Binnenstelling op aan te galopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Binnenstelling op aan te galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 18:01

Ik heb mijn paard net binnenstelling leren geven op beide handen. Dit lukt heel goed in stap en draf. Ook tijdens de galop doet ze dit als je de teugels niet te kort houd. Maar voor het aangalopperen op haar slechte kan (rechts) loopt het meest. Als ze al gegaloppeerd heeft en dus weet da ze mag galopperen krijg ik ze helemaal niet in binnenstelling, ze gaat volledig naar buiten kijken. Ik probeer hierdoor uiteraard altijd in een hoek aan te springen, maar zelfs dan. Ze begint pas stelling te geven in de tweede bocht. UIteraard wil ik haar ook op een rechte lijn juist kunnen aanspringen of zelfs bij de eerste bocht.

Hoe pak ik dit het beste aan? Met andere woorden, hoe leer ik haar binnenstelling geven als ze moet aangalopperen?
Misschien ook handig om weten dat ze na de galop altijd heel hevig is in draf en ook dan loopt ze niet altijd mooi met stelling, dit probeer ik eruit te krijgen door haar na de galop in draf te laten werken tot ze terug een rustig drafje loopt.

debravanesch

Re: Binnenstelling op aan te galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 18:13

En ik heb regelmatig les, maar dan wordt er niet zoveel aandacht aan besteed, jammer genoeg!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:45

Mijn poownie was hier ook heel goed in. Van mijn juf kreeg ik de oefening álle overgangen een tijdje in de wending te rijden (de mijne deed het dus ook echt in alle overgangen, en dan fijn de rug lekker strak houden met zijn achterbenen in Tokio...)
Het geheim bij de mijne is: hoofd omhoog = mega schop met binnenbeen. Hij kan het namelijk prima, dus het is gewoon stout. En aangalopperen op volte werkt ook goed bij mij. Ik blijf net zo lang op de volte tot hij weer in de goede stelling is.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 11:51

Nu ik moet wel zeggen dat ze ervoor met buitentelling ook goed aansprong, ze was dit al zo gewoon. Maar dit is natuurlijk niet goed, want dan heeft zij de controle. In het begin met stelling sprong ze hierdoor verkeerd aan, ook op een volte. Door dit op een volte te oefenen heeft ze nu met stelling goed leren aanspringen, alleen in de hoeken op de hoefslag krijg ik ze niet in stelling om aan te galopperen

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:01

Dan zou ik daarop oefenen door eerst alle hoeken heel consequent door te rijden met binnenstelling. Stelling niet goed = volte tot de stelling wel goed is. En dan daarin aanspringen en meteen op de volte om even de binnenstelling te houden.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:39

Voltes verkleinen in galop, zo vraag ik m'n paardje altijd stelling als ie wat lastig doet in galop. Dan wil ie geen lengtebuiging geven, maar als de volte kleiner gemaakt wordt, is het voor hem op gegeven moment makkelijker om stelling naar binnen te geven.

Als ik de gevraagde stelling heb, laat ik 'm weer naar buiten wijken, tot ik op de grote volte zit en daarna hoefslag volgen

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 06:29

het gaat niet zozeer om stelling bij het recht rijden van je paard en het aangalopperen. Stelling is (als het goed is) een gevolg van buiging om je binnenbeen. Het paard buigt zich in de ribben licht om je binnenbeen en dan volgt vanzelf stelling (in hals en kaak). Ik meen te lezen in jouw verhaal dat je focust op de stelling en niet op de werking van je binnenbeen. Terwijl het daar begint.

Wellicht kun je een grote volte rijden en dan de volte langzaam verkleinen en vervolgens op druk van je binnenbeen weer vergroten. Of rij je een aantal passen schoudervoor op de lange zijde om vervolgens in de hoek aan te springen. Het gaat om meer recht maken en gehoorzaamheid voor je been. Zowel naar voren op je been als buiging op een binnen- of buitenbeen. Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 07:47

Is een balans probleem , je zou idd eerst eens met de achterbenen aan de slag moeten gaan gymnastiseren , traver aanleren en vandaar uit gaan leren aanspringen, als je het in de les niet behandelt zou ik een andere instructrice nemen een die jou kan helpem met het rechtrichten , niet te veel focussen op de galop maar verbeter het paard in stap , werk aan verzameling en voel wat er gebeurt als je het paard vandaar weer voor waarts neerwaarts gaat rijden, voel naar zijn rug toe , en lees er over

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 12:34

Het kan inderdaad een balansprobleem zijn, aangezien ze in galop ook niet volledig de hoek in rijd