Haflinger Apollo @ dressuur *filmpje*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Haflinger Apollo @ dressuur *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:17

Alweer heb ik een filmpje gemaakt dat ik gisteren aan het rijden was...
Ik kan tipz nog steeds erg hard gebruiken!
Over een Cap, rijlaarzen & een rijbroek wil ik niks horen, dat is mijn verantwoordelijkheid!
(cap word van middag eindelijk gehaald!)

Wat me zelf dus erg op valt, Streng in me handen, teugels te lang...
Rug recht schouders naar achteren..
Niet naar de grond kijken!

Commentaar mag maar graag opbouwend!

Danielle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:28

Hey!!

Ik zou dr als ik jou was een keertje een zweepje bij pakken (of heb je dat al? dat kan ik niet goed zien...) om hem wat actiever te maken! Want hij gaat opzich niet sloom, maar niet actief aan je been. Verder inderdaad wat je zelf al zegt... omhoog kijken. hihi
Verder ziet het er best netjes uit hoor!
Succes! xx Danielle

Regendans

Re: Haflinger Apollo @ dressuur *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:31

je bent idd erg streng in je hand.. mag ook idd iets activer
verder is het netjes!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:32

pff na het eerste drafje gekeken te hebben is het weer genoeg voor mij,
je houd hem veeeel te vast aan de voorkant en hij krijgt iedere keer rukjes omdat je geen contact houd ,
loslaten stil contact en actief houden
niet aan die voorkant denken rust tempo en laat dei voorkant met rust zo rijd je hem kapot als je hem in deze houding blijft dwingen
zelf rechter op zitten en voor je kijken laarzen aan dan zijn je benen ook stiller

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:40

Eerst zorgen dat ie veel voorwaartser wordt voor je je met de voorkant bezig gaat houden. Probeer met lichtrijden niet zo achterin het zadel neer te komen. Doorzitten op een paard wat zijn rug niet los laat al helemaal niet doen. Kortom....neem aub gewoon goed les! Dat ben je je pony gewoon verplicht in mijn ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:55

Ik heb voor mijn gevoel als ik er op rij al ontiegelijk korte teugels.... Les zit er helaas nog even niet in, binnenkort wel van plan! maar dan niet omdat ik het mijn pony verplicht bent want ik rij tegenwoordig niet echt meer dressuur matig maar meer so ;

Afbeelding

jebuurmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:01

hmm hij is toch nog niet zo heel lang ohz? of heb ik dat nou verkeerd.. ik zou je handen niet zo breed houden en proberen om ze stil te houden, ze bewegen mee met je lichtrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:02

jebuurmeisje schreef:
hmm hij is toch nog niet zo heel lang ohz? of heb ik dat nou verkeerd.. ik zou je handen niet zo breed houden en proberen om ze stil te houden, ze bewegen mee met je lichtrijden.

hoe bedoel je dat?

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:05

ziet er wel netjes uit, maar je handen moet je veel rustiger houden :j en verder zou ik ipv sporen een zweepje erbij pakken :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:06

Ik denk dat als je je beugels zo'n 2 misschien 1 gaatje langer doet je al een veel fijner beeld krijgt. Je komt nu te ver achter in je zadel waar je paard zichtbaar last van heeft dat is zonde. Ik kan me vinger er niet opleggen maar je manier van lichtrijden oogt wat zwaar ik denk dat het ook komt omdat te kort zit en niet genoeg ontspant. Verder wat al gezegd is haal de focus van de voorkant, het paard loopt wel maar hij komt precies niet voldoende actief vooruit. Meer bezig gaan met tempowisselingen, overgangen en figuren, nu trek je hem soms gewoon om bij een wending probeer dit meer op je zit en benen te doen. Echt een stuk subtieler worden met je handen.
Verder heb je wel een erg leuk paard en als je meer op je eigen zit/houding focust denk ik dat je echt een fijn beeld gaat krijgen.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:07

Ik zie een pony die totaal niet actief is en een ruiter die alleen maar focust op de voorkant. Teugels wat korter pakken, handen rechtop, boven de schoft, en je pony activeren. Overgangen stap/draf, schijnovergangen. Bij 2 minuut 50 trek je je pony ook ineens met een hand om, probeer zachter te zijn in je handen en hem op 2 teugels te rijden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:08

Ik zou als ik jou was eerst lekker hem voor met rust laten, desnoods lange teugels en je handen op schofthoogte en niet zo laag!!
En hem dan lekker aan je been rijden, geen reactie = tik met de zweep.
en dán pas hem omlaag gaan rijden want het is nu gewoon zo, jij zet je handen vast en daarom komt hij omlaag.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:10

Je lijkt wat onstabiel te zitten :j en misschien komt dat inderdaad door de beugels.. ik zou er toch eens naar kijken. Verder probeer zelf in te draaien in de figuren, dat je, je schouders ook richting de kant mee beweegt waar je op wilt zo word het voor hem ook wat makelijker nu houd je op de een of andere manier vast.

En vééél voorwaarts rijden! 't Mag veel actiever :)

Succes! Wat een donders gave haf <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:12

MerelxG_R, dat komt omdat die niet in de linker galop aan kan springen vind die moeilijk... hoe scherper ik de bocht maak hoe beter hij het doet & bij ieder goed pasje word hij natuurlijk goed beloont! Ik heb zo te horen nog veel te leren haha xD Maar eens kijken of het volgende maand wat beter is!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:13

Heb je eigenlijk les ? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:14

NonaWen, Wnnr ik hem voorwaards ga vragen gaat die galoperen... hij doet wel wat ik zeg...Voorwaards is voorwaards! Daar niet van maar ik krijg hem niet hoger in tempo wat betreft het draven... =(

Anoniem

NonaWen schreef:
Heb je eigenlijk les ? :)

Had ik hier boven al neer gezet....

_YVN_

@ Macholover: Alles begint met een basis. Daarom is lessen dus nooit verkeerd. Ik zou als ik jou was terug naar de basis gaan zodat je die eerst goed beheerst. Er mag wat meer activiteit in komen, en let zelf ook goed op je houding.

Succes!

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:19

Op het moment dat je besluit op een paard te gaan zitten, ben je verplicht om te zorgen dat je paard zijn rug gebruikt zodat ie met het ruitergewicht om kan gaan. Kom je toch uit op dressuur en dus eerst voorwaarts en dan neerwaarts. Heeft niks te maken met wedstrijden of iets dergelijks. Dat is gewoon het behoud van je paard.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:20

Wat ik zie is een jong paard dat compleet aan zijn lot overgelaten wordt...
Bijvoorbeeld het van hand veranderen bij 0:30...geen enkele voorbereiding, geen verbinding en wordt daarbij nog eens extra uit evenwicht gebracht door de ruiter die er niet bepaald stabiel opzit.

Voor nu zou ik zeggen: kijk zelf eens kritisch. Vind jij dit er zelf soepel, ontspannen en ongedwongen uitzien?
Je bent echt geen onvriendelijk amazone, alleen mis je een stuk bewust zijn van je hulpen en duidelijkheid naar je paard toe.

Mijn tip voor nu: Neem je teugels eens op maat. Allebei even lang (misschien teugels met stopjes erop, dan merk je direct als je teugels langer worden) en je handen netjes naast elkaar boven de schoft. Handen stil (probeer de verleiding te weerstaan om hem iedere pas te corrigeren). Zoek een constante verbinding, dus niet los-vast en ga dan figuren rijden en schakelen. De hele tijd hou je je teugels op maat, hou je verbinding en hou je je handen stil. Dat is voor hem véél duidelijker en dan heeft hij toch een beetje steun van jou.
Want eerlijk is eerlijk, het is een ontzettend jonge pony die volgens mij echt niet weet wat er nou van hem verwacht wordt en ik vind dat hij wel heel braaf blijft...

Een lesje op z'n tijd kan ook zeker geen kwaad. Je hoeft niet wekelijks te lessen maar 1x per maand iemand die jullie wat tips geeft en weer even op weg helpt en kritisch blijft is altijd fijn.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:22

Probeer je handen bij elkaar te houden, soms zit je binnen hand bijna bij je knie! Probeer om constant contact te houden met de mond van je pony. Je bent veel bezig hem laag te krijgen, maar je pony is niet actief vanuit de achter hand., Probeer eerst e achterhand er goed onder te krijgen en hem actief te rijden, de motor zit achter!
Bij de galop heb je weinig tot geen stelling, je pony doet zijn hoofd naar buiten, als je meer contact hebt kan je wat meer stelling vragen.

Wel een plaatje van een haf! Succes

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:29

Gewoon omdat je paard met zijn hoofd naar beneden loopt betekend niet dat het paard correct loopt. Je hebt je handen te laag en veels te onrustig. Teugels zijn te lang maar tegelijkertijd zit je toch veels te veel te trekken. Ik vind het er echt niet lekker uit zien, ga op les.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:30

De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even Regels en Richtlijnen [HAW]Horses At Work aandachtig door, inclusief de links die erin staan.

Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.

Indien je de nodige aanpassingen binnen de 3 dagen via het TeM systeem doorgeeft, passen wij de openingspost aan en gaat je topic weer open. Onder de volgende link kan je lezen wat temmen is.