KNHS instructieweek Dressuur, Olivius Z1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

KNHS instructieweek Dressuur, Olivius Z1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 10:11

Afgelopen week ben ik samen met Olivius naar de instructieweek Dressuur geweest in Ermelo bij de KNHS.
We hebben de hele week les gehad van Tonnie Huberts (fijne instructeur) en ik ben erg blij met de resultaten die we behaald hebben.
Punten waar we nog aan moeten werken en aan gewerkt hebben:
- vóór je kijken en niet naar beneden
- teugels niet te lang
- paard niet te diep laten lopen.

Opbouwende kritiek is welkom, maar graag wel op een normale manier!!

Training:
Draf
Afbeelding

Afbeelding

Contra over diagonaal
Afbeelding

Afbeelding

Proefgerichte training. Eerste keer Z1proef gereden op het hoofdterrein van de KNHS. Er zit nog erg veel spanning in mijn lijf, waardoor ik vergeet te rijden.

Uitgestrekte draf:
Afbeelding

Appuyement:
Afbeelding

Wending, paard loopt te diep. Verder wel een ontspannen plaatje:
Afbeelding

Middengalop, paard kruipt achter LL. Wel mooie afdruk en sprong:
Afbeelding

Verzamelde galop over AC-lijn:
Afbeelding

Schouderbinnenwaarts:
Afbeelding
Afbeelding

Inzet door een S van hand veranderen:
Afbeelding

In een jaar tijd zijn wij van L1 naar Z1-startgerechtigd gegaan, dat is behoorlijk snel en ik wéét dat we nog veel moeten leren.
Houdt hier een beetje rekening mee?

FriesWytske

Re: KNHS instructieweek Dressuur, Olivius Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:17

Ten eerste vind ik jullie een hele leuke combinatie.
Wauw, jullie zijn dan inderdaad erg snel door alle klassen gegaan.

Wat mij wel opvalt bij een aantal foto's dat je of achterover zit, of zoals bij dhet appyement en de schouderbinnenwaarts tegen de beweging in gaat hangen. Weet uit eigen ervaring dat dit erg moeilijk is om af te leren. Voor de rest zit je er mooi op. Ga vooral zo door met trainen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:19

Jemig.. Wat zie ik voor mijn gevoel vaak een valse knik op de foto's.
Alleen op de laatste foto vind ik de halshouding wat dichterbij de goede komen..

Ik zou hem zelf iets lager instellen nog.. Probeer een stuk minder te heffen met je handen..

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:21

Pfff, dat valt nog niet mee zo te zien. Je paard heeft een mooie uitstraling. Ik heb wel een tip voor je. Ik zou lekker op trens blijven rijden. Dan hoef je niet zo te mieren met de teugels. Nu hangt de stangteugel soms helemaal los en op een ander moment is ie helemaal strak. Dan loopt je paard ook erg achter de loodlijn met zijn hoofd. Probeer in de klasse waar je nu bent nog even te blijven hangen om het allemaal wat vanzelfsprekender te krijgen, dan blijft de winstpuntenregen wel komen. Succes verder, want het lijkt me een erg leuk getalenteerd paard. ;)

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:27

Wat goed is:
Wat heb je een leuk paard onder je kont, ik ben wel van de vossen. Combineert ook heel mooi met dat chocoladebruin. Volgens mij heeft hij een hele fijne galop van zichzelf! En jullie zijn een mooie combi!

Wat beter kan:
Ik vind het een paard dat krap in zijn bespiering zit, opgekropt loopt en zijn rug geregeld weg drukt of achter de loodlijn komt en wat heel wat duw- en trekwerk nodig heeft om door de baan te komen. Kortom: Het ziet er allemaal niet "los, fijn en gemakkelijk" uit, iets wat je wel verwacht van een Z-paard. Ik denk dat de oorzaak daarvan tweeledig is en dat je van beide oorzaken op de hoogte bent: Enerzijds geef je aan dat je veel spanning in je lijf hebt, waardoor je niet aan echt rijden toekomt. Ik denk dat dat ook terug te zien is in de foto's en dat je daarmee je paard in de weg zit. Daarmee wil ik niet zeggen dat je "dan maar gewoon moet ontspannen en dan komt de rest vanzelf", want het is verdraaid lastig om én ontspannen te zitten én in balans én daarnaast ook nog te rijden met lichte hulpen waar je paard ook nog aandacht voor moet hebben!! Dat is natuurlijk ook een van de lastigste (en meest onderschatte imo) punten van rijden. Anderzijds geef je aan dat je binnen één jaar van L1 naar Z bent gegaan en dat is natuurlijk (buiten dat het heel knap is) ook wel erg snel. Ik denk dat je in deze- of de volgende klasse vast gaat lopen als je niet wat meer aan je basis gaat werken. Meer van achter naar voren, dragen ipv stuwen en neus op de LL enz. Ik denk dat je een paard hebt met potentieel en dat jullie een hele leuke combi zijn, maar dat er wel nog verbeterpunten zijn. Verder wil ik bovenstaande nuanceren: Het komt allemaal enigzins hard over, en iedereen wil graag horen hoe goed hij/zij het doet. Maar ik denk dat als je mijn tips in acht neemt, je nog ver kan komen als je nú al tot het Z bent gekomen in één jaar :) Verder zijn dit allemaal foto's, en dus momentopnames. Een filmpje laat misschien een heel ander beeld zien, maar dit is eht idee wat ik van je foto's krijg :)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 10:31

Upendo, ik geef zelf al aan dat hij graag achter de LL kruipt. Dat gebeurt bij zowel trens als S&T, dus wisselen heeft geen zin. Heb ik het ook uitgebreid gehad met zowel instructeurs dáár als hier.
In het laatste deel heb ik idd wat meer mijn stang erbij, omdat ik zoveel stress had dat ik niet meer zo goed erbij kon rijden en Olivius dan graag achter de teugel kruipt. De momenten dat ik dan een ophouding heb gemaakt om hem weer naar boven te krijgen, heb ik hier niet geplaatst, omdat dan Bokt, Bokt is... Ik doe mijn best, ben niet perfect maar ik werk er wel aan om het voor elkaar te krijgen.
In het M2 start ik niet meer. Houd mezelf en mijn paard nu een tijdje thuis om door te trainen.
Riddikulus (schrijf ik het zo goed?), ik ben het ook wel deels met je eens hoor. Omdat ik in zo'n proef nogal angstig ben, kan ik er niet meer goed aan rijden. Dus ik moet aan mijn eigen ontspanning werken en dat gaat alleen door kilometers te maken.
Neus eruit rijden daar ben ik deze week al veel verder mee gekomen.
Basis is idd erg belangrijk, dat ben ik helemaal met je eens.
Het duw- en trekwerk daarentegen valt erg mee, ik zit soms nog idioot naar achter om hem uit te kunnen zitten en dat moet nog veranderen.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:46

Ik vind het echt heel positief hoe je reageert, mijn compliment daarvoor. Als je kritisch kijkt kunnen mensen of gigantisch in de verdediging schieten óf er gewoon iets van proberen te leren. Jij behoort duidelijk tot de laatste categorie!!

Nogmaals "duw en trekwerk" wil ik ook echt nuanceren. Het is een beeld wat ik van sommige foto's krijg (zoals bijv op de schouderbinenwaarts foto). En wat ik dan denk ik ook zie is inderdaad dat stukje spanning in je lijf (angst noem je het zelf), waardoor de algehele vanzelfsprekenheid die voor een mooie Z proef nodig is mist. Ik denk dat je er goed aan doet om lekker thuis te blijven en rustig door te trainen. En misschien een keer HC starten voor jezelf? Zodat er niet teveel druk voor je in zit om óók nog te moeten presteren? Ik kan me voorstellen dat dat misschien voor jezelf wel fijn is! Zolang je zelf het doel voor ogen houdt en je bewust bent van de weg ernaartoe gaat het zeker goedkomen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:46

Als ik eerlijk ben vind ik het er niet lekker uitzien. Je paard kruipt veel achter de LL, maar daar zal je paard een reden voor hebben, is hij nog niet sterk genoeg?
Ik vind sowieso de halslijn niet goed, hij moet opbollen vanaf de schoft, maar nu komt ie pas van halverwege de hals, dat lijkt me alsof ie daar de rug niet goed gebruikt en een hele valse knik geeft.
Ik zou veel meer terug naar de basis gaan en werken vanuit ontspanning en kijken tot waar de oprichting correct blijft, je paard geeft vanzelf aan waar hij het moeilijk krijgt, probeer dat punt op te zoeken, nu ben je al 2 stappen te ver, en dat werkt alleen maar averechts.

Goed dat je niet te snel wilt, maar blijf realistisch in de kunnen en kracht van het paard, want je ziet op deze foto's dat je behoorlijk wat mist voor dit niveau. Blijf geduldig en succes!

Nog een kleine toevoeging, ik zie net je punten in het M2, die vind ik nou niet heel overtuigend om door te stappen naar het Z1, dus ook daar zou ik persoonlijk nog even in doorrijden.

Bouwpakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:50

KOmt helemaal goed Veerle, ziet er al lekker uit, puntjes waar je aan moet werken weet je... Wie weet komen we elkaar van de winter weer eens tegen in het Z1.

Ik vind hem trouwens beter lopen op stang en trens, is ie iets makkelijker in de oprichting te houden naar mijn idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:54

Bouwpakket schreef:
KOmt helemaal goed Veerle, ziet er al lekker uit, puntjes waar je aan moet werken weet je... Wie weet komen we elkaar van de winter weer eens tegen in het Z1.

Ik vind hem trouwens beter lopen op stang en trens, is ie iets makkelijker in de oprichting te houden naar mijn idee.

Dat vind ik een rare opmerking, want op deze foto's (ik kan niet oordelen hoe het er in t eggie uitziet natuurlijk) is dit paard geen enkele keer correct in de oprichting. Kun je dit onderbouwen?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 11:05

Omdat Bouwpakket mijn paard IRL ook vaker ziet lopen.
Daarbij, ik weet niet hoe jullie kringen eruit zien, maar bij ons heten de juryleden echt geen Sinterklaas en zitten in een sterke kring. Ik ga me hierover ook niet verder verdedigen, maar ik vind jouw opmerking even kort door de bocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 11:08

Pieteritus1 schreef:
Omdat Bouwpakket mijn paard IRL ook vaker ziet lopen.
Daarbij, ik weet niet hoe jullie kringen eruit zien, maar bij ons heten de juryleden echt geen Sinterklaas en zitten in een sterke kring. Ik ga me hierover ook niet verder verdedigen, maar ik vind jouw opmerking even kort door de bocht.

Welke opmerking bedoel je? Die van de punten? Ik zie dat je trouwens 15 wp hebt, ik dacht dat je er 10 had en meteen wilde doorstromen dus dat neem ik terug.
Maar wat vind je er zelf van dan? Heb je ook foto's van een paar maanden terug? Ik ben wel benieuwd.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 11:11

Juist, die vind ik niet echt passen. Hier in de regio rijd je in zowat iedere klasse tegen (semi)professionele ruiters/amazones en wordt er niet met punten gesmeten.
Ik weet dat er andere regio's zijn, waar wel guller gepunt wordt, maar dat is hier totaal niet zo. Hier ben je gewoon 1e als je 188 of 186 punten rijdt. En dan in een groep van 15 of meer ruiters.
Dus ik vind he teen beetje kort door de bocht om te zeggen dat je met die punten niet over zou kunnen gaan. Daarnaast geef ik ook aan dat ik nu eerst thuis ga trainen om de punten die hierboven door mijzelf en de kijkers gegeven worden, te verbeteren.
Ik start dus géén Z om Z te zijn, maar om er gelijk straks leuk in mee te komen.

Er lopen nog 2 topics van Olie (ff zoeken), één met een filmpje L2 voor de jurycursus en één recentere van het M2. In die laatste was ik dus 2x 1.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 11:15

Ik ben het wel eens met Jolien. Je zegt al zelf dat hij graag achter de LL kruipt zowel bij trens als S&T. Dat betekent dat de basis in de aanleuning al niet goed is. Dat zie je in vrijwel alle foto's terug.
Doordat je zo ver achterover hangt, belemmer je je paard ook met het achter ondertreden. En lijk je aan de teugels te "hangen". Daardoor lijkt de uitgestrekte draf op een middendraf. Achterbeen zou er mooier bij kunnen (maar misschien is dat maar een fotomoment).
Ik zie op vrijwel alle foto's spanning in je bovenbenen, waardoor je er in feite ook de "rem" opzet. Dat zie je vooral ook op de galopfoto.
Ik zou adviseren, hard werken aan houding en zit en vooral je zithulpen. Zoek een klassiek geschoolde instructeur of neem wat centered riding lessen om je ervan bewust te maken wat je met je zit alleen al aan je paard vertelt. Persoonlijk zou ik toch terug gaan naar een trensje omdat je paard het bit nog niet goed lijkt te accepteren.
Maar ik vind dat je een heel goed paard "onder je kont" hebt en jullie een mooie combinatie. Met de juiste instructie kan je zeker heel veel verder komen.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 11:23

He wij stonden laatst langs jou met de trailer in Uden :D Ik herkende je paard en je gave croco cap :P
Fijn dat de instructieweek bevallen is +:)+
En in deze regio krijg je de punten echt niet kado nee!

Ik mis gezien de foto's inderdaad af en toe het stukje ontspanning bij jou wat weer uitwerkt op het paard. Zou goed zn achterhand trainen dat ie wat beter over de rug komt waardoor hij waarschijnlijk al minder achter de LL gaat kruipen omdat ie dat mooier vanuit de schoft komt en niet de kaak. Jullie zijn echt snel de klasse's door gegaan maar dan loop je nu natuurlijk wel tegen die basis aan. Erg goed van je dat je nu thuis ff door gaat trainen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 11:26

Je hebt een gaaf paard om te zien :j

Zo vanaf de foto zou ik zeggen: hij mag meer van achteren naar voren gereden worden. Dan zal hij meer vanuit het schoft gaan bewegen en zo los je ook je 'aanleuningsprobleem' op :) je kunt bijvoorbeeld schakelen op de rechte lijn, maar ook overgangen rijden in schouderbinnenwaarts en travers. Daarmee maak je hem sneller. Let wel op dat je aan de voorkant genoeg opent, zodat hij ook zijn neus eruit kan brengen. Je zult zelf misschien ook meer van achteren naar voren moeten denken.

Nog een laatste tip: op de foto lijkt het alsof je duwt met je zit. Probeer lichter te zitten en recht boven je paard.

Ik verwacht dat als je hieraan werkt het helemaal goed komt. Het is een stukje basis :)

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 11:32

Zoals je weet heb IK er geen verstand van ;) maar de foto`s zijn mooi . Tot in `ons ` topic en volgend jaar natuurlijk .

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 11:32

Ik heb even het filmpje bekeken van de jurycursus. Ik vind het daar er veel beter uit zien dan op de foto's. Je zit beter en de hoofdhouding (aan loodlijn) van je paard is veel beter.
Ik vind dat je reactie wel beter kan. Tenminste, als je echt open staat voor kritiek, zou ik niet zoveel in de verdediging schieten als ik jou was. Laat het eens bezinken. Het is in mijn ogen zinvol, dat je zelf nog beter leert in te werken op je paard zodat het voor jou wat meer routine wordt om hem echt goed te rijden en zijn kwaliteiten tot uitdrukking te brengen. Dan kun je nog ver komen denk is zo. ;)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:02

Ik begrijp wel dat de TS in de verdediging schiet, sommige bokkers zijn ook niet mals en kunnen alles vast wat zachter omschrijven.
TS eerst en vooral knap dat jullie zo snel, zo ver geraakt zijn. En verbeterpunten zijn er bij iedereen.
Dat achter de loodlijn rijden had ik vroeger ook, ik ben me toen echt gaan bewust worden van mijn binnenteugel. Ik weet dus echt wel hoe moeilijk het is. Verder val ik ontzettend naar voor en jij ontzettend naar achter, waardoor het lijkt alsof je aan de teugels hangt. En ja ik weet ook hier hoe moeilijk het is! :D
Ik weet niet hoe je hem normaal traint, maar is het geen idee hem meer langer te laten en zo de neus eruit te rijden en dan van die positie hem vanachter meer laten dragen. Zo krijgt hij wat meer tijd vanachter sterk te worden zonder achter de LL te kruipen.
Succes jullie, het komt vast goed :j

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:20

upendo schreef:
Jemig.. Wat zie ik voor mijn gevoel vaak een valse knik op de foto's.
Alleen op de laatste foto vind ik de halshouding wat dichterbij de goede komen..

Ik zou hem zelf iets lager instellen nog.. Probeer een stuk minder te heffen met je handen..

Ben het met je eens

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:24

Ook ik begrijp de verdedigende reactie heel goed.
Sowieso hoeft een advies niet te betekenen dat je het er mee eens bent. Iedereen kan een andere mening en/of visie hebben, en vaak denkt ook iedereen dat de zijne/hare de beste is. Je hoeft natuurlijk niet overal zomaar mee akkoord te gaan wat hier wordt gezegt..

On topic: Ook ik ben van mening dat het paard een stukje ontspanning mist. Nu is het ook erg moeilijk om én ontspanning én oprichting te verkrijgen. Probeer toch om een stapje terug te nemen, en iets meer vanuit de basis (lees ontspanning) te gaan werken. Dan verbeterd de hoofdhalshouding waarschijnlijk 'vanzelf'.
Doordat een paard meer over de rug loopt, vanuit ontspanning, kun jij waarschijnlijk ook weer lekkerder zitten, waardoor je minder achteroverr gaat hangen.

Ik verwacht dat het helemaal goed gaat komen, je hebt een mooi paard, ambities zo te lezen, en je bent reeel genoeg om te zeggen: Ik oefen even lekker thuis, want het kan beter. Maar je bent al een heel eind in de goede richting! Veel succes en plezier in het Z!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:27

Ik denk dat het meeste al wel is genoemd. Alhoewel ik denk dat je paard fijner gaat lopen als je aan je eigen houding gaat werken; rechtop zitten, je handen lager houden, en ontspannen. Je paard zit misschien niet zo mooi in z'n bespiering, maar sommige paarden kruipen nu eenmaal makkelijk achter de LL. Dat is moeilijker op te lossen dan paarden die ervoor lopen. Dus je handen lager en heel consequent je handen een keer omhoog steken als hij duikt. En eraan blijven rijden natuurlijk! Succes!!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:42

Rowdine schreef:
Ik denk dat het meeste al wel is genoemd. Alhoewel ik denk dat je paard fijner gaat lopen als je aan je eigen houding gaat werken; rechtop zitten, je handen lager houden, en ontspannen. Je paard zit misschien niet zo mooi in z'n bespiering, maar sommige paarden kruipen nu eenmaal makkelijk achter de LL. Dat is moeilijker op te lossen dan paarden die ervoor lopen. Dus je handen lager en heel consequent je handen een keer omhoog steken als hij duikt. En eraan blijven rijden natuurlijk! Succes!!

Duiken los je juist niet op met je handen, maar met je benen :) duiken = naar voren ;) en niet het hoofd op willen tillen. Hij moet het zelf dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:11

Nee hoor, met alleen je benen kom je er echt niet. Een paard dat duikt, duikt alleen maar dieper als je alleen been geeft. Met een rukje aan je teugels omhoog geef je je paard het signaal dat z'n hoofd omhoog moet. Ik heb nog nooit een duiker gehad die alleen met de benen naar boven te rijden was :)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 13:17

Ben het met Rowdine eens: ophouding en been. Alleen vind ik dat, in combinatie met NOG NOOIT EEN Z1 PROEF gereden te hebben, toch wel wat moeilijk.
Iets wat men hier in het topic toch soms in de reacties vergeet.
Ik zou eigenlijk M2 starten, maar als je een goede M2 proef rijdt, leer je daar minder van als je overgaat naar een hogere klasse, dan eens "slecht" starten in het Z1. Je hoorde per slot van rekening per onderdeel gepunt en gecommentarieerd te worden (wat mijn fiiiijjjjne jury dus niet deed). Dus hier zou ik veel meer van opgestoken kunnen hebben, als de jury haar ding had gedaan.
En vergeet niet dat dit de aller-allereerste keer was en dat je daar ook qua commentaar wel een pietsie rekening mee kan houden.
Verder dank voor de (toch nog wel) positieve reacties!