Dus mijn moeder heeft mij en Ziranda vandaag even gefilmd.
Ziranda is een 8 jarige merrie (1.60m) van Eastwind X Larome. Ik heb haar vanaf dat ze 3 was en heb haar zelf beleerd. In de eerste paar jaar zijn we tegen een hele hoop problemen aangelopen waar ik zelf niet zo goed raad mee wist. Zodra ik mijn been aanlegde sprintte ze weg waardoor we altijd in een ontzettend hoog tempo door de bak gingen. Na verschillende pogingen een goede instructeur te vinden heb ik die 2 jaar geleden dan eindelijk gevonden. Sinds die tijd gaan Ziranda en ik heel hard vooruit. Ik weet niet zo goed wat voor een niveau we hebben. We rijden lekker recreatief (heb geen wedstrijd ambities) maar we proberen ons wel continue te verbeteren en nieuwe uitdagingen aan te gaan.
Op dit moment zijn we bezig met haar wat meer op kracht te zetten, de ontspanning en basis zit er nu goed in dus we gaan nu een stapje verder. Ziranda vindt dit nog erg moeilijk en ik vind het ook moeilijk om haar in "de oprichting" te houden, ik probeer het stukjes mee te nemen maar nog niet te lang achter elkaar. Daarbij wil ze als ik het langer probeer vol te houden nog wel eens wat gaan hangen in de teugels om meer ruimte te krijgen en dan glijden mijn teugels nog wel eens uit mijn handen

We rijden veel overgangen en tempowisselingen.
In de galop probeer ik de volte af en toe wat te verkleinen en vergroten en ik probeer haar rechter op te zetten, dit vind Ziranda ook erg moeilijk waardoor ze af en toe uit de galop valt. Vooral als ik vanuit een volte weer rechtuit wil. Als ik dan weer wil aan springen bouwt ze vaak nog wat spanning op, dit is ook te zien in de filmpjes, ze kan heel heftig reageren als ze denkt dat ze iets fout doet.
Als laatste zijn we op dit moment bezig met schouder binnenwaarts. Op zich pakt ze dit goed op al mag ze soms wat meer schouder en minder stelling geven (met name linksom).
En uiteraard ben ik ook altijd druk bezig mijn houding te verbeteren, mijn grootste verbeterpunt is dat ik vooruit moet blijven kijken.
Kortom vooral het op kracht zetten vinden we nog erg moeilijk, tips hiervoor zijn dus ook van harte welkom

Het inrijden is niet gefilmd omdat het op dat moment erg druk was in de bak, met inrijden rij ik haar altijd lekker lang en laag.
De kwaliteit van de filmpjes is helaas behoorlijk achteruit gegaan bij het uploaden..
Veel kijk plezier en ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven!

Ik vind ook dat je je paard vriendelijk rijdt. Het ziet er ontspannen uit en je kan je handen erg goed stil houden.
Ik ben jaloers op je doorzitten.