij aan dat dit supplement ook helpt tegen spierpijn e.d. dus ik zie er totaal geen kwaad in om dit bij een paard te voeren die volledig in ontwikkeling is en in opleiding. Ik heb eerlijk gezegd ook niet echt een doel, ik had alleen het gevoel niet echt meer controle te hebben op concours. Ook voor een jong paard is het niet goed om dit aan te leren, vandaar dat ik om tips vraag van mensen die paarden hebben met hetzelfde soort karakter! :)

Nou ik ben gisteren op concours geweest! We hebben haar eerst uitgebreid gelongeerd (kwartier) en heb daarna nog dik een half uur ingereden. En waar ik gelijk het grote verschil in voelde; vanaf het moment dat je erop stapt moet je heeeel consequent zijn. Mijn instructrice was erbij en gaf ook aan dat ik haar echt niet meer moest laten 'uitrazen', maar vanaf het begin zelf het tempo moest bepalen. Het is wel fijn dat ik even wat ondersteuning en bevestiging had op het terrein van haar. Deze aanpak zorgde eerst nog voor wat weerstand vanuit de merrie, maar uiteindelijk accepteerde ze dat ik degene was die bepaalde wat er gebeurde... Wel lastig hoor, want zodra je ze dan iets de ruimte geeft probeert ze gelijk te vertrekken ;) Maar uiteindelijk twee fijne proeven kunnen rijden.... Gecontroleerd, rust en ontspanning! Yess! Dus ik was heel erg blij. Eindelijk die controle weer terug in de ring én op het inrij terrein. Hopen dat we dit de komende tijd voort kunnen zetten! De twee dikke winstpunten waren bijzaak, maar natuurlijk ook erg leuk. Ik ben enorm benieuwd of deze positieve ervaring effect heeft op de volgende keer dat we samen op pad gaan. Het blijft natuurlijk een karaktertje dus onvoorspelbaar ;)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:54

Met mijn paard deed ik in het begin ook de proefjes in één minuut. :D
Maar naarmate ik verder kwam ging dat steeds beter, je hebt meer om aan te werken, ik kon de actie voor mij gebruiken ipv tegen me.
Ik zou juist eerder de rust proberen te zoeken. dus veel stappen tussendoor, van actie worden ze alleen maar heter.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 07:40

In mijn ogen kan magnesium ook helemaal geen kwaad, jong of oud paard. Alles wat ze er teveel van binnen krijgen voeren ze namelijk gewoon af met plassen, regelt het lichaam allemaal prima :)

Fijn essie34 dat het zo goed ging!! En gefeliciteerd met de winst :)
En wat grappig dat bij jou het zelfde hielp als bij mij! Wat je zegt is inderdaad zo, de volgende keer kan weer een mindere dag zijn, blijft karakter inderdaad ;-) maar ach, dit is al een stap de goede richting in en jullie komen er wel, leuk!! Succes :D