Ik heb nu weer eens de tijd om me te verdiepen in de materie om het rijden. -In een boek wat ik niet nader zal noemen- zag ik ook weer de welbekende tekeningen opduiken die verklaren waarom je het paard zou moeten verzamelen. Er wordt gesteld dat de voorhand het gecombineerde gewicht van paard en ruiter, niet zou kunnen dragen, omdat het lineair gebouwd is. De achterhand zou het dragen over moeten nemen. Dit zou het moeten kunnen omdat de achterhand gebouwd is als een veer. Hij vouwt in- en uit elkaar. Hierdoor heeft een paard veel kracht in de achterhand. Tot zo ver het bekende verhaal dat haast iedere Bokker me wel zal kunnen uitleggen.
Nu was het al laat en zat ik met een biertje op de bank toen ik me af begon te vragen of hier niet een denkfout wordt gemaakt. Namelijk: De voorhand is “lineair” gebouwd, alles zit recht boven elkaar. Hierdoor is de voorhand toch eigenlijk gemaakt om het gewicht te dragen? (Check, check, dubbelcheck

De achterhand is gebouwd als een veer. Hiermee kan het paard stuwen (voor de snelheid) en sprongen maken (om snel weg te komen), toch?
Is het dan niet heel erg raar dat “wij” proberen het gecombineerde gewicht (R+P) over te laten nemen door de achterhand, die niet gemaakt is om te dragen, maar om explosief te stuwen?
Hierdoor begon ik me nog meer af te vragen… Waarom hoort het hoofd van het paard op of iets voor de loodlijn? Een paard kan toch ook prima zijn rug bollen met zijn hoofd dieper? Ik zie het paarden op de wei nog wel eens doen in een vrolijke bui.
Hoe kan het dat endurance paarden op hoog niveau (die dus ritten maken van wel 120 km) niet allemaal zwaar geblesseerd raken? Het lijkt mij niet dat de gemiddelde endurance ruiter zijn paard de hele rit aan de teugel rijdt, dit zou veel te vermoeiend zijn. Volgens mij rijden zij heel economisch… niet aan de teugel.
Als een merrie hoogdrachtig is, draagt zij ook vele extra kilo’s mee, toch gaat zij zichzelf dan niet verzamelen om haar voorbenen te ontlasten. (Zie je het voor je, een hoogdrachtige merrie die in passage naar de waterbak gaat om haar voorbenen te ontlasten…) Op het moment dat de ruiter mee zit, in balans en in de beweging, dan stoor je het paard toch helemaal niet? Als een dragende merrie elf maanden lang 24/7 een veulen in de baarmoeder kan dragen, waarom dan niet zes uur in de week een goed zittende ruiter? Of heeft zit met het zwaartepunt te maken dat anders, lager ligt? Maar dan gaat het toch om balans, en niet om gewicht en overbelasting?
Dat zou betekenen, dat je de ruiter moet leren te zitten zonder het paard in de weg te zitten. Niet hoe die ruiter het paard op de achterhand kan zetten.
Krijg je door de focus op “het krulletje” die er nu eenmaal is in paardenland (getuige de vele topics hier op RT “hoe krijg ik mijn paard aan de teugel?”) niet juist slecht zittende ruiters met hufterige handen die het paard in al hun pogingen tot correct-zijn meer in de weg zitten dan de Bosridder die in balans zit en het paard met rust laat?
Nu is het wel zo (eigen ervaring, overigens niet met een krulletje…) dat een paard wat zijn rug goed gebruikt, lekkerder zit. Het paard in kwestie was een fjord met een vrij korte rug. Ik was bezig met wat centered-riding oefeningen in het bos en genoot van het landschap, en opeens zat ik tien centimeter hoger en ook ongeveer tien keer zo lekker… Dit was zonder enig contact aan de voorkant. Het paard was echter nog lang niet verzameld, maar gebruikte zijn rug wél.
Hierbij overigens mijn verzoek hier een topic van te maken waar inhoudelijk sterk wordt gereageerd, niet met dooddoeners, maar sterk onderbouwd. Ook is dit niet een aanval op de dressuur (Ja, ik dek me vast in), maar een oprechte theoretische vraag. Volgens mij zit hier veel expertise, vandaar dat ik mijn vraag hier stel.
Verder lees ik veel mee en post ik weinig op Bokt, (muv HK), onder andere het “Opnieuw leren rijden” topic zie ik als erg nuttig. Hier word als ik me niet vergis al van een bepaald beeld uitgegaan, terwijl ik juist benieuwd ben naar de reden van dat beeld. Snappez vous? Nou, brand los, want ik kom er niet helemaal meer uit…
Edit:
Ik heb het er ook even over gehad met mijn instructrice. Zij geeft aan dat we verzamelen zodat het paard zich gemakkelijker kan bewegen. hierbij word een nieuw zwaartepunt gevormd waardoor je als het ware één vorm wordt.