Glimworm Duncan in de L1 - video's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lon83

Glimworm Duncan in de L1 - video's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 10:20

Hallo!

Hier weer een topic van mijn grote vriend glimwurm Duncan :) Duncan is een inmiddels alweer 8 jarige BWP-er van Sir Lui van de Zuuthoeve x Weltmeyer II. Ik heb Duncan sinds maart 2010. Hij was moeilijk te rijden en door vorige eigenaren redelijk opgegeven. Na een heleboel gevechten en veel privélessen zijn we nu eindelijk zover dat ik echt een SuperPaard aan hem heb. Ik heb nog nooit zo'n leergierig en fijn paard gereden (misschien scheelt het dat ik nooit eerder een eigen paard had :') ). Hij is nog steeds niet makkelijk, maar ik weet mijn weg met hem goed te vinden.

We zijn in oktober 2011 gestart met wedstrijden in de B, een 3 maanden winterstop gehad en sinds april weer in de wedstrijdring te vinden. Ik had in 8 starts mijn 12 punten in de B bij elkaar, en vlieg nu door de L1. Ik heb afgelopen zaterdag weer wedstrijd gehad, dit keer in Schildwolde (bij Grunn). Voor de wedstrijd moest ik erg lang wachten ivm trailergenootje die anderhalf uur voor mij moest rijden. Helaas kan Duncan niet zoals andere paarden op de trailer blijven staan, dan breekt hij de boel af. Nu dus maar weer uit de trailer, lekker laten eten en slapen.

Afbeelding

Ik was even bang of ik hem nog wel wakker zou krijgen, zo relaxt was hij... Maar het viel gelukkig mee. Ik heb twee heerlijke proeven kunnen rijden, die ik graag met jullie wil delen :) Ik sta absoluut open voor alle commentaar, ik kan best wat hebben ;)
Wat me zelf opvalt is dat ik af en toe moeite heb om hem na een oefening ook weer recht te zetten. Vooral na een volte heb ik vaak een slingering. Hij sprong in de eerste proef 1 keer verkeerd aan, dat is eigenlijk nooit eerder voorgekomen. Ik ga er van uit dat ik daar een fout maakte.

Afbeelding

Afbeelding

halsstrekken, een moeilijk onderdeel voor ons:
Afbeelding

een fijn ongelukkig fotomoment :')
Afbeelding

Afbeelding

en de filmpjes:

proef 9:

proef 10:

owja, ik had 190 en 193 punten met een tweede prijs :) Ik sta nu op L1+9 en verwacht over twee weken de L1 uit te kunnen rijden :)

owja, excuses voor de scheve horizons... Mn moeder is nog niet zo'n fototalent... (maar ze is wel heel lief, en dat maakt natuurlijk alles goed. Helemaal uit nijmegen met de trein om een wedstrijd van dochterlief te kijken...)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 10:49

Leuk dier! Op de foto's vond ik het er niet zo prettig uitzien (kan m'n vinger er niet helemaal op leggen), maar op het filmpje ziet het er een stuk beter uit.

Je hebt 'm lekker aan het lopen. Dat je anderhalf uur moest wachten is er in ieder geval niet aan af te zien! Ik vond 'm eerder een beetje tegen het loperige aan, waardoor het beeld wat onrustig is. Het toont nu op sommige stukken wat gehaast en over z'n tempo. Dat gezegd hebbende, zie ik ze liever zo dan dat ze in elkaar getrokken en op die manier "gecontroleerd" worden.

Hij zwabbert inderdaad wel nog wat, dat is een aandachtspuntje. Werk aan je rechtrichten en het tussen twee teugels en twee benen houden, dan wordt dit vanzelf beter. Je ziet ook dat hij bij je wijken over de buitenschouder naar de hoefslag toevalt. Hier zal je wel aan moeten werken, want dit gaat je in de L2 punten kosten.

Ik heb trouwens het idee dat je zadel wat ver naar voren ligt, kan dat kloppen?

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 11:37

Dank je wel voor je reactie!
Ik plaats ook liever filmpjes dan foto's, geeft een zoveel beter beeld. Op een of andere manier lukt het ons beiden niet om echt fotogeniek te worden ;)
Ik ben veel met rechtrichten bezig, thuis slingert hij minder, maar ben op wedstrijd denk ik met teveel dingen tegelijk bezig. Het wijken gaat thuis al veel beter, dan blijft hij mooi recht. Op wedstrijd moet ik er nog een evenwicht in vinden, soms komt de achterhand juist eerst, en andere keer weer de schouder. Lastig... Maar wordt aan gewerkt :)

Wat betreft het zadel, duncan is een erg lang paard, wat wellicht vertekend. Het zadel ligt iig niet op de schouder. Ik kan wel eens kijken hoe het eruit ziet als ik het wat meer naar achteren leg.

Edit: typefoutjes

anoniem45673

Re: Glimworm Duncan in de L1 - video's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:37

Wow wat zijn jullie al lekker vooruitgegaan zeg sinds jullie laatste topic! Ik heb alleen het eerste filmpje (in delen) bekeken en het algemeen beeld ziet er goed uit. Het wijken valt inderdaad op, maar dat gaat vast goed komen thuis. Je houding is in het lichtrijden erg netjes, je zit mooi mee met de beweging, in het doorzitten wil je soms nog wat tegen gaan zitten (gewicht naar achteren plaatsen). Dit zie je ook gelijk aan je paard, hij wordt dan wat onrustiger in zijn hoofd / hals houding, dit zag ik ook bij het aanspringen in de eerste rechter galop. Doordat je zit hier iets minder is, wordt wellicht ook het verkeerd aanspringen verklaard. Je ziet het op het filmpje eigenlijk al aankomen. Verder alleen maar complimenten gaat vast met wat oefenen helemaal goed komen. Gefeliciteerd met de punten!

Mandy517

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:47

Vind de video's er ook vriendelijker uitzien dan de foto's.
Maar het ziet er goed uit! Erg mooi paard heb je onder je kont.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 21:06

Een klein schopje ;) Ik had enkel zesjes en zevens op mijn protocol (op een 4 voor verkeerd aanspringen en een vijf voor een galop-draf overgang na), en geen commentaar op mijn protocol. Hoop hier nog wat meer commentaar te kunnen vergaren :)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:29

ik heb het idee dat hij achter soms onregelmatig loopt. misschien is dat een stukje balans. maar laat het even nakijken! :)

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 06:17

Ziet er heel netjes uit! Probeer er op te letten dat je kijkt waar je heen gaat :+
Heel veel succes richting L2!

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 07:06

Hoi femo, Ik weet dat Duncan af en toe voornamelijk onhandig is met zijn benen, ze zijn ook zo lang :') Ben wel benieuwd waar jij ziet dat hij onregelmatig is?
Tja, johanna, dat blijft een terugkerend probleem ;) Maar ik ben er absoluut mee bezig! Na mijn zomerstop ga ik L2 starten :)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:59

Ziet er goed uit! Hij loopt inderdaad vlot door maar het stoort me niet. Juist wel een fijn ritme!

Zonde van je galop in de eerste proef. Ik denk als je iets wat meer tijd ervoor nam en netter de stelling aannam hij gewoon goed aansprong. In de linker galop zie je ook dat je meer ritme hebt en hij losser aansprint.

Ik vind het er netjes uitzien hoor! Je rijdt vriendelijk :)

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 12:21

Dank je laura! Ik vind dit inderdaad een mooi tempo. Verzamelen en daar meer activiteit bij behouden komt vanzelf wel. Het verkeerd aanspringen was absoluut mijn fout, niet goed voorbereid. Kan me er ook niet druk om maken omdat dit eigenlijk de eerste keer was dat dit gebeurde, ga er vanuit dat het de volgende keer weer gewoon goed gaat :)

Ben heel blij met de opmerking over het vriendelijke rijden :) Dat is toch wat ik nastreef ;)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:40

Jullie zijn echt enorm vooruit gegaan inderdaad, wat leuk om te zien! Hij zit ook goed in zijn vel zo te zien, glimmerd :D De foto's vertekenen het beeld uit de filmpjes idd wat.

Ik vind het een erg prettig, voorwaarts beeld om naar te kijken, hij is ook zeker beter door zijn lijf gaan lopen en dat zie je aan de ruimte in zijn passen meteen terug! Bij het doorzitten verkort hij echter wat, kan het zijn dat jij jouw onderrug/schouders vastzet om hem uit te kunnen zitten? Je ziet dat bij het wijken ook, daardoor valt hij wat terug. Onregelmatigheid zie ik niet, wel af en toe wat wiebels en daardoor tactfoutjes maar da's een balanspuntje lijkt mij. (die stomme losse bordjes ook altijd he ;) ).

Aanspringen is idd absoluut jouw fout ;) Neem rustig je tijd om je oefeningen voor te bereiden, ook wendingen en dergelijke zijn soms wat abrupt en bij die galop heb je daardoor die onnodige fout te pakken. Ook het halsstrekken kun je wat geleidelijker teugel geven, misschien de aanleuning dan makkelijker te behouden is. In de L1 heb je nog tijd zat voor het voorbereiden van alles, neem die lekker :)

Je kan met recht trots zijn hoor, ziet er goed uit! :D

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 15:07

*\o/* jeeeej bedankt :)

Doorzitten voelt voor mij wel ontspannen, ik zit zelfs liever door dan dat ik lichtrijd. Maar wat je zegt, ik zie idd hier ook dat hij daar af en toe iets korter door wordt. Ik vind het wel minimaal, en denk dat dat vanzelf wel beter wordt. Het komt waarschijnlijk voort uit kleine momentjes van onbalans, waarin we nogal op elkaar reageren :)

en ja, voorbereiding is alles ;) Ik moet leren daar sneller in te worden. In de les verzint mijn instructrice nu soms proefjes van een kwartier lang (ter plekke) en zegt dan de oefeningen pas vrij laat, waardoor ik moet leren sneller voor te bereiden. Ik ben nog wel eens te traag voor mijn vlotte paardje... }:0

suus_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:06

je mag hem wel wat meer ruimte geven, dan word niet alleen zijn hals wat langer, maar ook zijn gangen zullen waarschijnlijk een stuk ruimer worden. Verder heb je een nette houding en een knap paard, die er top uit ziet! Succes

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 21:29

Dank voor je reactie suus! Op sommige momenten wordt Duncan idd wat kort in de hals, bijvoorbeeld in de tweede proef voor de linkergalop. Ik vind echter niet dat hij in de hele proef te kort loopt. Ik werk er in mijn lessen ook hard aan om hem in de overgangen op lengte te houden, maar hij mag ook we niet te lang gaan worden, dan valt zo'n groot paard toch snel uit elkaar.
Volgens mij zit hij idd wel lekker in zijn velletje op het moment :) spieren groeien als kool en hij glimt je tegemoet (tenzij hij zoals vandaag weer heerlijk in het zand heeft liggen rollen na een regenbui).