Nilay rijden zonder zadel (film)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Nilay rijden zonder zadel (film)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 23:34

Na een heleboel twijfelen plaats ik deze filmpjes nu toch hier. Ik ben gewoon heel erg benieuwd naar jullie tips.

Het waaide nogal hard (advies: geluid uit zetten als je de filmpjes kijkt) en ik heb Nilay daarom eerst even aan de lijn gedaan. Die lijn is maar 5 meter. Dat bleek net even te kort om lekker te werken. Maar toch was het resultaat voldoende ontspanning en controle. En dat in de rijbaan waar we nog nooit iets aan grondwerk hebben gedaan. Het leek me verstandig dat ivm het weer nu wel te doen. Om de longeerbaan staan geen bomen.

Daarna ben ik zonder zadel opgestapt. Dit doe ik de laatste tijd veel. Ten eerste omdat ik lui ben, ten tweede omdat ik er steeds beter van ga zitten en ten derde omdat ik het gewoon veel fijner vind. We werken vooral aan tempocontrole. Vooruit is vooruit en ho is ho. De laatste tijd gaat de rechter galop prima. Maar zoals je in het filmpje kunt zien nu even niet. Ik denk dat het vooral met de spanning te maken heeft. Al heb ik het onder het rijden ook geprobeerd op te lossen door mijn gewicht te verplaatsen (altijd eerst bij jezelf zoeken).

Appelmoes_11

Re: Nilay rijden zonder zadel (film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:49

Ik zie wel wat spanning (o.a. bij het halthouden op 3:45) maar dat kan inderdaad ook door de wind komen. Heb je wel al eerder in deze bak gereden?

Je houding is op zich netjes, geen zorgen. Wordt inderdaad veel beter van zonder zadel rijden. Als ik wel een tip mag geven, bij het aangalopperen op 5:45 springt je paard niet netjes aan. Dan beter eerst terug naar ontspanning in draf en dan aanspringen in plaats van 'doordrukken'.

Ik vind jullie een leuke combinatie! :) Oja, met welke optoming rijd je eigenlijk? Ik zie het niet zo goed, haha.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 00:04

Dank je. Hij was inderdaad nogal gespannen. Het is een nogal kijkerig paard. Dus ik was eigenlijk al heel erg blij. Hij was voor zijn doen behoorlijk geconcentreerd. We rijden wel vaker in deze bak.

Hij heeft een halsterhoofdstel om (dus een losse neusriem) met een dubbelgebroken bustrens.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:29

Ik vind dat je netjes zit zo zonder zadel hoor, ik vraag me alleen af of je paard het wel echt fijn vindt. Vooral in het begin zie ik af en toe een onregelmatige pas, nu kun jij het beste zien/voelen of dat komt doordat jij in het begin je balans nog moet vinden, of dat het komt door de spanning. Later zie ik het niet meer zo duidelijk, misschien in het verzet bij het aangalopperen. Je handhouding vind ik wel erg storend, je hebt je teugels te lang en daardoor je handen te dicht bij je lijf. Het plaatje wordt zoveel mooier als je handen een stuk verder naar voren zouden zitten. Waarschijnlijk kun je dan ook beter voelen wat het paard doet.
Wat mij aan het filmpje vooral opvalt is dat het lijkt alsof je aan het meeliften bent en niet echt aan het rijden gaat. Het paard loopt traag, dribbelig, kort in de pas en de galop is een huppelpasje. Het lijkt alsof je voornamelijk aan het remmen bent, dit komt ook door je handhouding. Juist als je paard zo kijkerig is, is het slim om veel tempowisselingen te maken (schakelen dus) en je paard aan het werk te zetten. Die rem er dus af! In het begin twijfel ik zelfs of jij niet eigenlijk wil stappen en je paard doordramt. Ik zie namelijk geen draf, maar dribbelpassen en een paard dat veel tegen de hand komt. Je zet je paard stil (niet dressuurmatig, maar gewoon stil, teugels los) en daarna ga je weer in hetzelfde dribbelpasje verder. Wilde je daar wel draven of niet?
Daarna rijd je wat voltes, maar er is weinig verschil te zien tussen een volte en rechtuit. Probeer je paard écht recht te maken op de lange zijdes en zoveel mogelijk rechtuit de hoeken in te gaan. De hoek van de camera rijd je bijvoorbeeld niet in. In de wendingen moet je paard netjes in stelling lopen. Jouw paard loopt alsof hij continu een volte loopt met íetsjes stelling naar binnen. (buiging is er echter niet, maar dat komt waarschijnlijk door de spanning)
Op ongeveer 3.48 toon je perfect wat ik bedoel met meer rijden. Je wil terug naar het halthouden en je paard drukt de neus eruit, trekt zelfs. Wat doe jij? Je trekt terug en zet op de rem, gooit de teugels los. Daar bereik je niets mee en de volgende keer zal hij nog steeds niet rond halthouden. Zodra je paard met de neus eruit komt, geef je weer been en je spreid de overgang gewoon langer en zorgt dat jij hem rond kan houden en los in de hand.

Heb je ook een filmpje waar de bak niet eng was of je met zadel erop zit? Ik ben benieuwd of het er dan rijtechnisch beter uitziet.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 16:53

Annetje,
dank je. Het dribbelen en het ontbreken van de regelmaat komt inderdaad omdat ik hem (te)vaak terug neem. Hij heeft erg de neiging om vooruit te willen schieten. Het liefst loopt hij met zijn hoofd in de lucht met grote passen de bak door. Dat is ook de reden dat ik hem stil zet en hem dan een losse teugel geef. Dat is zijn beloning. Hij ontspant dan ook snel. Hierdoor kan ik ook weer 'rustig' verder rijden. Het belangrijkste vind ik dat ik hem veilig stil kan zetten. Daarna komt het mooie plaatje. We zijn nog maar kort op deze manier bezig. Maar ik merk wel al dat hij sneller ontspant. Maar ik begrijp wel wat je bedoeld. Helemaal wat betreft dat halthouden bij 3.48. Als ik daar naar kijk dan kijk ik zelfs liever even de ander kant op... Ik heb al als tip gekregen hem dan eerst nog enkele passen achterwaarts te zetten. Dat lijkt me wel een goed idee. Als ik weet dat hij op elk gewenst moment stil kan staan ga ik zeker met jouw commentaar aan de slag. Mijn handen zijn absoluut een punt dat verbeterd dient te worden. Ik ga eens kijken of ik zo ook wat kan filmen. Dan kan ik direct iets aan mijn handhouding doen.

Helaas heb ik nog geen andere filmpjes. Ik heb er 1 gemaakt toen ik hier net op stal stond. Maar die is te lang om te uploaden (20 min.) en ik weet nog niet hoe ik die in stukken kan knippen. Maar misschien dat ik vanavond wat kan filmen.

Dat ik niet de hele bak gebruik is omdat ik nog een beetje aan het uitvogelen ben hoe ik de camera het beste neer kan zetten en waar ik dan kan rijden. Na dit filmpje heb ik nog zo'n 15 minuten gereden. Daarbij wel gewoon de hele bak gebruikt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 23:18

Vandaag heeft mijn zusje uit de hand gefilmd. Ik ga morgen (oh, vandaag dus...) even kijken of dat wat geworden is.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 03:40

Ja, laat zien! :) Ik vind jullie een hele fijne combinatie. Je rijdt erg vriendelijk.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 10:58

Hoe ontzettend confronterend!

Meestal rijden we alleen. Maar wie kan nou tegen zulke kleine meisjes en hun schattige pony zeggen dat ze er niet bij mogen? Dus heb ik een hele tijd weer maar aan 1 kant van de bak gereden. Wel leuk om te zien dat rond minuut 7 we langs 'iets engs' moeten en hoe we dat samen oplossen.

Teugels korter... ik heb het wel geprobeerd. Maar wat voelt dat dan zwaar aan... dat kan de bedoeling niet zijn. Toch maar kijken hoe we dat op gaan lossen. Helaas waren die beelden wel heel erg onrustig. Ik denk dat mijn zusje last kreeg van haar arm. ;) Hier heb ik mijn teugels dus nog lang...

Appelmoes_11,
Dank je. Soms vind ik het wel eens lastig hoor. Ik zou zo graag wat sneller vooruitgang hebben en ook een mooi beeld laten zien met paardlief. Daardoor ben ik wel eens te grof met mijn hulpen of wil ik al teveel van hem. Maar bij ons gaat het allemaal langzaam. Ik denk dat ik me daar gewoon bij neer moet leggen. :o

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:34

Dat de teugels korter zwaarder voelde komt waarschijnlijk doordat je ze enkel korter hebt gepakt en je handen op dezelfde plek gehouden hebt. Jij draagt je handen bijna tegen je buik. Daar horen ze niet, want dan kun je nooit een goede verbinding met de mond verkrijgen. Je handen moeten écht verder naar voren en meer omlaag.
Ik moet zeggen dat deze filmpjes veel duidelijker zijn. Paardje loopt al minder dribbelig en twijfelachtig dan op de vorige filmpjes, dus ik zou eigenlijk aanraden om vaker het zadel erop te leggen. De galop is nog steeds geen galop, maar een hertenpasje waarbij het paard gigantisch op de voorhand galoppeerd. Ik zou echt wat meer gas geven in die galop, teugels op druk houden zodat haar hoofd niet te laag komt en dan maar proberen meer sprong in de galop te krijgen. Op die manier wordt de galop ook een oefening om de rug en de bekken van je paard wat losser te maken.
Ze is nog steeds erg onrustig met haar hoofd en ik denk dat dit komt door jouw teugelvoering. Je handen zitten vaak ongelijk (rechts hoger), en je hebt een los/vast-verbinding. Probeer echt continu contact te houden, dat zou voor je paardje veel fijner zijn.
Verder zie ik nog steeds onregelmatige passen en ik vermoed dat dit teugelkreupelheid is. Heb je wel les?

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:57

ik zal vast klinken als een zeur..
wat ik zie, een combinatie ruiter zadel wat in mijn opzicht niet echt meewerkt. je zit opgesloten, kan je kont niet in het zadel zetten.
een paard die ver onder tempo word gehouden, voordat je verzameling kunt gaan vragen, moet je balans hebben. dit paard is niet in balans, heel merkbaar aan de galop.
ik zie een paard wat kantelt met hoofd, wat wordt versterkt door de rechterteugel voering van de amazone.

ik hoop eigenlijk dat je nog niet les hebt, want als instructrice zijnde moet je hier toch wel met je leerling aan werken.

Neem je teugels alsjeblieft korter, je kan je armen niet kwijt dus krijg je 'chicken-wings'.
werk aan je tempo en balans. Gooi niet je (rechter)hand over de hals, maar zet je handen eens wijd, zodat je op de mondhoeken gaat werken aan gelijke druk op 2 teugels.
Je hebt een prachtig paard onder je kont, en jullie kunnen ver komen, maar blijf aan jezelf werken!