Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Heleennn schreef:Ik sta ook op het punt om een jonkie te kopen nu, ze heeft ook nog erg veel problemen met aangalopperen op haar slechte kant... Wat ik nu doe om het haar aan te leren is lichtrijden op het verkeerde been (enkel als je in de eerstvolgende bocht gaat aangalopperen!!) en dan veel drijven en blijven lichtrijden en dan valt ze uiteinedlijk in de bocht in de juiste galop omdat ze dan zo goed als haar evenwicht even verliest. Terwijl je drijft en lichtrijdt ga je met je benen in de houding die je ook gebruikt om later juist te kunnen aangalopperen, zo leert je paard vanzelf dat als hij de benen op die plaats voelt, hij moet aangalopperen. Er kruipt wat tijd in, maar dat hoort nu eenmaal bij het inrijden van een paardDoe vooral niets overhaast en beloon telkens heel uitbundig als je paard het juist doet
Dat belonen bouw je na een tijdje natuurlijk weer af naar een gewoon klopje op de hals of een "goed zo"
Het is uiteraard na lang oefenen en als je paard het heeft begrepen niet meer als normaal dat hij naar je luistert als je dit vraagt
op het verkeerde been lichtrijden, misschien kan dat wel gaan werken!

, heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Het doet mij denken aan krampentrekken, maar.. Ik heb er geen verstand van..