Ineens wegrennen tijdens opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxcait3

Ineens wegrennen tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 16:07

Hallo,

Ik rijd nu een maand op een 3 jarige hackney voor de staleigenaar. T is de bedoeling dat ze uiteindelijk op concour gaat voor de kar.

Toen we net een week lekker aan t werk waren hadden we een ongeluk gehad en sinds die dag kon je de teugels niet meer op maat houden of ze begon al met steigeren. We denken dat ze door meerdere factoren een soort blauwe plek heeft overgehouden op der tandvlees, waardoor er met aanleuning druk op kwam te staan. Me moesten dus weer beginnen met lang teugeltje en dit gaan der weg steeds meer oppakken. Nu zijn we weer op t punt dat ik me teugels weer op maat kan houden en dat ze weer 'ontspannen' loopt.

Nu hebben we alleen een ander probleem dat we voorheen niet hadden. Als ik wil opstijgen begint ze gelijk weg te rennen, ik sta dan alleen nog maar in me beugel. Ik spring er dan dus ook gelijk vanaf, omdat het een hackney is en als je er dus snel opstapt ze alleen maar zenuwachtiger worden. Vandaag ben ik daardoor ook 30 min bezig geweest met uberhaupt er rustig op te zitten. Wie weet hoe ik kan oplossen dat ze wegrent.

Beetje lang verhaal, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik rijd haar trouwens max om de dag, dus 3 á 4 keer per week.

midgie

Re: Ineens wegrennen tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:09

Hoe stap je op, via een opstap is wel aan te raden, is het zadel wel goed passend??
Als je zit ga dan niet gelijk wegstappen maar stap weer af en zet haar terug in de wei en herhaal dat een aantal keer , neem de tijd en heb geduld.
Miss ook eens via een opstap zonder zadel proberen .

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:17

Hoi,
Ik heb eens bij Rick Gore gezien dat hij sowieso eerst als hij naast het paard staat hem soort van een duwtje geeft. Zodat hij vierkant gaat staan. Dat zou je eens uit kunnen proberen. Daarnaast laat hij zijn paarden ook altijd eerst flexen (dus met de neus je teen bijna aanraken =P, natuurlijk moet je dat opbouwen en ik zou ook aan de hand beginnen). Trek dan niet aan de teugels om hem te dwingen maar die dit meer met kneepjes, zodat hij denkt: He, volgens mij moet ik daarheen met mijn neus.
Je kan ook het paard zich ongemakkelijk laten voelen wanneer hij beweegt. Dit bedoel ik niet alsin slaan. Maar je moet het zo zien: Jij bent de baas en jij bent de baas over waar hij zijn voeten neerzet. als hij dus ineens naar voren gaat, laat hem dan naar achteren lopen (paarden houden niet van naar achteren lopen). Als jij gelijk los laat als hij begint te wandelen, krijgt hij zijn zin en vererger je het probleem.
Ik zou veel dingen eerst aan de hand oefenen, zoals het flexen, maar hem ook makkelijker maken in het naar achteren lopen. Je zou ook eens zonder zadel enzo op gewoon eens naast hem kunnen gaan staan op een opstapje en een beetje druk creeeren met je handen. Steeds meer gewicht erop, ga een beetje hangen. Dit kan je met een halstertje om doen, als hij weg loopt kan jij hem dan terug laten stappen (achteruit) met druk op de neus en niet in de mond.

Heel verhaal, ik hoop dat iets werkt. Veel succes!

xxcait3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 19:31

midgie schreef:
Hoe stap je op, via een opstap is wel aan te raden, is het zadel wel goed passend??
Als je zit ga dan niet gelijk wegstappen maar stap weer af en zet haar terug in de wei en herhaal dat een aantal keer , neem de tijd en heb geduld.
Miss ook eens via een opstap zonder zadel proberen .

Van een opstapje word ze alleen maar nerveuzer, en qua zadel kan miss wel kloppen dat t niet perfect ligt. Maar omdat deze hackney uiteindelijk voor de kar moet, gaan ze daar niet een zadel voor aanschaffen. Weide gang hebben we helaas niet, ik neem sowieso alle tijd en geduld voor, opstijgen moet voor haar namelijk plezierig blijven

xxcait3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 19:34

AlphaDaemon schreef:
Hoi,
Ik heb eens bij Rick Gore gezien dat hij sowieso eerst als hij naast het paard staat hem soort van een duwtje geeft. Zodat hij vierkant gaat staan. Dat zou je eens uit kunnen proberen. Daarnaast laat hij zijn paarden ook altijd eerst flexen (dus met de neus je teen bijna aanraken =P, natuurlijk moet je dat opbouwen en ik zou ook aan de hand beginnen). Trek dan niet aan de teugels om hem te dwingen maar die dit meer met kneepjes, zodat hij denkt: He, volgens mij moet ik daarheen met mijn neus.
Je kan ook het paard zich ongemakkelijk laten voelen wanneer hij beweegt. Dit bedoel ik niet alsin slaan. Maar je moet het zo zien: Jij bent de baas en jij bent de baas over waar hij zijn voeten neerzet. als hij dus ineens naar voren gaat, laat hem dan naar achteren lopen (paarden houden niet van naar achteren lopen). Als jij gelijk los laat als hij begint te wandelen, krijgt hij zijn zin en vererger je het probleem.
Ik zou veel dingen eerst aan de hand oefenen, zoals het flexen, maar hem ook makkelijker maken in het naar achteren lopen. Je zou ook eens zonder zadel enzo op gewoon eens naast hem kunnen gaan staan op een opstapje en een beetje druk creeeren met je handen. Steeds meer gewicht erop, ga een beetje hangen. Dit kan je met een halstertje om doen, als hij weg loopt kan jij hem dan terug laten stappen (achteruit) met druk op de neus en niet in de mond.

Heel verhaal, ik hoop dat iets werkt. Veel succes!

Ik kan er een aantal dingen wel van proberen, t probleem is alleen dat t een echte hackney is - ontzettend nerveus en bij de kleinste verzitting of onverwachtse beweging schiet ze weg. Maar een beetje grondwerk kan denk zeker geen kwaad, zo krijgt t paardje ook meer vertrouwen in me! Bedankt

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:52

Probeer eens dat als ze gwn stil staat voordat je er op gaat zitten een snoepje te geven en dan opstappen en als je er op zit halthouden, als ze stil gaat geef je weer een snoepje. Dit herhaal je een paar keer en dan geef je alleen nog een snoepje als je er opzit en ze dan stil staat. Als ze stil staat tijdens het opstappen kun je het afbouwen. Of gwn doorgaan met de snoepjes. Wat jezelf wil ;)
Dit heeft wel geduld nodig.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:45

Ja als het zadel niet goed is zou ik het zonder zadel doen, geen weidegang, maar neem aan dat hij wel buiten komt?

Chaniek_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 17:51

Ik heb dit probleem ook een tijdje gehad met mijn 4 jarige. Ik wist zeker dat niks met het zadel te maken had of dat hij pijn had maar hij wou gewoon niet dat ik er op ging zitten.

Ik heb het geleerd door hem in een hoek te zetten en iemand anders stond er dan voor. Deze persoon had hem niet vast omdat meneer anders omhoog ging.

Op deze mannier en veel geduld kan ik nu overal opstappen zonder dat hij ook maar 1 pas verzet.