midgie schreef:Ik zou helemaal de lijn eraf halen, want wat voegt het toe, met los werken is het al helemaal heel vreemd dat je dit doet , waarom in godsnaam?
Aan de lijn moet je je eigen gevoel ontwikkelen, neem longeer les , zo,n hulpteugel is puur dwang en onkunde van de ruiter, dus als je echt wil leren je paard te trainen , ga het dan ook echt leren en leer eens wat theorie, wat voegt zo,n ding toe dan?
Het is op dit moment mode om ze te gebruiken, maar verplaats je eens door naar je paard , echt paardvriendelijk is het niet hem aan zijn bit aan de singel vastbinden , waar denk je dat het bit voor is ??
Daar moet hij zichzelf niet mee moeten corrigeren daar hoor jij met verfijnd gevoel mee te kunnen omgaan, dus ga niet verder knutteseln maar gooi dat ding weg en ga goed leren longeren.het paard krijg hier echt geen goeie bespiering van
Dit is een van de vriendelijkste methodes die er is om te longeren - vindt ik dan toch- mits er nog een ringetje aanzit zodat het paard er niet in kan blijven hangen. Maar dat is TS al van plan. Deze methode dwingt een paard niets, hij kan prima met hoofd omlaag, hoofd naar voren, hoofd hoger terwijl bij de meeste hulpteugels de houding word vast gezet.
Longeren met hulpteugel bevorderd de bespiering en ruggebruik. Longeren zonder hulpteugel is praktisch enkel voor energie kwijt te geraken en conditie opbouw. Maar daardoor worden er weinig spieren opgebouwd.
Trouwens, hier word nergens een singel gebruikt. Dus je stelling klopt verder al helemaal niet. Dit is gewoon een touw over de rug, tussen de benen en naar het bit. Indien het paard wil trekken zal die trekken, indien hij geen druk op de mond wil zal hij ook niet trekken... Zoals je kan zien hangt hij op bijna elke foto door, dus paard-onvriendelijk is het niet.
@TS: als je een longeerlijn bevestigd kan je ook meer de achterhand te activeren, als je nu je paard drijft gaat hij sneller gaan. Als je een longeerlijn bevestigd kan je meer van achter naar voren werken. Ik zie het liever met lijn, maar het is al een mooi begin.
Over het rugwegdrukken, ik zie het enkel in een mini-vorm op de eerste en derde laatste foto, maar dat komt door de spanning. Verder ziet het er goed uit, zeker voor een begin.