Problemen bij anders rijden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Problemen bij anders rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 18:19

Sinds een paar maand ben ik met Calipso 'natuurlijk' gaan rijden.
Was/is echt de braafste pony ooit, enkel zwaarder met buiten rijden.
Ik ree altijd met hem met bit en zadel.
Maar sinds een tijdje ben ik op vrijheidsdressuur en natuurlijk rijden gestapt.
Dus rijd met hem zonder zadel, zonder bit enz.
Ben begonnen met zonder bit te rijden, hij reageerde hier de eerste keer erg slecht op, maar is toen verbeterd met de dag waardoor het uiteindelijk zonder problemen kon.
Enkel, hij begon stil aan licht zijn achterwerk omhoog te gooien. (Heeft dit nooit gedaan)
Dierenarts komt vaak, kwam toen blijkbaar door dat hij even stil had gestaan (Stond mank, is volledig genezen)
Dus maakte me er niet druk over.
Ben toen wat meer gaan trainen, en weer een paar lessen gedaan met bit.
Ging perfect! Geen bokken meer.
Toen weer alles goed ging, zonder zadel en bit.
Ging geweldig!
Uiteindelijk, een weekje later. Gooit hij me er bijna af door weg te crossen, heel hard af te remmen en te bokken.
Ben blijven zitten, met moeite.
Zat toen weer zonder zadel en bit.
Dacht dat het zijn dagje niet was...
Een weekje later, zonder zadel en bit.
1 rondje in de piste zitten bokken, en telkens weg crossen.
Niet luisteren op de benen enz.
Wat ik al zeker weet is dat hij geen pijn heeft, word bijna elke maand gecontroleerd door de dierenarts.
Ik kan wel zeggen dat hij nu minder word bereden dan anders, dat zou hem beter doen.
Word nu 1 a 2 keer per week bereden.

LukieBradley

Re: Problemen bij anders rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:24

Waarom gebruik je dan niet gewoon een bit en een zadel als dat beter gaat.
Sorry hoor maar is dat "natuurlij'k" rijden dan zon moet?
Je moet doen waar jij EN je paard je het beste bij voelen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:37

Ik TEM even; je zit hier bij aangespannen rijden. Dus niet er óp maar er achter. En gezien jij over rijden/zadel spreekt, lijkt mij dat je hier niet moet wezen ;)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 19:04

JoyCiej007 schreef:
Ik TEM even; je zit hier bij aangespannen rijden. Dus niet er óp maar er achter. En gezien jij over rijden/zadel spreekt, lijkt mij dat je hier niet moet wezen ;)

Oow, had tog gewoon anders rijden genomen om een topic te maken?
Raar :?

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:07

Heb je al geprobeerd om bitloos, maar met zadel te rijden?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:27

Ik verplaats dit topic van AR naar RT-P omdat het hier over een probleem bij het rijden gaat en niet over mennen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:44

Ik denk dat het eraan ligt dat je zonder zadel rijdt, misschien zit je je paard juist zonder zadel in de weg en komt hij in verzet.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:50

Paarden die 'plots' dit soort gedrag vertonen, blijken toch vaak achteraf een lichamelijke klacht te hebben. Mag ik vragen wat de oorzaak van het manken was?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 20:57

anneliesa schreef:
Heb je al geprobeerd om bitloos, maar met zadel te rijden?

Ja, de eerste keren wel, eerst ging dit helemaal niet goed. Maar heb dit niet direct opgegeven en heb geoefend, hier kwam een goed resultaat uit.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:58

Natuurlijk hoeft niet perse zonder zadel te zijn. waarom doe je niet eerst gewoon met een touwhalstertje en zadel?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 21:01

unicorn_kiss schreef:
Paarden die 'plots' dit soort gedrag vertonen, blijken toch vaak achteraf een lichamelijke klacht te hebben. Mag ik vragen wat de oorzaak van het manken was?

Eerst dachten ze dat het een blein (bloedplekje in de hoef) was, maar toen was het blijkbaar gewoon een verstuikte voet. Na zo'n 2 a 3 weekjes stil te hebben gestaan was het volledig weg. :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 21:02

liekec schreef:
Natuurlijk hoeft niet perse zonder zadel te zijn. waarom doe je niet eerst gewoon met een touwhalstertje en zadel?

Ja, heb dus met bitloos hoofdstel gereden en zadel. Dit ging na een tijdje erg goed.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 21:03

Tigra_ schreef:
Ik denk dat het eraan ligt dat je zonder zadel rijdt, misschien zit je je paard juist zonder zadel in de weg en komt hij in verzet.

En wat kan ik hier aan doen? :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:03

CalipsoLover schreef:
liekec schreef:

Ja, heb dus met bitloos hoofdstel gereden en zadel. Dit ging na een tijdje erg goed.

Gewoon doorpakken en dan overstappen zonder zadel. Anders eerst met barebackpad.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:06

CalipsoLover schreef:
Tigra_ schreef:

En wat kan ik hier aan doen? :)

Voorlopig zou ik zeggen bv zitlessen nemen met zadel, zodat je eerst met zadel goed zit en daarna eventueel wat lessen zonder zadel.
Zonder zadel is in vele gevallen veel belastender voor de rug, zadel verdeelt de druk beter zonder zadel niet en je zit op de ruggengraat met zadel niet dus het niet zeker dat je het kunt oplossen en misschien beter met zadel of eventueel te kijken naar een boomloos zadel.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 21:08

justin4ever schreef:
Waarom gebruik je dan niet gewoon een bit en een zadel als dat beter gaat.
Sorry hoor maar is dat "natuurlij'k" rijden dan zon moet?
Je moet doen waar jij EN je paard je het beste bij voelen.

Ik zou ook graag zonder zadel rijden, en ik heb meestal niet genoeg tijd om op te zadelen en af te zadelen, anders kan hij maar 1x in de week rijden, of zelf niet.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 18:52

Nog iemand reageren? :s

lobkewikjem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:59

Mag ik vragen waarom je geen tijd hebt om hem op te zadelen? Je moet hem toch ook poetsen? een zadel er opleggen duurt echt niet zo lang. Of zie ik het helemaal verkeerd?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 21:09

lobkewikjem schreef:
Mag ik vragen waarom je geen tijd hebt om hem op te zadelen? Je moet hem toch ook poetsen? een zadel er opleggen duurt echt niet zo lang. Of zie ik het helemaal verkeerd?

Door school kon ik maar 1 a 2 keer komen in de week.
(Nu ik vakantie heb kan dit altijd meer)
Maar als ik dan achter school kwam, kon ik maar een klein uurtje blijven, ik poetste hem dan wel maar als mijn moeder me terug kwam halen moest ik direct weer naar de auto, en naar huis. Opzadelen en poetsen duurt ongeveer zo'n 15 minuten bij mij.
Afzadelen, en afkuisen (Nat doekje, of spons) hetzelfde.
Zo kan ik maar 15 a 20 minuten rijden.
Op woensdag kom ik na school tot savonds altijd naar hun, dan kon ik meestal wel met zadel rijden. Ik zeg meestal, want moet ook nog rijden met ander paard :)

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:34

Als je paard zo duidelijk aangeeft dat hij dit niet prettig vind, waarom ga je er dan mee door?
Een paard in een uur even afraffelen kan gewoon niet. Ik vind dat je zowiezo al te weinig met hem bezig bent1 a 2 keer in de week, dan ook nog even snel in een uurtje alles doen en en passant ook nog op een hele andere manier van rijden overstappen die je paard blijkbaar niet fijn vindt. Stop ermee, en ga gewoon weer met zadel en hoofdstel rijden en hou het leuk voor je paard.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 19:28

cinny1 schreef:
Als je paard zo duidelijk aangeeft dat hij dit niet prettig vind, waarom ga je er dan mee door?
Een paard in een uur even afraffelen kan gewoon niet. Ik vind dat je zowiezo al te weinig met hem bezig bent1 a 2 keer in de week, dan ook nog even snel in een uurtje alles doen en en passant ook nog op een hele andere manier van rijden overstappen die je paard blijkbaar niet fijn vindt. Stop ermee, en ga gewoon weer met zadel en hoofdstel rijden en hou het leuk voor je paard.

De 1 a 2 keren per week was enkel de laatste maand van school wegens de toetsen.
Ik kan nu 3 a 4 keer per week bij hem zijn.
En dit probleem is nu ook met zadel en hoofdstel.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:38

Er is duidelijk iets mis gegaan.

Ik denk ook dat je weer met zadel en bit moet gaan rijden, als dat beter ging. Misschien is je zit niet zo stil en irriteer je hem hiermee. Verder verdeelt een zadel gewicht vaak beter en houd deze de ruggengraat vrij, zoals hier eerder genoemd. Zorg ook dat je hem voldoende beweging geeft en dat je voldoende in en uit stapt. Als je weinig tijd hebt, longeer hem dan een keertje. Dit kost minder tijd dan rijden. Hebben jullie wat afwisseling en heeft hij zijn beweging.

Als de problemen die je nu hebt aanhouden, zou ik misschien overwegen om nog eens de DA of osteopaat langs te laten komen, om uit te sluiten dan hij toch iets heeft opgelopen in de afgelopen tijd. Indien alles goed is, moet je gewoon doorrijden en zijn gedrag corrigeren indien nodig.

Mocht je zo graag overgaan op "natuurlijk rijden" , maak de overgang wat mooier. Koop een bareback pad oid, maar ga niet direct op zijn blote rug zitten.

Misschien hebben andere bokkers ook nog tips, succes in ieder geval.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 10:36

Kiichi schreef:
Er is duidelijk iets mis gegaan.

Ik denk ook dat je weer met zadel en bit moet gaan rijden, als dat beter ging. Misschien is je zit niet zo stil en irriteer je hem hiermee. Verder verdeelt een zadel gewicht vaak beter en houd deze de ruggengraat vrij, zoals hier eerder genoemd. Zorg ook dat je hem voldoende beweging geeft en dat je voldoende in en uit stapt. Als je weinig tijd hebt, longeer hem dan een keertje. Dit kost minder tijd dan rijden. Hebben jullie wat afwisseling en heeft hij zijn beweging.

Als de problemen die je nu hebt aanhouden, zou ik misschien overwegen om nog eens de DA of osteopaat langs te laten komen, om uit te sluiten dan hij toch iets heeft opgelopen in de afgelopen tijd. Indien alles goed is, moet je gewoon doorrijden en zijn gedrag corrigeren indien nodig.

Mocht je zo graag overgaan op "natuurlijk rijden" , maak de overgang wat mooier. Koop een bareback pad oid, maar ga niet direct op zijn blote rug zitten.

Misschien hebben andere bokkers ook nog tips, succes in ieder geval.

Ja, heb jullie tips dus opgevolgd, ben terug met bit en zadel gaan rijden.
Het bokken is weer helemaal weg, maar nu doet hij het weg crossen ook mét zadel.
Natuurlijk corrigeer ik hem. Laat hem dit niet doen en probeer hem terug in een draf te krijgen, hij mag pas galopperen als ik dat vraag.
En op welk tempo ik hem ook vraag.
Ik stap 3 rondjes in de piste in, en 2 rondjes uit.
En oke, ik zal ook eens kijken voor die bareback pad oid :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:48

Het lijkt mij het beste om het bitloos voort te zetten maar tijdelijk terug met zadel te rijden. Dit om de rug die eventueel wat belast geraakte terug te ontlasten.

Weet je dat je anders rijd zonder bit als met bit? Dit is belangrijk omdat het anders het paard in de war kan brengen.
Als ik jou was zou ik (als de problemen over een maand niet vermindert zijn) hulp inroepen van iemand die er wat meer ervaring in heeft.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 18:56

jensvl schreef:
Het lijkt mij het beste om het bitloos voort te zetten maar tijdelijk terug met zadel te rijden. Dit om de rug die eventueel wat belast geraakte terug te ontlasten.

Weet je dat je anders rijd zonder bit als met bit? Dit is belangrijk omdat het anders het paard in de war kan brengen.
Als ik jou was zou ik (als de problemen over een maand niet vermindert zijn) hulp inroepen van iemand die er wat meer ervaring in heeft.

Oke, ik ga dit dan waarschijnlijk morgen eens uit proberen hoe hij terug met zadel en bitloos reageerd. :)