Ik weet even niet hoe ik dit moet oplossen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy_xxs

Ik weet even niet hoe ik dit moet oplossen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 21:07

Ik voel me net een penny :o open laatste tijd erug veel topics :=

Maar goed weer ff een vraagje hopen dat jullie me tips kunnen geven :)

Mijn paard is sinds anderhalve maand verhuisd, en sinds ze op dr nieuwe stal staat is ze echt drama.
In de omgang en met rijden.

Maar nu dus een probleempje met rijden.
Als ik wil opstappen begint ze al te draaien en weg te lopen.
Ik ben een volhouder dus kom er wel altijd op.
En dan is het een en al spanning tijdens het rijden, rustig instappen gaat niet, dus na een rondje stappen word het draven
Dit gaat ook niet rustig dus word het galloperen, ze rent zo rustig 8 rondjes rond ( en dan spoor ik haar niet aan en zeg ik zelfs howhow)

Dan begint ze wel wat rustiger te worden, maar ze is erg alert.
Als ik op de lange zijde rij richting de uitgang gaat ze gelijk weer dr tempo verhogen, ben ik er voorbij loopt ze weer rustig.
Dit gebeurd in de stap draf en galop. ( ze wilt er dus heel graag uit)
De volte op gaan lukt dan ook niet dan trekt ze keihard terug en rent als een gek naar de uitgang.
Ik rij dan weer er voorbij en is ze weer normaal.

En dan komt het moment dat ze steeds gaat hinniken, en dan schrikt ze ineens overal van en gaat ze ervan door.

Nou dan stop ik ermee, want ze heeft hiervoor dus wel even wat concentratie gehad ( op de lange zijdes naar de uitgang na) dus is ze het nu gewoon helemaal zat.

Ik ga wel lessen binnekort, maar wil eerst graag dat ze wat rustiger is voordat ik ermee begin.

Ik weet dus even niet wat ik hiermee aanmoet, zou ik dan toch een hulp teugel moeten gebruiken zodat ik wat meer controle heb?
Ben er niet zo voorstander van, maar trekken in dr mond zodat ze eindelijk stopt ( als ze als een gek weer gaat rennen ) vind ik nou ook niet de beste oplossing.
Op mn zit reageerd ze dan ook echt totaal niet.

Als ze relaxed is dan reageerd ze super op mn zit.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:57

Is er iets veranderd aan je nieuwe stal? Ander voer? Meer buiten of minder? Gezien je zegt je nu problemen hebt zowel met het rijden als omgang zou ik niet zozeer naar hulpteugels kijken maar wat er veranderd is en wat de oorzaak werkelijk is zodat je het echt kan aanpakken.

Sammy_xxs

Re: Ik weet even niet hoe ik dit moet oplossen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 22:09

Ja ze gaat nu langer op de wei van sochtends tot savonds.
En daar wil ze dus de hele tijd naar terug.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:19

Sammy_xxs schreef:

Is het eten daar ook aan aangepast dus minder krachtvoer als je paard dat al kreeg?
Verder moet je eigenlijk pas stoppen als het goed gaat, is ze rustig prima dan ben je klaar. Ik denk dat je toch meer moet doorzetten tot ze meer rust in het lijf heeft of juist eerder stoppen als ze die rust heeft gehad.
Verder zou ik toch beginnen met lessen ook al is je paard nu wat druk, juist handig als iemand met andere ideeën kan komen.
En ik zou ze gewoon goed aan het werk zetten, goed door rijden probeer geen moment hetzelfde te doen, dus temp verhogen, verlagen, figuren, overgangen end. Houdt dat koppie erbij zodat ze geen tijd heeft om met wat anders bezig te zijn.
Je zou ook van te voren kunnen longeren, even de ergste energie eruit.

Wat zijn de dingen die je al geprobeerd hebt?
Doe je weleens grondwerk in de bak?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:23

Zoals je het beschrijft klinkt het als een heel onzeker paard. Ze zal behoorlijk wat tijd nodig hebben om te wennen. Maar geen fluwelen handschoentjes, gewoon aan het werk zetten ook al heb je soms wat meer gedult nodig. Zij zal aan jou gedrag en energie (oeps ik lijk cesar wel) merken dat ze niet mag teutebellen en dat er niets bijzonders aan de hand is. Je bent zo te lezen goed bezig, hou vol.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 22:32

Tigra_ schreef:
Sammy_xxs schreef:

Is het eten daar ook aan aangepast dus minder krachtvoer als je paard dat al kreeg?
Verder moet je eigenlijk pas stoppen als het goed gaat, is ze rustig prima dan ben je klaar. Ik denk dat je toch meer moet doorzetten tot ze meer rust in het lijf heeft of juist eerder stoppen als ze die rust heeft gehad.
Verder zou ik toch beginnen met lessen ook al is je paard nu wat druk, juist handig als iemand met andere ideeën kan komen.
En ik zou ze gewoon goed aan het werk zetten, goed door rijden probeer geen moment hetzelfde te doen, dus temp verhogen, verlagen, figuren, overgangen end. Houdt dat koppie erbij zodat ze geen tijd heeft om met wat anders bezig te zijn.
Je zou ook van te voren kunnen longeren, even de ergste energie eruit.

Wat zijn de dingen die je al geprobeerd hebt?
Doe je weleens grondwerk in de bak?

Ja ze krijgt minder krachtvoer, en maar 1 x kuil.

Ik stop denk ik net te laat, het is moeilijk in te schatten vind ik, want op sommige stukken is ze relaxed en loopt ze lang en laag, maar elke keer op de lange zijde naar de uitgang gaat ze versnellen en kan ik haar niet sturen gaat ze gelijk de andere kant op en hoe meer ik probeer om haar tempo te verlagen ( door zit of trekken) gaat ze alleen maar nog sneller.
Maar goed ik rij haar dan gewoon langs de uitgang en dan is ze weer normaal.
Dus of ik hier al moet stoppen, of pas echt stoppen als ze door heel bak rustig loopt, want dat gebeurd namelijk niet.
Zelfs met uitstappen is ze druk.

Longeren van te voren wil ik graag proberen, maar de ingang van de longeerbak is met schrikdraad, dat moet ik dus van de grond pakken en vast maken, tegen die tijd is ze alweer terug gerent naar de wei, probeer ik steeds maar ze vertikt het gewoon.

Lopen door de bak, dan walst ze door me heen, dat wordt ook niks.
Als ik er eenmaal op zit ja dan blijf ik gewoon zitten, en heb ik wat meer te zeggen.
Maar ernaast is nu ook echt een probleem.

Terwijl ze voorheen juist altijd erg rustig en kalm was, kon haar los laten staan, ze wandelde achter me aan. Super braaf was ze.
Nu is het gewoon totaal anders, en heb ik haar niet meer in de hand -O-

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 22:35

mrie schreef:
Zoals je het beschrijft klinkt het als een heel onzeker paard. Ze zal behoorlijk wat tijd nodig hebben om te wennen. Maar geen fluwelen handschoentjes, gewoon aan het werk zetten ook al heb je soms wat meer gedult nodig. Zij zal aan jou gedrag en energie (oeps ik lijk cesar wel) merken dat ze niet mag teutebellen en dat er niets bijzonders aan de hand is. Je bent zo te lezen goed bezig, hou vol.

Ja ik probeer echt me best te doen, maar ik boek gewoon geen vooruitgang 8)7
Ik heb haar zelf opgevoed, en ze was zo braaf en lief, deed geen vlieg kwaad. Dat ze nu in keer zo veranderd had ik niet verwacht.
Had op zn minst verwacht dat ze wel zou luisteren naar me, maar ook dat is van de baan. Ze heeft alleen maar oog voor de wei en haar maatjes. Ze ziet me gewoon niet meer staan.
Aan de hand loop ik nu met een hengstenketting, hou ik ook niet van maar anders loopt ze gewoon dwars door me heen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:45

staat er iets bij stal wat een geluid maakt wat alleen paarden horen of is er iets waar ze bang voor kan zijn, bv een windmolen ofzo

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 23:04

Nou als er een geluid is wat alleen paarden horen zou ik dat niet weten natuurlijk :+ maar nee er is niks raars op stal, alles wat ze eigenlijk al gewend is. Ze keek nergens van op. Als ze op dr oude stal schrok van iets, dan was het alleen hoofd omhoog en verder niks. En dat kwam haast nooit voor.
Ze was juist heerlijk in de omgang. Kon dr losstaand opzadelen. Ze liep los naast me. Zo relaxed.
Met rijden was ze liever lui dan actief, en deed haast nooit wat.
Ook heel soms, maarja ze is jong dus dat is te begrijpen.
Maar hoe ze nu is, zo is ze nooit geweest. Kom gewoon niet door haar heen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 07:38

Sommige paardne hebben echt lang nodig om ergens te wennen en sommige wennen soms nooit op een neiuwe plek.
Neem de tijd en focus je niet op het rijden, ga eens wat los werk doen en grondwerk, werk aan jou leiderschap en geef het paard het vertrouwen zodat ze jou weer kan vertrouwen ook op een nieuwe omgeving, ik zou zeker geen hulp middel gebruiken want daar schep je geen vertrouwen mee, maar dan ga je het met dwang oplossen.
Bedenk ook als je met ene gespannen paard rijd je er niks mee opschiet , het paard leert dan helemaal niks , ga veel wandelen in de omgeving zodat ze kan zien dat het echt allemaal ok is. maar neem de tijd, jij hebt en ja dat kan echt maanden duren, jij hebt besloten te verhuizen , zal best ten goede van het paard zijn maar ja dat weet het paard niet natuurlijk.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 08:00

Ja dat vind ik ook dat het rijden gaat zo niet echt voorruit als ze zo gespannen is.
Maar op sommige momenten is ze wel ontspannen, daar wil ik juist wel gebruik van maken.
En als ik haar bijv van de wei haal en haar op stal zet om te poetsen is ze ook rustig.

Maar op het terrein dan ziet ze de wei, en wilt ze graag daarheen.

En wat betreft het verhuizen, ben al eerder met haar verhuisd, en zo heeft ze zich nooit gedragen na een verhuizing. De vorige keer had ze zich snel aangepast, en was het 2 weekjes ongeveer dat ze weer helemaal zichzelf was. Dus waarom het nu zo lang duurt weet ik niet.
De eerste week was ze wel braaf, en gewoon rustig met rijden en in de omgang.
Maar daarna was ineens omgeslagen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:27

Zo te lezen heb je geen zelf vertrouwen, breng eerst dat op orde, weet wat je gaat doen en plan daarmee, hoe je alles zo klaar legt, dat je alles kan pakken wat je nodig heb, als je je paard vast heb en mee gaat werken, zodat je in een beweging het kan pakken, grondwerk dus, leer hem eerst wachten al duurt het een uur, wachten moet hij leren en luisteren, jij bepaald wat en wanneer er iets gebeurd. Kan een paar dagen duren, paard is het vertrouwen kwijt, jij moet dat weer terug gaan geven.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 08:58

Ja klopt, ik heb niet echt vertrouwen meer.
Ben eerlijk gezegd een beetje bang ervan geworden. :o
Ze is zo veranderd, ik kan haar niet meer aan. Ze loopt dwars door me heen, en luisterd totaal niet meer.
Enja ik ben maar een klein vrouwtje, en zij is 10x sterker als mij. Ik hoop ook echt dat dit de goede kant op gaat.
Vind het zo zonde dat ze nu ineens zo is omgeslagen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:46

ik zou dan wel hulp zoeken voor het te gevaarlijk word.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 10:50

Ja dat wil ik ook wel, maar waar vind ik dat.
Instructie op het gebied van gedrag en omgang vind ik niet hier in de buurt.
Alleen gewone instructie. En ik denk dat het eerst op de grond goed moet gaan, wil het rijden goed gaan.
Of maakt dat niet uit?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:53

Misschien kan je oproepje plaatsen op bokt vast wel iemand die redelijk bij je in de buurt zit die je kan helpen met grondwerk.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:58

Sammy_xxs schreef:
Ja dat wil ik ook wel, maar waar vind ik dat.
Instructie op het gebied van gedrag en omgang vind ik niet hier in de buurt.
Alleen gewone instructie. En ik denk dat het eerst op de grond goed moet gaan, wil het rijden goed gaan.
Of maakt dat niet uit?

wat is hier in debuurt? ik vind zulke paarden wel een uitdaging.
grond werk is al een goed begin, zelf moet je vertrouwen krijgen, stabiel worden.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 11:05

Moordrecht ( vlakbij gouda)

Ja dt vertrouwen zal ik vast wel krijgen weer, als ze rustig is ;) nu loopt ze gwn over me heen.
Ben ook niet heel erg bang, maar wel 10x voorzichtiger geworden, omdat ze geen oog voor mij heeft.
En ben dus bang dat ze mij echt een keer omver loopt, nu kan ik haar steeds nog ontwijken.
Maar wat als ik een keer ff niet oplet.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:40

Hoe lang staat ze nu bij de nieuwe kudde? Mijn ruin slaat ook volledig om als er nieuw kuddelid bijkomt (of hij het nieuwe kuddelid is). Dan is hij er bang dat hij iets gaat missen want hij voelt zich verantwoordelijk voor zijn kudde. Bij hem ging/gaat het wel over met een paar weken.
Ik zou nog even rustig aan proberen, absoluut GEEN krachtvoer/kuil meer bijvoeren (gras is erg rijk voor het moment), ook niet elke dag rijden, maar enkele dagen knuffelen, appeltje, poetsen. En verbetert het niet binnen een paar weken, dan zou ik zeker ook hulp inschakelen
succes

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:16

Nieuwe stal zoeken? :P
Grapje.
Dit klinkt mij als joligheid omdat ze nieuwe vriendjes heeft gemaakt met andere stalklanten. Tijd geven. Zal vanzelf wennen. En zelf natuurlijk ontspaaaanen blijven.

That's all. Vanachter de pc heb ik natuurlijk weinig zicht op de situatie.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 06:50

Sammy_xxs schreef:
Moordrecht ( vlakbij gouda)

Ja dt vertrouwen zal ik vast wel krijgen weer, als ze rustig is ;) nu loopt ze gwn over me heen.
Ben ook niet heel erg bang, maar wel 10x voorzichtiger geworden, omdat ze geen oog voor mij heeft.
En ben dus bang dat ze mij echt een keer omver loopt, nu kan ik haar steeds nog ontwijken.
Maar wat als ik een keer ff niet oplet.

is voor mij wat ver, paard moet wel leren te stoppen als jij dat wil, hoe dan ook, beter 1 keer goed duidelijk zijn :( en gelijk belonen als hij goed reageerd. :(:)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 06:59

Ik ga niet alle reacties lezen, maar op het probleem van richting de uitgang drukker worden staat er op youtube een filmpje die misschien wel interessant voor jou is http://youtu.be/ORd_DX_fDnw

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 07:04

Mijn merrie moest ook vreselijk wennen na de verhuizing
Ik kon dus niet verder gaan met waar we waren gebleven op de vorige stal!
Ik be even terug gegaan naar veel grondwerken en veel poetsen etc etc
Daarna rustig aan t rijden weer opgepakt ! Eerst rustig aan, braaf was afstappen en de volgende dag weer er op!
Ze zag echt overal woezels en schrok van alles en ook zij wou alleen maar richting de uitgang
Toen dit gedrag wat bleef ben ik haar wat meer aan t werk gaan zetten op de plekken dat ze moeilijk begon te doen!
Rustig aan weer even terug na A geloof in je zelf en t komt echt wel goed!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 08:24

Misschien is het al geopperd (heb niet alles gelezen), maar zou het de puberteit kunnen zijn?

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 08:41

Oke, misschien een beetje een rare reactie, maar ik ga hem toch maar plaatsen.
Heb je ooit gehoord van wateraders? Misschien liggen die in de bak, dieren zijn daar ontzettend gevoelig voor. (maar ook mensen kunnen er zelfs ziek van worden)Misschien dat ze daarom zo vervelend is in de bak, en ze eruit wil? (edit: oke, maar dit verklaard trouwens buiten de bak nog niet.... Laat maar...)