Vos aan het 'werk'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JCJorien

Vos aan het 'werk'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 15:19

Nouja werk.. het was vandaag een beetje te benauwd om intensief aan het werk te gaan, maar ik ben benieuwd of jullie mij wat tips kunnen geven.
Ze is erg gevoelig naar mijn idee in haar mond, vaak rijd ik met lange teugel omdat ik het idee heb dat dat prettiger voor haar rijd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Brand los :j
Ik heb Vos nu bijna 2 maanden. Ik ben haar voornamelijk nog aan het leren kennen maar ik voel dat de klik goed zit. Tijdens het rijden gooit ze haar hoofd wel eens in de lucht als een grote 'ja' knik. Dit is op het moment wanneer ik haar aan de teugel probeer te krijgen. Wanneer we in draf rijden geeft ze meer na. In stap is ze onwijs stug en op het moment dat we stil staan gaat ze 'knabbelen' aan het bit maar geeft er voor de rest geen reactie op. In galop krijg ik geen stelling van haar en nijgt ze de hoeken af te snijden. Kan je hier iets mee?
Laatst bijgewerkt door Coby op 28-06-12 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Informatie toegevoegd.

aslo

Re: Vos aan het 'werk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:30

Voor nu, natuurlijk vindt je paard het prettiger als je met lange teugel rijdt, want dat kost weinig moeite, maar levert ook weinig op. Je paard heeft een flinke onderhals, dus je traint zo de verkeerde spieren.
Waarom denk je dat ze een gevoelige mond heeft? In principe is elk paard gevoelig in de mond, maar er niet 'aan zitten' levert dus weinig effect op. Zo rond rijden als je nu doet heeft m.i. dus weinig toegevoegde waarde, behalve wat plezier voor jou. Paard wordt er niet beter van.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:21

Moderatoropmerking:
Openingspost aangepast.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:34

Ik zou in eerste instantie niet teveel gaan doen met de teugels, maar vooral focussen op buiging in de bochten. Het paard is duidelijk heel goed in rechtdoor lopen, maar buigen, dat is erg moeilijk. Dus ik zou er veel slangevoltes en gewone voltes in stoppen, en de voltes ook openen en sluiten. Daarbij heel duidelijk reactie vragen op je binnenbeen, en verder help je wat door je binnenhand duidelijk van de hals te brengen, en met de buitenhand toch te blijven begrenzen. Maar meer dan dat hoeft het niet te zijn: het meeste komt uit je been.
En dan komt er een moment dat het paard ineens z'n strijkplank even opgeeft en om je been heen buigt.

Dat merk je dan zeker in de rest ook terug: het paard wordt leniger en wendbaarder en de stap zal zeker een stuk soepeler gaan. Omdat je bovendien nog steeds een licht en stabiel contact wilt houden, merk je vanzelf wel dat je je teugels wat korter kunt pakken en je meer met het contact kunt doen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:42

Shadow0 schreef:
Ik zou in eerste instantie niet teveel gaan doen met de teugels, maar vooral focussen op buiging in de bochten. Het paard is duidelijk heel goed in rechtdoor lopen, maar buigen, dat is erg moeilijk. Dus ik zou er veel slangevoltes en gewone voltes in stoppen, en de voltes ook openen en sluiten. Daarbij heel duidelijk reactie vragen op je binnenbeen, en verder help je wat door je binnenhand duidelijk van de hals te brengen, en met de buitenhand toch te blijven begrenzen. Maar meer dan dat hoeft het niet te zijn: het meeste komt uit je been.
En dan komt er een moment dat het paard ineens z'n strijkplank even opgeeft en om je been heen buigt.

Dat merk je dan zeker in de rest ook terug: het paard wordt leniger en wendbaarder en de stap zal zeker een stuk soepeler gaan. Omdat je bovendien nog steeds een licht en stabiel contact wilt houden, merk je vanzelf wel dat je je teugels wat korter kunt pakken en je meer met het contact kunt doen.

Vraag... hoe wil jij dan een corecte buiging krijgen als het paard met zijn hoofd loopt zoals het paard van ts??
Een paard drukt de rug weg als hij met zijn hoofd zo hoog loopt en kan dan onmogelijk een juiste lengte buiging aan nemen omdat zijn rug niet los is.
Probeer zelf maar eens met je hoofd in je nek te buigen in je midden rif, doet pijn, breng daarna eens je hoofd op je borst en probeer het dan nog eens..... dat is dus wat er eigenlijk gebeurd met de rug van het paard.
Dus eerst na laten geven, dan pas aan je buiging gaan werken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:05

aerdenhout1 schreef:
Vraag... hoe wil jij dan een corecte buiging krijgen als het paard met zijn hoofd loopt zoals het paard van ts??
Een paard drukt de rug weg als hij met zijn hoofd zo hoog loopt en kan dan onmogelijk een juiste lengte buiging aan nemen omdat zijn rug niet los is.

Ten eerste vind ik dat het paard eerder helemaal uit elkaar loopt, dan dat de nadruk is op hoofd omhoog en rug wegdrukken. Het gebeurt wel wat op plekken, maar het is volgens mij niet de hoofdzaak. Daarnaast forceer je niks qua houding maar nodig je het paard uit die bochten te maken - het paard vindt dan zelf uit dat dat moeizaam gaat met z'n hoofd in de lucht. Dat hoeven ook niet meteen hele stukken of scherpe bochten te zijn.

Hoe zou jij het aanpakken?

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:10

Heey Jorien! Wat gezellig!! :D

Ik zou idd proberen langsaam naar het ontspannen laag gaan werken. echt tips kan ik daar neit voor geven,
Wel zou ik zeggen, Beugels een gaatje langer!

Wat een leukerd, ik wil wel een keer mee! En jij moet nodig Joris weer komen temmen! :P

MendyGinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:44

Ik ga mee met de anderen. Als ze meer gaat buigen, merk je vaak ook dat ze losser en soepeler word in haar lijf en dat rijd een stuk fijner. Zorg dat ze goed aan je binnenbeen blijft. Het is werken, maar uiteindelijk loont het zichzelf. :)
Succes. Wel een leuk paardje! Hopelijk zien we snel nog meer topics met verbetering :))

JCJorien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 10:15

Bedankt voor de reactie's. Zodra er verbetering is plaats ik meer! :D. Hey Lies wat leuk!! Haha kon weten dat jij het was.

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:00

Allereerst zou ik beginnen met een goede instructeur zoeken! Ik denk dat je de voorkant even moet laten voor wat het is en meer moet gaan schakelen. Problemen in de aanleuning hebben vaak te maken met het ontbreken van de impuls. Zorg dat ze goed aan het been is en een "voorwaatse drang" krijgt. Pas als dat er is, dan kun je nagevelijkheid vragen. Dit is sowieso makkelijker in de galop en draf. Stap is altijd lastiger om een paard nagevelijk te krijgen.
Maar nogmaals, je zou hier professionele hulp bij moeten zoeken. Veel succes en fijn dat die klik er tussen jullie is!

Blackxox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 20:34

misschien een tip, snoepjes in je zak, en je paard laten buigen naar links en naar rechts en tussen z'n benen enz.

JCJorien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 10:24

Voor een instructeur ben ik nu aan het zoeken. Ik heb iemand gevonden en nou hoop ik dat diegene nog kan. Het idee met de snoepjes kan ik ook uitproberen, dankjewel! Ik ben benieuwd.

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:58

Oh wat leuk! Dit is Vosje van de manege waar ik vroeger paarden reedt. Ze ziet er goed uit!

En ik ben het eens met het bovengenoemde commentaar :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:09

Goede tips heb je inmiddels al gekregen, actief vanuit het achterbeen is in ieder geval heel belangrijk. Weet je ook of er wel eens een tandarts/dierenarts naar haar tanden heeft gekeken en als dat zo is hoe lang dat geleden is en of alles in orde is? Kan natuurlijk ook meespelen mbt het accepteren en aannemen van je bit.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:43

Karin van der Sluis is een hele goeie! En betaalbaar! Ik heb haar ook, als het je wat lijkt sms ik je haar nummer wel door. Zij respecteert het paard en werkt op een juiste manier naar ontspanning, echt een aanrader!

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:32

probeer tog je teugels korter te nemen een paard moet gaan nageven uit constante verbinding probeer dan van achter iets bij te rijden zonder dat ze harder gaat dan komt de achterhand onder de massa en zal ze gaan nageven.

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:37

Met lange teugel kan je paard ook niet echt nageven ;)

corinezomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:43

als ik u was zal k toch je teugels korter nemen dan gaat je paard misschien meer nageven en gaat ze op een gegeven moment lekker over de rug lopen dat is ook veek lekkerder voor een paard
verder moet u proberen uw tenen meer naar binnen te draaien en je handen meer te dragen en uw beugels zouden wel een stuk langer mogen ;)