Coco voor het eerst in RT-HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nienke_teun

Coco voor het eerst in RT-HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 21:07

:wave:

Sinds kort heb ik een paard, Coco. Coco is 5 jaar, en sinds ze is beleerd is er niet veel mee gedaan. Ik ben de eerste die haar weer oppakt.
Coco is springgefokt en kan dit ook goed. We rijden nog niet op niveau.
Op dit moment zijn we aan het werk om haar goed voorwaarts te rijden en rustig beginnen met springen. Want we willen graag als de tijd rijp is wedstrijden gaan springen.
Waar we mee bezig zijn is de galop, ze drukt zich hier weg en gaat in het begin ook hard. Na een tijdje gallopeerd ze een stuk rustiger maar ontspant ze niet.. Ik hoop dat jullie tips hebben voor mij!

Graag wel een klein beetje rekening houden dat dit een jong paard is, en wij net een nieuwe combinatie zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Springen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

EdkingEnzo

Re: Coco voor het eerst in RT-HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:12

Super nien! Veel voorwaarts rijden, en overgangen rijden.
springen vind ik er netjes uitzien, alleen (heb ik ook gezien) vind ik dat ze wat te vroeg springt. Dus dan moet je haar voor de hindernis wat terug houden, zodat ze niet te vroeg afspringt uit haast.
Komt goed met jullie!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:14

vind het er goed uitzien hoor voor zo'n jong paard!
Tip: Ik zal volgende keer je beugels iets langer doen, ( ik weet dat het springen is, maar ik denk dat je aan het begin iets confortabeler zit! ;) )

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:18

Hi,

Leuk paard, en ook een leuke combi :)

Paard springt erg leuk, maar als ik jou was zou ik me toch echt eerst bezig gaan houden met de basis. Ik vind je af en toe erg verkrampt zitten, en ook trek je je hielen erg op. Probeer je been lang te houden en je armen meer te ontspannen. Paard loopt op veel foto's ook gespannen, misschien een idee om haar eerst lang/laag te gaan rijden om een sterkere rug te creeeren voordat je haar meer oppakt?

Qua springen:
Op deze hoogte kan je veel meer blijven zitten. Je zit nu al helemaal voor je zadel, plat op de nek van je paard, waar dit nog niet nodig is. Probeer langer in je zadel te blijven, en maar een klein beetje te gaan staan.
Ik zou als ik jou was eerst beginnen met het sterker maken van je paard, en het werken aan je houding. Je verteld dat ze lang niet gelopen heeft, en je de eerste bent die haar oppakt. Wat erg goed is is om balkjes te gaan draven en galopperen, heel veel overgangen te rijden en lage sprongen neer te zetten. Het is niet de hoogte die telt, maar hoe je er overheen gaat. Daarnaast, zoals mijn docent altijd zij, is springen eigenlijk dressuur voor en na de sprong. Probeer hier continu aan te denken. Paard lijkt erg vroeg af te springen, klopt dat? Probeer zelf achterover en diep in je zadel te blijven zitten voor de sprong en zorg er eerst voor dat je alle drie de basisgangen onder controle hebt voor je echt gaat springen. Helemaal de galop.

Voor de rest veel voltes, slangenvoltes en andere figuren rijden, afgewisseld met heel veel overgangen en schijnovergangen, veel schakelen en balkjes op verschillende afstanden oefenen.

Hoop dat je er wat aan hebt!

Costadelsol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:43

Gefeliciteerd met je nieuwe paard, leuk beestje en springt ook leuk zo te zien.
Qua dressuur zou ik hem wat meer ruimte van voor geven, lekker veel overgangen rijden en de achterhand actiever en sterker maken, dan zakt dat koppie vanzelf wel.
Over het springen, ik zie ook dat ie te vroeg afzet, ik zou er een drafbalk voor leggen.
Verder lekker in uitjes springen, eerst spieren opbouwen en techniek verbeteren, dan komt die hoogte later wel.
Succes, het gaat jullie wel lukken!

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 22:08

Costadelsol schreef:
Gefeliciteerd met je nieuwe paard, leuk beestje en springt ook leuk zo te zien.
Qua dressuur zou ik hem wat meer ruimte van voor geven, lekker veel overgangen rijden en de achterhand actiever en sterker maken, dan zakt dat koppie vanzelf wel.
Over het springen, ik zie ook dat ie te vroeg afzet, ik zou er een drafbalk voor leggen.
Verder lekker in uitjes springen, eerst spieren opbouwen en techniek verbeteren, dan komt die hoogte later wel.
Succes, het gaat jullie wel lukken!

bedankt voor je leuke reactie hier heb ik wat aan! ik ga er aan werken ben momenteel bezig met verkeers mak maken! heb je daar nog tips voor? ik stap nu elke dag op de dam heen en weer en ga met haar lopen aan de hand langs de weg. binnen kort hoop ik met een ander paard er bij een klein stukje langs de weg te stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 08:34

Ik vind het een leuk paard.
Denk dat het zadel wat naar achteren kan, en pas op dat je niet gaat klemmen met je knieën. Ik begrijp dat je nu voor het springen je beugels zo kort hebt, je mag ze voor dressuur echt langer maken.

Mandy517

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:20

Leuk paard *D

De beugels mogen alleen inderdaad wel wat langer, op deze hoogte is het nog niet nodig om zo ver uit het zadel te komen.

susasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:57

Super leuk paard! Mag ik vragen waarom je sporen draagt bij een 5 jarig paard? Gewoon een vraag geen kritiek :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:02

bij de 5e foto zit je zadel zowat op de nek! Dat is oa dat hij zich niet kán ontspannen, want hij kan zijn lijf niet kwijt. Ander zadel zoeken en dan denk ik dat het al een heel stuk beter gaat ;)

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 14:31

waarom ik sporen draag? omdat het geen voorwaarts paard is... met een spoortje is ze net iets makkelijker te rijden! en om meer impuls aan te vragen ;)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:06

Daar zijn sporen niet voor bedoeld, sporen zijn voor het verfijnen van je hulpen, niet voor het harder laten lopen van je paard. Ik heb nu een merrie staan die echt "dood" voor het been was, inmiddels na 2 maanden is het een super heet dier, dat echt enom vlot reageerd op mijn been. Gewoon zweepje er bij, reageerd ze niet, gelijk een tikje (niet hard, maar dat ze wel reageerd). Als ze dan onbedoeld een overgang maakt (bijv. ze schiet in galop), niet gelijk terug rijden maar eerst goed voorwaarts en dan pas terug.

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 17:36

nou argivai die sporen bevallen me prima! en om daar over te discuseren heb ik geen zin in!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:39

Dit was totaal niet aanvallen bedoeld, je vat het totaal verkeerd op. Ik geef je een tip, iets waar je wat mee kan. Net als wat ik in de post eerder op deze pagina heb gedaan. Een oefening die voor mij, en ook velen met mij, heel goed heeft gewerkt om een paard weer actief aan het been te krijgen zonder hulpmiddelen.

Als je geen tips wilt, moet je ook geen topic op HAW openen.

Edit; ik ben overigens niet tegen het gebruik van sporen, maar wel tegen het gebruik van hulpmiddelen zonder gegronde reden.

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 13:20

gister weer lekker gereden heb wat aan jullie tips gehad! veel overgangen gemaakt en figuren gereden pakt ze heel goed op! veel meer ontspannen! ik zelf ook trouwens...en een paar sprongen gemaakt gaat allemaal nog wat moeilijk door haar snelheid op een hindernis... probeer haar zoveel mogelijk in te houden en pas in haar sprong los te laten maar is nog wel moeilijk.. ook nog ff stukje langs de weg gestapt pakt ze goed op!

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 20:38

weer lekker gereden nu ook langs de weg! gaat super natuurlijk wel kijken naar vanalles maar niet raar doen ofzo. ze heb er sws veel aan om samen met een ander paard naar buiten te gaan! jullie tips zijn echt fijn! tanks!!!

Mandy517

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:42

nienke_teun schreef:
weer lekker gereden nu ook langs de weg! gaat super natuurlijk wel kijken naar vanalles maar niet raar doen ofzo.

Lekker nieuwsgierig ;)
Went allemaal vanzelf

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:46

Gooi die hulpteugel eraf, je sporen, koop een ander zadel, en doe je beugels langer met het dressuren :) !

Je vraagt nog niks van het dier, dus sporen heb je in mijn ogen helemaal niet nodig, pas als je zware oefeningen gaat rijden kunnen ze helpen.
Je zadel ligt echt voor geen meter, en ligt ook te ver naar voren.. Hier doe je je paard geen plezier mee..

Springen ziet er fijn en beheerst uit, maar zou daar nog wel even mee wachten.. Eerst de dressuur wat beter op orde.. Dressuur is de basis van het springen, dus je dressuur moet wel goed zijn, en je moet je paard goed en netjes aan de hulpen hebben wil je gaan springen!

Ziet er uit als een fijn en braaf dier.. Neem goed les en dan komt ze er wel :)

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:11

ArGieVai schreef:
Daar zijn sporen niet voor bedoeld, sporen zijn voor het verfijnen van je hulpen, niet voor het harder laten lopen van je paard. Ik heb nu een merrie staan die echt "dood" voor het been was, inmiddels na 2 maanden is het een super heet dier, dat echt enom vlot reageerd op mijn been. Gewoon zweepje er bij, reageerd ze niet, gelijk een tikje (niet hard, maar dat ze wel reageerd). Als ze dan onbedoeld een overgang maakt (bijv. ze schiet in galop), niet gelijk terug rijden maar eerst goed voorwaarts en dan pas terug.

ik ben het wel met je eens, ik reed eerder altijd met sporen, nu heb ik ze een maandje niet meer om, en paard reageert nu super om mijn beenhulp zonder sporen.

ik zou verder ook eerst de dressuur wat meer oppakken,evt kun je balken los in de bak verdelen en daar over heen stappen/draven/galloperen, of de balken in een volte leggen op een bepaalde afstand, zo leer je hem ook controleren, en werkte voor mijn paard fijner(trok naar sprong toe waardoor ik geen controle meer had)
verder erg leuk paardje

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 22:36

desi92 schreef:
ArGieVai schreef:

ik ben het wel met je eens, ik reed eerder altijd met sporen, nu heb ik ze een maandje niet meer om, en paard reageert nu super om mijn beenhulp zonder sporen.

ik zou verder ook eerst de dressuur wat meer oppakken,evt kun je balken los in de bak verdelen en daar over heen stappen/draven/galloperen, of de balken in een volte leggen op een bepaalde afstand, zo leer je hem ook controleren, en werkte voor mijn paard fijner(trok naar sprong toe waardoor ik geen controle meer had)
verder erg leuk paardje

met die balkjes kan gewoon niet want wij hebben een spring bak met ingebouwde hindernissen die vast staan kunnen wel bewegen maar niet verplaatsen...

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:46

Het lijkt mij dat de balken er gewoon los opliggen, als je die een keer er af haalt en ergens anders neerlegt lijkt me dit geen probleem als je ze gewoon weer terug legt... iig vind ik, net als vele anderen die gereageerd hebben, dat het voor jou en je paard verstandig zou zijn eerst alle 3 de gangen dressuurmatig in orde te hebben voor je verder gaat met springen. Wil je wel springen, draai dan van de hindernis weg en maak een volte als ze gaat rennen, pas springen als ze rustig is, je haar in een gewone handgalop op de hindernis af kan sturen, en je haar dus onder controle hebt.

Nogmaals; ik probeer je alleen te helpen, heb zelf ook een paard die te veel aantrekt voor de sprong.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:56

Zoals argievai al zegt, neem ik aan dat de balken los liggen? en je een gewone volte kan rijden, en idd rij anders een volte als ze gaat rennen

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:05

Volgens mij zag. Je net in een sprigtopic iets plaatsen over elkedag springen met die 5jarige?
Poehee, vind t nogal wat voor een paardje wat je aan het oppakken bent.. Kan beter elke dag dressuren oid dan constant springen (imo). Meer variatie en niet zo belastend. Verder ga ik in het bovenstaande mee over zadel/sporen etc, maar daar is al genoeg over gezegd :)

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 06:33

ik train dit paard als springpaard dus... word ook elkedag hindernissen voor ons gebouwd... ik merk wel aan dr dat ze het zelf heel leuk vind! gister heb ik niet gesprongen maar voor het eerst op haar rug een buiten ritje gemaakt over de weg :P

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 06:44

Weet je dat alle zichzelfsrespecterende springruiters die in de springsport werken....

Hun paarden hooguit 3 keer in de week laten springen? En voor de rest alleen maar dressuurmatig werk doen?

Dat doen ze niet voor niets.....