vragen over mijn zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Talithao

vragen over mijn zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 12:56

ik rijd nu al 7 jaar en heb verder geen problemen met paarden of met rijde, maar ik word met wedstrijden toch vaak afgerekend op mijn zit. nu vraag ik mij af of mijn zit wel mooi is ja of nee? en ik weet dat het paard zijn hoofd erg hoog is maar 1: Irokez heeft een aparte spierverhouding in zijn nek maar daar zijn we nu mee bezig. 2: dit was de eerste keer dat ook maar iemand hem in de les reed bij ons, dus wilde ik hem niet te veel laten werken.

/3 bokjes van Irokez /3

aeolusnr1

Re: vragen over mijn zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:45

Hallo, tis altijd moeilijk zoiets te zien via een filmpje, het moment dat je naar iets specifiek gaat kijken is de camera alweer op iets anders gericht, als je echt zelf in de piste staat is zoiets veel duidelijker natuurlijk.
Toch ga ik proberen een beetje een beoordeling te geven, en wil je zeker niet afkraken of beledigen, neem het als pure info aan aub.
Je zegt dat je al 7j aan paardrijden doet, in jouw ogen is dat best al een ruime en lange paardrijervaring , maar das eigenlijk voor de meesten pas het begin, dan pas gaan de correcties op alle kleine onderdeeltjes ingevoerd worden, en das best heel moeilijk, want bestaande houdingen veranderen is heel moeilijk.
Ook het gevoelsmatig meer gaan aanvoelen, is hier een onderdeel van, en das nog veel moeilijker, ik zal hier een voorbeeld van geven: na een periode paardrijden zijn de meeste ruiters in staat zelf te zien of ze in linker dan wel in rechter galop zitten, maar kan je dat ook met je ogen dicht echt voelen en dit al bij de eerste galopsprongen, das dus dat aanvoelen van ..... en dit voorbeeld is dan eigenlijk nog een makkelijke oefening te noemen.
Nu naar jouw houding in het filmpje; je armen zijn net iets te veel vooruit, je handen zijn niet echt rustig, je benen zwaaien een klein beetje, je drijft ook bijna constant het paard een beetje aan, op lange tijd zal dit leiden tot een ongevoeliger paard voor jouw beenhulpen. Je zit niet altijd constant in de galop soms ga je echt uit het zadel, tijdens de draf meer vanuit je buik gaan lichtrijden dus ik bedoel minder opwaarts dus en verend in je enkels, .......
Indien je meer info wenst mag je me altijd privé contacteren.

chrisiee021

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:47

mischien het enigen wat ik kan zien is dat je je armen meet moet buigen!
voorderest best netjes hoor

Talithao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 14:07

aeolusnr1 schreef:
Hallo, tis altijd moeilijk zoiets te zien via een filmpje, het moment dat je naar iets specifiek gaat kijken is de camera alweer op iets anders gericht, als je echt zelf in de piste staat is zoiets veel duidelijker natuurlijk.
Toch ga ik proberen een beetje een beoordeling te geven, en wil je zeker niet afkraken of beledigen, neem het als pure info aan aub.
Je zegt dat je al 7j aan paardrijden doet, in jouw ogen is dat best al een ruime en lange paardrijervaring , maar das eigenlijk voor de meesten pas het begin, dan pas gaan de correcties op alle kleine onderdeeltjes ingevoerd worden, en das best heel moeilijk, want bestaande houdingen veranderen is heel moeilijk.
Ook het gevoelsmatig meer gaan aanvoelen, is hier een onderdeel van, en das nog veel moeilijker, ik zal hier een voorbeeld van geven: na een periode paardrijden zijn de meeste ruiters in staat zelf te zien of ze in linker dan wel in rechter galop zitten, maar kan je dat ook met je ogen dicht echt voelen en dit al bij de eerste galopsprongen, das dus dat aanvoelen van ..... en dit voorbeeld is dan eigenlijk nog een makkelijke oefening te noemen.
Nu naar jouw houding in het filmpje; je armen zijn net iets te veel vooruit, je handen zijn niet echt rustig, je benen zwaaien een klein beetje, je drijft ook bijna constant het paard een beetje aan, op lange tijd zal dit leiden tot een ongevoeliger paard voor jouw beenhulpen. Je zit niet altijd constant in de galop soms ga je echt uit het zadel, tijdens de draf meer vanuit je buik gaan lichtrijden dus ik bedoel minder opwaarts dus en verend in je enkels, .......

i snap wat je bedoelt in bepaalde dingen, maar je weet niet precies hoe dit paard is. Ik vroeg naar mijn zit alleen om dat dit paard nieuw was(Zoals ik al had gezegd) en dus niet te hard wilde rijden of goed wilde werken. Ook zeg je dat ik 7jaar rijden en dat dat nog maar het begin is, maar voor mijn leeftijd is dat geen begin. voor mijn leeftijd ben ik al erg ver. ik zit in de hoogste groep met alleen maar oudere meiden omdat mijn instructrice vind dat mijn ervaring op jonge leeftijd ook erg hoog is. dat in de galop van omhoog stuiteren klopt. hij gooide erg hoog op en ik kende hem nog niet dus moest het nog even goed aanvoelen helaas heeft mijn moeder de laatste galop niet gefilmd omdat ik hem toen beter kon aanvoelen. toch bedankt voor de tips. en het aansporen was omdat hij voor zijn lengte en energie erg langzaam ging en als ik hem een tik gaf hij er vandoor schoot probeerde ik hem toch te laten doorlopen. en bij een paar shots waren we bezig met een oefening over doorrijden en terug trekken en opnieuw waardoor het lijkt alsof mijn benen heel erg bewegen.

Talithao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 14:07

chrisiee021 schreef:
mischien het enigen wat ik kan zien is dat je je armen meet moet buigen!
voorderest best netjes hoor

dankje :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:13

Je zoekt blijkbaar allerlei excuses.
Ik schreef een antwoord op wat ik zag in jouw filmpje, meer niet.
ik ken jou niet ik ken het paard niet , maar das echt onbelangrijk, als jouw houding verbeterd zal het paard ook ineens anders gaan lopen.
Dit is geen verwijt, en ik geloof best wel dat jij in een betere rijgroep zit, maar dat wil zeker niet zeggen dat je niets meer te leren hebt, nu begint het idd pas echt.

Talithao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 15:15

aeolusnr1 schreef:
Je zoekt blijkbaar allerlei excuses.
Ik schreef een antwoord op wat ik zag in jouw filmpje, meer niet.
ik ken jou niet ik ken het paard niet , maar das echt onbelangrijk, als jouw houding verbeterd zal het paard ook ineens anders gaan lopen.
Dit is geen verwijt, en ik geloof best wel dat jij in een betere rijgroep zit, maar dat wil zeker niet zeggen dat je niets meer te leren hebt, nu begint het idd pas echt.

ik zeg ook absoluut niet dat ik de beste ben of excuus zoek. maar ik zeg alleen dat het een apart nieuw paard was dus dat ik me heel erg moest aanpassen aan zijn manier van lopen vooral omdat de laatste keer dat ik op zo'n soort paard met zulke passen reed hij vlak daarna is overleden dus was dit ook erg moeilijk voor me. das het enige wat ik zeg. toch bedankt voor de tips

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:27

goh, wat een bekende bak. op AHC is dit toch?

Dit is wat ik zie op het filmpje :)
wat mij enorm opvalt, is dat je je handen mee beweegt met het lichtrijden en dat je je arm behoorlijk gestrekt houd en je mag iets meer contact houden, je teugels hangen een beetje door. ook kom je behoorlijk ver uit het zadel bij het lichtrijden en beweeg je behoorlijk veel je benen. Heb een beetje het gevoel dat je een onafhankelijke zit mist.

tuurlijk is het lastig als je op een nieuw paard zit, maar jij zegt ook dat je op wedstrijden er commentaar op krijgt. Een jury weet toch ook niet of je er wel/ niet mee bezig bent :)

Voor de rest is het echt wel netjes hoor :j succes met oefenen!

Talithao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 15:30

Gianti schreef:
goh, wat een bekende bak. op AHC is dit toch?

Dit is wat ik zie op het filmpje :)
wat mij enorm opvalt, is dat je je handen mee beweegt met het lichtrijden en dat je je arm behoorlijk gestrekt houd en je mag iets meer contact houden, je teugels hangen een beetje door. ook kom je behoorlijk ver uit het zadel bij het lichtrijden en beweeg je behoorlijk veel je benen. Heb een beetje het gevoel dat je een onafhankelijke zit mist.

tuurlijk is het lastig als je op een nieuw paard zit, maar jij zegt ook dat je op wedstrijden er commentaar op krijgt. Een jury weet toch ook niet of je er wel/ niet mee bezig bent :)

Voor de rest is het echt wel netjes hoor :j succes met oefenen!

ja het is inderdaad bij ach rijd jij daar ook?
dankje :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:31

Nee, maar kom er wel eens :) Woon ook in almere :P

Talithao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 15:33

haha toevallig leuke paarden heb je trouwens :)

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:33

Je zit is best mooi, maar inderdaad af en toe beweeg je je handen en voeten iets teveel. Als hij sloom is, kan je beter een tikje geven inplaats van constant schoppen oid. :)

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:38

Alle punten die mij opvallen aan puur alleen je zit:
Je benen vliegen in het rond, als je je paard been wil geven dan zwaai jij ze van je paard af en laat ze zo op je paard neer komen. Je moet je benen gewoon laten afhangen, en kuiten aanduwen om been te geven.
Je hebt geen buigpunt meer in je ellebogen, deze hou je gewoon strak. Hier moet een knik in blijven. Zelfs als je handen. Dan kan je ook veel je handen stilhouden. Je moet ze ook recht voor je neer kunnen zetten waarbij ze niet mee op en neer gaan bij het lichtrijden. Doordat je handen mee aan het lichtrijden zijn, heb je per stap losse teugels en weer strak, en weer los en weer strak.
Je komt flink van het zadel af en stuitert er hard weer in terecht in de galop. Ga echt op je kont zitten, je moet je zitbeenknobbeltjes voelen.
Je moet je handen ook vaak blijven dragen. Rechtop, duim hoogste punt.
En je knieën niet optrekken, vooral bij het aan willen drijven. Hakken uitdrukken.
En niet constant bij elke stap been willen geven.
Hopelijk heb je zo alle punten duidelijk. Succes met werken er aan. Vraag anders je lesgeefster eens of ze een keer extra op je houding wil letten.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:48

ik ben het eigenlijk helemaal met _BlackPearl_ eens. Het lijkt misschien niet zo leuk om alle punten zo op een rijtje te zien staan waar aan gewerkt moet worden. Maar je bent niet de enigste hoor. Paardrijden is een sport wat je niet in één keer kan zelfs naar jaren blijf je leren en jezelf verbeteren. Succes

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:58

Wat mij opvalt zijn je armen, die mogen meer gebogen, ontspannen langs je lichaam.
Je rechtgetrokken rug, probeer die ook te ontspannen en je buikspieren aan te spannen.
Ook bij elke drafpas spoor je aan, benen stilhouden is moeilijk, maar probeer niet elke pas aan te drijven.
Ook goed op je kont blijven zitten in de galop.

Naomi_JRSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:06

Ik kan je voeten niet goed zien, maar voor mijn gevoel heb je ze ver in de beugels, probeer ook je tenen naar binnen te draaien en je hakken uit te drukken.
Ook geef je elke stap been, probeer je benen wat stiller te houden, maar dat is al gezegt net als het wat meer achterover zitten in de gallop.
Misschien eens aan je instructrice vragen wat je dan precies verkeerd doet?
Verder ziet het er leuk uit! :)

Talithao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 20:03

Mijn huidige instructrice is ernstig ziek geworden 2 weken terug en het duurt nog we'll even voor ze terug is. Verder heb ik nu inval instructrices die mijn normale rijstijl niet zien. Zoals ik al had gezegd was het paard nieuw dus reed ik niet helemaal het zelfde op mijn youtube kanaan staan meer filmpjes waar je me echt kunt zien rijden ik had deze genomen omdat deze het nieuwst was. Mijn kanaal heet tahorselover :) bedankt voor de tips

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:06

Je komt uit het zadel en je wappert met je benen, wat er kort gezegd op wijst dat er behoorlijk wat mis is met je zit. Echter, kunnen we hier via Bokt niet veel aan doen ;) omdat dat echt van kleine factoren afhangt waar je gewoon 'live' instructie bij nodig hebt.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:18

ik rijd nu al 7 jaar en heb verder geen problemen met paarden of met rijde, maar ik word met wedstrijden toch vaak afgerekend op mijn zit. nu vraag ik mij af of mijn zit wel mooi is ja of nee? en ik weet dat het paard zijn hoofd erg hoog is maar 1: Irokez heeft een aparte spierverhouding in zijn nek maar daar zijn we nu mee bezig. 2: dit was de eerste keer dat ook maar iemand hem in de les reed bij ons, dus wilde ik hem niet te veel laten werken.

/3 bokjes van Irokez /3[/quote]

Je vraagt hier of jouw zit wel mooi is of niet!!
Je krijgt van iedereen hierboven een eerlijk antwoord én zélfs tips..en jij komt telkens met het verhaal dat het paard waar je op rijd, de eerste keer war dat die mee liep en dat je daarom aan hem moest wennen, maar je krijgt toch antwoord op je vraag??
Zélfs met tips erbij!!!

Mooier kan niet toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:21

tahorselover schreef:
aeolusnr1 schreef:

i snap wat je bedoelt in bepaalde dingen, maar je weet niet precies hoe dit paard is. Ik vroeg naar mijn zit alleen om dat dit paard nieuw was(Zoals ik al had gezegd) en dus niet te hard wilde rijden of goed wilde werken. Ook zeg je dat ik 7jaar rijden en dat dat nog maar het begin is, maar voor mijn leeftijd is dat geen begin. voor mijn leeftijd ben ik al erg ver. ik zit in de hoogste groep met alleen maar oudere meiden omdat mijn instructrice vind dat mijn ervaring op jonge leeftijd ook erg hoog is. dat in de galop van omhoog stuiteren klopt. hij gooide erg hoog op en ik kende hem nog niet dus moest het nog even goed aanvoelen helaas heeft mijn moeder de laatste galop niet gefilmd omdat ik hem toen beter kon aanvoelen. toch bedankt voor de tips. en het aansporen was omdat hij voor zijn lengte en energie erg langzaam ging en als ik hem een tik gaf hij er vandoor schoot probeerde ik hem toch te laten doorlopen. en bij een paar shots waren we bezig met een oefening over doorrijden en terug trekken en opnieuw waardoor het lijkt alsof mijn benen heel erg bewegen.

Niet om je van een roze wolk af te schoppen, maar als je ervaren bent kun je op ieder paard netjes zitten. ;)
Niet denigrerend, maar zolang je op een manege rijdt is het vrij lastig om 'echt' te leren rijden. Niet generaliserend etc, maar ik heb zelf 8 jaar gereden op maneges, nu 2 jaar manege-af en al 10x meer geleerd dan in die eerste 8 jaar ;)

Talithao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 22:50

Weetje bedankt ik vraag om tips maar krijg alleen maar geziek over dat eigenlijk mij hele zit slecht is :S nee dat maakt me erg blij bedankt dat jullie mijn rot leven nog vervelender hebben gemaakt door mijn enige vreugde (paarden) van me af te nemen. Sommige mensen die gwn netjes punten gaven voor mijn zit bedankt en als je een van die mensen was die alleen maar zeurde weet je dat zelf ook wel zo niet dan durf ik te wedden dat je zelf nog niet eens zo goed kunt rijden maar gewoon graag andere afkraakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:52

tahorselover schreef:
Weetje bedankt ik vraag om tips maar krijg alleen maar geziek over dat eigenlijk mij hele zit slecht is :S nee dat maakt me erg blij bedankt dat jullie mijn rot leven nog vervelender hebben gemaakt door mijn enige vreugde (paarden) van me af te nemen. Sommige mensen die gwn netjes punten gaven voor mijn zit bedankt en als je een van die mensen was die alleen maar zeurde weet je dat zelf ook wel zo niet dan durf ik te wedden dat je zelf nog niet eens zo goed kunt rijden maar gewoon graag andere afkraakt

Sorry, waar kraak ik je dan precies af/waar zeik ik op je? Lange tenen? :?
Wat ik bedoel is dat wiebelbenen en niet-in-het-zadel-blijven-zitten niet op te lossen zijn via internet, daar heb je instructie bij nodig omdat die problemen ook ergens anders vandaan komen. Ik zeg ook nergens dat je moet stoppen met rijden of wel soms? :') Stel je niet zo aan zeg.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:54

Niemand zegt dat je zit enorm slecht is, maar wel dat er verbeter punten zijn :) dat zijn 2 totaal verschillende dingen. Ik heb van geen reactie hier het gevoel dat ze jou echt willen afkraken, sommige mogen het alleen wat anders verwoorden

Talithao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 23:01

Gianti schreef:
Niemand zegt dat je zit enorm slecht is, maar wel dat er verbeter punten zijn :) dat zijn 2 totaal verschillende dingen. Ik heb van geen reactie hier het gevoel dat ze jou echt willen afkraken, sommige mogen het alleen wat anders verwoorden

Nee dat bedoel ik ook. Bijv. Jij en Deena gave duidelijk tips van dit en dit kan je doen maarvdie mensen die zo gaan zeggen van dit is slecht en dit is slecht daar kan ik echt niet tegen en das ook best we'll logisch denk ik. Niet tegen jou hoor echt niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:03

tahorselover schreef:
Gianti schreef:

Nee dat bedoel ik ook. Bijv. Jij en Deena gave duidelijk tips van dit en dit kan je doen maarvdie mensen die zo gaan zeggen van dit is slecht en dit is slecht daar kan ik echt niet tegen en das ook best we'll logisch denk ik. Niet tegen jou hoor echt niet :)

Maar duidelijke tips kunnen helemaal niet gegeven worden, dat is mijn punt.
Als er iets mis is met je zit, laten we een voorbeeld noemen, jij beweegt je voeten erg veel.
Ik neem aan dat je niet bewust met je voeten zit te zwaaien, of wel? :)
Dat kan dan bijv. uit je knieën komen, wat weer uit je heupen kan kopen wat uiteindelijk zelfs weer uit je bekken kan komen.
Maar dat kun je dus enkel zien als je ernaast staat, kan kijken naar je rijden en niet vanaf een vaag filmpje. Snap je mijn punt? :)