Ik heb sinds kort een hele leuke Haflinger gekocht
Nero van Ruimzich 3 jaar Ruin
Ik ben sinds kort bezig met longeren met en zonder zadel. Hij heeft nu al een paar keer het zadel op gehad aan de longeerlijn met de beugels los en dit gaat redelijk goed.hij reageerd goed op mijn stem.
Nu heb ik 2 keer geprobeerd om te gaan hangen maar zodra ik mijn voet in de stijgbeugel doe, springt hij opzij.
Heeft iemand tips? Hoe ik deze situatie aan kan pakken?
Ik zou gewoon blijven oefenen en zodra hij het een keer goed doet gelijk uitgebreid belonen ( snoepje, lekker even aaien en met je stem ) zo leert hij vanzelf dat het goed is, dat werkt altijd zo bij paarden
Kwanyin
Geplaatst: 28-06-12 22:17
Het enige wat je kan doen is iemand er bij halen met ervaring. Een paard beleer je niet door wat tips op het internet en wat boeken en zeker niet door maar wat snoepjes te geven als hij eens braaf is. Je hebt maar één kans om het goed te doen en als je die verpest zijn de africhtingsstallen heel blij want dan kunnen ze weer wat verdienen . Toen jij voor de eerste keer in de auto zat(of als je nog ooit moet gaan leren autorijden), ging je ook niet onmiddellijk alleen de baan en het verkeer in en deed je het maar zoals je dacht dat het wel goed zou zijn...nee dan zat er iemand langs jou die jou les gaf en zijn ervaring aan je doorgaf voordat je het alleen probeerde. Bij een paard beleren is dat niet veel anders. Dat is ook iets wat je nog nooit hebt gedaan, en waar je niet zomaar in je eentje dan maar aan begint met wat tips van het internet. Dan zoek je ook iemand die net als de autoinstructeur ervaring heeft die hij met je kan delen. En zo heb je de allergrootste kans op een braaf en goed beleerd paard waar je nog jaren plezier van hebt .
Je moet ook niet je voet in de stijgbeugel doen. Daar snapt hij geen drol van alleen dat er n hoop gewicht aan zijn lijf hangt wat hij eng vind.
Kruk er naast en er naast gaan staan op de kruk. Alleen staan.... Dat een paar keer ( meerdere dagen ) herhalen. En hem dan met je arm aaien aan de rechterkant, eventueel met n snoepje... En dan eens over hem heenbuigen ( voeten op t krukje houden .en dan uit eindelijk n keertje met je buik over t zadel gaan hangen.
En zo langzaam verder bouwen. Niet ddenken dat het in n week lukt.
aeolusnr1
Geplaatst: 28-06-12 22:26
Idd zoals "kwanying" ook al zei, begin er niet op eigen houtje aan. Een paard beleren is echt een specialiteit op zich. En het is hier heel duidelijk jouw kennis en kunde is hier vrij beperkt te noemen. Wat je nu overslaat bij het beleren kan je nooit meer geheel invullen zoals het eigenlijk zou moeten geweest zijn. Dus niet zelf doen, hoe braaf het paardje ook lijkt, niet doen.
Je voet in de beugel, en er dan geen gewicht op zetten. Belonen....100 keer herhalen, zodat hij het als een positieve ervaring gaat zien in plaats van een negatieve. Maar misschien wel beter om er iemand bij te halen die er verstand van heeft en het samen te doen?
Hoi, bedankt voor de adviezen er is ook iemand die mij natuurlijk helpt om hem vast te houden, En die ervaring heeft, zelf heb ik al eerder 3 andere paarden beleerd, maar die waren iets nuchter als deze. En nee ik heb geen haast ik wil dat het uiteraard goed word gedaan.
aeolusnr1
Iemand die even komt helpen das heel goed, maar is die echt ervaren ???? basis is ; vooruit, achteruit, achterhand verzetten, voorhand verzetten, de stop, wijken voor druk, sensybiliseren en desensybiliseren, beetje schriktraining, respect en vertrouwen, en dit eerst als grondwerken, daarna hetzelfde onder het zadel. Dit is wat een paard al na de eerste maand training kent.
Don_Zhivago
Geplaatst: 28-06-12 22:51
Niet je voet in de beugel doen. Buiten het feit dat dit spannend is voor hem is het ook erg gevaarlijk om dat te doen bij een jong paard!!
Zorg dat je in het begin met 3 personen bent. 1 houd hem vast. De ander geeft jou een voetje. Handen op de voor en achterboom en eerst een paar keer recht omhoog. Steeds wat verder. Als dat goed is laat je je boven lichaam over het zadel heen hangen. Dat doe je een paar dagen (alleen stilstaan) Als dat vertrouwd is ga je hangen (nog steeds dmv een voetje van de 3e persoon) En dan gaat degene die hem vast houd steeds kleine stukjes stappen. Stap 3 is pas voet in de beugel.
Als diegene die erbij is al 3 paarden heeft beleerd snap ik niet dat je opstap met je voet in de beugel! Levensgevaarlijk!
Syb_sem
Geplaatst: 28-06-12 23:04
Ik zelf maak er altijd een heel toneelstuk van (tenzij het paard daar natuurlijk heel anders op reageerd) ik ben iemand die continu verhalen verteld en beetje loopt te zingen. Beetje overal klopjes geven 1000x krukje ernaast eropstappe eraf erop en weer overal kloppen en zo een tijdje doorgaan. Gwn een spelletje van maken. Natuurlijk pas je t wel aan op hoe het dier reageerd en ga je niet verder voordat ie het echt accepteerd. Tijd+geduld iedereen doet t weer anders