pony kan , wil niet springen....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xsarinax

pony kan , wil niet springen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 19:09

heey allemaal

ik heb een probleem met mijn pony..
mijn pony weigerd altijd met springen..

ik begin altijd met dressuur .. en dan ga ik aan het eind een beetje springen ( dan is ze moe namelijk)
ik heb altijd wel een balkje op de grond liggen. dat gaat meestal wel goed.. soms dan gaat ze er bij langs

maar ik ben al een tijdje bezig met springen.. ik ben een training gestart van balkje naar hindernis
het balkje wil alleen in draf en stap.. in galop gaat ze er als een wilde hengst overheen. heel hoog en snel.

ik ben met het springen begonnen met 1 schuin balkje. zodat ze een lage en een hoge kant op kan.. daarnaast had ik een balkje ertegen aan zodat ze er niet langs kon ''glippen''.
ik ging vanuit stap.. en dan 5 meter voor de hindernis in draf (zodat ze niet heeel hard erover gaat)
en meestal gaat ze alsnog erbij langs of gaat ze voor de hindernis stilstaan.. als dat het geval was deed ik als straf dat ze ''achteruit'' moest. daarna weer geprobeerd... dan gaat het redelijk.

maar als ik aan een kruisje begin gaat ze er de hele tijd langs... en mijn pony is niet bepaald heel vertrouwd met springen. :$..

ik heb ook al eens vrij springen geprobeerd maar dan is het gevolg: omkeren of stil staan.

voor als mensen vragen of ik op les zit JA.. maar mijn instructice is de hoop opgegeven en zei dat ik springen maar moest vergeten..... Nou ik geef niet op!!.. en van mijn ouders mag ik niet op springles (te duur)

verder zou ik dolgraag een springwedstrijd (ooit |( ) willen rijden maar dit is nu onmogelijk

dus wie heeft tips? ik ben namelijk hopeloos....
gr xsarinax
p.s. sorry voor de lange tekst

Anoniem

Re: pony kan , wil niet springen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:14

Ik zie dat je pony 1.55 mtr is? Misschien eens iemand vragen in je omgeving die goed kan rijden en er een keer op wilt stappen? Misschien snapt je pony het niet, of vind ze het gewoon niet leuk.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:15

Mijn pony had echt een snerthekel aan springen. :') Terwijl ze echt fantastisch kón springen. In het bos een boomstammetje of iets dergelijks was ook geen probleem. En ik kon er verder álles mee. Maar zodra er een staander de bak in kwam had ze zoiets van: " :roll: euh, doe het lekker zelf". Ik zag er weinig lol in om daar telkens ruzie over te gaan maken, dus ik heb het maar lekker laten zitten en vooral altijd erg om gelachen. :) Toen ik een tijd geleden toevallig haar oude eigenaar van 20 jaar geleden vond, was één van de eerste dingen die ze aan mij vroeg, of Lola nog steeds met geen stok over een hindernis te krijgen was. Jep, dat was nog steeds zo. :D Zit dus echt in haar, ze vindt het 'gewoon' niet leuk. :)

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 19:18

Joolien schreef:
Ik zie dat je pony 1.55 mtr is? Misschien eens iemand vragen in je omgeving die goed kan rijden en er een keer op wilt stappen? Misschien snapt je pony het niet, of vind ze het gewoon niet leuk.

dat zou kunnen maar als iemand anders er op rijd is het even goed.. maar als ik er weer op stap
is het weer het zelfde verhaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:21

xsarinax schreef:
Joolien schreef:

dat zou kunnen maar als iemand anders er op rijd is het even goed.. maar als ik er weer op stap
is het weer het zelfde verhaal

En als diegene je helpt dan? Ben je misschien bang voor je pony? Of zit je haar in de weg? Trek je misschien onbewust aan de teugels?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:28

Ik denk dat je pony het inderdaad niet leuk (meer) vind. Logisch, als ze er langs gaat of weigert krijgt ze straf, ook al is het maar heel zachtjes en als ze wel springt moet ze nog een keer.
Begin eens overnieuw. Maak 1 klein sprongetje aan het eind van je les, beloon haar uitgebreid en stap af, dan is ze klaar. Zo ziet ze op een gegeven ogenblik dat sprongetje als het teken dat de les afgelopen is.
Langzamerhand kun je dat uitbreiden, maar zorg er voor dat je pony het leuk blijft vinden, ddor haar enthousiast te belonen.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 19:35

nynke55 schreef:
Ik denk dat je pony het inderdaad niet leuk (meer) vind. Logisch, als ze er langs gaat of weigert krijgt ze straf, ook al is het maar heel zachtjes en als ze wel springt moet ze nog een keer.
Begin eens overnieuw. Maak 1 klein sprongetje aan het eind van je les, beloon haar uitgebreid en stap af, dan is ze klaar. Zo ziet ze op een gegeven ogenblik dat sprongetje als het teken dat de les afgelopen is.
Langzamerhand kun je dat uitbreiden, maar zorg er voor dat je pony het leuk blijft vinden, ddor haar enthousiast te belonen.

idd een optie

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:37

Misschien moet je inplaats van het vrij springen ook meer een spel maken. Dus afwisseling houden en niet zo focussen op de sprong. Maar even wat grondwerk, kleine hindernis weg zetten eerst balkjes stappen, weer wat anders. Klein sprongetje maken goed belonen als ze het goed doet.
Verder vindt ik het wel jammer dat je instructrice de hoop op gegeven heeft. Is er geen andere instructeur die je kan helpen hoeft niet springgericht te zijn. Ik ga er vanuit dat ieder instructrice kan helpen met de basis van kleine sprongen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:26

Misschien kun je het wat meer afwisselen. Niet eerst dressuur en als ze moe is gaan springen. Gewoon figuren en als je bijvoorbeeld een volte aan het rijden bent op de sprong af. Ik denk niet dat het echt meehelpt om je pony eerst moe te maken, als ik mijn pony eerst moe maak gaat ze juist erg slecht springen. En als je pony springt vooral goed mee gaan, zodat ze geen last krijgt en misschien de volgende keer niet meer wil.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:32

misschien niet pas gaan springen aan het eind als je pony moe is.
probeer eerst eens los te werken..wat dressuur oeveningen en daarna over te gaan op springen..eerst balkjes lopen dan een mini sprong en dan steeds iets hoger gaan.
belonen als je pony het goed doet.

als je twijfelt aan jezelf, laat dan iemand eens een filmpje van jou spring pogingen maken en ga dat eens rustig terug bekijken vaak zie je dan zelf al een aantal dingen die je fout of anders kan doen.

succes!

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:44

nynke55 schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. Het gaat er niet om dat de pony dan moe is, het is maar een klein sprongetje.
Ermee ophouden is de grootste beloning die er is voor een pony, dus maak er gebruik van!

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 14:59

Tigra_ schreef:
Misschien moet je inplaats van het vrij springen ook meer een spel maken. Dus afwisseling houden en niet zo focussen op de sprong. Maar even wat grondwerk, kleine hindernis weg zetten eerst balkjes stappen, weer wat anders. Klein sprongetje maken goed belonen als ze het goed doet.
Verder vindt ik het wel jammer dat je instructrice de hoop op gegeven heeft. Is er geen andere instructeur die je kan helpen hoeft niet springgericht te zijn. Ik ga er vanuit dat ieder instructrice kan helpen met de basis van kleine sprongen.

afwisseling ben ik ook al mee bezig geweest maar dat helpt niet echt. en ik ben al naar een stengere, betere instructrice aan het zoeken die mij daarvoor wil helpen.. ik ben ook aan het kijken voor 2 lessen missen = 1 prive les.. dat ik misschien alleen daarvoor kan worden geholpen.. want als ik in stap over de balkjes wil .... mogen de andere meiden in galop en dan wil het helemaal niet meer!!!!

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 18:58

het wil nog steeds niet...........:(

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:52

Haha, ik heb je net antwoord gegeven in je andere topic, dat geldt ook voor deze.

Laura__xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:56

Misschien als je een vriendin met een pony vraagt of zij ook met je wilt gaan springen? Paarden zijn zoals je weet groeps dieren. Als we op buitenrit gaan en een pony durft ergens niet langs en we zetten er een andere pony ervoor en durven ze meestal wel :j dus het is een optie. Veel succes xx'Laura

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 20:31

Laura__xxx schreef:
Misschien als je een vriendin met een pony vraagt of zij ook met je wilt gaan springen? Paarden zijn zoals je weet groeps dieren. Als we op buitenrit gaan en een pony durft ergens niet langs en we zetten er een andere pony ervoor en durven ze meestal wel :j dus het is een optie. Veel succes xx'Laura

1 probleem... in de buurt zijn niet echt mensen die een pony hebben ..
dus dat gaat niet echt lukken.

xxtruke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:02

Als je pony er langs rent is het altijd je eigen schuld, wordt mij altijd verteld
Misschien om het makkelijker te maken :
Twee balken met de uiteinden op de hindernis leggen (tegen de steunders aan) zodat ze/hij er niet meer langs kan rennen

Laura__xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:49

Klinkt stom dit maar echt waar sommige paarden hebben gewoon totaal geen gevoel voor springen..

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:58

Oke, krijg denk ik wel wat over mij heen als ik dit zeg.
Maar, een vriendin van mij heeft precies hetzelfde probleem gehad, ik was destijds nog volop fanatiek aan het springen, paar verschillende paarden per week, ook met mijn eigen paard lessen enzo, en ik heb echt heel veel opgestoken van mijn instructeur, hij heeft toen een keertje aangeraden om een keer flink door te drukken.

Als je pony stilstaan voor de hindernis (dit kan je ook alleen maar doen als de pony weigert, niet als hij er langs schiet, ook dan gelijk halt even pasje achteruit en voorwaarts.) maar als hij stilstaat voor de hindernis, je zegt dat je echt heel erg laag springt, dan kan het geen kwaad om een keertje wat brutaler te zijn en hem evengoed door te drukken, ookal staat hij stil want dan is hij wel óver de hindernis heen, daarna lekker belonen en gewoon niet meer gaan springen, gewoon stoppen als beloning. Als je dit een aantal keer herhaald zal het vast wel wennen, want het kan ook zijn dat de pony jou te makkelijk af is.

Gewoon een keertje wat brutaler rijden, helemaal niks mis mee, je hoeft hem niet te slaan of keihard te schoppen ofzo, gewoon een keertje doorzetten. verder ga ik mee in alle tips die hier verder ook staan, hoop dat je er wat een hebt, ik had er in ieder geval wel wat aan want ik ben op de pony gaan rijden, en na 3x had ie het ook door en sprong heel fijn en enthousiast, je moet het ze vaak gewoon even laten zien, dat het lang niet zo erg is!

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:11

Als mijn pony wat terug valt voor de hindernis (springt dan meestal wel)eerst liet ik het maar gewoon maar nu een keiharde kreet als hij wat twijfelt gewoon plotseling keihard JA roepen of iets anders.
Ik fok mijn pony vaak (de laatste tijd) op als ik aangalopeer om te gaan springen en net voor de hindernis door druk zacht maar wel echt een poesj te geven ik doe meestal: ja klik klik (met je mond :P ) en dan snel achter elkaar heel aanmoedigend maar ook zacht zodat hij zich genoeg opfokt voor we erover gaan heb geen twijfels meer gehad, ik heb ook het idee dat ik mijn pony zo zekerheid geef van het is goed we gaan ervoor! (ik krijg hier zelf ook meer zelfvertrouwen van trouwens).

Als je pony langs de hindernis gaat ligt echt aan jezlef, een paard mag er NOOIT langs als hij/zij weigert omkeren niet te ver weg en opnieuw aanrijden. Je moet je pony opsluiten, benen eraan druk op de teugels en als hij volledig afzet dat handen naar voren maar pas op NIET losgooien.

Succes +:)+ het komt vast goed . (hopelijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:27

Hoe gaat het nu, ben je er nog mee bezig geweest?

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 18:47

ja, alleen ze is niet heel erg voorwaarts dus ik ga weer naar de basis van de dressuur en evt. balkjes.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 19:39

ik denk tenminste dat je niet moet gaan springen als ze niet vooruit te branden is