Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
unicorn_kiss schreef:Paarden die 'plots' dit soort gedrag vertonen, blijken toch vaak achteraf een lichamelijke klacht te hebben. Mag ik vragen wat de oorzaak van het manken was?
CalipsoLover schreef:liekec schreef:Natuurlijk hoeft niet perse zonder zadel te zijn. waarom doe je niet eerst gewoon met een touwhalstertje en zadel?
Ja, heb dus met bitloos hoofdstel gereden en zadel. Dit ging na een tijdje erg goed.
CalipsoLover schreef:Tigra_ schreef:Ik denk dat het eraan ligt dat je zonder zadel rijdt, misschien zit je je paard juist zonder zadel in de weg en komt hij in verzet.
En wat kan ik hier aan doen?
justin4ever schreef:Waarom gebruik je dan niet gewoon een bit en een zadel als dat beter gaat.
Sorry hoor maar is dat "natuurlij'k" rijden dan zon moet?
Je moet doen waar jij EN je paard je het beste bij voelen.
lobkewikjem schreef:Mag ik vragen waarom je geen tijd hebt om hem op te zadelen? Je moet hem toch ook poetsen? een zadel er opleggen duurt echt niet zo lang. Of zie ik het helemaal verkeerd?
cinny1 schreef:Als je paard zo duidelijk aangeeft dat hij dit niet prettig vind, waarom ga je er dan mee door?
Een paard in een uur even afraffelen kan gewoon niet. Ik vind dat je zowiezo al te weinig met hem bezig bent1 a 2 keer in de week, dan ook nog even snel in een uurtje alles doen en en passant ook nog op een hele andere manier van rijden overstappen die je paard blijkbaar niet fijn vindt. Stop ermee, en ga gewoon weer met zadel en hoofdstel rijden en hou het leuk voor je paard.
Kiichi schreef:Er is duidelijk iets mis gegaan.
Ik denk ook dat je weer met zadel en bit moet gaan rijden, als dat beter ging. Misschien is je zit niet zo stil en irriteer je hem hiermee. Verder verdeelt een zadel gewicht vaak beter en houd deze de ruggengraat vrij, zoals hier eerder genoemd. Zorg ook dat je hem voldoende beweging geeft en dat je voldoende in en uit stapt. Als je weinig tijd hebt, longeer hem dan een keertje. Dit kost minder tijd dan rijden. Hebben jullie wat afwisseling en heeft hij zijn beweging.
Als de problemen die je nu hebt aanhouden, zou ik misschien overwegen om nog eens de DA of osteopaat langs te laten komen, om uit te sluiten dan hij toch iets heeft opgelopen in de afgelopen tijd. Indien alles goed is, moet je gewoon doorrijden en zijn gedrag corrigeren indien nodig.
Mocht je zo graag overgaan op "natuurlijk rijden" , maak de overgang wat mooier. Koop een bareback pad oid, maar ga niet direct op zijn blote rug zitten.
Misschien hebben andere bokkers ook nog tips, succes in ieder geval.
jensvl schreef:Het lijkt mij het beste om het bitloos voort te zetten maar tijdelijk terug met zadel te rijden. Dit om de rug die eventueel wat belast geraakte terug te ontlasten.
Weet je dat je anders rijd zonder bit als met bit? Dit is belangrijk omdat het anders het paard in de war kan brengen.
Als ik jou was zou ik (als de problemen over een maand niet vermindert zijn) hulp inroepen van iemand die er wat meer ervaring in heeft.