je draver aan de teugel leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

je draver aan de teugel leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 20:54

hoi bokkers,

ik heb een verzorg draver die ik nu train maar ik rij nog een kwpner en die loopt wel mooi aan de teugel(mooi rond)
maar die draver die ik nu rij sinds januari loopt als ie op de baan is heb hem nu wat langzaamer geleerd om te draven.
maar hoe kan ik hem leren om hem mooi rond te lopen?
bij die kwpn gaat het makkelijk als je er al op zit en je teugels goed hebt dan doet ie het al.
Afbeelding
maar die draver dus niet heb al met druk geprobeerd maar trek zo hard weer terug hopen dat jullie me tips kunnen geven.
Afbeelding

Esmee_RS

Re: je draver aan de teugel leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:56

Dit staat niet goed, ik TEM even

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:57

Aan de teugel lopen kan hij al, dat hoeft hij niet te leren.

Hij moet leren ontspannen en zijn lichaam op de juiste manier gebruiken, en dat is waar jij binnenkomt. Als dat voor elkaar is, dan kan hij nageven.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 20:59

waar ik binnenkomt? hoebedoel je? ontpannen rijd ie inderdaad

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 20:59

Esmee_98 schreef:

hoebedoel je?

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:00

trysteffy schreef:
Esmee_98 schreef:

hoebedoel je?

Dat er een algemeen adt topic is ;)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:01

Dat jij niet kan leren hem aan de teugel te lopen, maar dat je hem moet leren zijn lichaam op de goede manier te gebruiken, waardoor hij op de goede manier kan ontspannen. Als je dat voor elkaar hebt, gaat hij nageven. Heb je les met hem? Zo niet, lijkt me dat een goed idee.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:01

Het is duidelijk dat je niet helemaal weet wat 'mooi rond' of 'aan de teugel' (ik hou niet van die term) lopen inhoudt. Das best veel om over internet uit te leggen, dus mijn eerste vraag is; heb je les? en zo ja, dan hoop ik dat diegene niet tegen jou heeft gezegd dat je dat krijgt daar aan je teugels te gaan zitten, of dat nou kneepjes zijn of dat je gaat trekken maakt niet uit, aan de teugel lopen, of liever nageven en over de rug lopen verkrijg je NIET mbv de teugels. Je moet in de eerst periode zo min mogelijk aan de voorkant zitten, vooral aan de ontspanning werken (aan je eigen ontspanning!) en eerst in een voorwaarts-neerwaartse houding willen werken, waarbij je gaat proberen de achterhand van het paard actief te krijgen. Je gaat dus eerst werken aan de balans en de ontspanning van het paard, voordat je moet gaan denken aan het mooie plaatje.

Aan de teugel lopen is niet iets wat je een paard leert als een soort trucje. Het is het resultaat van een ontspannen ruiter met een zachte hand, die weet het paard in balans te krijgen en te helpen ontspannen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, en anders hoor ik het wel. Veel succes! :)

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 21:04

ja ik heb er over na gedacht om met hem les te nemen.
daar ben ik nu aan het sparen voor een prive les want samen kan ie niet met andere paarden dan denkt ie dat ie moet race.
maar erg bedankt!

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 21:07

xDreamerx schreef:
Het is duidelijk dat je niet helemaal weet wat 'mooi rond' of 'aan de teugel' (ik hou niet van die term) lopen inhoudt. Das best veel om over internet uit te leggen, dus mijn eerste vraag is; heb je les? en zo ja, dan hoop ik dat diegene niet tegen jou heeft gezegd dat je dat krijgt daar aan je teugels te gaan zitten, of dat nou kneepjes zijn of dat je gaat trekken maakt niet uit, aan de teugel lopen, of liever nageven en over de rug lopen verkrijg je NIET mbv de teugels. Je moet in de eerst periode zo min mogelijk aan de voorkant zitten, vooral aan de ontspanning werken (aan je eigen ontspanning!) en eerst in een voorwaarts-neerwaartse houding willen werken, waarbij je gaat proberen de achterhand van het paard actief te krijgen. Je gaat dus eerst werken aan de balans en de ontspanning van het paard, voordat je moet gaan denken aan het mooie plaatje.

Aan de teugel lopen is niet iets wat je een paard leert als een soort trucje. Het is het resultaat van een ontspannen ruiter met een zachte hand, die weet het paard in balans te krijgen en te helpen ontspannen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, en anders hoor ik het wel. Veel succes! :)

ik heb dan met die kwpner les gehad daar ging het prima mee.
maar die draver is gebruikt zijn achterhand niet dus daarom.'
ben hem wel aan het leren met onspannen en rustig te rijden hij wilt alleen maar haasten.
maar ik wou dat rond lopen om goed voor zijn rug dat ie niet helletijd zijn hoofd omhoog houd dat ie zijn rug ontspand en daar door zijn hoofd ook mooi naar beneden te rijden.
want me nicht die is noord-hollands kampioen geweest die zij die buiten hand moet een beetje naar je toe en dan de binnen hand gewoon laten staan waar ie hoort dus toen liep die kwpner rond.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:11

Ik verplaats dit topic van BEH naar RT-P.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:13

trysteffy schreef:
ja ik heb er over na gedacht om met hem les te nemen.
daar ben ik nu aan het sparen voor een prive les want samen kan ie niet met andere paarden dan denkt ie dat ie moet race.
maar erg bedankt!

Vriendin van mij heeft ook een draver, en die kan gewoon makkelijk met andere paarden rijden.
Ik rij heel vaak met haar samen

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:18

Een draver die op de baan heeft gelopen is ook weel heel wat anders dan een KWPN'er.
Is de draver wel goed omgeschoolt? want hangen op het bit bij druk geven en een aantal andere dingen die je beschrijft doen mij denken aan een niet goed omgeschoolde draver.
En daar gaat een hoop werk in zitten..

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:20

Op de foto loopt hij/zij nog erg scheef.
Met alle rust en tijd komt het vanzelf.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:33

Je moet je paard op de juiste wijze leren rijden. Paard moet ten eerste goed aan de hulpen staan dus been en zithulpen moeten ze al goed kennen, dan kun de achterhand eronder gaan rijden, dat wil zeggen dat je actief rijdt vooral veel overgangen en tempowisselingen helpen daarbij, en daarbij je paard van voren opvangt zodat ze niet over hun tempo gaan maar wel dusdanig actief worden dat de achterhand eronder komt en ze zichzelf gaan dragen en dus van de voorhand afkomt.
Beste is toch om lessen te nemen, de KWPN zal waarschijnlijk goed opgeleid zijn en goed aan de hulpen zijn en daardoor makkelijk, als de draver nog niet voldoende is opgeleid moet je daar beginnen, basistraining en dan komt de rest vanzelf, maar denk dat je daarvoor toch lessen moet gaan nemen zodat jij kan leren hoe je dit je paard leert.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:43

Je moet een instructeur nemen die jou kan begeleiden, een draver is geen rijpaard, daar is hij niet voor gebouwd, een draver is niet gebouwd om netjes het achterhandje mee te nemen, en rondjes door een bak te lopen, desalniettemin is het niet onmogelijk, maar de enige manier waarop je goed leert rijden met je paard is door training, en deze onder begeleiding van een instructeur die weet hoe een draver in elkaar steekt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:46

Net zoals "rider" hier aanhaalde, jouw vertrouwde Kwpn'er is helemaal niet te vergelijken met deze draver, en wat ze hier bedoeld is niet zo specifiek het andere ras, nee de basis opleiding is heel anders geweest, en dit bepaalt eigenlijk voor een heel groot deel ook zijn mogelijkheden voor de toekomst.
Kan je dit nog veranderen ???? Ja en neen is het juiste antwoord, je kan dit paard herscholen, en dit zal zeker heel erg gaan verbeteren dan , maar denk nooit ik maak er na de herscholing een topdressuur paard van, dat is mssn mogelijk maar heel onwaarschijnlijk.
En herscholen is echt eigenlijk bij de basis terug alles gaan invoeren en aanbieden, dit vraagt idd heel wat tijd (reken op minstens een jaar hertrainen), veel les, kennis en kunde.
De typische manier van het plaatsen van de achterbenen bij dravers, is speciaal er zo genetisch ingekweekt, dus dit kan je niet wijzigen, het paard is zo gebouwd.

Rider01 schreef:
Een draver die op de baan heeft gelopen is ook weel heel wat anders dan een KWPN'er.
Is de draver wel goed omgeschoolt? want hangen op het bit bij druk geven en een aantal andere dingen die je beschrijft doen mij denken aan een niet goed omgeschoolde draver.
En daar gaat een hoop werk in zitten..

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:50

Nounounou :+ Een Draver is soms net een gewoon paard hoor :+ Net als alle andere gewone paarden die nog niets kennen, gaan ze niet ineens uit zichzelf dressuurproefjes lopen :+ Zoek een goede instructeur en zorg ervoor dat dier je ermee kan helpen dat ie straks net zo loopt als de kwpner.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:50

Zoek een goede lesgever met het liefst ervaring met dravers.
Het omscholen van een koerspaard naar rijpaard is niet heel eenvoudig. Het paard moet een hele andere bespiering opbouwen en een andere manier van lopen. Probeer eerst tempocontrole te krijgen, ontspanning komt dan vaak wel vanzelf.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:06

Van een atleet kan je geen gewichtheffer maken,
van een gewichtheffer kan je geen atleet maken.
Maar je kan uiteraard wel verbeteringen maken, door idd goed en opbouwend te trainen.