hoe kan ik meer uithoudingsvermogen trainen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Philadelphia

hoe kan ik meer uithoudingsvermogen trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 12:02

Het paard dat ik nu rij heeft 2 jaar of langer echt vrij weinig gedaan.
Ik rij hem nu en het niveau gaat met sprongen weer omhoog omdat we serieus gaan trainen voor wedstrijden. Nu gaat het hartstikke goed hij is lekker los en doet goed zijn best maar nu begint me iets op te vallen, hij heeft echt geen uithoudingsvermogen, galopperen vind hij aardig moeilijk maar heeft hij nu aardig onder de knie weer. we beginnen altijd rustig met de stap en stappen tijdens het trainen aardig veel omdat hij de opwarming nodig heeft ook maken we veel overgangen stap draf galop. Maar hij is ongelooflijk sloom in de stap en draf dat ik ook constant me benen moet gebruiken om hem voorwaarts te houden. heeft iemand hier een tip voor?
en hij is snel moe bij het trainen (vooral galop) wat te verwachten is maar nu rij ik hem sinds september dus je zou verwachten dat het nu wel bij moet trekken? ik galopper nu steeds iets meer om hem zeg maar zo te trainen maar hij valt vaak plots uit de galop gewoon omdat hij dit ook moeilijk vind. moet ik meer galloperen? of meer richten op langer rijden?

alvast bedankt en het is een aardig verhaal geworden ik hoop dat het nog duidelijk is.

fokfanaat

Re: hoe kan ik meer uithoudingsvermogen trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:03

wat krijgt hij kwa eten?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:06

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:08

idd klopt het totaal beleid? Is zijn hoeveelheid voer omhoog gegaan, hoe is het paard qua gewicht, doe je soms ook wel eens iets anders dan in de bak trainen? Dressuurmatig trainen en overgangen vereist meer kracht, dus om de conditie maximaal te kunnen verbeteren zal je ook langere stukken moeten gaan draven en galopperen, liefst rechtuit, want kleinere wending vereisen weer meer (draag)kracht.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 12:29

bedankt voor de reacties, ik ga zo even op dat topic kijken.
hij krijgt in de winter ongeveer een kilo biks per dag en in de zomer krijgt hij na het rijden een kilo,
hij word alleen door mij gereden want de eigenaar heeft het erg druk dus het zal gemiddeld op de 4 x per week liggen soms meer of minder. Zijn lichaam ziet er top uit hij is niet te dik en ook niet mager.
hij is 14/15 jaar oud en heeft iets in zijn achterbenen gehad waardoor hij stil moest staan en geen werk mocht doen. (ben even het woord kwijt)

Zijn voer is in mijn ogen niet vooruit gegaan want dit word met de manege geregeld, nu vind ik een kilo wel goed maar ik ga het iid eens overleggen.
Lange stukken rijden is een goed idee, ik dacht zelf ook iets van 1 a 2 dagen in de week echt dat soort oefeningen (gericht conditie) en de rest gewoon losmaken en trainen op soepelheid.
ik rij nu eigenlijk vaak dressuur en 1 x in de maand spingen we met de les. verder longeer ik ook niet veel wat misschien ook wel zou kunnen bijdragen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:38

Dus dat paard krijgt standaard 1kg krachtvoer/dag en na het rijden nog 1kg extra van jou? dan zit je wel vrij ok. Maar als het paard op rust al 1kg kreeg en nu alleen nadat je hem gewerkt hebt zou het best kunnen dat je paard energie tekort komt...
en afwisseling in de training is altijd goed, zowel voor de fysiek als de moraal van het paard.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 12:43

petitparis schreef:
Dus dat paard krijgt standaard 1kg krachtvoer/dag en na het rijden nog 1kg extra van jou? dan zit je wel vrij ok. Maar als het paard op rust al 1kg kreeg en nu alleen nadat je hem gewerkt hebt zou het best kunnen dat je paard energie tekort komt...
en afwisseling in de training is altijd goed, zowel voor de fysiek als de moraal van het paard.

wat zou ik het beste voor afwisseling kunnen doen dan?
bedoel je het springen en longeren hiermee?
en kwa voer is het best lastig omdat het niet mijn paard is maar ik kan het er met de eigenaar over hebben en de manege.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:55

longeren,springen of een buitenrit, maar ook binnen het dressuurmatige trainen kan je afwisselen door je focus per training wat te verleggen. bv de ene keer train je vnl op ontspanning en vw-nw en een andere keer ga je juist veel schakelen en overgangen rijden en nog een andere keer leg je de nadruk op wendingen en/of zijgangen...

en voer moet je afstemmen op de noden van het paard en dus ook de te leveren arbeid. De manege voorziet een basis rantsoen (rustdagen) en jij/de eigenaar voert bij naarmate je vaker en.of intensiever traint...

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 16:24

petitparis schreef:
longeren,springen of een buitenrit, maar ook binnen het dressuurmatige trainen kan je afwisselen door je focus per training wat te verleggen. bv de ene keer train je vnl op ontspanning en vw-nw en een andere keer ga je juist veel schakelen en overgangen rijden en nog een andere keer leg je de nadruk op wendingen en/of zijgangen...

en voer moet je afstemmen op de noden van het paard en dus ook de te leveren arbeid. De manege voorziet een basis rantsoen (rustdagen) en jij/de eigenaar voert bij naarmate je vaker en.of intensiever traint...

ok ja binnen dressuur matig ben ik vaak aan het afwisselen zoals je al noemt. helaas kunnen er geen buiten ritten gemaakt worden omdat het paard bang is voor alles wat beweegt buiten de manege. (en aangezien het mijn paard niet is durf ik geen confrontatie aan) maar bedankt voor de tips!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:13

Om hem voorwaartser en minder sloom te laten zijn zeg ik: overgangen! Rij heel veel overgangen stap-draf-galop maar ook bijv. arbeidsdraf-middendraf. Maar doe dit ook vlug achter elkaar, bijv: een paar passen stappen -overgang draf- een paar passen draven- overgang stap- een paar passen stappen- weer overgang draf enzo. Zo maak je het paard attenter op je hulpen waardoor hij steeds sneller op jou hulpen gaat reageren en herkent en jij je hulpen steeds kleiner kan maken.

Om het uithoudingsvermogen te verbeteren is het denk ik vooral van belang om juist grotere stukken achter elkaar te draven en grotere stukken achter elkaar te galopperen. Onze conditie met bijv. hardlopen wordt ook beter door steeds wat langer te rennen en steeds iets verder te gaan dan dat je moe bent waardoor je je uithoudingsvermogen vergroot. Dit geldt voor paarden ook. Dus het is denk ik vooral veel en lang oefenen en maar hele stukken draven en maar hele stukken galoperen.

En Lielle heeft het over de hartslagmeter. Helaas is een goede hartslagmeter best wel duur. Maar het is natuurlijk wel een preciezere manier van trainen dan gewoon maar doen. Want bij een bepaalde hartslag ga je echt in op het verbeteren van de conditie. Dit is door te oefenen zonder hartslagmeter natuurlijk natte vinger werk en met hartslagmeter preciezer. Al heeft niet elk paard dezelfde grenzen qua hartslag wanneer het paard bijvoorbeeld zijn uithoudingsvermogen aan het verbeteren is ofniet, dat verschilt ook weer per paard.
En die vier dagen komt weer voort uit dat wanneer je een paard intensief traint en dus eigelijk over de grens van zijn kunnen heen gaat om dat te vergroten zoals bij de uithoudingsvermogen te trainen. De spieren van het paard vier dagen nodig hebben om weer bij te komen uit de verzuring en de vierde dag zo hersteld zijn dat het nog beter is dan eerst. Dus als je binnen die vier dagen weer heel hard gaat trainen breek je die spieren (en in dit geval het uithoudingsvermogen) juist weer af! Dus het paard moet eerst weer helemaal hersteld zijn en dat duurt ongeveer drie dagen en dan zit hij op de vierde dag op zijn piek waardoor hij sterker is geworden of zijn uithoudingsvermogen is vergroot (net waar je aan werkt) dan voor de training. Maar dan moet je trainig dus wel echt intensief genoeg geweest zijn anders is de herstelperiode minder lang en komt de piek dus eerder, vandaar dat een hartslagmeter handig is. Maar als je op de piekdag echt weer intenstief gaat trainen is de volgende piek nog hoger dus vandaar dat het paard zo sterker wordt of een groter uithoudingsvermogen. Betekent overigens niet dat je in die tussen gelegen dagen niet mag of kan rijden hoor. Als je paard gewent is regelmatig bereden te worden vraag je niet gauw te veel van hem waardoor hij echt verzuurt

Sorry voor de lange tekst hoop dat het als nog wel duidelijk is!