Plots protesteren en stijgeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Foulplay_

Plots protesteren en stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 21:13

Hallo,
Ik heb mijn paard al zeven jaar en we kennen elkaar door en door. Toch is het deze week al 2x voorgevallen dat hij is beginnen stijgeren en protesteren. Hij heeft dan ook momenten waarop hij helemaal niet meer vooruit wil en hij gewoon met zijn voorbeen begint te kappen en te 'stekken'. Ook loopt hij wat rond te flehmen voordat dit allemaal gebeurt. De eerste keer was het tijdens het losrijden, vandaag was het bij het binnenkomen van het parcours (springwedstrijd). Het is niet dat hij me van z'n rug wil bokken of stijgeren, maar toch is het een vorm van protest. Ik vraag me af of dit zijn karakter is die even boven komt of of het een medisch probleem zou kunnen zijn. Of zijn dit hengstenmanieren die bovenkomen? Ik maak me toch een beetje zorgen.
Twee maand geleden is een fysiotherapeut geweest, deze vertelde me dat m'n paard tiptop inorde was op vlak van spieren en dergelijke. De zadelmaker is deze week langs geweest en het zadel moet ietwat opgevuld worden (gebeurt volgende week). Zijn tanden zijn 8 maand geleden verzorgd geweest. Zijn er nog dingen waar ik aan kan denken?
Indien nodig kan ik een foto posten van tijdens het stijgeren en protesteren als dit zou helpen...?
Alvast bedankt :-)

Edit: Ohja, misschien nog wat meer uitleg? Ik rij 4-5 keer in de week een uurtje met hem, waarvan 1x springen. Ik probeer ook elke week een wandelingetje te maken in de bossen (de laatste weken is dit wel niet meer gelukt, er zaten te veel dazen). Ik rij met een dubbelgebroken watertrensje. Voor de rest staat hij dag & nacht op de weide met andere ruinen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:05

Ik zou er toch vanuit gaan dat het iets medisch is. Je zegt ook dat je paard fleemt van te voren ik dacht dat flemen ook een teken was van pijn. Dacht dat je dit ook vaker ziet bij paarden die koliek hebben. Dus ik zou toch een DA raadplegen en je paard even laten nakijken.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 05:44

Bij deze gedragsverandering denk ik ook aan iets medisch of een te krap zadel. Het zadel bijvullen is vaak niet de oplossing. Hoe veerkrachtig zijn de kussens? Wanneer is het voor het laatst opnieuw gevuld? Een oudere vulling heeft minder veerkracht. In al die jaren kan je paard ook gegroeid zijn. Dan is het mogelijk dat het zadel te krap is geworden. Hij vertelt je in ieder geval met zijn gedrag dat er iets niet in orde is.
Succes.

Zadelpasservice Libertad
Laat uw paard bewegen in vrijheid.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 08:37

Marjolijnvdh: Het is inderdaad al een tijdje geleden dat het zadel is opgevuld, daarom liet ik dus de zadelmaker komen. Ik kan m'n zadel dinsdag binnenbrengen om het aan te passen. Ik hoop echt dat het dit 'maar' is, want ik maak me wel een beetje zorgen.
(Edit: het zadel is nu een 4 jaar oud denk ik, dus zou hij van zijn 10 naar 14 jaar zoveel gegroeid zijn?)

Tigra: ik denk ook aan iets medisch, maar ik weet echt niet in welke richting ik moet denken... De fysio is 2 maand geleden en toen was hij perfect inorde (links iets vaster, maar dit is nu al veel beter). Wat ik ook wel heb opgemerkt is dat hij wat slomer is in het begin van het rijden of als hij moet vertrekken naar de piste wil hij soms gewoon geen stap vooruit zetten.. Echt raar. Ik denk dan maar dat het aan het warme weer ligt, maar in m'n achterhoofd weet ik ook wel dat er iets niet klopt. Ik denk dat ik eens z'n bloed laat prikken en onderzoeken.

Ashley5760

Re: Plots protesteren en stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 08:40

Tanden/mond nakIjken.
Mijne dEed hetzelfde, ene keer enorme haken en andere keer grote wond op deel waar bit zit en dus erg pijnlijk met rijden!

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 20:02

Ga ik zeker doen :) Ik ga gewoon alles 1 voor 1 bekijken en niet alles tegelijkertijd denk ik. Op deze manier zal de oorzaak volgens mij het makkelijkst te vinden zijn..

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:10

Goh ookal is de fysio 2 maanden terug geweest, hij kan altijd op de wei gevallen zijn, in de stal verkeerd gelegen of iets dergelijks. Het kan dus perfect iets zijn wat op een paar minuten gebeurd kan zijn. Misschien er toch nog eens bij halen, het is voor jou ook niet veilig zo.

Heb je bitringen aan je bit? Mijn paard heeft ook een tijdje gehad dat hij altijd maar protesteerde en steigerde. Bleek dat hij wondjes van de watertrens had gekregen. Ik had er toen geen bitringen aan. Dat deed dus pijn bij het rijden.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 20:16

Ja daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht Leen_ :) dankje!
Bitringen heb ik wel ja, gelukkig, want hij heeft ook een gevoelig mondje ;)

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:34

En doet hij het iedere keer als je gaat rijden? Heeft hij misschien iets van drukkingen op zijn rug? En ik heb een paardje gekend die altijd het zelfde gedrag had, dat bleek allemaal stress te zijn. Zijn er eventuele omstandigheden waar hij van in paniek raakt? Dat zijn allemaal dingen waar je aan zou kunnen denken.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 16:40

De laatste drie keer heeft hij het 2x gedaan.. Dus elke keer kan ik nu ook weer niet zeggen, zeker omdat het nog maar net opkomt. Ik snap wel niet wat je bedoelt met drukkingen op zijn rug? Bedoel je drukvlekjes? Hij heeft er 1, maar die had hij al van voor hij bij mij kwam, dus dit vlekje is al meer dan 8 jaar oud. Denk niet dat hij daar last van heeft.
& Stress zou zeer goed kunnen bij hem, het is echt zo'n stresskont! :j

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:44

Wanneer heeft je paard voor het laatst vakantie gehad??

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 19:02

Hmm ja daar zeg je zoiets... De laatste keer was in april, toen heeft hij 17 dagen 'vakantie' gehad. Zou hij terug toe zijn aan enkele daagjes lekker niks doen denk je?