Op de wei rijden is een hel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwoodJarig

Op de wei rijden is een hel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 22:38

Hallo,

ik heb sinds februari een pony bijgekocht. Een fjordenruin van nu 5 jaartjes jong.
Sinds midden mei zijn we verhuist naar andere weides omdat de weides aan onze stal worden omgeploegd, worden verhoogd en vervolgens worden gezaaid.
Op de weides waar ze nu staan, zijn ze bezig met een piste aan te leggen, met als gevolg: rijden op de wei..

Opzich gaat het goed, hij is aandachtig en blijft mooi bij mij. Toch bij het achterste gedeelde van ons afgezette deel.
Bij de zijde (korte zijde bij a) loopt het fout. Hij wil steeds naar de stallen gaan, been erbij, zweepje aan die kant, teugelhulp, .. niks werkt ..

Aangezien ik en mijn vriendinnen altijd samen rijden, word er ook wat gepraat tussendoor, en staan of stappen we vaak samen rond, lesgeefster heeft dan als tip meegegeven om dit niet meer te doen, aangezien mijn pony zo van het werk onderuit wil komen. Dit hielp even. Nu nietmeer ..

Heeft iemand tips?

groetjes Laura

Britt_S

Re: Op de wei rijden is een hel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:23

is de weide afgesloten als jullie gaan rijden? probeer hem constant bezig te houden zodat ie er geen moment aan kan denken om onder zijn werk uit te komen, misschien kan een aantal keren in die weide longeren ook geen kwaad :) gewoon doorgaan als hij probeert weg te komen! als hij het goed doet zou ik stoppen, zodat hij dat kan zien als beloning!
succes! :)

LOLLYYwoodJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 22:18

Neen, momenteel is het nog letterlijk 'tussen de paarden' rijden..
Ik ga je tip eens proberen :) bedankt!

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 22:22

Op de plek waar hij weg wil, harder laten werken (voltes maken)

mvdberg88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 06:56

Wat doet hij op die plek als je er naast loopt?

LOLLYYwoodJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 19:30

@ SunxLove, dat helpt niet, hij wijkt steeds af naar de kudde, wat ik ook doe ..

@mvdberg88, bedoel je dan als ik hem bv van de wei afhaal? Zo ja, dan doet hij niks :)

Jackie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:40

veel overgangen rijden op die zijde waar hij uit wil breken

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:42

Sowieso letterlijk tussen de vrij rondlopende paarden rijden vind ik niet zo veilig... zorg anders voor paaltjes en lint om een stuk af te zetten, al is het alleen maar tijdens het rijden (paaltjes en lint zonder stroom is makkelijk even neer te zetten en weer weg te halen).

P4ralyzed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 00:50

Op het moment dat je het voelt aankomen dat hij weg wil moet je hem aan het werk zetten, denk hierbij aan voltes rijden. Als hij uiteindelijk niet meer onder je weg probeert te komen, is het ook genoeg en kun je gewoon rustig uitstappen.

LOLLYYwoodJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 00:01

@ GamblersCup; dit is maar tijdig, aangezien ze een piste aan het aanleggen zijn .. We hebben wel paaltjes, maar niet genoeg voor een volwaardige piste :+

@ P4ralyzed; bedankt voor de tip, ga ik ook eens uitproberen!

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 00:07

LOLLYYwood schreef:
@ GamblersCup; dit is maar tijdig, aangezien ze een piste aan het aanleggen zijn .. We hebben wel paaltjes, maar niet genoeg voor een volwaardige piste :+

@ P4ralyzed; bedankt voor de tip, ga ik ook eens uitproberen!

GamblersCup bedoeld ook niet een complete piste afzetten, maar als je rijd in een bepaald stuk van de weide zou je dat stuk met 5 paaltjes met van dat afzetlint kunnen afzetten zodat de rest daar niet komt. met lint en 6 paaltjes kan je al 1 korte en 1 lange zijde van een 20*40 bak afzetten. Lint kan namelijk makkelijk 10 meter tussen de paaltjes overbruggen. Op die manier voorkom je dat de andere paarden jouw paard afleiden en dat jouw paard denkt ik ga terug naar de kudde, want als er lint hangt zit er een barriere tussen die dat paard ook ziet.

LOLLYYwoodJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 00:22

Oh, op die manier, zo had ik het nog niet bekeken, bedankt voor de uitleg! :)