Ik aan het werk met mijn bruine vriend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nevony

Ik aan het werk met mijn bruine vriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 22:04

Ik heb eigenlijk nog nooit een topic geopend op HAW, maar omdat het rijden met mijn grote vriend de laatste tijd wat minder lekker gaat ben ik benieuwd naar de frisse blik van bokkers wat me misschien weer vooruit kan helpen.

Allereerst wat informatie, zodat jullie weten hoe of wat. Paard in kwestie waar het hier omgaat heet Gullit. Gullit is een 24 jarige tuiger. Ik rijd hem nu 7 jaar en hij is mijn leasepaard. Ik heb nog nooit een wedstrijd met hem gereden. Ik leaste hem altijd met iemand samen, zij was erg van het dressuren en reed wel wedstrijden met hem en reed hem dan ook altijd erg correct. Helaas heeft zij door omstandigheden moeten stoppen met het leasen. Nu deel ik Gullit met de manege. Ik heb hem 3 dagen en de rest van de week loopt hij in de lessen en in het weekend staat hij 24/7 op het land en hoeft hij niet te rijden. Deze situatie is natuurlijk niet ideaal, maar ik heb niet de financiele middelen Gullit de hele week te leasen en tot op heden heb ik helaas niemand gevonden die samen met mij voor dit geweldige paard wil zorgen.

Afbeelding
Gullit

Om een lang verhaal kort te maken: Met rijden merk ik nu erg dat ik mijn mede-leaser mis. Ik ben zelf geen top ruiter en rijd het liefst lekker buiten met mijn paard (en gezien zijn leeftijd verwacht ik ook niet meer zoveel van hem) maar ik vind het ook leuk om wat bij te leren en paard gewoon correct de bak rond te sturen.

Mijn paard heeft de neiging om beenhulpen te negeren als je niet consequent genoeg bent, nu er meerdere ruiters op rijden is dit helaas weer erger geworden. Ik probeer zelf iig consequent te zijn, ik spoor hem aan, luistert hij niet spoor ik wat fermer aan, luistert hij dan niet krijgt hij een tikje achter mijn kuit, maar meneer is niet zo snel onder de indruk.
Dit ligt ook voor een groot deel aan mezelf, omdat ik soms ongemerkt, krampachtig mn been tegen 'm aanduw en dan vergeet los te laten, niet slim en ik probeer er op te letten, maar het gebeurt af en toe nog automatisch.
Als je hem echter echt lekker actief aan het lopen hebt kan hij ook heerlijk sjouwen, dan heb je echt zo'n swing en zweef gevoeletje en dat is gewoon heerlijk. Het kost echter best veel moeite om dit te bereiken. Ik rijd onwijs veel overgangen, stap - draf, tempowisselingen in draf. En als dat goed gaat begint mijn paard als vanzelf na te geven. Alleen 5 minuten later ben ik dat gevoel dan vaak weer kwijt, omdat ik er niet genoeg met mijn been voor heb 'gewaakt' dat mijn paardje zijn impuls verliest.
Soms word ik ook moedeloos van alle tegenstrijdige commentaren en dan weet ik gewoon even niet meer hoe ik mijn paard nou goed moet rijden, paard kan het wel, want dat heeft hij eerder laten zien, maar het lukt mij gewoon (vaak) niet om het er uit te krijgen. Vandaar dat ik benieuwd ben naar opbouwende kritiek en puntjes waar ik aan kan werken.

Ik heb trouwens 1x in de week les, gewoon met een groepje en af en toe een privéles. Verder rijd ik vaak buiten met mijn paard en het grappige is dat hij dan aan een los teugeltje heerlijk ontspannen en voorwaarts kan lopen, gewoon omdat hij dat zo lekker vindt.

Ik zie op de foto's dat mijn teugels vaak wat aan de lange kant zijn, maar ik ben vooral bezig mijn paard actiever te maken en als ik dan mijn teugels teveel aanneem heb ik het idee dat dat averechts werkt, omdat ik hem dan weer tegenhoud.
Eerlijk gezegd vind ik het soms ook moeilijk om de boel bij elkaar te houden, dan valt hij helemaal terug in tempo en schuift zijn nek lekker naar voren en zn billen naar achter.

Oké dat was een heel lang verhaal, maar dan is onze situatie ook wat duidelijker.
Hier de foto's, op het moment dat de foto's genomen zijn waaide het erg, wat mijn paard wat spannend vond, maar uiteindelijk deed hij wel heel goed zijn best!

Afbeelding
1.

Afbeelding
2.

http://i42.photobucket.com/albums/e312/ ... ijles3.jpg
3.

Afbeelding
4. Hier mag ik wel wat beter naar achter zitten :=

Afbeelding
5.

Afbeelding
6.

http://i42.photobucket.com/albums/e312/ ... ijles6.jpg
7. Heel geconcentreerd

Afbeelding
8. Zijn mooie koppie van dichtbij

Afbeelding
9. Tussendoor even lang

Afbeelding
10.

Afbeelding
11.

http://i42.photobucket.com/albums/e312/ ... jles14.jpg
12.

Afbeelding
13.

In galop vind ik het moeilijk hem echt goed te laten springen, hij gallopeert namelijk wel redelijk hard, maar loopt daarbij erg van het achterbeen af ipv echt te springen zeg maar:

Afbeelding
14.

Afbeelding
15.

Afbeelding
16.

Mandy517

Re: Ik aan het werk met mijn bruine vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:31

Knap paard!

Probeer wel iets meer een knik in je ellebogen te houden en je handen meer te 'dragen'. (goed te zien op foto 10 en 11 )
Op foto 16 ben je 1 beugel kwijt, hoe dat zo? :=

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:36

Ik vind het er vriendelijk en netjes uit zien.
Inderdaad probeer je handen meer te dragen, verder geen opmerkingen.
Succes met het vinden van een mede leaser.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 12:48

Bedankt voor de reacties, ik ga er op letten om mijn armen wat meer te buigen en mijn handen wat meer te dragen.
Die beugel was even weggefloept tijdens het galloperen :Y)

velvetd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 07:13

leuk paardje!
probeet inderdaad je ellebogen in een knik te houden en je handen te dragen. Ook valt me op dat je je tenen naar buiten staan, probeer ze naar binnen te houden. Voor de rest vind ik het er best goed uitzien hoor! :D

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 07:36

leuk paard zeg! :D
Inderdaad, probeer je tenen iets naar binnen te houden!
Ik vind het er goed uitzien! :D
Whaha, kon je je lachen niet inhouden? je zit bijna op elke foto met een big smile := _O-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 07:42

Ik zie dat hij in de laatste paar foto's pas een beetje naar beneden komt, klopt het dat je moeite hebt hem na te laten geven? In dat geval kan ik je aanraden kleine rondjes te gaan rijden (eerst in stap, dan draf) , daar wordt hij lekker flexibel in de hals van en dan gaat dat neusje vanzelf naar beneden.

Leuk paard! :D Je kijkt lekker charmant op nr 7 :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:50

Over het algemeen zie ik een goed begin.
Je handen zijn niet echt consequent op de foto's, probeer ze net iets boven de schoft te houden.
Op foto 3 zie ik een paard wat geen duidelijke siignalen krijgt en daardoor het niet helemaal snapt.
(Houding niet goed (valt wat naar voren en naar binnen) binnenteugel "strak" en buitenteugel los wat dus eerder anderom zou moeten zijn)
Voor de galop raad ik aan om regelmatig te longeren met een bijzet (naar keuze) en onder hat zadel maar kleine stukjes te doen.
Foto 11 is best mooi. Daar je handen iets meer dragen (wat in niet kan zien is je binnenhand, maar zorg dat die van de hals is en niet naar je toe.
Bij de galopfoto's zie je namelijk wel dat deze hand sterker is door hem laag en naar je toe te brengen. Juist op de moeilijke momenten zie je goed waar je moeite mee hebt en dus waar je extra op moet letten, ook/juist als je makkelijker oefeningen doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:05

Hey als jij je hoofd omlaag doet doet je paard dat ook zo te zien haha!

Ik vind het er netjes uitzien, alles is al gezegd dus ik ga niet heel erg zeiken, probeer goed je benen eraan te houden en 'm op te vangen in galop zodat hij er niet van tussen gaat zoals je zegt :)
Jij bepaalt het tempo, hou 'm maar is bij je zonder eruit te vallen.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:45

Wow die ziet er nog mooi uit, met zijn 24 jaar! Ik denk dat je goed rekening moet houden met zijn leeftijd, het zal wat langer duren om hem warm te krijgen en soepeler, dat is niet zo raar, en omdat er meerdere op rijden nu weer, zal het ook minder worden, dat is wel erg jammer.

Ik zou zeggen goed voorwaarts, veeeeel figuren, en zelf consequent zijn, maar ik denk dat het echt wel moeilijk blijft, vanwege dat hij in de lessen loopt...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:36

Tries_en_Faf schreef:
Wow die ziet er nog mooi uit, met zijn 24 jaar! Ik denk dat je goed rekening moet houden met zijn leeftijd, het zal wat langer duren om hem warm te krijgen en soepeler, dat is niet zo raar, en omdat er meerdere op rijden nu weer, zal het ook minder worden, dat is wel erg jammer.

Ik zou zeggen goed voorwaarts, veeeeel figuren, en zelf consequent zijn, maar ik denk dat het echt wel moeilijk blijft, vanwege dat hij in de lessen loopt...

Ohjee, daar had ik overheen gelezen, dat ie in de les loopt en zo oud is :) Sorry!

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:52

Mooi zeg, voor zijn leeftijd ziet hij er nog super goed uit. En idd, het zal wel eventjes duren voordat die soepeler wordt, dat heb ik met mijn paard van 15 ook. Maar zodra je het erin hebt blijft het er ook wel in. Heel veel succes. echt een leuk paard

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 09:05

Iedereen bedankt voor de fijne reacties, ik ga er zeker wat mee doen!
Ik merk inderdaad dat het wat langer duurt voordat hij lekker los is, maar dat vind ik in principe niet erg gezien zijn leeftijd, over het algemeen doen we gewoon rustig aan.
Maar hoe oud hij ook is reageren op mijn beendruk moet geen probleem zijn denk ik :P en daar gaat het nod wel eens fout := .

Momenteel rijd ik lekker veel buiten met het mooie weer en dan merk ik wel dat als we dan eens in de bak rijden hij ook wel weer zin heeft om daar aan het werk te gaan.

corinezomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:18

waauww.. die ziet er nog goed uit voor zijn leeftijd!!
mijn commentaar is probeer je hakken iets meer uit te drukken daardoor krijg je ook iets meer steun op de beugels en verlies je niet zo snel je beugel! em blijf voor je uit kijken en niet naar beneden daardoor ben je ook al snel genijgd om naar voren te vallen (vooral te zien op foto 13)
veder om hem goed aan je been te krijgen probeer wat tempo wisselingen te rijden het hoeft niet eens van stap naar draf en weer naar stap en weer naar draf nee probeer gewoon in stap of in draf kleine tempo wisselingen te rijden een keer wat versnellen en een keer wat terug rijden!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:31

Die geef je inderdaad geen 24 zeg, ziet er goed uit!

Ik heb het idee dat dit paard vooral erg 'strak' is. Kan natuurlijk met zijn leeftijd te maken hebben, en met het feit dat hij in manege lessen loopt. Volgt hij je hand naar beneden als je de teugels iets langer doet? Of krijg je dan gewoon slappe teugels en een paard dat nog steeds omhoog loopt?

Ik zou zeggen eerst héél goed opwarmen. Eerst toch wel min. 10 minuutjes stappen met écht veel figuren. Misschien 2 á 3 rondjes echt lange teugel even gewoon hoefslag volgen, maar dan echt al aan de figuren gaan.

Eerst de ruime figuren, grote voltes/gebroken lijnen/ hand veranderen etc. en dan na een aantal minuten écht veel figuren rijden veel slangenvoltes etc. erbij en proberen een beetje stelling en buiging te verkrijgen.

Pas als je paard helemaal goed los is op allebei de handen in stap, aan de draf gaan werken. In die draf herhalen wat je met stap ook deed, veel figuren en goede stelling en buiging. Ook veel overgangen en schakelen. Dan galop, niet al te lang. 10 Goede passen is beter dan 30 slechte passen.

En af en toe lekker even lang teugeltje en stappen, maar dat doe je volgens mij al. Veel figuren blijven doen, ook voltes sluiten/openen etc. en ik merkte bij mijn ex-verzorgpaardje dat veel slangenvoltes echt goed heeft geholpen met het soepeler maken.

Ook goed actief blijven rijden, je ziet hem vooral aan het begin echt nauwelijks z'n benen optillen, hij moet al vanaf het eerste rondje stap écht actief meedoen. Houdt hem dan ook lekker bezig met onverwachte overgangen, figuren etc.

Aan het einde van de foto's vind ik dat hij echt al veel beter loopt, dan is hj wss. losser.

Ziet er niet slecht uit hoor, succes!

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 16:23

Lief dat jullie allemaal zo enthousiast zijn over mijn paard <3 Ik ben ook super trots op hem, het is heerlijk dat ik nog zo kan rijden met hem ondanks zijn leeftijd, dat koester ik ook echt!

corinezomer: Bedankt voor je tip. Kleine tempowisselingen rijden doe ik nu ook al veel, bijvoorbeeld een halve lange zijde een beetje door draven, of juist naar bijna stap en dan weer wat sneller.

Baileymix: Bedankt voor je uitgebreide reactie. Als ik mijn teugel langer laat volgt hij wel iets met zijn hoofd, maar uiteindelijk krijg ik wel een boog in de teugel, zeker als hij op dat moment niet voorwaarts is. Ik heb het idee dat hij de laatste tijd sowieso wat strammer is, hij heeft ook wat moeite met opstaan na het rollen bijvoorbeeld, ik denk dat dit te maken heeft met het natte weer. Het is natuurlijk ook zo dat hij momenteel gewoon in deze houding gereden wordt, terwijl hij voorheen 2 dagen in de week wel op de correcte manier werd gereden, dus nu is het misschien wat minder los wat dat betreft dat zou ook kunnen.

Ik ga in ieder geval aan de gang met je tips, heb er al helemaal zin in om weer lekker aan de gang te gaan!
Heb toevallig gister heerlijk gereden, dat was wel een opsteker. Heb hem gister een half uur lekker los gereden en vervolgens wat meer gewerkt met voltes en achtjes op het midden en daar werd hij wel heel fijn van. Maar in principe is het dus beter om ook aan het begin al meer kleine figuren te rijden?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:40

Nevony schreef:
Maar in principe is het dus beter om ook aan het begin al meer kleine figuren te rijden?

Niet meteen aan het begin, hij moet eerst wel goed opgewarmt zijn. Dus eerst veel ruimere figuren, en dan langzaamaan de figuren wat kleiner maken. Je kan ook vrij makkelijk merken of je wat te snel gaat; Al hij nog niet goed warm is als je bv. een kleine volte doet zal de stelling moeizaam gaan en hij zaal naar binnen vallen, niet buigen etc. Dan moet je dus nog even lekker doorgaan met grotere figuren.

Zal inderdaad misschien wel met het weer te maken hebben :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:33

persoonljk zou ik op dit niveau niet aanraden om kleine figuren te maken.
Met de wedstrijden komen die oefeningen ook pas later en dat is niet zonder reden.
Een oefening kun je beter niet rijden, dan niet correct rijden.
Hou het bij de basis en daar is nog genoeg werk

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:38

Ik kan geen betere tips geven dan degene die hier al boven staan...
Maar vond het leuke foto's om te zien.
Wil je in ieder geval complimenteren dat je vooral met zo'n smile :D op je paard zit.

dieselmegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:08

Leuk paard, en het ziet er netjes uit :j ,
Probeer je hander wel ietsjes meer te dragen en je hakken soms uit
te drukken voorderest heel netjes :)